Permalänk
Medlem

Ja verkar bra om det nu kunde fungera i AI suite kan man se Volten på cpun, som det är nu ligger den i 2Ghz i turbo mode istället för 2.8Ghz har kollat i CPU-Z och samma värden där.

*edit* löste det med att stänga av C1E support, dock visar AI suite fortfarande fel

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabe
Jag sitter med samma överklock... dock på 436x8.5 med 1.26 vcore. En av mina minnesstickor klarar inte högre mhz så jag är fast där tyvärr.

Måste dock säga att C1:an överklockar över förväntan. Man drar lätt upp den över 3700 mhz. Det är enbart minnena som stoppar mig att gå över det.

Sitter på 460x8 just nu, stabilt i 7h prime. Vcore ligger på 1.256 enligt CPU-Z. Kan säkert köra den högre men börjar känna mig nöjd nu, värmen blir ju ett problem. Ligger på 78C i full load just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creed
Sitter på 460x8 just nu, stabilt i 7h prime. Vcore ligger på 1.256 enligt CPU-Z. Kan säkert köra den högre men börjar känna mig nöjd nu, värmen blir ju ett problem. Ligger på 78C i full load just nu.

Min 437x8.5 är stabil 24h OCCT samt Prime95 nu! Är supernöjd! Har dock lägre temperatur än dig i load. Ligger på 63 grader bara... dock inte orginakylare.

Hur fick du upp minnena så högt? Släppt på timings?

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabe
Min 437x8.5 är stabil 24h OCCT samt Prime95 nu! Är supernöjd! Har dock lägre temperatur än dig i load. Ligger på 63 grader bara... dock inte orginakylare.

Hur fick du upp minnena så högt? Släppt på timings?

Den ligger på ca. 75C på första kärnan, runt 70 på de andra, ska montera om kylaren då jag tror jag hade för mycket kylpasta på Nej, inte direkt, kör med 5-5-5-15 i 1:1. Kör med 2x2gb och 2x1gb (6gb) av samma sort som du. Vad har du för kylare? Tycker ändå jag borde få bättre temperaturer med min zerotherm nirvana.

Har ett antec 300 med 2 fläktar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creed
Den ligger på ca. 75C på första kärnan, runt 70 på de andra, ska montera om kylaren då jag tror jag hade för mycket kylpasta på Nej, inte direkt, kör med 5-5-5-15 i 1:1. Kör med 2x2gb och 2x1gb (6gb) av samma sort som du. Vad har du för kylare? Tycker ändå jag borde få bättre temperaturer med min zerotherm nirvana.

Har ett antec 300 med 2 fläktar.

Hej!

Nu vet jag ju inte vilken kylare du har, men de flesta kylare fungerar på samma sätt. Om du har på för mycket kylpasta så pressas det överflödiga ut på sidorna, så din temperatur beror nog på andra faktorer. Kanske dåligt luftflöde i datorn? Dålig kylpasta? Vilken sort använde du?

/Hans

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Finns det sådana här erbjudande gällande 8400 tro nånstans?

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Hej!

Nu vet jag ju inte vilken kylare du har, men de flesta kylare fungerar på samma sätt. Om du har på för mycket kylpasta så pressas det överflödiga ut på sidorna, så din temperatur beror nog på andra faktorer. Kanske dåligt luftflöde i datorn? Dålig kylpasta? Vilken sort använde du?

/Hans

Tja! Tror kylaren helt enkelt är dåligt monterad. Temperaturen sjunker några grader rätt snabbt när jag trycker ner den mot moderkortet för hand Ska montera om den snarast, väntar bara på min kylpasta som ska komma imorgon.

Permalänk

Fick hem detta paket igår och jag höll på och satt ihop det igår:) dock måste jag erkänna att det är första gången jag bygger och nu sitter jag fast:P när jag satt in nätagget (corsair 520W) så finns det tre kablar som sticker ut, resten är modulära. men en av dom är 24pins och den har jag hittat vart den ska sitta. men sen är det en 4pins och en 8pins. det finns ett 4pins uttag i moderkortet. men aldeles bredvid sitter det nått svart skydd ser det ut som. och jag tror att om man tar bort det blir det 8pins uttag. Men... hur jag än gör så kommer en att bli över? någon som har beställt paketet kan gärna få hjälpa mig:P

Och ja, jag har kollat noga i instruktionerna och tack vare det sitter allt på plats men jag gick bet på kablarna;)

EDIT: Sorry! såg inte att denna forumdel inte var till för frågor... ny här sorry... men om någon vill hjälpa mig så får ni gärna skicka ett pm:)

Permalänk
Medlem

Ähhh det är lugnt! Det är köpråd man inte ska fråga om här. Som jag uppfattat det så är ju detta forum till för just sådana här frågor!

Jag pillade bort pluggen och kör med 8'an. Fyran får hänga och slänga i botten av chassit!

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk

Hehe:) ok så den är alltså bara överflödig. eller ja, den är väl till för om man har ett lite äldre moderkort kanske? men då får jag tacka för hjälpen:) var lite osäker på det där. man vill ju inte koppla strömmen fel;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bigthelin
Hehe:) ok så den är alltså bara överflödig. eller ja, den är väl till för om man har ett lite äldre moderkort kanske? men då får jag tacka för hjälpen:) var lite osäker på det där. man vill ju inte koppla strömmen fel;)

Jag får använda det gamla citatet från Lorry (tror jag det var):
-Man kan göra så men det är inte rätt!

Det fungerade iallafall för min del! Om det är rätt eller inte kan jag dock inte svara på! Man kanske skulle haft ploppen kvar och kört på 4-kontakten... eller så kanske 4-kontakten faktiskt HAR en användning? Dock så funkar min maskin hur fint som helst! Jag tyckte att det var lite synd att inte de kontakterna (8-an och 4-an alltså) inte var modulära så att man hade sluppit att ha den hängande... Kan man kapa den?

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk

Hehe:) ja jag tror också det är så. det står i moderkorts manualen någonting om att man ska ta bort plastbiten och koppla i 8an där. men det som inte nämns är vad man ska göra med 4an:P men den är nog till för vissa andra moderkort skulle jag tro:)

Undrar också om man kan kapa 4an? eller går allt åt skogen då?:P

Föresten kan jag tillägga att jag fick en E0 processor:) fick mitt paket igår.

Permalänk
Medlem

Från PSU'ns manual:

Citat:

4. The HX620W/HX520W has an attached 4-pin +12V and an 8-pin +12V
cable; also know as "P4" and "EPS12V" cable.
a. If your motherboard has a 4-pin +12V socket, connect the 4-pin cable directly to your motherboard.
b. If your motherboard has an 8-pin socket, connect the 8-pin cable directly to your motherboard.

Det verkar som vi har rätt! Man kopplar antingen in den ena eller den andra.

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk

Precis! och i moderkorts manualen så står det att man inte ska glömma att ta bort den där plastgrejen som satt i kontakten. så jag gissar att rätt sätt är att låta 4an hänga och dingla:P

Permalänk

Anser ni fortfarande detta paket är prisvärt med det nya priset? Är sååå nära beställningsknappen!

Permalänk

köper du varje sak för sig kostar det 6600 sammanlagt har jag för mig. och nu 5500. så trots prishöjningen så tjänar du ju 1100 på att köpa paketet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bigthelin
Precis! och i moderkorts manualen så står det att man inte ska glömma att ta bort den där plastgrejen som satt i kontakten. så jag gissar att rätt sätt är att låta 4an hänga och dingla:P

och jag kör med 4:an eftersom att min PSU inte har några åttor. Fungerar bra ändå för mig. Så det verkar fungera med båda.

Står ju i manualen "Do not fforget to connect the 4-pin/8-pin EATX12V power plug" Så det står ju lite otydligt, i rutan så står det mkt riktigt att man skall ta bort plastgrejen o m man använder en 8 pinnars kontakt. Men sedan står det ju att man inte skall glömma o ansluta 4 ELLER 8 pin-s kontakten. Alltså fungerar det med båda. Uppenbarligen.

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk

hehe:P ok:) föresten kopplar ni chassifläkten till moderkortet eller nätagget? ni kanske har fler chassifläktar men jag har i alla fall bara en och funderar på hur jag ska koppla den:P

Permalänk
Medlem

koppla den till moderkortet så att all fläktstyrning som finns på moderkortet kan användas.

Om du har fler än två fläktar så kopplar du dem direkt till nätagget (med adaptrar) men CPU och frontchassi kopplar iaf jag ALLTID till moderkortet.

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk

jamen kanon!:) så slipper man ha den på högsta speed:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bigthelin
jamen kanon!:) så slipper man ha den på högsta speed:P

Sedan brukar nätagget ha en pwr-kabel som du skall koppla till moderkortet.
(för att moderkortet skall kunna ha koll på fläkten i nätagget)

Fler sundsvallsbor här

Pm:ar dig min msn så kan vi tjöta på!

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bigthelin
Fick hem detta paket igår och jag höll på och satt ihop det igår:) dock måste jag erkänna att det är första gången jag bygger och nu sitter jag fast:P när jag satt in nätagget (corsair 520W) så finns det tre kablar som sticker ut, resten är modulära. men en av dom är 24pins och den har jag hittat vart den ska sitta. men sen är det en 4pins och en 8pins. det finns ett 4pins uttag i moderkortet. men aldeles bredvid sitter det nått svart skydd ser det ut som. och jag tror att om man tar bort det blir det 8pins uttag. Men... hur jag än gör så kommer en att bli över? någon som har beställt paketet kan gärna få hjälpa mig:P

Och ja, jag har kollat noga i instruktionerna och tack vare det sitter allt på plats men jag gick bet på kablarna;)

EDIT: Sorry! såg inte att denna forumdel inte var till för frågor... ny här sorry... men om någon vill hjälpa mig så får ni gärna skicka ett pm:)

Du ska pilla bort plasten på moderkortet så det blir en 8-pin och köra med den kabeln,det var exakt samma på mitt commando:Den 4 pinars som blir över används på äldre moderkort typ p4 främst,men kan du köra 8pinars så skall man det,det ger stabilare spänningar generellt:))
Jag hade bara en 4 pinars på agget i mitt tidigare arctic cooling chassi så då körde jag med 4 pins,men när jag bytte till mitt sonata chassi så fanns det precis som du säger både en 4 och en 8 pins så jag tog bort plasten och allt blev stabilare:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

håller på att installera windows nu på detta paket:) sitter med flickvännes bärbara dator nu och skriver här. väntar med spänning att det ska bli klart:P tar ju lite tid att installera det.

Permalänk

Hallå allihop!

Sitter med allt i nu.

Blev också väldigt konfunderad med 8pin kontakten. Jag beställde mig ett Corsair tx650w och det var en kabel som gick ut i två 4pin kablar. Det som jag blev så fundersam på när jag byggde ihop var att kontakterna inte matchade med hålen egentligen (de U formade pinsen och fyrkantiga pinsen) men kabeln gick in utan problem och ingen annan kabel skulle passa där så jag körde bara på. Inget har smällt än men ska det verkligen vara så?

Står också att den inte hittar min hårddisk men efter ett tag med det där strecket blinkande så bootar windows ändå. Några ideér? I BIOS så hittar den min hårddisk utan problem på sata1 så... fattar inte varför den där rutan kommer upp och sen får man vänta rätt länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baconknuten
Hallå allihop!

Sitter med allt i nu.

Blev också väldigt konfunderad med 8pin kontakten. Jag beställde mig ett Corsair tx650w och det var en kabel som gick ut i två 4pin kablar. Det som jag blev så fundersam på när jag byggde ihop var att kontakterna inte matchade med hålen egentligen (de U formade pinsen och fyrkantiga pinsen) men kabeln gick in utan problem och ingen annan kabel skulle passa där så jag körde bara på. Inget har smällt än men ska det verkligen vara så?

Står också att den inte hittar min hårddisk men efter ett tag med det där strecket blinkande så bootar windows ändå. Några ideér? I BIOS så hittar den min hårddisk utan problem på sata1 så... fattar inte varför den där rutan kommer upp och sen får man vänta rätt länge...

Vilken kontakt har du kopplat in hårddisken i? om du bara har en disk så använd den oranga disken och ställ drive expert i mode change/"normal mode" (kolla manualen) i bios.

/Hans

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk

jag fick en sak som jag tyckte var underligt... när jag kopplade in min externa hårddisk i ett usb uttag så säger den att överföringen kan fungera snabbare om jag använder en höghastighetsport. Måste väl vara någon drivrutin eller nått som inte är uppdaterad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bigthelin
jag fick en sak som jag tyckte var underligt... när jag kopplade in min externa hårddisk i ett usb uttag så säger den att överföringen kan fungera snabbare om jag använder en höghastighetsport. Måste väl vara någon drivrutin eller nått som inte är uppdaterad?

Japp, sätt i skivan som följde med moderkortet och välj

"ASUS InstAll" som installerar samtliga drivrutiner så fixar den USB High-speed och en massa annat!!

/Hans

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baconknuten

Står också att den inte hittar min hårddisk men efter ett tag med det där strecket blinkande så bootar windows ändå. Några ideér? I BIOS så hittar den min hårddisk utan problem på sata1 så... fattar inte varför den där rutan kommer upp och sen får man vänta rätt länge...

Det är IDE-controllern. Om du fortfarande använder IDE-enheter men inte bootar från någon av dem så kan du under advanced,onboard device configuration sätta Marvell IDE Boot ROM till disable.

Om du inte använder någon IDE-enhet överhuvudtaget så sätt Marvell IDE till disable för att disabla IDE-controllern.

Visa signatur

I'm taking you out Funfrock, and NOT for pizza!

Permalänk
Medlem

Nån som har fått Express Gate att fungera?

/H

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Japp, sätt i skivan som följde med moderkortet och välj

"ASUS InstAll" som installerar samtliga drivrutiner så fixar den USB High-speed och en massa annat!!

/Hans

Jo det hade jag redan gjort. men nu verkar det funka utan problem och jag har inte gjort någonting... däremot så stötte jag på nästa konstiga grej.
När jag ska starta spelet Assassins creed så startas det inte i helskärm:S och det går inte att förstora.

något förslag på felsökning?:P