Permalänk
Medlem

Okej tackar för svar, jo jag har skickat iväg ett mail till apple och frågat detta med mobileme.

/Northrider,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Jag fick min i torsdags

citat:Ursprungligen inskrivet av dibb
ingen som har fått sin MBP?

Jodå, se signaturen. Fick den i Tisdags (28/10) och har varit nöjd med livet sen dess!

Hur känns den? några problem med tangenterna lr plattan?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
Hur känns den? några problem med tangenterna lr plattan?

Jag antar att du tänkt citera mig där också.

Jodå, datorn känns extremt bra och är väldigt välbyggd och det lyser kvalité om den. Är verkligen nöjd och förväntningarna som var väldigt höga uppfylldes utan problem.

Tangetbordet är, om ens möjligt, ännu skönare än Apples externa alumium-tangentbord och det på den förra Macbooken. Har inga sneda tangenter eller dylik, fint och prydligt är det. Touchpaden är lite speciell.. fungerar dock bra till vad jag använt den (slösurfa i sängen, soffan) och ytan på den är verkligen toppenbra, precis perfekt friktion. Knappen är lite lurig och det har hänt att den inte betett sig rätt, som t.ex. att den högerklickat fast jag inte tryckte ner den i höger hörn. Jag använder dock i princip endast "Tap to click" vilket gör att jag inte provat det jättemycket.

Skärmen är underbar, väldigt fin och ljusstark. Klarade mig undan döda/slöa pixlar och sådana jobbiga saker så det är jätteskönt.

En sak som jag inte riktigt hade funderat på så mycket på innan jag fick datorn var värme och ljudnivå. Datorn är i princip alltid knäpptyst så länge man inte drar igång något väldigt CPU-intensivt eller spelar med 9600-GPUn. Jag spelar WC3 med 9400-GPUn och fläkten snurrar upp på halvfart och datorn blir inte obehagligt varm - stort plus! Kör man med 9600m GT-kortet så blir datorn rättså varm och fläktarna snurrar på som bara den. Den blir dock sval väldigt fort efter man slutat belasta datorn och fläktarna går ner och blir tysta igen nästan direkt.

Så värme och ljudnivå är verkligen bättre än förgående modeller, toppen!

Övriga saker och ting fungerar väldigt bra, jag ångrar inte en sekund att jag köpte den och som jag skrev tidigare så uppfyllde den alla förväntningar utan problem - lite mer till och med!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Jag antar att du tänkt citera mig där också.

Jodå, datorn känns extremt bra och är väldigt välbyggd och det lyser kvalité om den. Är verkligen nöjd och förväntningarna som var väldigt höga uppfylldes utan problem.

Tangetbordet är, om ens möjligt, ännu skönare än Apples externa alumium-tangentbord och det på den förra Macbooken. Har inga sneda tangenter eller dylik, fint och prydligt är det. Touchpaden är lite speciell.. fungerar dock bra till vad jag använt den (slösurfa i sängen, soffan) och ytan på den är verkligen toppenbra, precis perfekt friktion. Knappen är lite lurig och det har hänt att den inte betett sig rätt, som t.ex. att den högerklickat fast jag inte tryckte ner den i höger hörn. Jag använder dock i princip endast "Tap to click" vilket gör att jag inte provat det jättemycket.

Skärmen är underbar, väldigt fin och ljusstark. Klarade mig undan döda/slöa pixlar och sådana jobbiga saker så det är jätteskönt.

En sak som jag inte riktigt hade funderat på så mycket på innan jag fick datorn var värme och ljudnivå. Datorn är i princip alltid knäpptyst så länge man inte drar igång något väldigt CPU-intensivt eller spelar med 9600-GPUn. Jag spelar WC3 med 9400-GPUn och fläkten snurrar upp på halvfart och datorn blir inte obehagligt varm - stort plus! Kör man med 9600m GT-kortet så blir datorn rättså varm och fläktarna snurrar på som bara den. Den blir dock sval väldigt fort efter man slutat belasta datorn och fläktarna går ner och blir tysta igen nästan direkt.

Så värme och ljudnivå är verkligen bättre än förgående modeller, toppen!

Övriga saker och ting fungerar väldigt bra, jag ångrar inte en sekund att jag köpte den och som jag skrev tidigare så uppfyllde den alla förväntningar utan problem - lite mer till och med!

haha jag skulle citera dig men blev visste inte så xD
Aha men det låter bra hoppas jag inte heller får några döda pixlar lr så men de där med att skärmen faller ner har det stört dig?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
haha jag skulle citera dig men blev visste inte så xD
Aha men det låter bra hoppas jag inte heller får några döda pixlar lr så men de där med att skärmen faller ner har det stört dig?

Det blir inte rätt alltid.

Nej den är hur stabil som helst i alla lägen utan när man håller själva underdelen utav datorn någorlunda vertikalt.

Titta på denna filmen. Precis så beter den sig.

Som jag säkerligen sagt tidigare så kan jag inte tänka mig en situation där men skulle kunna använda datorn på ett vettigt sätt i en sådan ställning. Hur är det tänkt man ska kunna skriva/använda touchpaden med datorn vertikalt stående? Det är inget jag gör iaf och själva motståndet i gångjärnen känns jättebra och precis lagom, det är tysta, mjuka och skärmen "gungar/glappar" inte som t.ex. min gamla Macbookskärm gjorde.

Tycker utan tvekan att den nya skärmens fördelar med stabilare, tystare och mjukare gångjärn är väldigt bra och för mig är de nya gångjärnen endast en uppgradering.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem

Din beställning skickades iväg 27.10.2008 och vi räknar med att den ska levereras till din leveransadress senast 05.11.2008. Dagarna är arbetsdagar och tiderna är ungefärliga.

Går jag in på Spåra leverans ser jag:

Beräknat leveransdatum 06 nov 2008 (kan komma att ändras)

Budfirmans spårningsnummer/budfirma: På väg till slutlig ort – budfirmans information uppdateras inom kort

Hur gick det för er? Vad innebär detta? Vart är min dator?
Är den på väg till UPS i Holland eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det blir inte rätt alltid.

Nej den är hur stabil som helst i alla lägen utan när man håller själva underdelen utav datorn någorlunda vertikalt.

Titta på denna filmen. Precis så beter den sig.

Som jag säkerligen sagt tidigare så kan jag inte tänka mig en situation där men skulle kunna använda datorn på ett vettigt sätt i en sådan ställning. Hur är det tänkt man ska kunna skriva/använda touchpaden med datorn vertikalt stående? Det är inget jag gör iaf och själva motståndet i gångjärnen känns jättebra och precis lagom, det är tysta, mjuka och skärmen "gungar/glappar" inte som t.ex. min gamla Macbookskärm gjorde.

Tycker utan tvekan att den nya skärmens fördelar med stabilare, tystare och mjukare gångjärn är väldigt bra och för mig är de nya gångjärnen endast en uppgradering.

Jag har inte köpt någon än men har känt på både nya MBP och MB i butik flera gånger och gångjärnen är verkligen en bra uppgradering. Precis som på min gamla MacBook så gungar inte skärmen på den nya vilket är väldigt skönt, verkar vara mycket bättre gångjärn, känns mycket solidare när man fäller den, känns mycket fastare och hårdare, andas mer kvalité än förut.

Sen att den går att fälla ännu längre ner är uppskattat också då jag ibland saknat att jag inte kunnat fälla skärmen så långt bak på min MacBook. Även om man inte använder just det så ofta är det ju en uppskattad sak när man väl vill göra det.

Sen att skärmen på den nya fälls ner av graviditeten när man håller den upp och ner som de visar i filmen spelar ju ingen roll, inte direkt så man sitter upp och ner i taket med den.

Aja, en riktigt efterlängtad uppgradering som så många kanske inte tänker på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Din beställning skickades iväg 27.10.2008 och vi räknar med att den ska levereras till din leveransadress senast 05.11.2008. Dagarna är arbetsdagar och tiderna är ungefärliga.

Går jag in på Spåra leverans ser jag:

Beräknat leveransdatum 06 nov 2008 (kan komma att ändras)

Budfirmans spårningsnummer/budfirma: På väg till slutlig ort – budfirmans information uppdateras inom kort

Hur gick det för er? Vad innebär detta? Vart är min dator?
Är den på väg till UPS i Holland eller?

Exakt samma sak för mig, min skickades dock 31 oktober och beräknas komma 10 november.

Ber å mina och Kappys vägnar om info från er som vet!

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem

va fan? min skickades 30 å den ska komma 10....fy fan min borde ju komma tidigare! fan cp ups...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min skickades 24e och skall komma 5e (imorgon!)!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben

Oh, gött! Hoppas allt går bra då så att den kommer.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben

Gött! När fick du uppdaterad info om budfirmans spårningsnummer etc?

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Oh, gött! Hoppas allt går bra då så att den kommer.

Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adriano18
Gött! När fick du uppdaterad info om budfirmans spårningsnummer etc?

Det uppdaterades i natt!

Permalänk
Medlem

wohoo min macbook alu är på väg, beställde idag, tyckte det är dags att lära mig ett nytt operativsystem. Nu har jag en fråga ang. att köra windows på den. Har jag fattat det rätt att man kan välja att köra windows genom OSX eller om man vill, starta om datorn och boota windows den vägen?

Anledningen till att jag vill köra windows är att jag använder windows egna fjärrskrivbord till en server här hemma. Vore klockrent att kunna starta windows genom OSX isåfall.

Vore tacksam för en liten guide om hur man ska gå till väga för att göra det. Gärna utan massa förkortningar.

En annan fråga, finns det någon typ av msn klient inbyggt i OSX eller är det något man måste tanka och isåfall vilken är bäst?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
wohoo min macbook alu är på väg, beställde idag, tyckte det är dags att lära mig ett nytt operativsystem. Nu har jag en fråga ang. att köra windows på den. Har jag fattat det rätt att man kan välja att köra windows genom OSX eller om man vill, starta om datorn och boota windows den vägen?

Anledningen till att jag vill köra windows är att jag använder windows egna fjärrskrivbord till en server här hemma. Vore klockrent att kunna starta windows genom OSX isåfall.

Vore tacksam för en liten guide om hur man ska gå till väga för att göra det. Gärna utan massa förkortningar.

En annan fråga, finns det någon typ av msn klient inbyggt i OSX eller är det något man måste tanka och isåfall vilken är bäst?

Tacksam för svar!

Du behöver inte Windows för att köra fjärrskrivbordsklienten. Microsoft har en klient för Mac också. Det finns även alternativ som t.ex. CoRD.

För MSN-användning har Microsoft en Mac-klient för det. Se här.
Dock rekommenderar jag starkt att använda Adium istället, som enligt många är en väldigt bra chatklient. Har även stöd för flera protokoll samtidigt.. t.ex. Google Talk, ICQ, Facebook osv. Det finns också aMSN som är en MSN-klon och har fler MSN-specikt stöd än Adium.

Om du ändå vill köra Windows på din Mac så kan du köra det Virtuellt med VMWare Fusion eller Parallel Desktop. Du kan även köra en dual boot med hjälp utav "Boot Camp"-guiden som finns med i OSX. Den hittar man under Program -> Verktyg -> Boot Camp. I princip så hjälper den dig att skapa en till partition på hårddisken och startar om datorn så att du kan installera Windows på den, sen installerar du enkelt alla drivrutiner med din OSX-skiva. Läs mer här. Observera att du behöver ett exemplar av Windows för att köra det.

Kolla gärna lite här också: SweClockers: Bra program i OSX

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tacksam för svar!

-edit- Du hade redan fått ett bra svar så lägger till en klient för remote desktop: CoRD http://cord.sourceforge.net/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Stämmer bra att du kan boota Windows på din Mac. Eller köra virtuellt i VMWare eller Parallels.

Om du ska köra fjärrskrivbord till en server så finns det en officiell klient från Microsoft som funkar bra eller CoRD. Jag brukar köra remote till min server som kör Windows Server 2003.

Chatklienter finns det ett flertal av.
Jag själv kör Adium. Andra alternativ är:
http://www.amsn-project.net/
http://mercury.im/

Tack för svar! Man slipper installera windows. Ännu bättre! hehe

Edit: Tack dsk!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
-edit- Du hade redan fått ett bra svar så lägger till en klient för remote desktop: CoRD http://cord.sourceforge.net/

Ah, jag kom på att jag glömde den.. så jag ändrade och nu såg jag att du lagt till det också. hehe. Bra att någon är vaken!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ahh.. vad snabba svar, tack så mycket! Det kommer bli kul detta!

Edit: Kan man på den stora pekplattan som de nya macarna har ställa in olika områden som fungerar som vänster/högerklick och stänga av resten av plattan för vänsterklick?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ahh.. vad snabba svar, tack så mycket! Det kommer bli kul detta!

Edit: Kan man på den stora pekplattan som de nya macarna har ställa in olika områden som fungerar som vänster/högerklick och stänga av resten av plattan för vänsterklick?

Du kan ställa in så att det nedre högra hörnet blir som högerklick när du trycker ner det. Rekommenderar dock att köra med "Tap to click".. dvs man "tappar" till för att klicka och tappar med två fingrar för att högerklicka, mkt smidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag letar för närvarande min första laptop, och efter att ha börjat med en budget på 10.000 har den vart efter krypit uppåt, och jag har kommit till en nivå där det kanske är försvarbart att köpa en ny MacBook.. (får ju trots allt 10% genom mecenat)

Eftersom jag är helt ny för apple och mac har jag lite frågor.

Har förstått på många att när man väl valt mac går få tillbaka.. är det så?
Hurså?

Blir datorn, med sitt aluminium, varm?

Om man på något sätt skulle köpa en från USA, vad kostar tull?

Och så de två viktigaste frågorna för mig;

Klarar datorn filmer i 1080p-format?

Kommer en adapter som kan konvertera miniDP till HDMI, MED ljud?

Tacksam för all hjälp!
//mefi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
Hej!
Jag letar för närvarande min första laptop, och efter att ha börjat med en budget på 10.000 har den vart efter krypit uppåt, och jag har kommit till en nivå där det kanske är försvarbart att köpa en ny MacBook.. (får ju trots allt 10% genom mecenat)

Eftersom jag är helt ny för apple och mac har jag lite frågor.

Har förstått på många att när man väl valt mac går få tillbaka.. är det så?
Hurså?

Blir datorn, med sitt aluminium, varm?

Om man på något sätt skulle köpa en från USA, vad kostar tull?

Och så de två viktigaste frågorna för mig;

Klarar datorn filmer i 1080p-format?

Kommer en adapter som kan konvertera miniDP till HDMI, MED ljud?

Tacksam för all hjälp!
//mefi

Anledningar till att man stannar är många, men i princip handlar väl det om att man är med nöjd än vad man var innan bytet. Svårt att sätta fingret på en eller två saker. För mig är det OSX och kvalitén på produkterna samt innovativa finesser.

De nya Macbookarna i aluminium har jag inte så mycket erfarenhet utav.. men eftersom min Macbook Pro är i princip identiskt om man kör på 9400M-kortet så kan jag säga att jag är väldigt nöjd med hur bra datorn känns i värme-väg. Den är i princip alltid tyst och inte speciellt varm - enbart om man drar igång hög belastning.. men vilken datorn blir inte det?

Varför ska du köpa från USA? Just nu sparar du inte särskillt mycket med tanke på att förhållandet mellan kronan och dollarn inte riktigt är lika attraktiv. Dessutom får du dras med amerikanskt tangentbord. Om det är för att du vill ha amerikanskt tangentbord så kan du köpa det i Apples Svenska webshop.

De nya maskinerna har stöd för GPU-accelererad videouppspelning vilket betyder att det inte är några som helst problem. Har själv provkört film i 1080p med 9400M-grafikkortet och det fungerar perfekt vad jag kan se - flyter på! Har dock inte någon längre erfarenhet utav det - endast provat.

De adaptrar som finns i dagsläget är Mini DP -> DVI, VGA eller Dual-Link DVI. Som jag förstått det så stödjer MiniDP-porten inte ljud.. så du får klara dig med den vanliga utgången/optisk ut. Det går att köra MiniDP->DVI->HDMI, dock utan ljud.

Åk gärna till någon lokal Apple-återförsäljare och kläm och känn lite på maskinerna så kan du bilda dig en bra uppfattning.

Jag är iaf hur nöjd som helst och ångrar inte en sekund att jag köpte denna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OOOH nu är det spännande! MacBooken kommer antagligen imon eller på torsdag fy F*N va ja längtar!:D:D

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Anledningar till att man stannar är många, men i princip handlar väl det om att man är med nöjd än vad man var innan bytet. Svårt att sätta fingret på en eller två saker. För mig är det OSX och kvalitén på produkterna samt innovativa finesser.

De nya Macbookarna i aluminium har jag inte så mycket erfarenhet utav.. men eftersom min Macbook Pro är i princip identiskt om man kör på 9400M-kortet så kan jag säga att jag är väldigt nöjd med hur bra datorn känns i värme-väg. Den är i princip alltid tyst och inte speciellt varm - enbart om man drar igång hög belastning.. men vilken datorn blir inte det?

Varför ska du köpa från USA? Just nu sparar du inte särskillt mycket med tanke på att förhållandet mellan kronan och dollarn inte riktigt är lika attraktiv. Dessutom får du dras med amerikanskt tangentbord. Om det är för att du vill ha amerikanskt tangentbord så kan du köpa det i Apples Svenska webshop.

De nya maskinerna har stöd för GPU-accelererad videouppspelning vilket betyder att det inte är några som helst problem. Har själv provkört film i 1080p med 9400M-grafikkortet och det fungerar perfekt vad jag kan se - flyter på! Har dock inte någon längre erfarenhet utav det - endast provat.

De adaptrar som finns i dagsläget är Mini DP -> DVI, VGA eller Dual-Link DVI. Som jag förstått det så stödjer MiniDP-porten inte ljud.. så du får klara dig med den vanliga utgången/optisk ut. Det går att köra MiniDP->DVI->HDMI, dock utan ljud.

Åk gärna till någon lokal Apple-återförsäljare och kläm och känn lite på maskinerna så kan du bilda dig en bra uppfattning.

Jag är iaf hur nöjd som helst och ångrar inte en sekund att jag köpte denna!

Okej.. Jo det tar väl emot att byta OS bara så där, när man kört på Windows i 10+ år.. Men jag gillar ju onekligen utseendet på det.

Jag fick för mig att det skulle vara billigare, men du har rätt.. Är det värt en tusenlapp för all möda och icke-svenskt tangentbord?

Härligt att höra om hög-kvalitets filmer. Vad jag förstått så klarar miniDP ljud - http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_DisplayPort och längs ner finns en förteckning över audio/video anslutningar.

Jo jag ska nog sticka iväg till någon återförsäljare och kika lite närmre.
Undrar hur det är med mecenat - är det 10% på alla konfigurationer, eller bara utvalda?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
Okej.. Jo det tar väl emot att byta OS bara så där, när man kört på Windows i 10+ år.. Men jag gillar ju onekligen utseendet på det.

Jag fick för mig att det skulle vara billigare, men du har rätt.. Är det värt en tusenlapp för all möda och icke-svenskt tangentbord?

Härligt att höra om hög-kvalitets filmer. Vad jag förstått så klarar miniDP ljud - http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_DisplayPort och längs ner finns en förteckning över audio/video anslutningar.

Jo jag ska nog sticka iväg till någon återförsäljare och kika lite närmre.
Undrar hur det är med mecenat - är det 10% på alla konfigurationer, eller bara utvalda?!

Bytet är faktiskt inte särskillt svårt, speciellt inte om du har lite datorkunskap och gillar att pyssla med din dator. Det är mer roligt än jobbigt, en helt ny värld!

Jadu.. det är nog inte mycket billigare och jag personligen tycker inte att det är värt den lilla skillnaden. Möjligtvis hade det varit intressant om man ändå ska resa dit eller om någon man känner ska det så man kan köpa en på plats.

Jag tycker sidan på Wikipedia är lite luddig angående ljudstödet, jag vågar inte säga att porten har stöd för ljud, men samtidigt så saknas en del adaptrar så det kanske kommer något intressant i framtiden. T.ex. saknas Mini DP -> DP samt Mini DP -> S-video/Composit.

Det är 10% på alla konfigurationer, du kan ju själv klicka dig runt på sidan och kolla.. man kan t.om. få rabatt på övriga saker som sladdar, routrar osv som jag förstått det - har inte provat själv dock.

Många Apple-återförsäljare erbjuder också studentrabatt, dock endast 6%, men det är ju ändå bra att gå dit och bilda sig en uppfattning.

Dags att sova. Lycka till med planerna och om du väljer en Macbook så är du välkommen till gänget!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp med att välja.
Först så skall jag skaffa macbooken med 2,4Ghz och 4GB ram. Men frågan är vilken konfig leder till snabbast leverans ni som har erfarenheter med mac och köp från applestore på nätet. Väljer jag en macbook 2,4 och INTE konfigar den något så är den klar för att skickas inom 24 timmar. Lägger jag däremot 4GB i ram bara eller bara MiniDP-DVI så ändras de där direkt till "skickas om 3 dagar" Vad skulle ni ha gjort, specat datorn med dom tillbehör jag vill ha på applestore direkt och sedan vänta in leveransen bara? eller köpa standard konfigen (2,4Ghz och 2GB ram) och inget annat och få den skickad inom 24 timmar och exempel köpa 2x2GB minnen hos http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=944549&prod... (blir samma pris som applestore) kruxet är att jag får montera in dom själv men som jag sett bilder och filmer på youtube så är de lättare än de man skruvat i sina PC datorer genom tiderna så de klarar man säkert. En annan grej är jag får visserligen minnena något billigare på applestore då man köper genom studentrabatt men vad skulle ni ha gjort? är nämligen ledig 1,5-2v från fredag så skulle vara trevligt att få den medan man är hemma.

Ps, fick svar från Apple support ang min MobileMe fråga, och för jag skall behålla mitt konto innan test tiden går ut så måste jag förnya de ett år med mitt kreditkort och sedan när jag får koden om jag väljer att köpa de med datorn så kunde dom avbryta mitt kreditkorts köp och få pengarna tillbaka! Förstod dock inte om jag fick pengarna in på mitt konto eller typ tillgodo på applestore.. om de är de sista så är frågan om de är värt strulet för 180kr liksom..
tveksamt.

Edit: Jobbar Apple MobileMe supporten dygnet runt eller? fick just nu (mitt i natten svensk tid) mail från MobileMe UK support team och här är en del av mailet:

"If you activate your Trial account with your credit card now and cancel the account
with 45 days, you will get a full refund.

More than 45 days, you will get a pro-rated refund and refund will be credited back to your credit card.

So you refund will be posted to the credit card listed in your account."

Blir därmed ett givet köp av MobileMe när man köper datorn, dock så blir de automatiskt "redo att skickas om 3 dagar" om man väljer med MobileMe eller annat som sagt

/Northrider,

Permalänk
Medlem

Vilka mediaprogram stödjer hårdvaru-uppspelning av "HD .mkv" filer?
Finns det ens, OSX stödjer väl inte DXVA (DirectX Video Acceleration), eller är jag helt ute och cyklar?

En annan fråga, är OSX 64bitars eller 32bitars eller får man välja det i installationen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorthRider
Behöver lite hjälp med att välja.
Först så skall jag skaffa macbooken med 2,4Ghz och 4GB ram. Men frågan är vilken konfig leder till snabbast leverans ni som har erfarenheter med mac och köp från applestore på nätet. Väljer jag en macbook 2,4 och INTE konfigar den något så är den klar för att skickas inom 24 timmar. Lägger jag däremot 4GB i ram bara eller bara MiniDP-DVI så ändras de där direkt till "skickas om 3 dagar" Vad skulle ni ha gjort, specat datorn med dom tillbehör jag vill ha på applestore direkt och sedan vänta in leveransen bara? eller köpa standard konfigen (2,4Ghz och 2GB ram) och inget annat och få den skickad inom 24 timmar och exempel köpa 2x2GB minnen hos http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=944549&prod... (blir samma pris som applestore) kruxet är att jag får montera in dom själv men som jag sett bilder och filmer på youtube så är de lättare än de man skruvat i sina PC datorer genom tiderna så de klarar man säkert. En annan grej är jag får visserligen minnena något billigare på applestore då man köper genom studentrabatt men vad skulle ni ha gjort? är nämligen ledig 1,5-2v från fredag så skulle vara trevligt att få den medan man är hemma.

Ps, fick svar från Apple support ang min MobileMe fråga, och för jag skall behålla mitt konto innan test tiden går ut så måste jag förnya de ett år med mitt kreditkort och sedan när jag får koden om jag väljer att köpa de med datorn så kunde dom avbryta mitt kreditkorts köp och få pengarna tillbaka! Förstod dock inte om jag fick pengarna in på mitt konto eller typ tillgodo på applestore.. om de är de sista så är frågan om de är värt strulet för 180kr liksom..
tveksamt.

Edit: Jobbar Apple MobileMe supporten dygnet runt eller? fick just nu (mitt i natten svensk tid) mail från MobileMe UK support team och här är en del av mailet:

"If you activate your Trial account with your credit card now and cancel the account
with 45 days, you will get a full refund.

More than 45 days, you will get a pro-rated refund and refund will be credited back to your credit card.

So you refund will be posted to the credit card listed in your account."

Blir därmed ett givet köp av MobileMe när man köper datorn, dock så blir de automatiskt "redo att skickas om 3 dagar" om man väljer med MobileMe eller annat som sagt

/Northrider,

Köp en standardkonfig och uppgradera den.
Som du säger kan du köpa till minnen för samma pris som Apple tar för en uppgradering till 4Gb, du behåller ju då dina 2x1Gb och antingen försöker sälja för att få in lite extra pengar eller behåller dom för framtida bruk. Svårt att sälja än så länge, inte många datorer har DDR3 SO-DIMM.

Kabeladaptrar borde komma in hos svenska butiker snart så det kan du lika gärna köpa direkt i butik eller beställa från någon webbutik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilka mediaprogram stödjer hårdvaru-uppspelning av "HD .mkv" filer?
Finns det ens, OSX stödjer väl inte DXVA (DirectX Video Acceleration), eller är jag helt ute och cyklar?

En annan fråga, är OSX 64bitars eller 32bitars eller får man välja det i installationen?

är osx inte bara 32 bitar? å snow leapard skulle vara 64bit rätt mig om jag har fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa macbook alu, man får ju 10% rabatt med csn ^^ Är lite osäker på ifall 160gB räcker. Funderar på att köpa en 320gB 7200rpm att sätta i själv, eller är det dummt? Ska man istället köpa en extern hdd. Hur tror ni det påverkar ljudnivån med snabbare disk?

Garantin försvinner väll inte om man bara ska byta hdd?

Provade den idag på mediamarkt och på elgiganten med batteri. Den har ju perfekt format xD synd med låg upplösning bara och de få portarna

dsk: Vad ska du använda 4gB till? Tror inte jag är i behov av det.