Linux eller Windows på AMD 4200+ (?)

Permalänk
Medlem

Linux eller Windows på AMD 4200+ (?)

Tjena, har köpt en ny dator, byter från min underbara phenom eftersom jag känner att jag får överflödig prestanda och behöver pengar istället. Men nu när jag köpt den nya så får jag inget OS installerat o jag undrar om jag ska ha linux eller windows. Egentligen så vill jag ha linux men det skrämmer mig att jag inte kan använda de vanliga windows programmen, har hört en del om "WINE" ,men aldrig testat det... hjälp mig bestämma, jag ska använda dator till det mesta, även spel.. datorn innehåller:

amd 64 x2 athlon 4200+2,2ghz (planerat att överklocka ca 2,6ghz)
2gb ramminne 677mhz
250gb hårddisk
geforce 8500 512mb ddr2

PS: JAG ÄLSKAR LINUX OCH HATAR WINDOWS MEN JAG VILL KUNNA SPELA SPEL OCH ANVÄNDA DE VANLIGA PROGRAMMEN, IFALL NÅGON HAR EN LÖSNING HUR JAG KAN GÖRA DETTA I LINUX SNÄLLA SKRIV DET

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Vilka spel har du tänkt spela?

Eftersom du älskar linux antar jag att du är rätt van det och klarar av wine m.m.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Vilka spel har du tänkt spela?

Eftersom du älskar linux antar jag att du är rätt van det och klarar av wine m.m.

Jag vill kunna spela de flesta spel (iaf de som datorn klarar av) men faktiskt så är jag inte såå jättevan vid wine, har varit tvungen att använda windows skitet.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Har du inte använt wine något förut och testat spel i det tror inte du är tillräckligt van vid linux. Spel gör sig också dessutom bäst i windows. Så enkelt är det och det är ren fakta. Lösning är dual boot vid spelande eller bara windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Har du inte använt wine något förut och testat spel i det tror inte du är tillräckligt van vid linux. Spel gör sig också dessutom bäst i windows. Så enkelt är det och det är ren fakta. Lösning är dual boot vid spelande eller bara windows.

eller så lägger man två strån i kors och försöker lära sig något nytt

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
eller så lägger man två strån i kors och försöker lära sig något nytt

Kan man också göra men vill man spela nått annat än Wc3 och Diablo 2 med vettig prestanda så är ju inte linux mycket till alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är man beroende av hyfsat nya winodws spel. så är tyvärr Linux inger bra alternativ. Är man dock inte beroende av det så kan man idag köra linux utan några större problem med hjäp av wine/ virtualisering kan man gå över i lagom takt.

Permalänk
Medlem

Bantad version av windows vista eller 2008 server passar sig bäst för spel. Men på den datorn kan du inte köra mycket av de nya spelen endå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Inte helt säker men tror det heter Cedega...
Ett program liknande wine men som ska funka bättre...?

Visa signatur

[Ryzen 5 1600X] - [Gigabyte GA-AX370-Gaming K3] - [16GB 3200MHz] - [GTX1070] - [500GB EVO-SSD] - [750W HX] - [Win10 x64]

Permalänk
Medlem

Installera windows först på en egen partition och sedan Linux på övriga partitioner så kan du starta vilket du vill. Så har jag gjort och eftersom jag ställt Linux som standardalternativet i grub så blir det sällan jag startar windows på den datorn.

Sedan kan man även köra windows virtualiserat med virtualbox från Linux, men det ger ingen bra prestanda för spel men duger utmärkt t.ex. för att logga in på försäkringskassan (bank-id från Nordea funkar inte för mig i Linux). Övriga windowsprogram (alltså inte spel) brukar funka bra att köra via virtualiserat Windows i VirtualBox.

Vissa windowsprogram kan man få att funka med wine, även en del spel men det är lite som lotteri, har man tur kan man få det att funka men ofta är det något som krånglar tycker jag. Fördelen med wine är att det kan ge bättre prestanda än virtualisering.

Det finns ofta alternativa program skrivna för Linux som kan ersätta många windowsprogram. Så istället för att envist hålla fast vid de "vanliga programmen" så kan det vara lönt att prova alternativen som finns. Om man bara vill köra windowsprogram så kan man lika gärna skippa Linux och bara köra windows tycker jag.

Permalänk
Medlem

Spel som använder Direct3D kan man ju direkt stryka.

Men, just vilka är dessa "vanliga program"?
Det brukar sluta med att det egentligen bara var Photoshop eller nåt webdesignrelaterat program (urk).
Väldigt väldigt få BEHÖVER Photoshop. (Handen på hjärtat, hade ni köpt det ifall ni inte kunde piratkopiera?)

Jag använder flitigt en bred uppsättning av diverse program, allt open source och lätt och smidigt installerat via pakethanteraren.
Faktum är att det är till stor del samma program jag använder eller skulle använda under Windows.

Permalänk
Medlem

Direct3D spel behöver inte strykas rakt av, finns flera DX8 och DX9-spel som fungerar i wine. Du kan t.o.m köra DX-installationen från MS i wine vilket ofta är ett krav för att få in de dll-filer som behövs.

Det man ofta behöver bråka är att tala om för wine om den ska använda sin egna "builtin" dll eller en "native" samt att det ofta kan behövs mer eller mindre obskyra argument till wine när man startar det.

Mer användarvänliga version av wine som Transgaming Cedega fixar sånt själv på titel den känner igen vilket sparar några timmars googling det annars brukar ta ett pussla ihop en komplett konfiguration av wine.

Däremot har inte Cedega lika konfigurerbart som wine då en titel inte stöds så därför brukar jag föredra att ha båda installerade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Direct3D spel behöver inte strykas rakt av, finns flera DX8 och DX9-spel som fungerar i wine. Du kan t.o.m köra DX-installationen från MS i wine vilket ofta är ett krav för att få in de dll-filer som behövs.

I Wine 1.1.7 så har dem smått börjat lite med en implementation av DirectX 10.

Permalänk
Medlem

Jaha okej, så med andra ord, det skulle kunna gå men osäkert och klarar inte av allting, iaf så skiter jag i linux och har bara windows istället, jag har tidigare kört med dualboot och det vet jag redan hur det fungerar men jag vill köra bara linux utan windows skitet, men tyvärr så måste jag nog vänta ett tag innan detsystemet blir utvecklat tillräckligt för att klara av alla spel och program utan problem. Tack för alla era svar

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Får jag bara fråga varför du hatar Windows? Tror du klarar dig lika fint om inte bättre med Windows faktiskt.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Får jag bara fråga varför du hatar Windows? Tror du klarar dig lika fint om inte bättre med Windows faktiskt.

Många hatar vad windows står för, och microsoft speciellt, men kanske inte windows speciellt iallafall.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Windows kommer att fungera till typ allt, just för att det är störts.
Gillar inte heller windows riktigt, men ska jag vara ärlig med migsjälv så fungerar det mycket bättre för mig än linux till mina användningsområden.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande fundersam över alla dessa program som tydligen som tydligen saknar motsvarigheter i Linux. Vilka är det?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Windows kommer att fungera till typ allt, just för att det är störts.
Gillar inte heller windows riktigt, men ska jag vara ärlig med migsjälv så fungerar det mycket bättre för mig än linux till mina användningsområden.

Fungerar det verkligen bättre? Frågan är, om det inte är så att det fungerar acceptabelt, och är enda alternativet. Eller? Det kanske iofs är samma sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Fungerar det verkligen bättre? Frågan är, om det inte är så att det fungerar acceptabelt, och är enda alternativet. Eller? Det kanske iofs är samma sak.

Linux bokstavligen äter batteri och processor kraft, vilket inte är så bra på en laptop.
Sedan har jag en speldator, vilket bara det utesluter linux totalt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Många hatar vad windows står för, och microsoft speciellt, men kanske inte windows speciellt iallafall.

Tror inte detta är trådskaparens tanke. Utan det känns som om han är en såndär tuff pojke som pratar om hur mycket han älskar Linux och hatar Windows inför sina kompisar. Behöver ju inte alls stämma, men jag får för mig det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Linux bokstavligen äter batteri och processor kraft, vilket inte är så bra på en laptop.
Sedan har jag en speldator, vilket bara det utesluter linux totalt.

Har precis samma problem här. Får MYCKET sämre batteritid i Linux (prövat många olika dist.).

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Linux bokstavligen äter batteri och processor kraft, vilket inte är så bra på en laptop.
Sedan har jag en speldator, vilket bara det utesluter linux totalt.

Tvärt om för mig. Batteriet håller längre med linux och processorn jobbar inte mycket alls på min Acer Aspire 1360.

Visa signatur

Acer Aspire 1360: Sempron 1.6Ghz | GeForce FX5200M | 1Gb A-Data | 60Gb Toshiba + 120Gb Seagate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandermolin
Tvärt om för mig. Batteriet håller längre med linux och processorn jobbar inte mycket alls på min Acer Aspire 1360.

Då är det nog något knas med din windows installation.
Kan vara antivirus eller indexeringestjänsten i vista eller något.
Har sett hemska windows installationer och kan gott och väl tänka mig att linux är både snabbare, resurssnålare och ger längre batteritid i de fallen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
Jaha okej, så med andra ord, det skulle kunna gå men osäkert och klarar inte av allting, iaf så skiter jag i linux och har bara windows istället, jag har tidigare kört med dualboot och det vet jag redan hur det fungerar men jag vill köra bara linux utan windows skitet, men tyvärr så måste jag nog vänta ett tag innan detsystemet blir utvecklat tillräckligt för att klara av alla spel och program utan problem. Tack för alla era svar

Håll inte andan, för det kommer att bli en låååååååååååång väntan. Windows försprång som spelplattform har i praktiken förblivit helt oförändrat under de tio åren som jag haft att göra med Linux. "Det kommer. Det är på väg," sades redan då och jag tippar på att samma sak gäller om ytterligare tio år.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Morsan och lillasyrran får bättre batteri tid i Ubuntu än dom hade i windows vista så det lät skummt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Måste vara nått fel med eran windows installation seriöst alltså. Utan att ändra något i xp får jag 3timmar med högsta ljusstyrkan på mitt lilla batteri där jag får 2timmar med linux på lägsta ljusstyrkan.

Vilken CPU användning ligger ni på när ni spelar musik normalt? Jag ligger på 6-10% cpuanvändning i linux och typ 1-2% i windows. Bara en sån sak borde tala för längre batteritid i windows.

Bort med indexeringstjänst, brandvägg&antivirus samt ställa in strömsparningsfunktioner så blir det nog bättre. Sedan av med aero.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Använder linux på min laptop just för att det är resurssnålt. Batteritiden räcker i 3-4 timmar såvida jag inte kollar på HD filmer.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Använder linux på min laptop just för att det är resurssnålt. Batteritiden räcker i 3-4 timmar såvida jag inte kollar på HD filmer.

Så du har inte flera procent cpu användning idle eller typ 10% cpuanvändning vid musikspelning?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Så du har inte flera procent cpu användning idle eller typ 10% cpuanvändning vid musikspelning?

Låter som om du har compiz-fusion igång, stäng av det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Låter som om du har compiz-fusion igång, stäng av det.

...................Kolla sign.
Compiz-Fusion är det värdelösaste skiten någonsin.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT