Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adriano18
Jag tog vanliga modellen, beställde 26 Oktober, och jag har fortfarande INGEN info om budfirmans spårningsnummer eller liknande. Beräknad leverans var från början 7-10 november, nu är det beräknat 10 november.

Kommer säkerligen dröja till slutet nästa vecka som det ser ut nu. Kör på den modell du vill ha, det är kass leveranstid på alla somd et ser ut nu.

Okej, misstänkte att de troligen inte spelar vilken modell man väljer och att de som står på siten är för bra för att vara sant eller de kanske stämmer man att proppen sitter i holland eller något

Edit: eller om de kanske tar längre tid om man lägger andra saker så som MiniDP adapter eller MobileMe? tänkte om de skall packas etc och att de är därför de kan ta lång tid vs om man bara beställer macbooken? Har dock aldrig handlat i Apple Store så har ingen erfarenhet av de men jag måste tyvärr göra de pga studentrabatten

/Northrider,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorthRider
Okej, misstänkte att de troligen inte spelar vilken modell man väljer och att de som står på siten är för bra för att vara sant eller de kanske stämmer man att proppen sitter i holland eller något

Edit: eller om de kanske tar längre tid om man lägger andra saker så som MiniDP adapter eller MobileMe? tänkte om de skall packas etc och att de är därför de kan ta lång tid vs om man bara beställer macbooken? Har dock aldrig handlat i Apple Store så har ingen erfarenhet av de men jag måste tyvärr göra de pga studentrabatten

/Northrider,

Kanske, jag beställde miniDP->DVi, miniDP->VGA, remote och ett fodral till macbooken. Mycket troligt att proppen sitter i Holland.

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem

det blir ju en fördröjning när allt måste komma till holland innan dom skickas vidare, skulle gå mkt snabbare om allt skickades hit på engång men så är det inte tyvärr

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni skärmen på 13"-modellen?
Vad jag läst och sett verkar den betydligt sämre i jämförelse med Air och Pro.

Pro vs 13"

Bildjämförelse från Gizmodo:
http://www.gizmodo.com.au/2008/10/screen_shootout_macbook_new...

Det skulle uppskattas om ni kunde posta egna bilder på 13"- och Pro-modellen för jämförelses skull.

Permalänk
Medlem

Suck.

Jag lade min beställning av en macbook 2.4Ghz den 19e oktober, förövrigt min första dator från Apple. Leveranstiden var satt till 4e november. Denna ändrades sedermera till 5e november, och tillslut till den 6e. Pengar drogs från mitt konto den 26e och jag fick mitt UPS spårningsnummer i fredags om jag minns rätt. Enligt Apple skulle leveransen alltså ske idag och eftersom jag inte hört något från UPS så ringde jag för säkerhetskull till Apple i morse och frågade, fick svaret av en brittisk support att den förmodligen skulle komma idag eller imorgon beroende på hur snabba UPS var.
Jag stannade hemma idag för att kunna ta emot UPS om de skulle komma med datorn och när jag inte hört något vid 16 så ringde jag upp UPS, som påstod att de inte hade någon dator till mig. Jag ringde upp Apple igen och fick denna gången prata med en svensk tjej. Hon påstod efter lite samtal till andra att de haft datorproblem vid centralen i Holland vilket gjort att vissa paket försenats, men eftersom en fraktsedel skickats till UPS så upptäcktes inte att mitt paket inte skickats (Hon var lite otydlig här). Hon trodde att nu när de var medvetna om problemet så borde den komma nästa vecka. Bortsett från att de drog pengar utan att den var skickad samt att jag får vara utan laptop ytterligare någon vecka så blir det två missade heldagar.

Jag är ganska arg just nu...

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altis
text

fan jag lider med dig, jag fick min idag, och det är också min första mac. Den som väntar på något gott

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
du ska vara glad om du får den 10 nov jag beställde MBP 20 okt å ska få den 10:e nov så du ska vara glad om du får den 10:e niv

åhh jag gick och petade på en dator på mediamarkt idag... den är ju för underbar! Jag är nu helt övertygad om att det är den jag ska ha, och att den är värd de extra typ 4-5 tusen jag kommer lägga på min ursprungliga budget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi

åhh jag gick och petade på en dator på mediamarkt idag... den är ju för underbar! Jag är nu helt övertygad om att det är den jag ska ha, och att den är värd de extra typ 4-5 tusen jag kommer lägga på min ursprungliga budget

whot? den nya? var i mediamarkt förra veckan å dom hade bara den gammla MBP :S men det låter bra iaf hoppas den kommer på måndag å inte på väg från holland!

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Vad härligt. Nu sitter man här med sin nya MacBook ^^, helt underbar är den! Inga sneda tangenter eller döda pixlar. Verkar såhär långt felfri

GÖTT! Första intrycket är GRANDE! Måste köpa en liten trådlös bluetoothmus till den bara, känner mig lite ovan med min första laptop ever.

Mr Real-crusher, fortfarande nöjd med Macbooken? Har läst MASSVIS av negativ kritik angående skärmen, hur uppfattar du den?

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mr Real-crusher, fortfarande nöjd med Macbooken? Har läst MASSVIS av negativ kritik angående skärmen, hur uppfattar du den?

Grymt skön dator, fick min igår.
Vad är det för fel med skärmen? Jag tycker den är riktigt ljusstark med bra färger!
Finns färg/skärmkalibrering i systeminställningar/bildskärmar för den som vill trixa.

Finns det någon fläkt i dessa nya Macbooks? För det enda jag hör är ett svagt susande från hårddisken och det är när jag lägger örat till.

Edit: Hur byter man ut mappikonerna mot andra lite roligare ikoner? Om jag har en mapp på skrivbordet med musik och vill byta utseendet på denna mapp till t.ex. en elefant.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har också sett viss kritik, men jag tror att denna uppstår när man sätter datorn i jämförelse med andra, som i bilden från Gizmondo..

det lilla jag sett har inte givit mig misstro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
Edit: Hur byter man ut mappikonerna mot andra lite roligare ikoner? Om jag har en mapp på skrivbordet med musik och vill byta utseendet på denna mapp till t.ex. en elefant.

Högerklicka och välj "Visa info" på din ikon. Sen markerar du själva ikonen/bilden där uppe och trycker CMD+C och sen högerklickar du på mappen som ska ha ikonen och gör samma sak fast trycker CMD+V. Det bör fungera, gjorde det för mig iaf.. dock använder jag mig utav CandyBar nu för tiden.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Gillar inte att det är så extremt mycket backlight bleedning, men annars en skön skärm med hyffsat fina färger och funkar kalas om man gör annat än kollar film iaf :).

Jag är väldigt nöjd med Mac OS X, helt underbart OS som är grymt smidigt och enkelt. Det som jag tycker är roligt är att det finns mycket under det simpla också som man vill utforska

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka_krull
Gillar inte att det är så extremt mycket backlight bleedning, men annars en skön skärm med hyffsat fina färger och funkar kalas om man gör annat än kollar film iaf :).

Jag är väldigt nöjd med Mac OS X, helt underbart OS som är grymt smidigt och enkelt. Det som jag tycker är roligt är att det finns mycket under det simpla också som man vill utforska

har du 13'3"aren?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka_krull

Citat:

har du 13'3"aren?

Ja det har han. FAN att skärmen ska vara så dålig, jag trodde den var grym. Väntan känns lite mindre spännande nu, med tanke på att jag främst tänkte använda Macbooken till att skriva och titta på serier.

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det har han. FAN att skärmen ska vara så dålig, jag trodde den var grym. Väntan känns lite mindre spännande nu, med tanke på att jag främst tänkte använda Macbooken till att skriva och titta på serier.

Min är riktigt grymm Asskön att titta på film/serier på

Jag fick dock en av de bättre skärmtyperna

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Vänta nu.. vadå en av de bättre typerna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Citat:

Vänta nu.. vadå en av de bättre typerna?

Härligt :). Jag har även läst att en custom display profile kan göra gigantisk skillnad. Ska direkt ladda ned en och prova när jag fått macbooken.

mefi: Det finns två skärmtyper, C89 och något annat. C89 ska enligt uppgifter hålla lägre kvalitet. (Kan heta något annat än C89).

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem
Citat:

mefi: Det finns två skärmtyper, C89 och något annat. C89 ska enligt uppgifter hålla lägre kvalitet. (Kan heta något annat än C89).

Vad gör att man får olika? Var man köper dem?

Permalänk
Medlem

Olika skärmtyper ? =O Hur vet man vilken man får innan man beställer?

Permalänk
Citat:

Vad gör att man får olika? Var man köper dem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Olika skärmtyper ? =O Hur vet man vilken man får innan man beställer?

Det vet man inte, olika datorer har skärmar från olika upplagor helt enkelt.

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem

illa illa..

Permalänk
Citat:

illa illa..

Ja. Har du beställt en Macbook du med? Fått den?

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem

hur ser man vilken skärm man har då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
hur ser man vilken skärm man har då?

Det är typ systemverktyg blablablablabla, vet inte exakt. Är du nöjd med din dator Kappy? Vad tycker du om skärmen för serier/film?

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem

Vilken skärm man får är helt baserat på tur/otur. Apples köper skärmar från flera olika tillverkare för att kunna få bra pris/bra tillförsel med skärmar. Har man otur kan man få någon sunkig panel från t.ex. Chi Mei

Själv fick jag en LG-panel enligt modellkoden 9C84. Dock är det ju så att Pro:n har bättre skärmar. Jag är supernöjd med min skärm iaf.. 9C84 sägs vara en av de bättre modellerna.

Edit: För att se modellnumret:

Citat:

Go to system preferences/ display/colour/ colour lcd profile and go to open profile.It is in line no 13

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Vilken skärm man får är helt baserat på tur/otur. Apples köper skärmar från flera olika tillverkare för att kunna få bra pris/bra tillförsel med skärmar. Har man otur kan man få någon sunkig panel från t.ex. Chi Mei

Själv fick jag en LG-panel enligt modellkoden 9C84. Dock är det ju så att Pro:n har bättre skärmar. Jag är supernöjd med min skärm iaf.. 9C84 sägs vara en av de bättre modellerna.

Edit: För att se modellnumret:

tack för info! min är en 9c8c, är det bra eller anus? googlade lite men hittade inget nyttigt, bara massa tjafs.

edit: tack för länken till candybar, grymt program!

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Det är ju knappt så man vågar köpa laptop om de ska finnas bra och dåliga skärmodeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Det är ju knappt så man vågar köpa laptop om de ska finnas bra och dåliga skärmodeller

nej, detär ju riktigt dåligt om man inte kan lita på att den ena skärmen presterar som en annan

Permalänk
Medlem

VA FAN? ska jag betala över 20k för en chi mei skärm? då ska jag fan lämna tillbaka den!!!!

Visa signatur