Versionshanterings-gui (mercurial) till Mac OS X

Permalänk
Medlem

Versionshanterings-gui (mercurial) till Mac OS X

Hej!

Jag börjar bli mer och mer sugen på att börja gå över till ett distribuerat versionshanteringsystem och då är det främst Mercurial som har fångat mitt intresse. Problemet är att jag jobbar i en grupp med personer med varierande teknisk kompetens (alla är inte programmerare) så ett måste är verktyg som är förhållandevis lättanvända. Lyckligtvis så börjar Tortoise-hg fungera ganska bra så det finns ett någorlunda lätt sätt att använda Mercurial på Windows-platformen (de är dessutom vana att använda TortoiseSVN).

Mitt problem nu är att några sitter på Mac OS X. Jag har googlat runt lite men har inte hittat några bra lösningar. Ett som jag hittat är förvisso Mac Mercurial som jag inte har kunnat prova då allt mac-folk är borta för tillfället.

Är det någon som har något tips på gui frontend mot Mercurial på Mac? Det vore ju också trevligt ifall det var ett GUI som fungerade mot flera andra versionshanteringssystem också.

Tack för alla eventuella tips!

//C

Permalänk
Medlem

Listan på GUIs här kanske ger nån ledning? Jag använder själv enbart CLI för att prata med mercurial och kör inte macOS, vilket gör att jag inte kan lämna några direkta rekommendationer.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Tack för tipset men jag har redan sett den listan. Det är ju bara en av de i listan där som har en färdig binär för Mac OS X (MacMercurial), vilket får mig att tro att de andra inte är vidare mogna för användning på den plattformen.

//C

Permalänk
Medlem

Tja, det lär väl finnas några plattformsoberoende varianter också, antar jag.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Beror lite på vad du gör men både Eclipse och Netbeans har ju smidiga inbyggda plugins.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Jo det vet jag. Är ju javautvecklare själv och ett NetBeans-fan. Fast det jag letar efter är ett verktyg för de som inte jobbar med kod och som inte är inbyggt i någon IDE. Det är något som ska kunna användas för grafiker, översättare osv.

//C

Permalänk
Medlem

http://subversion.tigris.org/ har väl det du behöver? Om jag inte missuppfattat...

Permalänk
Medlem

Har använt mercurial i ett projekt och eftersom jag kör windows så använde jag tortoise frontend. Kan dock inte påstå att jag är särskilt imponerad av resultatet. Fick nya heads o skit i var och varannan push. Vet inte om det va jag eller frontend som va problemet men felfritt var det inte.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
http://subversion.tigris.org/ har väl det du behöver? Om jag inte missuppfattat...

Mja, du har nog tyvärr gjort det. Eller det är nog så att jag inte varit tydligt.

Vi kör subversion idag, och i stort så är vi ganska nöjda med det som det är för vardagsbruk. Det jag börjar bli sugen är att börja jobba mer på det decentraliserade viset och nyttja alla de fördelar som de verktygen erbjuder.

Subversion är ju i stort sett trevligt, men just mergning mellan branches (vilket är själva DVCS:ernas styrka) är en ren katastrof. Tyvärr så gör ju det att man skyr sig från att jobba i branches vilket jag tror hämmar utvecklingstakten. Det är under förutsättning att en blandad skara klarar av att använda de kraftfullare koncepten.

Det har ju varit DVCS:ernas svaghet just nu, att de har varit så pass svåranvända att det endast är en viss grupp av människor (mer tekniskt fokuserade utvecklare) som har kunnat använda verktygen lätt.

Så, för att få kunna nyttja alla godsaker som utvecklare så måste även de som inte är det kunna använda basic-grejerna på ett lätthanterligt sätt för dem.

//C

EDIT:

DarkBob: Får man fråga vilken version av TortoiseHG du använde? Det är ju klart intressant att höra vad folk har för riktiga erfarenheter av verktygen.

Permalänk
Medlem

hmm, tyvärr ingen koll. Det va i våras, typ mars - maj så det va väl senaste under den perioden, gissningsvis 0.3.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Anledningen till att du får flera 'heads' beror på att det som drogs ner är "baserad" (commited) mot samma förälder, vilket då skapar en ny branch som resulterar i att dessa måste slås ihop (merge).

Personligen ser jag ingen anledning till att använda ett grafiskt verktyg till Mercurial. För det första måste man ha viss förståelse för hur Mercurial/DVCS fungerar för att utföra en operation/klicka på en viss sak, och då kan man lika gärna köra allt i kommandotolken/terminalen. För det andra är alla kommandon korta och lätta att komma ihåg: (hg efterföljt av t.ex. push, commit eller serve)