Permalänk
Medlem

AMD eller Intel?

Läser massa trådar här på forumet och många säger att AMD är bättre än Intel och Intel är bättre än AMD.

Jag står inför mitt andra inköp av datadelar.
Det första tog plats i det tidiga 2000 talet. Det har hänt mycket sedan dess. Jag har hängt med lite. Men är ändå osäker.

Därför frågar jag er som verkligen kan vilken jag bör välja och varför.

Jag ska spela nyaste spelen var det tänkt.

Står mellan:

Intel Core 2 Duo E8400 eller nåt där ikring, eller AMD Phenom X4 9950 BE.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Du kan köra alla de nya spelen på de flesta processorer, endast de riktigt billiga kan ha lite problem. För spel är det grafikkortet som är viktigt, speciellt om du har stor skärm.

Nästa år börjar det möjligen komma ut spel som höjer gränsen från en hyffsad tvåkärnig till en hyffsad fyrkärnig för att kunna spelas.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Intel. http://www.matbe.com/articles/lire/1121/comparatif-de-100-pro... förklarar varför.

/PeCe

Permalänk
Medlem

E8400 är snabbare än någon av AMDs procesorer i spel

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

AMD:s nya Phenomprocessorer på 45 nm istället för 65 nm släpps de närmaste veckorna. Så jag tycker du ska hålla ut lite till och köpa en Phenom X4 20550 istället. Orkar du inte vänta, så ta en Phenom 9950 då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
AMD:s nya Phenomprocessorer på 45 nm istället för 65 nm släpps de närmaste veckorna. Så jag tycker du ska hålla ut lite till och köpa en Phenom X4 20550 istället. Orkar du inte vänta, så ta en Phenom 9950 då.

Varför skulle han ta en 9950 framför en E8400 till spel?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs

För att det viktigaste vid spel är att du har så höga fps tal vid action. en e8400 är säkert snabb när det inte händer så mycket i spelet, men när monster anfaller och du måste skjuta, det är då spelet börjar arbeta och om spelet drar nytta av flera trådar så börjar en 4 kärnig visa vad den kan. detta syns inte när du testar medel fps under en viss tid

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Av den enkla anledningen som gosh skrev. Grafikkortet är det som har störst betydelse. Dessutom får han en Quad Core istället för en Dual om han tar 9950, samt en billigare plattformslösning med bättre uppgraderingsmöjligheter än Intels motsvarighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
För att det viktigaste vid spel är att du har så höga fps tal vid action. en e8400 är säkert snabb när det inte händer så mycket i spelet, men när monster anfaller och du måste skjuta, det är då spelet börjar arbeta och om spelet drar nytta av flera trådar så börjar en 4 kärnig visa vad den kan. detta syns inte när du testar medel fps under en viss tid

Så du menar på att spelet använder mera kärnor vid mera action?.......

Skulle du kunna ge mig en länk till detta påstående?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Så du menar på att spelet använder mera kärnor vid mera action?.......

ja självklart, om du granskar din aktivitet på processorn vid vilken typ av jobb som helst så kommer du märka att den varierar hela tiden. fysik, AI oc annat behövs eventuellt inte alls på samma sätt när du bara spanar medan dessa delar få jobba betydligt mer när det händer en del i spelet.
detta under förutsättning att spelet använder mer än en tråd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ja självklart, om du granskar din aktivitet på processorn vid vilken typ av jobb som helst så kommer du märka att den varierar hela tiden. fysik, AI oc annat behövs eventuellt inte alls på samma sätt när du bara spanar medan dessa delar få jobba betydligt mer när det händer en del i spelet.
detta under förutsättning att spelet använder mer än en tråd

Använder mera av kärnan, den använder inte mera antal kärnor...... beror helt klart på vilket spel.

Kan du visa ett test där 9950 är snabbare i E8400 i spel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Använder mera av kärnan, den använder inte mera antal kärnor...... beror helt klart på vilket spel.

Kan du visa ett test där 9950 är snabbare i E8400 i spel?

Kan du visa ett test där man bör välja en E8400 framför 9950 på grund av att spelupplevelsen försämras märkbart med en 9950?

Permalänk
Medlem

Det blir nog väldigt svårt att hitta ett test som jämför E8400 med 9950, speciellt eftersom det är helt olika plattformar.

Men att säga att 9950 är bättre i spel än E8400 skulle jag vilja avfärda som lögn. Dagens spel är helt enkelt inte programmerade för att köras över multicore CPU:er, just pga detta så blir det viktigt att ha få men högt klockade kärnor istället för många långt klockade. Det är inge magiskt eller konstigt med det.
Detta stämmer helt överens med vad AkUs skriver.

Mest bang for the buck i spel får du helt klart om du satsar på en E8400, iallafall som det ser ut just nu på processormarknaden.

//milkacid

Permalänk
Medlem

Jag äger en E6600 och en Q6600.

Q6600 är 2 ihop limmade E6600.

Alltså det bästa sättet att jämföra 2 emot 4 kärnig, me tanke på att dom är identiska för övrigt. Jag har aldrig märkt någon skillnad på dessa. Jag köpte Quaden bara för den var billig....

Lite mycket fanboy snack från eran sida, att spelupplevelsen skulle försämmras.
Ni tror att när dom testar CPUer i spel att dom står stilla o räknar FPSen, klart dom möter "monster" m.m...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag äger en E6600 och en Q6600.

Q6600 är 2 ihop limmade E6600.

C2Q är en dålig quad, varför tror du intel designat om den?

skillnaden mellan en c2d och c2q är inte så stor
däremot skiljer det mellan en två kärnig till en fyrkärnig phenom

intel kompenserar med högre klock och större cache men det är fortfarande inte en riktig quad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

C2Q är en dålig quad, varför tror du intel designat om den?

skillnaden mellan en c2d och c2q är inte så stor
däremot skiljer det mellan en två kärnig till en fyrkärnig phenom

intel kompenserar med högre klock och större cache men det är fortfarande inte en riktig quad

Skillanden mellan en två kärning phenom och en fyr kärning har varit mycket dålig vs dålig prestada. Svälj det. E8400 gör mos av Phenoms snabbaste 4-kärniga oavsett spel, gäller även Q6600, trasar sönder Phenom X4 me 30% snabbare i spel som t.ex. crysis... där det händer jävla massa fysik m.m...

Är det inte lite pinsamt att Intel gör en "fake" quad och 1 år senare kommer AMD me en native quad som inte är snabbare än den?.. vikken flopp

Lite synd att ni försöker hjälpa trådskaparen genom att prata om massa fanboy ideer... Vill han ha prestanda i spel? Då är det en Core2Duo E8400/E8500 som gäller...

Pratar man om uppgradera så är båda tillverkarena påväg att byta socket.
O ja, era argumentationer är klart "han kan anväda sin phenom i AM3 socketen"

Ja... men varför sätta en så slö processor i nytt moderkort o minne för 3-5 tusen ... nej tack.

Rekomenderar dig att ta bort din signatur om att du är programerare, jag kan inte ens installera Visual Basic utan att sabba min dator och det är du som är ute o cyklar rejält...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan du visa ett test där man bör välja en E8400 framför 9950 på grund av att spelupplevelsen försämras märkbart med en 9950?

Kan du visa upp ett test där upplevelse bedömms objektivt?

Tyvärr så är det så att skall du jämföra två olika saker så krävs det att du använder någon gemensam plattform för det ("benchmark").

Så länge så gott som alla publicerade benchmark's visar på samma tendenser kan man utgå att dom ligger rätt nära sanningen, att blanda in "tycke o smak" blir bara löjligt.

(Jag tycker att min nuvarande Intel rigg är snabbare än min FD AMD rigg, konstigt nog visar all benmarks jag har kört att så även är fallet )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Bla bla bla

Visa ETT enda test där spelupplevelsen försämras med en 9950 jämfört med E8400. När du ändå är igång kan du också få visa något test eller information om att processorn är en viktigare komponent än grafikkortet i spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Visa ETT enda test där spelupplevelsen försämras med en 9950 jämfört med E8400. När du ändå är igång kan du också få visa något test eller information om att processorn är en viktigare komponent än grafikkortet i spel.

Q6600 ger 30% mera prestanda i Crysis än 9950, sen om det försämras med en 9950 är en relativt, bara fanboy sätt att snacka om försämmring, jag pratar om förbättring... Du vill väll ha det snabbaste du kan om du väljer mellan 2 processorer, vad du säger indirekt är "Men det går att spela på AMDn också", ja det e klart du kan, men varför köpa den sämmre av de två...

Självklart GPUn är viktigare än CPUn i de flesta spel.... men det är inte det vi diskuterar.

Sen kan du me gott samvete säga att WoW som är ett av världens populäraste spel är mera CPU/RAM beroende än GPU för att inte pajja spelkänslan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AkUs, det har ingenting överhuvudtaget att göra med "fanboy" som du tycks tro. Men du snackar ju om förbättringar. Är det förbättringar som man märker av överhuvudtaget? Procentsatser och benchmarktester i all ära, men det handlar ju till sist om själva spelaren märker av prestandaförbättringen. Om så inte är fallet är det väl logiskt att diskutera andra fördelar och nackdelar med de komponenter man väljer till sin dator?

Permalänk
Medlem

Varför är det så svårt att förstå att en E8400 är bättre i spel än 9950? Så länge spelen är skrivna för att använda endast en kärna så spelar det ingen roll om du har en cpu med 40 kärnor, det är den enskilda kärnans klockfrekvens som i detta fall gör att E8400 är bättre än en 9950.

När det kommer spel som verkligen har riktigt stöd för multicore cpu:er, då kommer garanterat inte e8400 vara på topp längre men som det ser ut nu så nyttjar inte spelen multicore speciellt bra ( detta är förövrigt vida känt ).

Permalänk
Medlem

En förbättring är och förblir alltid en förbättring, om båda kostar lika mycket är det den avgörande faktorn. Även om skillnaden är liten nu så kan skillnaden bli tydligare med nya spel (read quad-core i nyare spel).

Huruvida det är värt att köpa en quad eller en duo kan jag inte svara på tyvärr, tester visar att i nuläget spelar det ingen roll men att det kan komma att göra det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

AkUs, det har ingenting överhuvudtaget att göra med "fanboy" som du tycks tro. Men du snackar ju om förbättringar. Är det förbättringar som man märker av överhuvudtaget? Procentsatser och benchmarktester i all ära, men det handlar ju till sist om själva spelaren märker av prestandaförbättringen. Om så inte är fallet är det väl logiskt att diskutera andra fördelar och nackdelar med de komponenter man väljer till sin dator?

E8400 är snabbare än 9950 punkt. Oavsett hur många händelser och flygande granater....

E8400 på prisjakt 1395:- i lager
X4 9950 på prisjakt 1695:- i lager

Båda två har moderkort med vederbörade socket från 600kr beroende på funktioner ända upp till 2500kr. Båda två använder sig av DDR2...

Vad i hela friden ska få en att välja det dyrare och slöare alternativet ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan nog bara en Fanboy svara på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naradin
En förbättring är och förblir alltid en förbättring, om båda kostar lika mycket är det den avgörande faktorn. Även om skillnaden är liten nu så kan skillnaden bli tydligare med nya spel (read quad-core i nyare spel).

Huruvida det är värt att köpa en quad eller en duo kan jag inte svara på tyvärr, tester visar att i nuläget spelar det ingen roll men att det kan komma att göra det i framtiden.

Jo, det är det vanliga Phenom ursäkten "att när spelen kommer dra nytta av native quad-core"... då är svaret, den är redan slö idag, vad kommer den inte vara när spelen stödjer quadcore då...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

E8400 är snabbare än 9950 punkt.

Bra argument...

Läs på hur spel fungerar.

Speltillverkare måste anpassa sig efter vad som finns ute på marknaden med. Intel har så extremt stor andel så änsålänge måste de göra så spelen fungerar bra på en tvåkärnig. Jag tror dock att det kommer ändra sig ganska snart då Intel är väldigt intresserade av att sälja i7. Det är en annorlunda annan processor jämfört med Core 2 (läs: en riktig fyrkärnig precis som AMD's)

Citat:

Jo, det är det vanliga Phenom ursäkten "att när spelen kommer dra nytta av native quad-core"... då är svaret, den är redan slö idag, vad kommer den inte vara när spelen stödjer quadcore då...

Du borde testa en, dra igång lite applikationer som jobbar så kommer du bli förvånad över resultatet (flytet)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

gosh blanda inte ihop applikationer som spel och nyttoprogram. Det är just spel som hela diskussionen kretsar runt då dessa väldigt sällan är skrivna för mer än en kärna.

Du kanske borde testa en i7:a, dra igång lite applikationer så kommer kanske du bli förvånad över resultatet (flytet)?

Amd har lämnat sina glansdagar bakom sig, varför är det så svårt att förstå att det är intel som sitter på tronen nu? Amd kommer förmodligen göra en comback!

Skippa Fanboy snacket nu och kolla hur det verkligen ligger till. Förövrigt köper jag alltid den cpu som presterar bäst 'just nu', kör en Amd för tillfället (sen några år tillbaka) nu men kommer byta mot en Intel inom kort just pga prestandan.

En 9950 slår inte en E8400 i dagens spel ( och nej vi är inte intresserade av att höra om "när det kommer", för då är dagens alla cpu:er för långsamma ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Bra argument...

Läs på hur spel fungerar.

Speltillverkare måste anpassa sig efter vad som finns ute på marknaden med. Intel har så extremt stor andel så änsålänge måste de göra så spelen fungerar bra på en tvåkärnig.

Skojjar du, det e kanske 5% av dagens spel som utnyttjar ens en dubbel kärning. Du kanske måste läsa på lite själv. Det som är multi CPU användning när du spelar spel normalt (som använder 1 CPU) är windows som delar upp belastningen mellan CPUerna, har INGET me spelet att göra.

Så ditt senaste påstående är att spel anpassar sig efter intels 2-kärniga CPUer (fel, mycket få använder mera än en CPU)....

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milkacid
gosh blanda inte ihop applikationer som spel och nyttoprogram. Det är just spel som hela diskussionen kretsar runt då dessa väldigt sällan är skrivna för mer än en kärna.

Skrev från början att för spel så är processorn inte viktig. det är för det mesta intelfanboysen som påstår det, de verkar inte förstå att ögat inte kan se 300 FPS, det räcker med 30 FPS om de är jämt fördelade så har man nått ögats begränsning.

Har själv kört en C2D ett tag och den är märkbart långsammare jämfört med min phenom, det skall dock sägas att jag brukar ha igång en del program

Citat:

Skojjar du, det e kanske 5% av dagens spel som utnyttjar ens en dubbel kärning.

här har du en bild på crysis warhead kört på en phenom 9500 med ATI 4870X2

Hur många av den nya populära spelen är inte trådade?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där med 300fps och 30fps är inte sant, man säger att mänskliga ögat inte kan uppfatta mer än 25 bilder per sekund men det är svårt att säga att en "frame" är lika med en bild.

Tror du verkligen att all hysteri kring hög fps är helt ogrundad?

Du påstår att din C2D är märkbart långsammare än din phenom, kan det vara så att du jämför en E4600 mot en Phenom X4 9950? Vem skulle bli överraskad om Phenomen inte va snabbare än E4600? Som att jämföra sjögurkor med betong.