Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vohaul
undrar om man ska våga byta till comhem 50/10 för samma pris från en BBB 20/2 DSL med i princip 100% uptime, hastighet och latency. verkar ju vara lite att köpa grisen i säcken det här, iof är det väl bara dom som har problem som skriver här, men dom verkar ju vara många

någon som har erfarenhet av misslyckade byten ADSL -> comhem?

*beslutsångest*

Jag skulle nog testa om jag vore dig. Visst, det strular för en del men vilka tror du låter mest? De som har kass uppkoppling resp de som har stabil anslutning. Funky kan nog dessutom intyga om att din 50/10 uppkopplingar kommer att vara stabila.

Permalänk
Medlem

Fick hem brev från ownit här om veckan också, intresseanmälan.
Typ 150kr för 100/100.

In och anmäldre mig direkt, får se om 40% av föreningen gör de också "tvivlar"

Betalar 350 nu för bb/tv/tele och är lite avskräckt när man såg de nya priserna,

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

Finns det några planer för Docsis 3 snart eller ska man hoppa på 50/10 tåget nu?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jollebolle
Finns det några planer för Docsis 3 snart eller ska man hoppa på 50/10 tåget nu?

50/10 är docsis 3.0... eller pree docsis 3.0 a.k.a. wideband docsis. Det blir inte äkta docsis 3.0 förrän det finns modem som klarar att bundla upströmmar vilket comhem inte fått från sina leverantörer. Kollar man runt på nätet finns det inte mer än "beta"-modem som klarar detta och har telefoni. Alltså finns den ingen leverantör som kör det i full skala någonstans i världen just nu. Efter nyår lär det enligt den info jag fått finnas men sedan är frågan när comhem väl aktiverar så modemen kan bundla upstreams = kanske lanserar 50-100down/10-20mbit up.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Nu fick jag mail angående att Comhem ska utföra nätarbete torsdag natt. Undra om det innebär att jag kan beställa 50/10 efter detta. Vad tror du funky?

bland annat detta står i mailet:

Citat:

1. Öppna upp Internet Explorer och skriv in http://192.168.100.1/gscan.asp i adressfältet och tryck sedan på enter eller "Gå till"-knappen.

2. Nu har du surfat in på modemets webbsida och skall nu se ett fält som heter "Starting Frequency". I denna ruta skall du skriva en frekvens enligt nedan.
514 000 000
522 000 000
530 000 000
538 000 000

3. Starta sedan om modemet genom att trycka på knappen "Click to restart".

4. Vänta därefter upp till 5 minuter och prova ifall du nu kan surfa. Om inte, prova med en annan frekvens.

Permalänk
Medlem

frostfield: Jepp. Rätt säker på att du kan beställa inom 1 vecka efter detdär. Kan inte vara 100% dock då de ibland gör förberedande jobb några nätter i förväg också. De brukar göra överflytten på natten och därefter slår de på extrakanalerna på dagen efter om nätet inte blev allt för stökigt och för många modem gick ned. Minimalt 24h efter det arbetet och maximalt 1 vecka efter lär du kunna beställa.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sohmoo
Har löst problemet, tvingade till mig en ny ip och sen fungerade det. Min förra ip-adress slutade på *.255, misstänker att det kan ha ställt till det.

Underligt detta, jag har fått en ip som slutar på *.0 vilket inte känns helt OK. Allt fungerar bra hittils så jag kanske bara är överdrivet paranoid gällande *.0 och *.255. Jag kommer för övrigt in på den där siten med min *.0 ip.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
... (mail svarar de inte på)

Jag kontaktar oftast Comhem genom mail till dem, förut har de har rejäla köer även där på upp till över en vecka. Nu har jag mailat dem två ggr senaste veckan och fått svar dagen efter. Sen kanske inte den tekniska kompetensen är på topp, men det märks mindre i mail än när man ringer till dem. Kanske bättre att de får lite betänketid.

Permalänk
Medlem

jag har fått samma mail för runt en månad sen man kan fortfarande inte beställa XL 50

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Underligt detta, jag har fått en ip som slutar på *.0 vilket inte känns helt OK. Allt fungerar bra hittils så jag kanske bara är överdrivet paranoid gällande *.0 och *.255. Jag kommer för övrigt in på den där siten med min *.0 ip.

Jag kontaktar oftast Comhem genom mail till dem, förut har de har rejäla köer även där på upp till över en vecka. Nu har jag mailat dem två ggr senaste veckan och fått svar dagen efter. Sen kanske inte den tekniska kompetensen är på topp, men det märks mindre i mail än när man ringer till dem. Kanske bättre att de får lite betänketid.

Inget konstigt med en adress som slutar på .0 eller .255, det är helt beroende på nätmasken som används vad som är broadcast, nät och adresser.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

Beställde i söndags från comhem och fick mitt modem idag. Kopplade in och 10 minuter senare var det igång. 49MB/s ner och 9,50MB/s upp fick jag på bredbandskollen.se.

Jag är nöjd

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Fick hem brev från ownit här om veckan också, intresseanmälan.
Typ 150kr för 100/100.

In och anmäldre mig direkt, får se om 40% av föreningen gör de också "tvivlar"

Betalar 350 nu för bb/tv/tele och är lite avskräckt när man såg de nya priserna,

Stockholmshus11?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Inget konstigt med en adress som slutar på .0 eller .255, det är helt beroende på nätmasken som används vad som är broadcast, nät och adresser.

Jo tyvärr ställer .0 eller .255 ipn till med massa problem... vissa säkra sidor vägrar acceptera trafik från dem tex.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Jo tyvärr ställer .0 eller .255 ipn till med massa problem... vissa säkra sidor vägrar acceptera trafik från dem tex.

Jo tack jag märkte att .255 inte var någon hit

Permalänk
Medlem

Heh, jag har haft support samtal om det tidigare när jag jobba med sånt ;>

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Beställde i söndags från comhem och fick mitt modem idag. Kopplade in och 10 minuter senare var det igång. 49MB/s ner och 9,50MB/s upp fick jag på bredbandskollen.se.

Jag är nöjd

Vafan, jag beställde samtidigt och av någon anledningen aktiveras den på söndag (alltså 1 vecka). Har redan fått modemet och det gick absolut inte att ändra på datumet när tjänsten skulle aktiveras.

Permalänk

Idag upptäckte jag en sak:

Bredband Medium 10/10 kamp
Startdatum 2008-04-30
Bindningstid 12 mån (kvar: 1 mån)

Men jag kan inte välja mera bandbrädd. Antagligen så tog Comhem avdelningen mig på allvar när jag berätta hur dåligt det var här. Och försöker på så sätt minska på utbudet i bredbandet tills belastningen är fixad?

Någon som har någon info kring detta?

phunky

står det här under min address nu:

Bredband
XSmall 0,5 » 99 kr/mån 12 mån bindningstid
Small 2 » 199 kr/mån 12 mån bindningstid
Small 2/2 » 249 kr/mån 12 mån bindningstid
Medium 10 » 299 kr/mån 12 mån bindningstid
Large 24 » 339 kr/mån 12 mån bindningstid

är det för att dom sätt att det är belastat på uppströmmarna?

man kan inte beställa 10 mbit upp alls nu.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
[B]Idag upptäckte jag en sak:

Bredband Medium 10/10 kamp
Startdatum 2008-04-30
Bindningstid 12 mån (kvar: 1 mån)

Men jag kan inte välja mera bandbrädd. Antagligen så tog Comhem avdelningen mig på allvar när jag berätta hur dåligt det var här. Och försöker på så sätt minska på utbudet i bredbandet tills belastningen är fixad?

Någon som har någon info kring detta?
/B]

Jag har fått samma grej. Kollar in där ibland av anledningen att det kanske ska ske ett mirakel och 50mbit ska bli tillgängligt haha.
Men hur som helst så kan jag varken uppgradera till 24/1 eller 24/10 längre heller...

Men tycker det är bra.. är det kapacitetsbrist så är det ju bara sjukt dålig stil, både för nya och befintliga kunder att låta folk uppgradera....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Jo tyvärr ställer .0 eller .255 ipn till med massa problem... vissa säkra sidor vägrar acceptera trafik från dem tex.

Tyvärr är världen full av klåpare..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

BasseBaba : jag tycker som en kompis sa. Varför nergraderar dom inte alla till 1/1 då dom vet att dom kan utlova den hasstigheten till fulla tills dom har fixat problemet. Jag hade inte direkt lidigt av att ha bra ping på spel och slippa packetloss.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Hur går det för andra ? Bor i sthml och hade ingen internet från kl 00 till 08.00 igår. Idag, hela dagen hade jag hastigheten 1/1 mbit. Har 10/10 och brukar få 9.2 både upp och ner i vanliga fall...

Helt värdelöst. Kan inte de fixa att det faktiskt finns bandbredd tillgängligt innan de kastar ut 50mbit tjänsten.

Permalänk
Medlem

frågan är inte om det är värt att satsa på vanlig ADSL.. då får man iaf en stabil DL..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Fick mitt nya modem igår, ett 2603, eller vad det nu var för nummer. Hittar inte modemet på Comhems hemsida, men var utan trådlöst, men med en 100- och en 1000Mbit-ethernetutgång. Nåja, kommer upp i, enligt Bredbandskollen, i 48Mbit ner, 9.5 upp, ungefär. Helt okej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tessa
Hur går det för andra ? Bor i sthml och hade ingen internet från kl 00 till 08.00 igår. Idag, hela dagen hade jag hastigheten 1/1 mbit. Har 10/10 och brukar få 9.2 både upp och ner i vanliga fall...

Helt värdelöst. Kan inte de fixa att det faktiskt finns bandbredd tillgängligt innan de kastar ut 50mbit tjänsten.

Kan ha nått med 50/10aktiveringen att göra MEN det kan ta upp emot en vecka innan alla modem balanserar ut sig på de 3 downstreamarna som nu finns istället för tidigare 1. Det blir alltså i vissa fall kortvarig belastning. Om det inte blir bra efter några dagar kan de vara något annat som är fel eller så kopplades för många fibernoder samman som redan var belastad mot samma linjekort = ännu värre belastning. Sällsynt men har hänt på fåtalet ställen i Göteborg har jag för mig.

razerrazer: Deras site är knäpp, tror snarare det är felet. Tycker jämt saker inte stämmer där. Inte hört att de nekar uppgradering trots belastning vilket i sig är synd men man kan trots bindningstiden nedgradera när man vill till lägre speed sedan några månader tillbaka. Poblemet är väl att vissa inte vill nedgradera utan maxar ut sina linor och det resulterar ju i problem för andra. Tvingande nedgradering är en möjlighet, även enligt avtalet, men aldrig hört att comhem nyttjat detta.

P.S: swec låg nere ett antal timmar imorse men står inget på huvudsidan

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Phunky : Men när jag söker på addresser utanför UPC nätet där jag bor så går det att teckna 24/10 etc. Så jag tror nästan dom nekar det här nu när det är så risigt. Tekniker från Basnätet här har pratat med mig 3 gånger. Och det låter som att det är ett av Sveriges mest belastade nät.

Men det hade varit skit bra om det stämde att ingen kunde uppgradera. så det blir lite smidigare. Som jag förstod det så är fibern mellan Tumba och salem för dålig så att den inte orkar ta lasset själv. Och att dom ska ta en eller flera närfibrer om dom ska utöka kapaciteten.

Hoppas med om det blir bra det här så blir det och beställa 50/10. Samt ta kompensations förslag vid december slut.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Har haft 50/10 i en vecka nu. funkar riktigt bra. Enligt bredbandskollen får jag 45 ner och 10,7 upp. Bor i Göteborg.

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

Jag har ett konstigt problem med mitt comhem och min router, har funkat utan problem tills jag nu kör med 50mbit. Kopplar jag in routern så får jag ingen IP alls och inte heller hjälper det att vänta 15min för att få en ny IP.

Någon som har något tips på vad jag kan göra? Nätet funkar utan router men har 3 datorer till som skall ha nät

Har en Linksys WRT54GL router.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem

Du 4 IP-adresser med 50/10
Switch räcker.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Får man automatiskt 4 ip adresser eller hur funkar det?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk

ClowneN DU får 4 Dynamsiska ip addresser

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
ClowneN DU får 4 Dynamsiska ip addresser

Ok, men är det någon annan som kör med router och 50mbit? antar det är min router som strular på något vis.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"