Permalänk
Avstängd

Tråkigt att sitta och vänta med ett 50mbit modem liggandes i bokhyllan, verkar ju vara högs oklart med när hela Göteborg skall kunna få 50/10mbit.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Nån gång mellan 13nov och 15dec ska Göteborg vara helt klart för 50/10 beroende på vart man bor. Iaf om man i dagsläget kan få 10mbit i upload. Stockholm beror det också lite på vart man bor men de mesta är klart i dec medans ett fåtal utrustningar i f.d. upcnätet inte blir klart förräns i slutet av januari. Ovan gäller om nättekniker hinner med att förbereda allt så en veckas fördröjning per ställe kan mycket väl förekomma.

Linköping, Karlstad, Trollhättan och Skövde är planerat också mellan slutet av nov och mitten av dec. Med tanke på hur mycket jobb det är så går det faktiskt ganska så snabbt. Snabbare än bbb's utbyggnad av vdsl iaf

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det är antagligen svårt att säga (Comhem verkar ju inte ens veta) men om man har bra hastigheter även på kvällar och helger (har jag konstant 2,5-2,7MB/s ner och 145kB/s ut) och fortfarande inte kan få 10Mbit upload, vad är det som är fel i ens område? (Har haft QAM64 läänge nu) Belastningar kan det ju inte vara iaf. Antar att jag får blicka bortåt 2009 för både 10 upp och 50 ned istället.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Bokade på 50/10 idag. Ringde de och det hoppar igång 2008-12-09 dvs om en månad! Mycket osäker person jag talade med så hoppas det blir rätt nu, mycket virrig. Håll tummarna!

/R

Permalänk

Så, då har jag med beställt 50/10, gjorde det via nätet, tyckte det var smidigast så. så man kan läsa villkoren i lugn och ro
Modemet skulle komma inom 1 vecka, är det igång när man får det mån tro?
mvh Gunne

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

fick reklamblad av comhem idag om att jag kan få bredband xl 50 nu. ringde och ville beställa men självklart kan jag inte få nåt 50mbit ännu. klassiker!

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Har nu fått 50/10!

Kan säga att jag är riktigt nöjd med hastigheten.
Får ut Ca 48-52 mbit/s ner och 9-10,5 mbit/s upp.
När jag tankar ifrån utorrent har jag kommit upp i hastigheter som 4.0 mb/s ner och ca 600 kb/s upp. Dock har jag bara haft det i ca 2 h nu..

Visa signatur

|| Intel Core 2 Quad 9400 @ 3104 mhz | Gigabyte radeon HD4870 512mb | Asus p5q SE | 1tb Samsung Spinpoint f1 | FSP 600W | Antec Nine Hundred ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ollarn
Har nu fått 50/10!

Kan säga att jag är riktigt nöjd med hastigheten.
Får ut Ca 48-52 mbit/s ner och 9-10,5 mbit/s upp.
När jag tankar ifrån utorrent har jag kommit upp i hastigheter som 4.0 mb/s ner och ca 600 kb/s upp. Dock har jag bara haft det i ca 2 h nu..

4MB/s bara? Det är ju 32 mbit bara ju 6,25 är max. Men det verkar ju jävligt lovande ju, hur är det med pingtider? Vad får du för svar till ping.sunet.se? och vart bor du?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

"bara" 4 meg / sec?

Sitter nu, 21.10 och försöker gejma lite WoW, pingar 1245ms till servern
Bredbandskollen ger:

Så visst, klart man "vill ha sin speed", men vad fan ere ni ska tanka ner som kräver 6 meg och inte funkar på 4 meg?
Allt porr på puretna?

Sry för jag är så skev men håller fan på att bli galen, senaste 3 dagarna har jag haft avbrott på allt från 1-8 timmar, och när skiten väl funkar så får man ut 1/0,08 på en 10/10 lina

Permalänk
Medlem

Jag sade upp mitt comhem abonnemang idag, har inte haft det i 14 dagar. När jag spelade hade jag 30-300 i ping. tptest mellan 3-8 i download och 2-6 i upload...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hiatac
[B]drotz2000: Har du fått första fakturan för din 159 kr/mån-beställning ännu?

Jajjemän har fått min första faktura och änsålänge så ser allt rätt ut. Bara hålla tummarna.
Har tagit screenshots på beställningen samt sparat orderbekräftelsen med. Så man har lite att komma igen med om dom försöker något.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

En snabb fråga till kabelteknikern, varför blir det dippar i downstreamen? Ofta ligger den rätt men ibland går den ner på negativa värden (~-19,7dBmV)

Nu verkar det ligga bra igen;
Receive Power Level: 1.5 dBmV
Transmit Power Level: 48.7 dBmV

...Dock inte några som helst med hastigheten på 50/10. Hade även samma problem med mitt gamla modem (24/1) där det ibland kunde hålla i sig i veckor. Tekniker var här och felsökte för något år sedan och sa att det var modemet det var fel på, men eftersom det är helt nytt nu?!

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Fortfarande så startar mitt modem om någon enstaka gång i veckan.
Var inte det löst ännu?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Idag fick jag ett fysiskt brev från Com Hem:

Citat:

Förtydligande om din nya bredbandstjänst.

Du har nyligen beställt en bredbandstjänst av oss -- hoppas att du redan har kommit igång med tjänsten och att den fungerar bra!

I samband med din beställning fick du en orderbekräftelse, som vi känner att vi behöver förtydliga. Kampanjpriset gäller till och med den 28 februari 2009, därefter betalar du ordinarie månadspris under resterande bindningstid (se tabell nedan).

(tabell med de vanliga priserna)

Vi beklagar att informationen har varit otydlig i samband med din beställning.

Blir till att processa för att få det avtalade priset med andra ord...

Edit: Stavfel.

Permalänk

BasseBaba : Hade exact samma problem i söndags. Gick knappt o surfa. allt tog en jävla tid. tanka ner Nya kubuntu från sunet gick ner i 87 kb/s

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
[B]Nån gång mellan 13nov och 15dec ska Göteborg vara helt klart för 50/10 beroende på vart man bor. Iaf om man i dagsläget kan få 10mbit i upload.

Gött att höra. För egen del kommer jag nog beställa nästa år isf. Ska jobba utomlands hela december och om det skulle strula så lär sambon bli helt vansinnig.

Med all rätt...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det lär du nog inte få rätten på din sida.dom verkar göra som dom vill.

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem
Citat:

Fick samma brev idag jag med.
Ska skriva ihop ett fint brev och skicka till dom i morrn.
Står klart och tydligt 15 månader för 159kr.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drotz2000
Fick samma brev idag jag med.
Ska skriva ihop ett fint brev och skicka till dom i morrn.
Står klart och tydligt 15 månader för 159kr.

Inte mening att vara neggig, jag har heller _ingen_ aning om hur lagen ställer sig till detta.

Men om man spanar på t.ex reklamblad står det alltid "resarvation för tryckfel".
På samma sätt så hade t.ex www.spelbutiken.se Little big planet till ps3 ute till försäljning för ~200 istället för 600, flertalet datoraffärer online har ju haft rusningar till billiga hårddiskar. etc etc etc.

I alla fallen så finns det nån jävla klausul som har gett affärerna rätt att häva köpen..

Så visst at comhem är lite mer av ett "avtal".. men skulle inte förvåna mig om dom kan häva skiten på nått sätt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
I alla fallen så finns det nån jävla klausul som har gett affärerna rätt att häva köpen..

Så visst at comhem är lite mer av ett "avtal".. men skulle inte förvåna mig om dom kan häva skiten på nått sätt...

Nu vet vi ju inte hur Com Hem tänker försöka ta sig ut ur den här situationen, men i princip har de väl två val: (1) att hävda att det var fel i orderbekräftelsen, eller så (2) ändrar dem priset under bindningstiden.

(1) bygger isåfall på att felet är "uppenbart", det vill säga att priset är så mycket lägre att kunden borde insett att det var fel. (Huruvida detta gäller här eller ej kan diskuteras.)

Alternativ (2), att ändra priset under bindningstid, får de faktiskt göra enligt avtalet (se allmänna villkor, punkt 3.5), men då har kunden rätt att bryta bindningstiden. Det finns dock ett mål i marknadsdomstolen (2004:22) som sätter gränser för ett sådant förfarande, så är inte alls säkert att de skulle få igenom en sådan prisändring.

Vi får se hur Com Hem argumenterar. Som konsument är det dock inte mycket man kan göra annat än att ta det till ARN (Com Hem lovar att följa nämndens beslut, punkt 8 i villkoren), alternativt försöka svartmåla dem i media. Att ta det till domstol är alltför riskabelt: jag lovar att du vill inte ta risken att åka på Com Hems rättegångskostnader!

Du nämnde också reklamblad: det är skillnad på en annons och en orderbekräftelse. (Om en affär har reklamerbjudande för en produkt och anger priset till 19,9 kr, istället för det korrekta 199 kr, kan du inte gå dit och begära att få produkten för 19,9 kr. Om de däremot låter dig köpa produkten för 19,9 kr, och ger dig ett kvitto, så kan de inte i efterhand komma och kräva dig på mer pengar.)

Permalänk
Avstängd

Det var ett fel i deras reklam och bokning av tjänster,man får se det från deras sida med...inte så roligt att skänka bort bredband och sedan är det orättvist mot dem andra kunderna som får betala fullt pris för samma tjänst.
Är helt säker på att man som liten privatperson aldrig kan vinna över ett företag.

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu vet vi ju inte hur Com Hem tänker försöka ta sig ut ur den här situationen, men i princip har de väl två val: (1) att hävda att det var fel i orderbekräftelsen, eller så (2) ändrar dem priset under bindningstiden.

(1) bygger isåfall på att felet är "uppenbart", det vill säga att priset är så mycket lägre att kunden borde insett att det var fel. (Huruvida detta gäller här eller ej kan diskuteras.)

Alternativ (2), att ändra priset under bindningstid, får de faktiskt göra enligt avtalet (se allmänna villkor, punkt 3.5), men då har kunden rätt att bryta bindningstiden. Det finns dock ett mål i marknadsdomstolen (2004:22) som sätter gränser för ett sådant förfarande, så är inte alls säkert att de skulle få igenom en sådan prisändring.

Jo precis, men
1. Ja, det är såpass billigt att man fattar att det är fel, det verkade ju folk här göra. Att sälja nått i 15 månader för 159, som normalt sett kostar 429 utan, 399 med bindningstid... Då borde iaf dom flesta börja förstå att det är nått som är fel.....

2. Bryta bindningstiden, inga problem, det är "COMHEM (C) TM"
Varenda gång jag varit i kontakt med deras support/kundrelationer om min kassa lina (spana nåra inlägg högre upp för ping/tptest) så har jag blivit erbjuden att häva min bindning. Mao så skulle nog comhem helst se att jag säger upp min tjänst, så att dom på så sätt blir av med en "besvärlig" kund.
Samma sak här, vad gör dom helst? Tvingas driva en kund för 159:- (förlustaffär?) i 15 månader eller slipper kunden öht?

Men trist att se, när det ändå är på tapeten.
Polarn kör ownit 100/100mbit för 179:- i månaden.
Så jag forsätter att undra hur fan comhem förklarar sina ockerpriser..
159:- i 15 månader för några kunder borde dom minst sagt kunna bjuda på

Permalänk
Medlem

Någon som lyckas surfa till http://www.rts.ru/en med Com Hem, eller är det bara jag som har problem? Har försökt i flera veckor utan att lyckas. Det fungerar fint med Telia eller via en proxy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sohmoo
Någon som lyckas surfa till http://www.rts.ru/en med Com Hem, eller är det bara jag som har problem? Har försökt i flera veckor utan att lyckas. Det fungerar fint med Telia eller via en proxy.

Fungerar för mig utan proxy och comhem DNS:er

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

comhem ÄR ett SKÄMT!

haft sååå mkt problem så jag tänker bara säga upp och få bort bindningstiden!!!!!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Fungerar för mig utan proxy och comhem DNS:er

Har löst problemet, tvingade till mig en ny ip och sen fungerade det. Min förra ip-adress slutade på *.255, misstänker att det kan ha ställt till det.

Permalänk

BasseBaba : Har man monopol på marknaden har priset ingen betydelse. Folk väljer ändå kabel före adsl.

Dom kommer knappast lägga sig på LAN priser.

Dom rättar sig nog efter adsl priser m.m

BasseBaba : jag har fått bra mycket bättre konakter på kundrelationer.

Dom har fått tekniker att ringa hem till mig kolla läget. Och har dessutom fixat ett PRE datum för fix i nätet. Efter den sista december skulle även kompensations bidrag inkomma.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

undrar om man ska våga byta till comhem 50/10 för samma pris från en BBB 20/2 DSL med i princip 100% uptime, hastighet och latency. verkar ju vara lite att köpa grisen i säcken det här, iof är det väl bara dom som har problem som skriver här, men dom verkar ju vara många

någon som har erfarenhet av misslyckade byten ADSL -> comhem?

*beslutsångest*

Permalänk
Medlem
Citat:

Att ta det till domstol är alltför riskabelt: jag lovar att du vill inte ta risken att åka på Com Hems rättegångskostnader!

Bara ett försynt litet påpekande -- OBS DETTA ÄR EJ JURIDISK RÅDGIVNING -- om jag inte tar fel finns det en möjlighet för privatpersoner att driva små mål med begränsad risk, så att säga till fast pris. Har för mig att tvisten ska handla om högst ett halvt basbelopp eller något i den stilen. Tanken var väl att man inte ska kunna bli uppskörtad och sen stå maktlös inför hotet att hålla jättekoncernens juristavdelning försörjd med egna, surt förvärvade slantar.

Kan ju i alla fall vara värt att undersöka för den som känner sig hugad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vohaul
undrar om man ska våga byta till comhem 50/10 för samma pris från en BBB 20/2 DSL med i princip 100% uptime, hastighet och latency. verkar ju vara lite att köpa grisen i säcken det här, iof är det väl bara dom som har problem som skriver här, men dom verkar ju vara många

någon som har erfarenhet av misslyckade byten ADSL -> comhem?

*beslutsångest*

Många som har problem har dock inte problem med tjänsten utan deras kundservice som inte håller måttet milt sagt. Haft lite småproblem under mina snart 2år och stoppklossen är alltid kundservicen inte tekniken tyvärr. så länge du inte behöver ringa 0771-550000 så är du rätt safe mao (mail svarar de inte på)

/R