Permalänk
Medlem

Datorn startar om sig själv

Hallå!

Jag har precis införskaffat mig en ny dator som jag byggt ihop, men har stött på problem.
Jag har inte installerat något OS än utan bara varit inne i BIOS. Problemet är att datorn stänger ner sig själv, och sen startar upp (inte som en vanlig omstart, datorn stänger av sig helt, fläktarna slutar att snurra och allt, sen startar den upp igen utan att jag rör strömbrytaren). Detta händer efter typ 2 minuter. Jag har provat att ladda standardinställningar i BIOS men det hjälpte inte. Den klagar också på 5V, se bild
Någon som vet vad det kan vara?

Dator (http://www.netonnet.se/index.asp?iid=145082):
* Intel Core 2 Quad Q8200 2.33GHz S775 m. fläkt
* ASUS P5Q Pro S775
* 2st ASUS RADEON HD4870 512MB i CrossFire
* 4st Kingston HyperX 1GB 1066MHz PC2-8500
* 2st Western Digital Caviar Blue 640GB SATA
* Ace Raw Deal 620W

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Stämmer Volten är den katastrofal, speciellt på 12V. Ace gör billiga skitagg och jag råder dig oavsett nuvarande problem att köpa något annat.

Jag ser att du har TVÅ st 4870, vilket ditt Ace aldrig kommer kunna driva ordentligt eftersom det inte är ett 620W i praktiken utan möjligen 480W (som de själva skriver) men troligen ännu mindre.

Du bör inse att man behöver fördela budgeten rimligt, dvs minst 10% på nätagget (som är hjärtat i datorn och driver alla delar). Minst ett HX520 eller VX550 om du vill ha stabil drift. Ett VX450 kan kanske klara riggen men det blir på gränsen, om du vill ha en tyst dator och under längre tid.

Tvivlar du på mig finns det massor skrivet på forumet om Ace och andra skräpagg.

Edit: Länkar till ett eget inlägg angående just Ace 620W: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=872...
Läs övriga inlägg och sök gärna vidare bland trådarna.

Vad du bör göra bortsett från nätagget är att kontrollera så att CPU-kylaren verkligen sitter riktigt monterad, eftersom värmeproblem kan få datorn att slå ifrån efter en stund.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bytte till mitt gamla nätagg, funkar bra nu
Tack för svaret!