GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk

För att göra de hela lite svårare så kan man också använda sig av den här sköna kartan

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kambei
Skulle du kunna köra Fraps och se vad du får för fps när du kör runt? Vore intressant att se vad man behöver ha för att det ska flyta på.

Absolut, tog 2 bilder en inomhus och en utomhus

Inne:

Ute:

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk

Jag slog faktiskt till på stort idag och köpte spelet. Hade missat att man var tvungen att ha sp3, så jag fick ju ägna lite tid åt att fixa det, ingen big deal. Sen behövdes Microsoft LIVE-tjosan för att spela på nätet, samt rockstar games social club.. vad nu det ska vara bra för?

Iaf så har jag inga texturer alls, ser bilens lyktor och lite gatlyktor.

Har installerat dom senaste forcewaredrivarna samt uppdaterat allt som fanns på microsoft update.

Har för övrigt ett c2d-system med ett 8800GTS 320MB.

Någon annan som haft liknande fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostyman
Jag slog faktiskt till på stort idag och köpte spelet. Hade missat att man var tvungen att ha sp3, så jag fick ju ägna lite tid åt att fixa det, ingen big deal. Sen behövdes Microsoft LIVE-tjosan för att spela på nätet, samt rockstar games social club.. vad nu det ska vara bra för?

Iaf så har jag inga texturer alls, ser bilens lyktor och lite gatlyktor.

Har installerat dom senaste forcewaredrivarna samt uppdaterat allt som fanns på microsoft update.

Har för övrigt ett c2d-system med ett 8800GTS 320MB.

Någon annan som haft liknande fel?

Testa detta: "Okay, here's what I did. It's ALREADY been suggested, but I failed to follow the instructions. Here are the steps!

1) Go to "Add and Remove Programs" and scroll down to the N section. Uninstall all Nvidia drivers (there were two of them on mine. One was "nvidia display driver" and the other was "nvidia performance driver", both of them I had recently installed trying to fix this problem). Make sure they are uninstalled.

2) Download and install driver sweeper: http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

3) THIS STEP IS THE MOST IMPORTANT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (all the !! marks are because I'm excited this works). You need to restart your computer in SAFE MODE. This doesn't work unless you restart your computer *** in SAFE MODE ***. Usually you do this by pressing F8 when it tells you to about 10-30seconds after you first push the power button to start up your computer.

(After you are logged onto safe mode, it may say "you need to restart to blah de blah de blah about new hardware." Tell it no, you don't have to restart.

4) Now that you are in safe mode and logged onto windows normally, run Driver cleaner. Search for ATI display drivers and Nvidia display drivers. Then hit the "Clean" button. Now close the program and reopen it, and double-check the same steps. Search for ATI and nvidia display drivers, and make sure that none are found. When this is done, restart your computer back into regular XP.

5) After I rebooted into normal mode, I ran driver sweeper a third time just to make sure. It found NO files for ati and nvidia display drivers.

6) Now I installed 180.60 (not 180.70.) Other people installed 180.48 and got it working, others isntalled 180.70 and got it working. Mine worked fine with 180.60. I assume the version of driver you use doesn't matter, so try with whatever you can find for your version of windows.

7) Restart after you have installed the drivers.

8) FLIP OUT when you realize that your textures are showing up again. I almost decapitated myself out of rage, but luckily I got this fixed in the nick of time."

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk

Är det jag som är retarderad, eller är serienumret man ska fylla i väl dolt? Var hittar jag detta? På kartongen?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Är det jag som är retarderad, eller är serienumret man ska fylla i väl dolt? Var hittar jag detta? På kartongen?

He, he. Nädå.

Serienumret finns på baksidan av On Liberty handboken i fördralet.

Visa signatur

Saab 9-3 2.3T. 513/580. Colle Edition.
Intel Q9300 - Sapphire HD4870x2 - Corsair PC8500 4Gb - Corsair 1000W PSU - Antec Twelve Hundred - Noctua Kylning - Gigabyte GA-EP35 - Eizo 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Jag tror inte ditt moderkort ens tar conroe som är den äldsta varianten av core2. Det har inget med socket att göra du måste kolla upp vad ditt I925X chip stödjer. Fast 4000 för moderkort och processor är okej fast det blir inget bra grafikkort då.

Hm, okey. Är sämst när det gäller vad som är de bästa datordelarna. Tack för tipset

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

spelet är riktigt kul och bra för den delen,

Dock är det någon annan som märkt att med 4870x2 så verkar man bara ha dryga 1000mb i grafikminnet och inte runt 2000mb som det borde vara.

något som jag missat?

Visa signatur

p5edeluxe, 4gb corsair pc8500, q9550 @2.83ghz w Noctua, HIS 4870x2. 750w corsair. p182 antec

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vuk

Dock är det någon annan som märkt att med 4870x2 så verkar man bara ha dryga 1000mb i grafikminnet och inte runt 2000mb som det borde vara.

något som jag missat?

Spelet har inte crossfire-stöd än men borde komma tillsammans med 8.12...

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen

Det ska det väl ha? Men däremot så stödjer det inte SLI. Var iallafall vad jag snappade upp på deras forum förut.

Permalänk
Medlem

Förbereder mig lite för morgondagen då spelet skäppas hem till mej!

Fixade konto med min hotmail till windows live, dock hamnar jag på xbox live, gör jag något fel eller ska jag behöva vara inne på denna obehagliga sida? :S

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen

Ah, är det därför det står att jag bara har 500 mb grafikminne? Jag har egentligen 1,5 gb...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
Testa detta: "Okay, here's what I did. It's ALREADY been suggested, but I failed to follow the instructions. Here are the steps!

1) Go to "Add and Remove Programs" and scroll down to the N section. Uninstall all Nvidia drivers (there were two of them on mine. One was "nvidia display driver" and the other was "nvidia performance driver", both of them I had recently installed trying to fix this problem). Make sure they are uninstalled.

2) Download and install driver sweeper: http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

3) THIS STEP IS THE MOST IMPORTANT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (all the !! marks are because I'm excited this works). You need to restart your computer in SAFE MODE. This doesn't work unless you restart your computer *** in SAFE MODE ***. Usually you do this by pressing F8 when it tells you to about 10-30seconds after you first push the power button to start up your computer.

(After you are logged onto safe mode, it may say "you need to restart to blah de blah de blah about new hardware." Tell it no, you don't have to restart.

4) Now that you are in safe mode and logged onto windows normally, run Driver cleaner. Search for ATI display drivers and Nvidia display drivers. Then hit the "Clean" button. Now close the program and reopen it, and double-check the same steps. Search for ATI and nvidia display drivers, and make sure that none are found. When this is done, restart your computer back into regular XP.

5) After I rebooted into normal mode, I ran driver sweeper a third time just to make sure. It found NO files for ati and nvidia display drivers.

6) Now I installed 180.60 (not 180.70.) Other people installed 180.48 and got it working, others isntalled 180.70 and got it working. Mine worked fine with 180.60. I assume the version of driver you use doesn't matter, so try with whatever you can find for your version of windows.

7) Restart after you have installed the drivers.

8) FLIP OUT when you realize that your textures are showing up again. I almost decapitated myself out of rage, but luckily I got this fixed in the nick of time."

Tackar, ska testa detta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vuk

något som jag missat?

Nej.
4870x2 = 2gb tillsammans = 1 gb i praktiken eftersom samma data ligger i båda kortens minne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Ah, är det därför det står att jag bara har 500 mb grafikminne? Jag har egentligen 1,5 gb...

Samma här fast det ligger bara 512 mb i 4870's minne för att det anpassar sig efter 4850 för att köras samtidigt.
Så 512 mb i praktiken.

Rätta mig om jag har fel?

Permalänk
Medlem

Har också precis varit och köpt mig spelet ochh med likadant problem när jag startar så blir grafiken helt störd som på URL:en här; http://img139.imageshack.us/img139/254/gtath5.jpg

Detta gäller även när jag kör Benchmarken inne i spelet och mina åtgärder har varit att uppdatera mitt grafikkorts drivrutiner och samtidigt fiffla med grafikkinställningarna i spelmenyn, men ack. Som man kan se på bilden är det enda som laddas förutom HUDen och ljudet är endast ljuset i spelet.

Mina systemkrav ska vara goda nog för att kunna köra spelet i Recommended;
Windows Vista 64-bit
CPU Q6600 @ 2.40GHz
2046MB RAM
Geforce 9600 GX2 1024 MB

Ska ta och prova det nu som busorjan postade. Återkommer

Permalänk
Medlem

Jag köpte spelet 4 timmar innan dom släppte det 01:00 på natten...
Laddade ner det när dom hade släppt det och försökte spela det idag efter jobbet... Känner mig lurad, spelet funkar inte, eller jo det funkar men jag kan inte se något utan bilden är i princip svart....

undrar vad jag har för fel, är grafikkortet för kasst?
http://img92.imageshack.us/img92/7199/gtaiv2008120317011046fe... Felet

CPU: Intel core2duo E6600 2,4ghz
RAM: OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 2048MB
GRAFIKKORT: GF 7900GS 256mb

har funderat på att köpa nytt grafikkort, kanske nästa månad, min fråga till er är om jag gör en bra affär om jag spenderar drygt 5300:- för detta grafikkortet https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/asus-hd4870-x... (säg ett grafikkort, så nytt som möjligt med så mycket minne till bra pris och med suverän kvalitèt enligt er?)

frågan är även om det grafikkortet kommer lösa mitt problem med bilden i spelet och ifall jag kanske kan köra på högre bildnivåer i spelet, nu ligger jag på minsta kravet och har svart bild?

om någon annars är intresserad så ge mig 1500kr så får du mitt steam konto alla dessa spel på bild länken är i mitt konto; http://img154.imageshack.us/img154/5464/32133cr4.jpg

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz | OCC Nvidia sli ddr2 PC6400 2048MB | PowerColor HD4870X2 2048MB | 1000W Newton | 2x320GB 1x500gb 1x30gb SSD|

Permalänk
Medlem

Ni med nvidia kort och inte ser texturer, prova det jag skrev ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

view distance är killern för min del, kan köra med allt så högt ställt som möjligt i 2048*1536 med 1 på viewdistance och allt det och det flyter, Men i 1024*768 med viewdistance på 50 och alla andra intällningar på absolut lägsta så går det i ca 11FPS och seglaggar samt hackar.

Ja en patch kommer nog inom kort som fixar problemen med nvidia 7*** kort och ATI Crossfire samt HD4870X2.

robinkkk, att byta till ett 4870X2 i dagsläget skulle avra att byta från ett problem till ett annat i GTA IV :P. Tyvärr, drivrutinerna fungerar inte väst bra. Vi får se vad som häönder dem närmaste veckorna, jag hoppas på en stor patch, plus en AkutPatch som fixar onlineläget imorgon.

Till dess är det spelbart, sen blir det extremt roligt om problemen blir fixade och prestandan ökad :).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robinkkk
Jag köpte spelet 4 timmar innan dom släppte det 01:00 på natten...
Laddade ner det när dom hade släppt det och försökte spela det idag efter jobbet... Känner mig lurad, spelet funkar inte, eller jo det funkar men jag kan inte se något utan bilden är i princip svart....

undrar vad jag har för fel, är grafikkortet för kasst?
http://img92.imageshack.us/img92/7199/gtaiv2008120317011046fe... Felet

CPU: Intel core2duo E6600 2,4ghz
RAM: OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 2048MB
GRAFIKKORT: GF 7900GS 256mb

har funderat på att köpa nytt grafikkort, kanske nästa månad, min fråga till er är om jag gör en bra affär om jag spenderar drygt 5300:- för detta grafikkortet https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/asus-hd4870-x... (säg ett grafikkort, så nytt som möjligt med så mycket minne till bra pris och med suverän kvalitèt enligt er?)

frågan är även om det grafikkortet kommer lösa mitt problem med bilden i spelet och ifall jag kanske kan köra på högre bildnivåer i spelet, nu ligger jag på minsta kravet och har svart bild?

om någon annars är intresserad så ge mig 1500kr så får du mitt steam konto alla dessa spel på bild länken är i mitt konto; http://img154.imageshack.us/img154/5464/32133cr4.jpg

har samma problem men om jag sätter allt på auto adjust så blir det normalt...min teori spinner spelet på för bra aka 15-21fps så får jag dom problemen...så jag måste höja inställningarna så försvinner det sedan

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk

Är det bara jag som får extremt fula skuggor i spelet? Dom ser liksom rastrerade ut.

/M

Permalänk
Medlem

str8forthakill: Vad är fel med multiplayer-delen? Får mitt imorgon så har inte testat än.

perihelion: nej, dom är så just nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

str8forthakill: Vad är fel med multiplayer-delen? Får mitt imorgon så har inte testat än.

Spelet krashar under starten om man är inloggad på Rockstar Social Club som krävs för onlinespel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
view distance är killern för min del, kan köra med allt så högt ställt som möjligt i 2048*1536 med 1 på viewdistance och allt det och det flyter, Men i 1024*768 med viewdistance på 50 och alla andra intällningar på absolut lägsta så går det i ca 11FPS och seglaggar samt hackar.

Ja en patch kommer nog inom kort som fixar problemen med nvidia 7*** kort och ATI Crossfire samt HD4870X2.

robinkkk, att byta till ett 4870X2 i dagsläget skulle avra att byta från ett problem till ett annat i GTA IV :P. Tyvärr, drivrutinerna fungerar inte väst bra. Vi får se vad som häönder dem närmaste veckorna, jag hoppas på en stor patch, plus en AkutPatch som fixar onlineläget imorgon.

Till dess är det spelbart, sen blir det extremt roligt om problemen blir fixade och prestandan ökad :).

Kan logga in på Social club nu men får FATAL ERROR när spelet laddas istället.

Permalänk
Medlem

En vän till mej har spelat multiplayer, idag vet jag dock inte. Social-club servrarna kanske underhålls?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vilket grafikkort rekommenderas för att man ska kunna spela spelet, vilket har DU som läser detta och spelet funkar för?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 2,4ghz | OCC Nvidia sli ddr2 PC6400 2048MB | PowerColor HD4870X2 2048MB | 1000W Newton | 2x320GB 1x500gb 1x30gb SSD|

Permalänk
Medlem

Hehe, hittade en ganska humoristisk bild såhär på kvällskvisten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, hittade en ganska humoristisk bild såhär på kvällskvisten.

Haha

Aja, känner iaf att de inte verkar va någon idé att köpa detta spelet då det verka lagga med "skitbra" datorer och kan inte tänka mig hur det skulle prestera med min "halvbra" dator. (sign)

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Det fungerar nu så det är åtminstone spelbart, men grafiken behöver fortfarande ett ansiktslyft. Spelet kan bara identifiera 500MB av mitt 1024MB grafikkort; http://img389.imageshack.us/img389/8048/gta2ui9.jpg

Tackar så jätte mycket för hjälpen.

Permalänk
Medlem

SÅÅÅ!!

Nu var spelet köpt via steam och väntar med spänning på att det blir färdigt ned laddat :D.

Körde nyss ett virtuellt test och kom över recommended:D

Tycker att jag ser nåt som inte stämmer riktigt på den sidan. Ett 8800GTX är väl snabbare än HD3870 men det står inom "recommended" att man ska HD3870 som minst om har ett ATI kort. Antar att spelet kanske har eller kommer ha stöd för DX10.1 eller så är det kortet är det minst acceptabla kortet från ATI:s sida för att spelet ska vara spelbart på medel grafik.

Ibland undrar jag för det inte finns profil för "High requirements" när de listar systemkraven för nya grafik tunga spel :).

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json@Jonas
Haha

Aja, känner iaf att de inte verkar va någon idé att köpa detta spelet då det verka lagga med "skitbra" datorer och kan inte tänka mig hur det skulle prestera med min "halvbra" dator. (sign)

Det verkar bara vara med vissa grafikkort, vet en som har liknande pc som jag med samma grafikkort och det flyter på högsta.

Visa signatur