OCZ utvecklar SSD med inbyggd RAID

Permalänk
Melding Plague

OCZ utvecklar SSD med inbyggd RAID

Den entusiastinriktade tillverkaren OCZ arbetar på en solid state-enhet med integrerad RAID 0. Målet är att få fram bra prestanda till lågt pris.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur pass dyra dom blir, hade inte tackat nej till en 30gb som systemdisk kan jag direkt säga

Permalänk
Medlem

Fint, kör själv på min ramdisk då min dator står på 24/7.

Permalänk

Mycket nyheter med SSD hårddiskar nu, skönt att det händer nått på den fronten.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Krymp dem och gör de billigare

Permalänk
Medlem

60GB under 700kr och jag köper. Priserna sjunker så småningom till den nivån hoppas jag.

Permalänk
Avstängd

OCZ utvecklar?
Jag trodde de bara köpte in grejer från andra företag, la till sin OCZ logotyp och sålde prylarna dyrt.

Permalänk

Verkar mkt nice. Men hur kommer det sig att dom inte gör ssd diskar med te x 10, 15,20 gb lagringskapacitet ? personligen skulle jag inte klaga på dt eftersom behöver knappt mer än 10 gb samt priset borde bli ok.

// Floyd

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

tja, 30Gb är litet nog ...

Jag behöver ca 100Gb till OS och applikationer

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Jag behöver ca 100Gb till OS och applikationer

Låter som väldigt många program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Låter som väldigt många program.

Eller möjligtvis väldigt stora

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Låter som väldigt många program.

Spelar han så äts 100 GB upp snabbt. En del spel tar 10 GB och ofta har man minst 5 spel installerade då har halva utrymmet ätits upp. Sedan vista, office photoshop och du har snart utrymmesproblem

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Medlem
Citat:

På en stationär dator med bättre SATA-kontroller ska överföringshastigheterna vara mycket högre.

Jösses. Man kanske kan förstå att den kan vara högre, men jag hade ingen aning om att den var mycket högre!

Det är lite märkligt att utvecklarna inte har testat den i en sationär dator än om den släpps om några dagar, men det är tuffa deadlines förmodar jag...

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Med dom nya ocz ssd diskarna som kommer snart så kommer det att bli en kamp mellan vertex samt apex frågan är vilken som vinner prestandan samt vilken som vinner kr per gb.

// Floyd

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floyd8908
Med dom nya ocz ssd diskarna som kommer snart så kommer det att bli en kamp mellan vertex samt apex frågan är vilken som vinner prestandan samt vilken som vinner kr per gb.

// Floyd

Apex är budget versionen. Vertex är prestanda produkten ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

moire tackar för den infon :). Man kan bara hoppas på ett bra pris på apex då.

edit: Det jag tänkte mest ang apex var priset eftersom att moire säger att den ska vara budget hd:n med ändå så kostar den som en core ssd. Vilket verkar bli likadant pris på både vertex samt apex. Så då är vi tillbaka till det jag skrev innan. Priset vekar ligga vid samma nivå. Eller har jag fått det hela bakom huet ?

//Floyd

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
OCZ utvecklar?
Jag trodde de bara köpte in grejer från andra företag, la till sin OCZ logotyp och sålde prylarna dyrt.

Verklighetskoll är nog på sin plats. OCZ är inte särskilt dyrt på SSD. Dessutom kan de utveckla en egen produkt även om komponenterna köps in från olika underleverantörer. Ingen hårddisktillverkare tillverkar alla kretsar på kretskortet, motorerna i disken och andra komponenter själva.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Prestanda i all ära men SSD kommer ingenstans om det inte blir billigare och får högre kapacitet.

Western Digital VelociRaptor 150GB - 1 900kr - 12,7kr/GB
Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 - 1 000kr - 1kr/GB

OCZ Solid State Disk Core, 120GB - 3 300kr - 27,5kr/GB
OCZ Solid State Disk Core V2 , 250GB - 7 900kr - 31,6kr/GB

Personligen skulle jag föredra VelociRaptor över SSD för prestanda. Prestandan är överlag den samma fast du får en VelociRaptor för mindre än halva priset per GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Verklighetskoll är nog på sin plats. OCZ är inte särskilt dyrt på SSD. Dessutom kan de utveckla en egen produkt även om komponenterna köps in från olika underleverantörer. Ingen hårddisktillverkare tillverkar alla kretsar på kretskortet, motorerna i disken och andra komponenter själva.

Men så är inte fallet. De köper enheter från samsung och sätter eget skal på dem. http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3311&p=1

"With that in mind, we are taking our first look at the new "mainstream" SSD technology from Samsung today that also features its fraternal twin from OCZ Technology. From a performance viewpoint, the drives are identical - as they should be since both drives share the same hardware. The only differences are in the front casing design; both feature a brushed aluminum case with the respective corporate names etched on the case."

Verklighetskoll var ledordet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Prestanda i all ära men SSD kommer ingenstans om det inte blir billigare och får högre kapacitet.

Western Digital VelociRaptor 150GB - 1 900kr - 12,7kr/GB
Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 - 1 000kr - 1kr/GB

OCZ Solid State Disk Core, 120GB - 3 300kr - 27,5kr/GB
OCZ Solid State Disk Core V2 , 250GB - 7 900kr - 31,6kr/GB

Personligen skulle jag föredra VelociRaptor över SSD för prestanda. Prestandan är överlag den samma fast du får en VelociRaptor för mindre än halva priset per GB.

För att nyttja det nu så popluöra order verklighetskontroll så nej SSD ger överlägsen prestanda jmf. med VR.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Posetiv

Va posetiv och sluta klaga på priset... Ge de lite tid så löser det sig
Sjukt skönt att SSD är verkligen på gång nu och ännu mer posetivt är att tekniska utvecklingen går med rasande fart nu. Med SSD och diverse andra förbättringar så går vi mot en ny teknik som är med miljömedveten och bättre hållbarhet.. vi alla kommer vinna på det. God Jul på er

Visa signatur

tja

Permalänk

Litar inte redigt på dessa ännu.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Två sådana i raid kanske?

Permalänk
Medlem

Det lär nog ta ännu ett tag innan man köper SSD för att det är billigare än mekaniska. Men om/när de kommer nära varandra gissar jag att det kommer fokuseras mycket mer på livslängd och hållbarhet vilket är trevligt eftersom SSD borde ha potential att hålla otroligt länge när mjukvara börjar anpassas och storleken ökar.

Att jag inte nämnde hastighet är för att det redan nu är så pass snabbt kombinerat med att hastigheten verkar komma "gratis" i SSD-utvecklingen. Gissar givetvis bara men när SSD är nära 1 krona per gigabyte känns det inte otroligt att de ligger på 0.5-1 gigabyte i sekunden, om inte högre.

Angående vertex/apex, så vitt jag förstår är apex menad att vara billigare, apex ska tydligen vara det nya namnet på "core v3". Om apex inte listas billigare i butiker antar jag det är för att de inte säljs ännu, borde stämma bättre när både faktiskt är ute.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Men så är inte fallet. De köper enheter från samsung och sätter eget skal på dem. http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3311&p=1

"With that in mind, we are taking our first look at the new "mainstream" SSD technology from Samsung today that also features its fraternal twin from OCZ Technology. From a performance viewpoint, the drives are identical - as they should be since both drives share the same hardware. The only differences are in the front casing design; both feature a brushed aluminum case with the respective corporate names etched on the case."

Verklighetskoll var ledordet.

Även hårddiskar rebrandas och i synnerhet t.ex. mobiltelefoner där en helt annan tillverkare kan ha gjort så gott som allt (t.ex. GSM-modul och GUI-drivning i samma).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
För att nyttja det nu så popluöra order verklighetskontroll så nej SSD ger överlägsen prestanda jmf. med VR.

Mest prestanda får du med batteri-SRAM, så varför inte köpa det?

Prestanda per krona eller storlek per krona är de verkliga parametrar som sist och slutligen avgör, oavsett om man designar ett budgetsystem eller ett superdatorkluster. Mycket få tillämpningar är helt kompromisslösa med avseende på vilka komponenter som behövs. Vilket som är bäst, ja t.o.m snabbast, av VR och SSD beror på alltför många faktorer för att man ska kunna raljera som du gör. Bland annat så finns det ju helt uppenbart en hel flora av SSD, där några är långsammare, några är snabbare.

Folk som hela tiden säger "SSD > HDD" eller "HDD > SSD" på "alla punkter", vet inte vad de talar om. Ej heller har de någon förståelse för hur teknikutvecklingen ser ut och vilka parametrar som är avgörande. Det skulle vara så hemskt trevligt om folk kunde resonera sakligt och inte drar svartvita slutsatser baserade på ryggmärgsreflexer snarare än kognition. Varken SSD eller HDD är "överlägsna" varandra.

Edit: Dessutom verkar folk inte förstå ordet "prestanda". Prestanda är _inte_ liktydigt med hastighet. Även parametrar som energiåtgång, storlek, hållbarhet o.dyl kan sorteras under "prestanda".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

MBY: håller med dig även om du i mitt tycke är lite onödigt "hård" mot de andra.

För min del så vill jag ha en riktigt snabb system & applikations-SSD. 128 GB är acceptabelt i storlek för mig. Ca 2000 kr är jag nog beredd att ge känns det som. Just nu kostar den billigaste 128GB SSD 2500kr på prisjakt, så det är inte så långt ifrån. Men prestandan är ju för dålig på den modellen. Men prestandan på budget SSD-diskar kommer nog öka rejält närmsta tiden (hoppas jag iaf), redan lite bättre kontrolller-chip istället för JMicron-skräpet kan nog göra underverk. Prestanda som en Intel M-serie är nog miniminivå för mig. SKa bli intressant att se när jag kan få en sån disk för 2000kr, kanske till nästa jul?

Sen kommer jag ju ändå ha ytterligare hårddisk(ar) för ren lagring. Så det är inte antingen eller för mig, det dröjer nog länge innan jag kan ersätta lagringen med SSD, har ca 2TB idag, och det är ju inte extremt mycket.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

En SSD på 128GB, 10kr/GB eller mindre då börjar det bli intressant imo

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Blir lite löjligt när folk ska jämföra 2 tekniker och sedan pris/GB.
Det är 2st helt skilda produkter.

SSD är ovärderligt för någon som bygger ett tyst och snabbt system jämfört med en hårddisk som både lever om och blir varm.

Har man inget behov av 1TB som systemdisk och priset/GB inte är lika viktigt utan man vill ha en lösning som är snabbare, helt tyst och sval. Då handlar man.

Blir lika löjligt som att klaga på hur dyra de nyaste värsta processorerna är när man får nästan samma prestanda med 2-3 stepp ner i kedjan.
Vem bryr sig? Måste man skriva här bara därför?
SSD kommer ingenstanns om det inte blir lika billigt som hårddisk? Det kommer inte hända på överskådlig tid!
Tilltalar det inte just dig, handla inte då. Jag kommer köpa första "budget" SSD som har kontroller korten i ordning iaf.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyntaX
Blir lite löjligt när folk ska jämföra 2 tekniker och sedan pris/GB.
Det är 2st helt skilda produkter.

SSD är ovärderligt för någon som bygger ett tyst och snabbt system jämfört med en hårddisk som både lever om och blir varm.

Har man inget behov av 1TB som systemdisk och priset/GB inte är lika viktigt utan man vill ha en lösning som är snabbare, helt tyst och sval. Då handlar man.

Blir lika löjligt som att klaga på hur dyra de nyaste värsta processorerna är när man får nästan samma prestanda med 2-3 stepp ner i kedjan.
Vem bryr sig? Måste man skriva här bara därför?
SSD kommer ingenstanns om det inte blir lika billigt som hårddisk? Det kommer inte hända på överskådlig tid!
Tilltalar det inte just dig, handla inte då. Jag kommer köpa första "budget" SSD som har kontroller korten i ordning iaf.

Tycker inte alls det är löjligt. Oavsett om teknikerna är annorlunda så behöver folket fortfarande lika många GB som förut. Men det kommer inte bli samma pris/GB som mekaniska, iaf inte på många många år.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyntaX
Blir lite löjligt när folk ska jämföra 2 tekniker och sedan pris/GB.
Det är 2st helt skilda produkter.

SSD är ovärderligt för någon som bygger ett tyst och snabbt system jämfört med en hårddisk som både lever om och blir varm.

Har man inget behov av 1TB som systemdisk och priset/GB inte är lika viktigt utan man vill ha en lösning som är snabbare, helt tyst och sval. Då handlar man.

Blir lika löjligt som att klaga på hur dyra de nyaste värsta processorerna är när man får nästan samma prestanda med 2-3 stepp ner i kedjan.
Vem bryr sig? Måste man skriva här bara därför?
SSD kommer ingenstanns om det inte blir lika billigt som hårddisk? Det kommer inte hända på överskådlig tid!
Tilltalar det inte just dig, handla inte då. Jag kommer köpa första "budget" SSD som har kontroller korten i ordning iaf.

Tänk på att SSD är en teknik tänkt som evolutionen från mekaniska hårddiskar - ett lagringsmedium. Alltså är volumen mot priset minst lika viktigt som den faktiskta prestandaprofilen. Så hur är det löjligt att göra en jämförelse?

Jodå, SSD är redan hårddiskar idag. Och med tanke på att tekniken, på personmarknaden, är förhållandes ny - och med utvecklingen som skett bara senaste året så tar det inte lång tid förrän tekniken kan komma ned i prisnivåer värda att nämna för att ramla ned som standard både i laptopar och stationära datorer. Men självklart får mediumet ett distinkt marknadsegment att inrikta sig på till en början - just laptops och energisnåla datorer, men med det sagt så är det ju något som kommer köra ut de sista mekaniska komponenterna ur våra datorer med bara en smula tid.