Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Senaste BIOS har löst problemet med lösenordet om jag minns rätt. Batteritiden är nog närmare 2h, åtminstone med ett windows OS (om du inte menar helt Idle förstås). Själv aanvänder jag Vista och 1,5GB ram, kräver en del tweaks och fungerar inte helt perfekt...men det duger. Vad jag har hört fungerar det mesta 720p bra, men ytterst få 1080p.

Hur uppgraderar man bios? Jag har en One 150. Eller behövs det inte? Datorn funkar bra men är ju aldrig fel med uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Det går att köra xp så att det flyter på jävligt bra, måste dock fixa och trixa lite med några filer. Detta är inte så svårt som det låter. Installera xp gör du LÄTTAST med en extern läsare. Jag använde mig av USB-minne vilket går lika bra, även här lite pill men det blir bra:)
1080 har jag inte provat..

Har prövat installera XP med SweClockers USB-boot guide. Gick dock åt helvete. Allt startar, men sen så hittar inte installationsprogrammet vissa dll filer och allt avbryts :(.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Senaste BIOS har löst problemet med lösenordet om jag minns rätt. Batteritiden är nog närmare 2h, åtminstone med ett windows OS (om du inte menar helt Idle förstås). Själv aanvänder jag Vista och 1,5GB ram, kräver en del tweaks och fungerar inte helt perfekt...men det duger. Vad jag har hört fungerar det mesta 720p bra, men ytterst få 1080p.

Vad bra! Ska uppdatera BIOS genast. Hur flyter Vista (jämfört med XP ifall du testat båda)? Det är mycket lättare att installera Vista på USB-minne än XP har jag läst. Installerade 1,5 GB ram nyss utan problem (hittills i alla fall ). Hoppas kunna få igång 1080p på något vis. Kanske kan man göra det genom att höja prioriteten och stänga ner bakgrundsprogram?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Har prövat installera XP med SweClockers USB-boot guide. Gick dock åt helvete. Allt startar, men sen så hittar inte installationsprogrammet vissa dll filer och allt avbryts :(.

Vad bra! Ska uppdatera BIOS genast. Hur flyter Vista (jämfört med XP ifall du testat båda)? Det är mycket lättare att installera Vista på USB-minne än XP har jag läst. Installerade 1,5 GB ram nyss utan problem (hittills i alla fall ). Hoppas kunna få igång 1080p på något vis. Kanske kan man göra det genom att höja prioriteten och stänga ner bakgrundsprogram?

Du är så ute efter 1080p. Har du ens försökt få igång den externa skärmen till det? Visseligen försöker du med windows, lär vara lättare. Linux behövde lite handpåläggning.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du är så ute efter 1080p. Har du ens försökt få igång den externa skärmen till det? Visseligen försöker du med windows, lär vara lättare. Linux behövde lite handpåläggning.

Extern skärm? Jag undrar bara ifall 1080p fungerar så jag slipper konvertera de filmer jag redan har.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av celerity
[B]Har prövat installera XP med SweClockers USB-boot guide. Gick dock åt helvete. Allt startar, men sen så hittar inte installationsprogrammet vissa dll filer och allt avbryts :(.

Mm, sweclockers guide är inte kanonbra.

Jag följde den här killen och det funkade bra.:)
http://www.youtube.com/watch?v=2Vt_8p0VllY

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Extern skärm? Jag undrar bara ifall 1080p fungerar så jag slipper konvertera de filmer jag redan har.

Ok. Jo för det verkar som folk i allmänhet är ute efter så hög upplösning på filmer så att de glömmer bort att filmen har högre upplösning än deras skärm...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Tobben2
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Har prövat installera XP med SweClockers USB-boot guide. Gick dock åt helvete. Allt startar, men sen så hittar inte installationsprogrammet vissa dll filer och allt avbryts :(.

Mm, sweclockers guide är inte kanonbra.

Jag följde den här killen och det funkade bra.:)
http://www.youtube.com/watch?v=2Vt_8p0VllY

Tack så mycket! Jag letade jättelänge efter en snabb och smidig guide! Hittade endast massa krångliga guider där man behövde Windows Server och annat. Fungerade finfint!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ok. Jo för det verkar som folk i allmänhet är ute efter så hög upplösning på filmer så att de glömmer bort att filmen har högre upplösning än deras skärm...

Helt rätt, undrade mest för att jag redan har massor av 1080p filmer som jag är för lat att konvertera. Läste dock att 720p flyter bra så det får duga i vilket fall som helst!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tycker ni som har en vit att den blir missfärgad med tiden? Tänker då på tangenterna, musplattan och andra ytor man nuddar mycket.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Tycker ni som har en vit att den blir missfärgad med tiden? Tänker då på tangenterna, musplattan och andra ytor man nuddar mycket.

Man använder ju den inte varje dag å så, men jag tycker färgen är fin på min fortfarande. Inte så att den blivit nersmutsad något alls.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Man använder ju den inte varje dag å så, men jag tycker färgen är fin på min fortfarande. Inte så att den blivit nersmutsad något alls.

Ok, det låter bra. Får väl tvätta mig mer frekvent annars

Ska dra en runda på stan i morgon och se om jag kan hitta en vit, den blåa verkar vara lite överrepresenterad när det gäller färgerna. Något säger mig att just de vita kommer vara slut överallt bara för att jag bara har någon timma på mig efter jobbet innan jag tar julsläden hem till mina föräldrar...

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Jag funderade på att köpa en blå först när jag bara hade bilder nätet att gå efter. Stack ner till butiken, där fanns en blå som jag stod och pillade lite på innan jag bestämde mig om jag skulle köpa datorn. Datorn var nerplottrad med fingeravtryck. Inget speciellt med det, visst, det är många som har gått och rört datorn och den har väl inte blivit rengjord. I kassan får jag reda på att de endast har vit inne, efter fem sekunders betänketid körde jag på vit istället. Inte en sekund har jag ångrat mig. Jag har inte ett enda fingeravtryck på datorn (vad man kan se).

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Ok, det låter bra. Får väl tvätta mig mer frekvent annars

Ska dra en runda på stan i morgon och se om jag kan hitta en vit, den blåa verkar vara lite överrepresenterad när det gäller färgerna. Något säger mig att just de vita kommer vara slut överallt bara för att jag bara har någon timma på mig efter jobbet innan jag tar julsläden hem till mina föräldrar...

Bara så du vet så har inet datorn inne för 1995:-, och de har en hel del (vita) kvar på lager (ringön gbg iaf).

Permalänk

Jaha, då var man och handlade de sista julklapparna idag. Impulshandlade också ett nytt minne till datorn, 1GB 800 MHz. Det är ju ganska rejält snabbare än det som sitter i, det är på 667 MHz. Visst kommer inget hända förutom att det snabbare minnet kommer gå långsammare (och att jag kommer få mer minne)?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Var inne och köpte en vit på Onoff i Jönköping direkt efter jobbet. Var inne på Mediamarkt först men de var helt slut där. Nu återstår det bara att konfa saker så som man vill ha det.

Tack för all rådgivning

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Jag såg ett mellandagserbjudande från OnOff med Acer Aspire One med inbyggt 3G-modem. De skriver dock inte ut vilken specifik modell det är. Enda jag hittat som har 3G ska heta A150X-3G men har då 120 GB disk och ett 6-cells batteri, jämfört med 160 GB som annonsen säger och 3 h batteritid (lite lite för 6 cell, speciellt med överdrifterna som marknadsföringen alltid för med sig).

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
Jaha, då var man och handlade de sista julklapparna idag. Impulshandlade också ett nytt minne till datorn, 1GB 800 MHz. Det är ju ganska rejält snabbare än det som sitter i, det är på 667 MHz. Visst kommer inget hända förutom att det snabbare minnet kommer gå långsammare (och att jag kommer få mer minne)?

Korrekt uppfattat. 800Mhz-minnet kommer att köras i 667Mhz men annars ska det funka bra.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Fick min Acer Aspire One 110 igår. Tänkte lista lite av mina första reaktioner.
* Det är inte helt enkelt att vänja sig vid tangentbordet.
* Datorn är något slöare än jag förväntade mig. Har en laptop som är 1.4Ghz celeron som kör xp och den känns rätt mycke piggare.
* Det tar längre tid att stänga av datorn än att starta den
* Man kan byta root lösen om glömt vad man skrev för lösen första gången eller har stavat fel =P
* 512Mb är i minsta laget om man vill ha flera större program igång (firefox/open office m,m).
* Spotify funkar helt okej (körs genom wine), dock lite problem med minimera/maximera
* Compiz funkar ganska "smoth".
* Flash på hemsidor suger all kräm ur processorn, adblock plus är ett måste om man t.ex vill läsa aftonbladet.
* Det finns väldigt mycke på nätet som hjälper dig göra de som du vill. Dock bör man nog ha lite linuxkunskaper.

Edit: Hade fel, divx-filmer funkar bra med Compiz om man i vlc ändrar video output till "X11 Video output"

Visa signatur

//björn

Permalänk
Medlem

Vad finns under luckan på undersidan?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beagle
Fick min Acer Aspire One 110 igår. Tänkte lista lite av mina första reaktioner.
* Det är inte helt enkelt att vänja sig vid tangentbordet.
* Datorn är något slöare än jag förväntade mig. Har en laptop som är 1.4Ghz celeron som kör xp och den känns rätt mycke piggare.
* Det tar längre tid att stänga av datorn än att starta den
* Man kan byta root lösen om glömt vad man skrev för lösen första gången eller har stavat fel =P
* 512Mb är i minsta laget om man vill ha flera större program igång (firefox/open office m,m).
* Spotify funkar helt okej (körs genom wine), dock lite problem med minimera/maximera
* Compiz funkar ganska "smoth".
* Flash på hemsidor suger all kräm ur processorn, adblock plus är ett måste om man t.ex vill läsa aftonbladet.
* Det finns väldigt mycke på nätet som hjälper dig göra de som du vill. Dock bör man nog ha lite linuxkunskaper.

Edit: Hade fel, divx-filmer funkar bra med Compiz om man i vlc ändrar video output till "X11 Video output"

1. Tar några dagar, du har bara haft den i 1.
2. Atom-processorn är i arkitekturen svagare än intels vanliga. Jag har inte läst tester men förvånar mig inte om en celeron 1,4 GHz är bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Vad finns under luckan på undersidan?

Minns jag rätt var komponenterna sitter så är det SSD-flashdisken. Inget intressant ivf, som direktaccess till trådlösa nätverkskortet, om man vill byta det mot intel.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GauntMan
Korrekt uppfattat. 800Mhz-minnet kommer att köras i 667Mhz men annars ska det funka bra.

Stryk det... jag testade att sätta i minnet, fungerade inte. Datorn bootade med skärmen var lite off och sen kom det upp meddelande om att det inte gick att starta upp windows. Satte tillbaka orginalminnet, fungerade som det skulle.

Tilläggas bör ju sägas att jag provade detta utan att ha läst ditt inlägg så du behöver inte känna dig skyldig...

För övrigt förbannar jag Acer för att dom har gjort det så besvärligt att byta minnet... Något har blivit fel när jag satte ihop datorn för nu när jag skriver på den märker jag att den nedre delen av tangentbordet ligger bra på men den övre delen, framförallt den högra, från L och höger, i stort sett hela raden över och sifferraden ligger inte emot datorn så nu när jag skriver låter inte datorns tangentbord som ett laptop ska göra utan mer att det inte ligger an. Riktigt irriterande!

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

Finns det någon guide på hur man installerar Wine på en A110 ?

Permalänk
Medlem

Kan man använda en mobiltelefon (Touch Diamond) som modem för att surfa i Linux ?

Permalänk
Medlem

Har en Acer one 150 sedan en tid och tycker den fungerar hyfsat bra men stör mig på att den är märkbart slöare på batteriet gentemot nätsladden.. Jag har ändrat i windows driftschema till alltid på men blir ingen skillnad. Jag hade förut en "vanlig" Acer aspire laptop och i den fanns acers program. Då funkade det ypperligt att ställa in så man fick samma snabbhet även på batterdrift. Nån som upplever samma sak med sin acer one? Är det nån inställning jag missat? Mvh Matte

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt började fläkten att ge ifrån sig ett väldigt jobbigt ljud. Nog för att den surrade en del innan men såhär ska den inte låta. Är ungefär som det där skrapande ljudet en dålig fläkt kan få. 5 dagar efter inköp....

Blir nog till att försöka få den utbytt på Onoff i morgon.

*Edit

Har stängt av den och startat den lite nu. Låtit den gå ett tag etc. Var ok ett bra tag, men nu började den surra igen. Skumt att det kommer och går. Försvann lite när jag pallade upp den på lite frigolit så att den fick mer luft under sig, men efter 1 h så drog den igång att surra igen. AA1FanControl hjälper ju en del, det är ju dessvärre bara en tillfällig lösning på det hela.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte-elite
Finns det någon guide på hur man installerar Wine på en A110 ?

I Terminalen: yum apt-get install wine

svårare är det inte..

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
I Terminalen: yum apt-get install wine

svårare är det inte..

Ok tack. Sen kommer det en jävla massa text som jag inte vet vad jag ska göra med.

Ett problem till. Jag körde "Live update" och den installerade något tillägg till WAN och nu fungerar inte mitt trådlösa, den är ansluten och har åtkomst men den kommer inte ut på nätet. Kan jag ta bort den fixen på något sätt? Det fungerar med sladd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte-elite
Ok tack. Sen kommer det en jävla massa text som jag inte vet vad jag ska göra med.

Ett problem till. Jag körde "Live update" och den installerade något tillägg till WAN och nu fungerar inte mitt trådlösa, den är ansluten och har åtkomst men den kommer inte ut på nätet. Kan jag ta bort den fixen på något sätt? Det fungerar med sladd.

Du ska vänta till den har installerat, till sist står det väl färdigt eller nåt, kommer inte ihåg.

Vad skrev du i Terminalen för få det trådlösa att krascha?

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Du ska vänta till den har installerat, till sist står det väl färdigt eller nåt, kommer inte ihåg.

Vad skrev du i Terminalen för få det trådlösa att krascha?

För det trådlösa skrev jag ingenting. Men jag körde "Live update" under inställningar och då laddade den ner en wlan fix och sen efter jag startade om datorn efter det fungerade inte det trådlösa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
I Terminalen: yum apt-get install wine

svårare är det inte..

sudo först, sen är väl apt-get inte nödvändigt?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
sudo först, sen är väl apt-get inte nödvändigt?

Nix, det är yum man använder. Linpus ingår i fedora distr. Till Ubuntu används sudo.

Apt-get vet jag inte om man behöver skriva då jag inte använde mig av Unix allt för länge och har heller aldrig gjort.

Med det trådlösa vet jag inte vad du ska göra riktigt. Men google har säkert ditt svar..

aspireoneuser.com/forum är även det ett grymt forum där man kan läsa sig till det mesta, kika där:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!