Byta till linux, eller stå kvar?

Permalänk
Medlem

Byta till linux, eller stå kvar?

Ska jag stanna kvar vid XP eller gå över till *NIX? det är frågan. Jag spelar knappt längre och de saker jag gör vid datorn skulle jag utan större problem även kunna göra i Linux, men finns det någon bra orsak till att byta?

Min hårdvara är följande:

  • CPU: Intel C2D E6750
    Ram: 2Gb
    Mobo: Asus P5K-E
    GPU: ATi Radeon x1950 Pro
    Ljud: Creative X-Fi XtremeMusic
    22” WS (1680x1050) samt en 19” (1024x1280)
    En bunt hårddiskar

Om man bara ska utgå ifrån min hårdvara så ser jag att det kommer vara rätt mycket konfiguration innan systemet kommer att fungera som det borde, är det värt det? Kan jag få det att fungera?

Jag vill ha ett så snabbt system som möjligt så när jag läser [url= http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... så blir jag lite tveksam, ska jag byta till något som är slöare än vad jag sitter på? Vilken dist skulle jag isåfall välja om jag vill ha ett snabbt system men samtidigt vill få min hårdvara att fungera?

Det som jag ska använda datorn till är mäst surfande, musiklyssnande och filmtittande (ganska mycket 720p).

Hur blir det med bootandet? Om jag vill dualboota med XP (ifall jag vill spela något eller drar på ett lan) kommer inte boot-tiden förlängas då när man måste välja Windows eller Linux? Eller finns det något sätt att ”tryck del för se andra boot alternativ” så att bootar den automatiskt till Linux?

Jag tycker att det är kul att hålla på och trixa med datorn så jag har inget emot att fundera lite. Men det känns menlöst att offra tid på att fixa något vars resultat är sämre än vad jag hade innan.

Har testat Ubuntu men kan inte påstå att det kändes rappt så jag ser gärna förslag på någon annan dist.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Byta till linux, eller stå kvar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Hur blir det med bootandet? Om jag vill dualboota med XP (ifall jag vill spela något eller drar på ett lan) kommer inte boot-tiden förlängas då när man måste välja Windows eller Linux? Eller finns det något sätt att ”tryck del för se andra boot alternativ” så att bootar den automatiskt till Linux?

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-668293.html

Permalänk
Medlem

"testa Ubuntu", betyder det att du bootade upp på en live-Cd och det kändes slött? Klart det gör det när han ska läsa från CD. Vid riktig installation är det mycket rappt, även på en äldre maskin än din.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Hedersmedlem

Dock får man väl erkänna att även xp är "mycket rappt"; om man förväntar sig några större skillnader kan man nog bli besviken. Byt istället för att det är roligt att lära sig nya saker. Om man som sagt gillar att trixa med datorn erbjuder linux många möjligheter till att själv konfigurera sitt system och man får även tillgång till vettiga skal som bash och liknande.

Permalänk
Medlem

Creative släppta de till Linux för inte så länge sen så det finns nog inte med i senaste ubuntu
borde finnas än lösning på det dock.

För ATi är det fortfarande deras egna fglrx som gäller för 3D men det har tyvärr en tendens att sega ned scrollning i t.e.x firefox(för vissa kort).

XP är betydligt äldre så det är inte konstigt att det känns rappare. De kännar nog inte ubuntu som segt om du inte är väldigt känslig.

Permalänk
Medlem

Jag satt i ungefär samma sits som du i höstas. Jag bytte till Intrepid när den kom och det var diverse små-bumps som jag stötte på innan desktopen blev okay. Jag dualbootar och har väl inte kört XP nu på två månader så jag är riktigt nöjd. Intrepid känns som en befrielse.

Mina "bumps"
- Installern kraschade pga fakeraid
- Alternate-skivan kunde inte krympa min XP-partition
Lösning: krympte XP-partitionen med live-skivan och sedan installerade med alternate-skivan

Nvidia-drivarna fungerar inte - säger att den inte vet vilket det primära grafik-kortet är
(jag har två grafik-kort SLI)
Lösning: uppdaterde xorg.conf med info vilket grafik-kort som är primärt

Ljudet fungerade inte
Lösning: Laddade ner open-suorce-drivarna från creatives hemsida + make + sudo make install

Ubuntu är ett riktigt lyft från XP framförallt pga att allt är så lätt att scripta. Man identifierar vanliga saker man gör och gör snabb-val till dessa som tex "visa filmen full-screen med smplayer på projen", "ladda ner denna fil från flera ftp-källor samtidigt", etc ... I XP var det ett herrans klickande, nu går det smärt och smidigt.

Jag har fortfarande XP kvar.. Kan vara bra att plocka filer från om man vill att något spel skall fungera under wine. Men jag vet inte om jag kommer använda det mer.

Permalänk
Medlem

Re: Byta till linux, eller stå kvar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Ska jag stanna kvar vid XP eller gå över till *NIX? det är frågan. Jag spelar knappt längre och de saker jag gör vid datorn skulle jag utan större problem även kunna göra i Linux, men finns det någon bra orsak till att byta?

Min hårdvara är följande:

  • CPU: Intel C2D E6750
    Ram: 2Gb
    Mobo: Asus P5K-E
    GPU: ATi Radeon x1950 Pro
    Ljud: Creative X-Fi XtremeMusic
    22” WS (1680x1050) samt en 19” (1024x1280)
    En bunt hårddiskar

Om man bara ska utgå ifrån min hårdvara så ser jag att det kommer vara rätt mycket konfiguration innan systemet kommer att fungera som det borde, är det värt det? Kan jag få det att fungera?

Det som jag ska använda datorn till är mäst surfande, musiklyssnande och filmtittande (ganska mycket 720p).

Jag tycker att det är kul att hålla på och trixa med datorn så jag har inget emot att fundera lite. Men det känns menlöst att offra tid på att fixa något vars resultat är sämre än vad jag hade innan.

Har testat Ubuntu men kan inte påstå att det kändes rappt så jag ser gärna förslag på någon annan dist.

1. Finns ju alltid åsikter om detta. Är du missnöjd nu? Å andra sidan vet man inte vad man går minste om förrens man känner till det, så var det för mig.

2. Din hårdvara är 10 gånger bättre än min och det funkar bra för min del (ser en del på 720p, då det skall gå alldeles utmärkt med din dator)
Du märker om någon del av hårdvaran absolut inte fungerar, då kan det vara svårare att motivera linux.
Spelar du inte (mycket) skall nog opensource-drivara för ATI-kortet duga alldeles utmärkt.

3. Trixar du lite så kommer du nog att finna att du kommer kunna ställa in datorn precis som du vill ha den, med utmärkta resultat. Du kommer nog också finna hjälp att göra just detta på många forum/sidor.

4. Det du testat har troligtvis varit mest Gnome. Nu tycker jag inte att gnome är så slött (förutsatt att du slår av de grafiska effekter som medvetet gör långsamma animationer av varje detalj) men du kan byta till vilket fönsterhanterare du vill enkelt utifrån en standardinstallation av ubuntu (alla dessa ubuntu-kopior är helt onödiga). XFCE kan vara värt att prova på, men det kräver inte att du byter ut ubuntu.

Permalänk
Inaktiv

Jag rekommenderar att du laddar hem XFCE i Ubuntu eller direkt kör Xubuntu som är samma grund som ubuntu men med XCFE som förval och lite andra grundprogram men vill du ha andra program kan du enkelt byta ut dem efter installationen.

Permalänk
Medlem

presetandan men grafiska effekter behöver du nog inte ora dig för med de komponenterna... men sen kanske man inte vill ha de flashiga sakerna ändå (allvarligt talat, finns det någon praktisk anledning att köra 3d-kub?)

Permalänk
Medlem

Oj vad nattaktivt Swec var då

Pappy: Nej jag har installerat Ubuntu inte bara kört det från live CD för det insåg jag med

Jag påstår inte att Ubuntu är segt, men det är segare än XP. Det är mer som Elgot säger, att jag hade förväntat mig att Linux skulle vara snabbare än Windows och blev därmed lite tveksam.

Soulfly: (bra band btw) Det känns bra att veta att det faktiskt funkar nu med creativs ljudkort. Det har varit en stor oro och om man söker lite så ser man nästan enbart trådar där folk klagar på creativs dåliga Linux stöd.

Micket: Jag har inte trixat alls med inställningarna i fönsterhanteraren så det är möjligt att det var den medvetna långsamma animationen som jag hängde upp mig på när jag fipplade lite i Ubuntu, men jag kan ta en titt på XFCE också.

ri: Nej jag är ganska nöjd med mitt XP så jag har absolut ingen anledning att köra 3d-kub (är det det som är Compiz?)

Får ge Ubuntu en chans till, ni har lyckats övertala mig måste bara lista ut hur jag får tillbaka GRUB.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Ljudet fungerar bra för det mesta, men det finns fortfarande glitchar med alpha-drivrutinerna. På två månader har ljudet hakat upp sig två gånger. Samt att jag installerat manuellt, dvs de ligger inte i dkms vilket betyder att kommer det en säkerhetsuppgradering på kärnan måste jag göra en "sudo make install" igen (detta har hänt en gång på två månader). Problemen har dock varit så sällan att det inte stört mig alltförmycket.

En varning kan vara på sin plats att ATI har varit rätt struliga på drivar-sidan. Efter att AMD köpt upp dem har de öppnat upp specar och för några dagar sedan släpptes en ny open source drivrutin:

AMD Releases Open-Source R600/700 3D Code
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_r600_o...

Jag vet att bland annat Novell jobbar med den men det kommer ta en stund innan alla drivrutiner blir klockrena. Bli inte förvånad om det är lite "bök" att få igång ATI:s drivrutin eller att alla accelerationer inte fungerar direkt utan kräver pill eller inte fungerar alls. Detta kan vara en orsak till att det går segt - dvs att processorn måste göra en massa saker som görs på grafik-kortet under XP.