Vista hittar inte hårddisken, men bios gör!

Permalänk

Vista hittar inte hårddisken, men bios gör!

När jag kopplar in min SATA hårddiskar i datorn så hittar inte vista den. Även min XP dator hittar inte den. Men i bios på båda datorerna syns hårddisken och är aktiv.

I vista datorn har jag redan en sata hårddisk där vista själv är installerad, och den fungerar o hittas osv. men inte den andra.

Vad beror detta på ?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Finns det någon partition på disken överhuvudtaget?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Var hittas inte disken, i utforskaren eller enhetshanteraren?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

är de formaterade?

Permalänk
Avstängd

Suck. högerklicka på "den här dator" välj "manage" (jag har engelsk vista) hantering på svenska. Välj "Disk hantering" (Disk management på engelska) och formatera disken. Först då syns den i enhetshanteraren.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Suck. högerklicka på "den här dator" välj "manage" (jag har engelsk vista) hantering på svenska. Välj "Disk hantering" (Disk management på engelska) och formatera disken. Först då syns den i enhetshanteraren.

Enhetshanteraren ("device manager") syns den väl rimligen i hela tiden?

Dock syns den i explorer först efter formatering...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det där råkade jag också ut för nyligen när jag köpte en extra hårddisk.
Läste den lilla manualen som följde med och där stog det klart och tydligt att man var tvungen att formatera den innan den kunde ses i windows

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Jag har precis detta problem, men det är inte en ny disk. Jag har installerat om datorn och den är borta. Med GetDataBack så kunde rädda det som fanns på disken... utan svårigheter. Med andra ord så snurrar disken som den ska.

Hårddisen hittas av bios.
Den hittas av diverse analysprogram, ex GetDataBack, Aeseus, det sistnämna kan bara se disken, inte formatera den.

Enhetshanteraren hittar inte disken. Jag vet inte hur jag ska få den att fungera nu bara, behöver kunna formatera den.

Sitter med Vista sp1 32.

Någon som har en ide?

Permalänk
Avstängd

har du provat det jag skrev ovan ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Se också till att ha alla drivrutiner till moderkortet installerade, speciellt SATA drivisar.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Redzo.. jag har testat allt du skrev.

Jag har senaste drivasar på Mobo, för raid och sata med.

Jag upptäckte dock att Aeseus inte kan hantera dynamiska diskar, vilket detta var.. jag uppdaterar om jag har något framgång.

edit:
Alltså, nu har jag testat med WDs (Western Digital) egna diagnostikprogram och det är inget fel på disken.

Med det programmet så kan jag också skriva nollor till disken. Vad innebär detta? Det är väl bara en form av radering av informationen?

Däremot går den fortfarande inte att formatera.

pula fixa pula.. *suck*

Jag har lyckats att rädda all information som jag vill ha kvar. Nu vill jag bara se till att den går att formatera igen, men som sagt, jag måste hitta den i windows först.. eller något program som klarar detta. Tips?

Permalänk
Avstängd

Prova att använda sig av nåt annat program istället. Ett sätt (fast omständigt) vore att du kopplar bort alla andra diskar förutom den problematiska.
Använder winXP lr Vista skiva för att boota från den och starta installationprocessen, den kommer fråga om du vill formatera disken och instalera win på den.
Ubuntu linux borde fungera den med. Sen har du partition magic som ska klara biffen den med.
Lycka till.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Prova att använda sig av nåt annat program istället. Ett sätt (fast omständigt) vore att du kopplar bort alla andra diskar förutom den problematiska.
Använder winXP lr Vista skiva för att boota från den och starta installationprocessen, den kommer fråga om du vill formatera disken och instalera win på den.
Ubuntu linux borde fungera den med. Sen har du partition magic som ska klara biffen den med.
Lycka till.

Nu har jag testat lite mer utan framgång.

Jag har testat annan sata-port för att se om det var något där som strulat men det gjorde ingen skillnad.

Testat med Vista installationsdisk och bara använt den hårddisken och får detta till svar. "Kan inte hitta information om disken.".. typ

Är det någon som är haj på TestDisk?
Kan man få disken att funka genom att skriva ny sektorinformation på disken? jag vet dock inte exakt vad det var på den innan. Förutom att den var logisk i min tidigare version av Vista.

Jag ska prova med en bootdisk lite senare som har partition magic på sig, se om det blir resultat.

Wish me luck

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem som dig. Men jag lydde "Redzo"s råd och högerklickade på "Dator" i startmenyn. Där valde jag sedan "hantera", sedan "diskhantering". Då fick jag upp samtliga 3 diskar jag har, även den jag inte hittade i "dator" förut. Jag högerklickade sedan på den och tog "initiera". Sedan högerklickade jag igen och tog "formatera" och följde anvisningarna. Nu väntar jag bara på att den skall formatera klart och förmodligen kommer den nu att fungera. Har du testat detta och inte hittat den ändå alltså?

Permalänk
Medlem

Asså.. den låg inte där tidigare men nu finns den där.

Det står att den är Dynamisk och Online. De enda alternativen jag kan välja på den är "Convert to basic disk" och "Convert to GPT disk". Inget av alternativen fungerar och jag får detta felmeddelande "The operation is not allowed on a disk that is offline". helskumt

EDIT
Ok.. lyckats fixa det nu. Använde ett program som heter Acronis_Disk Director Suite.
Klockrent, snabbt och gjorde precis vad den skulle.. nu är disken levande igen.

Tack alla som hjälpt till med förslag!!

Permalänk
Citat:

tack tack, fungerar nu. Dock har jag en hårddisk jag inte vill formatera innan jag gjort backup på datan på den. Vad finns det för alternativ ?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
tack tack, fungerar nu. Dock har jag en hårddisk jag inte vill formatera innan jag gjort backup på datan på den. Vad finns det för alternativ ?

Är den formaterad och har ett filsystem ska den synas. Bara att plugga in så ska den hittas. Så har det alltid varit för mig iaf.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Är den formaterad och har ett filsystem ska den synas. Bara att plugga in så ska den hittas. Så har det alltid varit för mig iaf.

Har alltid varit så för mig med, men nu så är det inte så :/

Visa signatur