"Startnyckel" till PC, var kopplas låset in???

Permalänk

"Startnyckel" till PC, var kopplas låset in???

Hej alla!

Jag har en äldre 80286 dator med ett "Data 1000" chassi. Datorn är ett gammalt hemmabygge som jag fick från farsan.
På framsidan sitter ett nyckellås som antagligen ska användas till att starta datorn? Men från nyckellåset i PC:n så hänger bara kabeln lös. Den är inte kopplad någonstans...
Låset ser precis ut som ett sådant som brukar sitta i äldre hårddiskvaggor?
En sån där man kan ta ut hårddisken från, men först måste man vrida om en nyckel. Vad kan detta vara för ett mystiskt lås, och vad kan det vara till???

Bilder på låset:

...och närbild:

Ska det kopplas till moderkortet på datorn, eller till agget??? Eller var?

Permalänk
Medlem

Det ska finnas en kontakt på moderkortet som heter keylock. Det låser bara tangentbordet så det inte fungerar och då kommer den inte ur bios. Om det är ett hopplock så är det inte säkert att kontakten finns på moderkortet. Det är samma nyckel till alla lås.

Permalänk

Japp till moderkortet ska det kopplas. Det är ju AT agg på de datorerna så.

på en ATX dator kan man ju ta och skarav in sig på Pinne 14(20pin) pinne 16(24pin) och lägg aisg där över för att förhindra en start. dock går det alltid att kortsluta ett sådant simpelt lås. fast iofs kan man ju sätta hänglås på burken.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Tack för alla svaren!

När jag tittade närmare på´layouten på moderkortet så fanns det faktiskt en keylock kontakt.
Men jag ska nog ändra lite granna på grejerna. Jag vill att man först måste vrida om nyckeln för att man ska kunna starta datorn. Det blir ju lite jobb... Man måste ju ta och öppna upp agget för att komma åt strömbrytaren och koppla in låset mellan strömbrytaren och agget. Vad tycker ni om den idén?
När jag ändå är där och härjar så kan jag ju byta den högljudda skramlande fläkten.

En annan sak jag vill fråga är att datorn har ett tidrelä inkopplat. Detta har inget att göra med låset. (Ett tidrelä drar en kontakt en viss tid när det får spänning/ström). Det är i sin tur kopplat till reset-knappen. När datorn startar drar tidreläet reset-knappen. Detta gör att datorn resettas i cirka 1.5 sekunder. Om jag kopplar ur tidreläet så startar inte datorn. Eller det kommer inte upp något på skärmen och den jobbar inte från hårddisken. Den stannar bara. Är det någon som kan luska ut vad detta problem kan bero på???

Permalänk
Medlem

På ett AT nätaggregat har du 230V i strömbrytaren och din keylock strömbrytare är gjord för 5V så resten kan du nog räkna ut själv.

Permalänk

aha...heh...Det, skulle inte va så bra...
Synd att inte det gick, men då kopplar jag den till moderkortet. Då har den ju en funktion.

Permalänk
Medlem

Har ett liknande chassi microway. Satt en 8088 och en 20Mb Hd i det. Just nu vilar det, med en P2 333.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Okej. Kul att veta. Jag äger också en 8088.

Permalänk

cbmpet3032: Hur menar du med resetknappen?
Låter som att du beskriver ett fel men kan inte klura ut varför du blandar in tidrelän i det hela.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Tidreläet är en annan sak som inte har någonting med nyckeln att göra.
Och för att göra det hela enkelt... Jag måste i princip resetta datorn varje gång jag startar den. Om jag inte gör det så kommer ingenting upp på skärmen och hårdisken jobbar inte. förstår ni nu? ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbmpet3032
Tidreläet är en annan sak som inte har någonting med nyckeln att göra.
Och för att göra det hela enkelt... Jag måste i princip resetta datorn varje gång jag startar den. Om jag inte gör det så kommer ingenting upp på skärmen och hårdisken jobbar inte. förstår ni nu? ;D

Det är troligen batteriet på moderkortet som är slut. Oftast tar batteriet slut inom en 3 år.
Finns massa småfel som kan uppstå, bland annat att den inte kan starta upp första gången.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Nu ska jag berätta hur det egentligen är med det dära batteriet... ;D
Det är liksom inget som sitter fast på moderkortet precis, Det är alltså någon som satt dit ett externt 6volts batteri på två utav batteri-pinnarna på moderkortet... Lite sjukt? Eller ska det vara såhär? Kommer kanske ta en bild om ni vill se hur det ser ut med batteriet?

Permalänk
Medlem

Inget ovanligt med ett externt batteri men 6V har jag aldrig hört talas om. 3.6V är vanligast. Min 486 har ett externt batteri som jag ersatt med 3 seriekopplade AA batterier. däremot är den lite knäpp och resettar BIOS-minnet när datorn går men det beror nog på batteriet.

Permalänk

Okej. Man får ju typ byta batterierna hela tiden också. Dom tar ju slut så fort, efter en 4 månader bara...

Permalänk
Medlem

Batterierna ska då räcka iaf 4 år, inte 4 månader.... Aningen är dina batterier gamla eller så är det fel på din dator

Permalänk

Tråkigt om det skulle va fel på datorn, men jag tar ofta isär datorn och kommer kanske åt batteriet då? Eller så kanske det är nått glapp i kontakten till batterierna? för att batterierna köper jag nya i affären. Aja, om det skulle vara nått fel på datorn, så kan man ju hålla på och byta batterierna endå. Även om det kanske blir dyrt. ;D Tack för svaren.

Permalänk
Medlem

Vad har du för batteri i den om det är 6V? Ta gärna ett kort på det få se.
Har du mätt på de gamla batterierna om de är slut eller om det är datorn som tokar sej? Det kan vara ett glapp som du säger.

Permalänk

Batteriet består av en 9 volts batterihållare som kan innehålla 6st 1,5 volts batterier. Men den är ombyggd så att den bara tar 4st batterier vilket blir 4*1,5 som blir 6 volt. Batteriet är fastkopplat med typ en 9voltsbatteri hållare.

Det är så förba*nat trångt i lådan så det var svårt att få en bra bild på det. XP

Här kommer bilder:

På andra bilden täcker min tumme typ halva bilden... XD

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att den inte ska ha 3.6V istället för 6V?
Jag tror den får för mycket spänning så det är därför den ballar ur ibland. Testa med 3 batterier och bygla platsen för det 4:de med en ståltråd eller liknande.
Batteriet längst till vänster är det som brukar sitta lött på moderkortet eller instoppat i en liten plastburk kopplat med en kontakt på moderkortet.

Går klockan rätt i datorn eller går den för sakta/fort?

Permalänk

Jag skulle testa det du sa, och jag kopplade bort strömkabeln från vägguttaget
och tog sedan bort batterihylsan för att ta bort en batteri. När jag hade byglat batteriet så skulle jag gå på toa. XD
När jag kom tillbaka startade jag datorn utan batteriet för jag glömde det. När jag startat så såg jag batteriet på hyllan! Men datorn den gick och den hade inte glömt nått? Jag kolla kolckan på datorn och den gick som den skulle, och jag fattar ingenting?! Har datorn ännu ett batteri gömt under allt kablage och hårddiskar? För nu sitter jag här med batteriet och datorn går jättebra.
Helkonstigt!

:EDIT:
Startade den igen efter skolan och nu har den tappat minnet igen. Jag stoppade in det nya modifierade batteripacket och startade datorn igen. Men den säger typ "LOW RTC BATTERY POWER!".
Så det funkade inte...

Permalänk
Medlem

Strömmen ligger kvar rätt länge i den utan batteriet inkopplat. Min 486 låg i 12 timmar innan bios raderades efter lite klåfingrighet med lösenord. Troligtvis någon kondensator som lagrar lite ström.
Men om den startar och går finfint utan batteriet inkopplat så tror jag att det är batteriet som trilskas och ger för mycket ström och/eller spänning.
Du får nog helt enkelt leva med att den är lite knäpp.
Du har inte något modellnummer på moderkortet du kan söka på och försöka hitta en manual till det? Jag tvivlar starkt på att den har haft ett batteripack med AA-batterier från början.

Permalänk

Så strömmen kan alltså ligga kvar ett tag? Bra att veta.

Moderkortet heter "TRANFOR 286" och jag har googlat för ett tag sen utan några resultat över huvudtaget. Jag äger ingen manualn till det heller, och hittar ingen på nätet.
Så strömmen kan alltså ligga kvar ett tag? Bra att veta.

Permalänk

Känns som tt 6v är på tok för högt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jo, 6 volt är nog för högt, men datorn verkar inte fungera utan den spänningen.

Permalänk
Medlem

Prova att löda in ett motstånd mellan en av kablarna till moderkortet. Då får du prova dej fram, börja med ett motstånd med ett högt värde och ta mindre tills den slutar klaga på för låg batterispänning.

Permalänk

ok, ska testa det.

Permalänk
Medlem
Citat:

En annan sak jag vill fråga är att datorn har ett tidrelä inkopplat. Detta har inget att göra med låset. (Ett tidrelä drar en kontakt en viss tid när det får spänning/ström). Det är i sin tur kopplat till reset-knappen. När datorn startar drar tidreläet reset-knappen. Detta gör att datorn resettas i cirka 1.5 sekunder. Om jag kopplar ur tidreläet så startar inte datorn. Eller det kommer inte upp något på skärmen och den jobbar inte från hårddisken. Den stannar bara. Är det någon som kan luska ut vad detta problem kan bero på???

Denna modifiering har säkert blivit gjord för att fixa "Power Good" signalen.
I början av nittiotalet, byggde jag om ett femtiotal nätaggregat i 8086 XT (8Mhz), för en datorbutik, där tillverkaren hade glömt att lägga till denna signal. Kretskortet i nätaggregatet hade färdiga hål för komponenterna som behövdes till, lite motstånd, en transistor och en konding. Fick dock dra ut en kabel till moderkortskontakten.

Principen fungerade så, att kondingen laddades upp via ett motstånd. När den hade uppnått en viss laddning, öppnade transistorn. Utgången låg på emittern med ett pulldown motstånd. Detta medförde att det tog ungefär 1.5 sek innan denna signal gick hög. Då ansåg man att agget var igång och hade stabiliserat spänningen. Vi provade att koppla Power Good pinnen direkt till 5V, men då var det ganska random om datorn startade eller inte.

Som extra bonus för arbetet, fick jag behålla en av datorerna, och jag har den fortfarande kvar, nedpackad i orginal kartongen

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

AT nätaggen har ingen Power Good kontakt. Dom startar bara man slår på strömmen. Du tänker nog på ATX.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

ATX fanns inte i början av nittiotalet, och enligt pinouts.ru så har AT en Power Good kontakt. Men ATX har en liknande kontakt som inte heter power good, power OK heter den tror jag och fungerar inte på samma sätt.

http://pinouts.ru/Power/MotherboardPower_pinout.shtml

Bra att veta power good, tack

Permalänk
Medlem

AT aggregaten har i allra högsta grad en power good signal.

Kan kopplas i serie med en brytande bimetall termostat på vattenblocket om man kör med vattenkylning, så slocknar datorn om pumpen stannar så det överhettar

(gjorde så på min iaf)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.