Permalänk

3 kärnor eller 2 ?

skilnaderna mellan dessa kort hur är dom , är värkligen 3 kärniga processorerna så dåliga som vissa säger?

De jag väljer mellan är dessa

AMD Phenom 8650 X3 Triple-Core AMD Athlon64 X2 7750 2.7Ghz AMD

Phenom X3 Triple 8750 2.4Ghz

Ska jag ta den svagare athalon och uppgradera senare till en bättre? prisskilnaden mellan athalonen och 8650 x3 är inte så stor..varför?

vilken blir bäst och snabbast? och vilken skilnad är där prestandamässigt? är det en stor skiljnad?

Permalänk

Phenom I är inte mycket att hänga i granen.

Jag skulle köpt en 6000+ eller X2 7750, helt klart mer prisvärt.

Permalänk

hej jag har en Phenom X3 Triple 8750 2.4Ghz black edition till salu om du är intresserad?

Visa signatur

Forta Datorer!

Permalänk
Medlem

Phenom är bättre än athlon any day.

7750 är phenom i grunden.

8750 skulle jag valt (har btw). Efter den kommer 7750, 6000+ är föråldrad.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Avstängd

Ska man ha en AMD dualcore är det i dagsläget 7750 som gäller. Men jag skulle rekommendera en Phenom II X3 710 istället. Kostar ungefär som 8750 men klockar mycket bättre, är svalare, och har bättre prestanda i grund.

Permalänk

Tror att moderkortet jag valt har problem med phenom 2, Gigabyte GA-MA770-UD3, tror det var så att man inte får köra Dual Channel minne med Phenom IIs bios

står iofs att kortet är am3 redo lol (låter bra va)

Permalänk
Medlem

men du kan inte köra ddr3 minnen så det är inge problem med minnena?!

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
men du kan inte köra ddr3 minnen så det är inge problem med minnena?!

Är det bara om man har ddr3 minen då? för som jag fattade så var det så att det gällde ddr2 och att det inte gick att köra Dual Channel minne när man körde en phantom 2 på just det moderkortet?

eller jag har missupfattat hela saken?

Permalänk
Medlem

enligt denna artikel är det bara ddr3 1333 som har problem med duelchannel...
men snäll, köp inte gammalt, köp en phenom II, de billigaste 710 eller 810 och klocka dem... kommer bli mkt mera nöjd..

//André

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
enligt denna artikel är det bara ddr3 1333 som har problem med duelchannel...
men snäll, köp inte gammalt, köp en phenom II, de billigaste 710 eller 810 och klocka dem... kommer bli mkt mera nöjd..

//André

Får isåfall bli en 710

Vilken artikel menar du?

Permalänk
Medlem

Moderkort Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=431471

CPU AMD Phenom™ II X3 720 Black Edition
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=434415

Minne Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054

Kommer detta fungera direkt out of box?

En till fråga vilket är bäst alternativ ang minne. Jag har nu samma minne som ja posta 2x1024mb men ja vill ha 3gb är det bättre att stoppa i ändast 3x1gb eller ska jag fylla ut så jag får 4x1gb? Kör XP 32bitars.

Permalänk

Det var just det moderkortet jag läste om dvs Gigabyte GA-MA770-UD3, ville själv ha denna och var säkert köp innan jag läste detta med att man inte kanköra dual chanel memory när man flashat moderkortet med phenom2 bios

Permalänk

Ser att många missuppfattar på minnen. Det går att köra i Dual Channel. Man kan bara inte ha 2 stickor i samma Channel dvs Single Channel.

Så oroa er inte ni kan köra på Dual Channel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk

Nej tror inte det:

http://www.newegg.com/Product/ProductReview.aspx?Item=13-128-...

denna person hade felet jag beskrev

Permalänk
Medlem

Så finns de nå tips på andra moderkort som är billiga som funkar med phenom II x3 processorer? utan flasha bios med gammal am2+ cpu för det har ingen av mina kompisar..

Permalänk
Avstängd

Finns inga problem med dualchannel på någon processor. Varken med DDR2 eller DDR3.

Phenom II stödjer dock för närvarande bara 2st minnen i 1333MHz, stoppar man i fler så bör de köras i 1066MHz. Det är dock något som kan lösas med en ny bios då problemet är i mjukvaran.

Permalänk

Vet inte varför men mina ddr2-1066 körs i unganged mode med x3 720 BE och dom är i dualchannel... hur fixar jag det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Vet inte varför men mina ddr2-1066 körs i unganged mode med x3 720 BE och dom är i dualchannel... hur fixar jag det?

Unganged är dualchannel också.

Unganged betyder att du har dualchannel genom två 64bits minneskontrollers. Alternativt kan du köra ganged med en 128Bits minneskontroller.
Minneskontrollern kan helt enkelt skifta mellan 128bits läge och 2x64bits läge. Båda är dock dualchannel, jämfört med single channel som är 1x64bit.

Tyvärr rapporteras också single channel som unganged, så det bästa är att kolla bandbredden i ett benchprogram. Då borde du se att det är dualchannel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lighisse

En till fråga vilket är bäst alternativ ang minne. Jag har nu samma minne som ja posta 2x1024mb men ja vill ha 3gb är det bättre att stoppa i ändast 3x1gb eller ska jag fylla ut så jag får 4x1gb? Kör XP 32bitars. [/B]

Vilket är bäst ang minne?

Köra alla 4x1gb minne i dualchannel även om bara 3gb kan utnyttjas eller bara stoppa i 3minnen? och bara få någon mix

Permalänk

Så där är inget fel på detta moderkort :Gigabyte GA-MA770-UD3

dvs minnes problemet som de skriver om på newegg är alltså att de kör fel minne??

http://www.newegg.com/Product/ProductReview.aspx?Item=13-128-...

är det så med alla am2+ moderkort som kör phenom??

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoltan_hellhound
Så där är inget fel på detta moderkort :Gigabyte GA-MA770-UD3

dvs minnes problemet som de skriver om på newegg är alltså att de kör fel minne??

http://www.newegg.com/Product/ProductReview.aspx?Item=13-128-...

är det så med alla am2+ moderkort som kör phenom??

Men läs igen! Det står ju uttryckligen att det är en specifik bios!

Problemet där har inget med Phenom II att göra. Det är en biosvariant som har dual channel avstängt, kör du med den biosen har du inte dual channel oavsett processor.

Med andra ord, det är inte ett problem hos Phenom II, Phenom eller någon annan processor, det har inget med minnen att göra, och det har inget med moderkortet i sig att göra. Det enda det har att göra med är en specifik biosversion som inte har stöd för dual channel. Hoppas bara de uppdaterar så att man får stöd för dual channel igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men läs igen! Det står ju uttryckligen att det är en specifik bios!

Problemet där har inget med Phenom II att göra. Det är en biosvariant som har dual channel avstängt, kör du med den biosen har du inte dual channel oavsett processor.

Med andra ord, det är inte ett problem hos Phenom II, Phenom eller någon annan processor, det har inget med minnen att göra, och det har inget med moderkortet i sig att göra. Det enda det har att göra med är en specifik biosversion som inte har stöd för dual channel. Hoppas bara de uppdaterar så att man får stöd för dual channel igen.

Vet du någott annat moderkort som har biosen som klarar det då?

fattar att det inte är själva processorn utan hur moderkortet reagerar med processorn igenom bios, men är alla amd2+ moderkort på det viset dvs har de biosen eller det är bara gigabyte?

det var d jag menade igentligen ursäkta min nOObieness

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoltan_hellhound
Vet du någott annat moderkort som har biosen som klarar det då?

fattar att det inte är själva processorn utan hur moderkortet reagerar med processorn igenom bios, men är alla amd2+ moderkort på det viset dvs har de biosen eller det är bara gigabyte?

det var d jag menade igentligen ursäkta min nOObieness

Bios är bara en programvara som sparas i ett chip på moderkortet som gör att moderkortet kan fungera med sina komponenter. Alla moderkort har egna biosar. Du kan alltså inte köra denna biosen på andra moderkort,

Alltså, dual channel är bara avstängt i denna biosen, och den biosen kan du inte köra på andra moderkort. Alltså klarar alla andra moderkort av dual channel om inte de också har ett helt eget orelaterat problem.