Garanti slut, går det att reklamera?

Permalänk
Medlem

Garanti slut, går det att reklamera?

Har ett PS3 60 gb inköpt augusti 2007.

För ungefär en vecka sedan så började de strula, de började med att ps3an inte kunde läsa dvd/blu-ray skivor men sen blev de problem med visa spel också. Vissa spel hade även tendensen att fastna i konsolen.

Nu fungerar inga spel, inga dvd och inga blu-ray filmer!

Vad göra?

Vem kontakta?

Jag har kvitto kvar

Då jag googlat har jag sett både på ps3.se och sony's officiela ps3 forum (svenska) att de är fler med detta problemet. Så de torde vara ett fabrikationsfel?

Permalänk

Har du inte 2 års fabriksgaranti då?

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Medlem

Skilj på garanti och reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem

Har du garanti kvar, kolla i garantiavtalet vem du ska kontakta.

Om du inte har garanti kvar, och felet kan vara ett tillverkningsfel, kan du använda din reklamationsrätt. Då kontaktar du inköpsstället.

Det är dock upp till dig att "bevisa" att det är ett tillverkningsfel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cx486SLC
Har du garanti kvar, kolla i garantiavtalet vem du ska kontakta.

Om du inte har garanti kvar, och felet kan vara ett tillverkningsfel, kan du använda din reklamationsrätt. Då kontaktar du inköpsstället.

Det är dock upp till dig att "bevisa" att det är ett tillverkningsfel.

Har rätt starka bevis då både jag och många andra (inte bara i Sverige) har haft samma problem.

Permalänk
Medlem

Indicier, inte bevis.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

äh. inte behöver han "bevisa" det.
Han kan ange att det och det har hänt, trots att han inte har öppnat eller gjort något annat otillåtet med PS3an.
Han behöver ju knappast öppna apparaten och analysera vad som kan ha gått fel och pga av vad!

Permalänk
Medlem

den ska hålla i minst 3 år om du använt den normalt. du har väl knappast skakat runt den när du spelat eller kastat den i golvet.

Permalänk
Medlem

Nej, den har bara stått i hyllan och agerat htpc (streamat film från datorn) och lite spel, inte alls mycket

Tar alltid hand om mina saker, får se om jag tar mig i kragen och går ner i affären någon gång under nästa vecka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silver16
äh. inte behöver han "bevisa" det.
Han kan ange att det och det har hänt, trots att han inte har öppnat eller gjort något annat otillåtet med PS3an.
Han behöver ju knappast öppna apparaten och analysera vad som kan ha gått fel och pga av vad!

Förhoppningsvis har du rätt, men det ändrar inte det faktum att lagen lägger bevisbördan på ägaren i det här läget.

Jag har ingen aning om vad TS återförsäljare, distributör eller tillverkare har för policys (jag lägger mig i tråden för att jag har erfarenhet av reklamationsärenden, inte för att jag har en PS3).

Vanligtvis är det ju precis så smidigt som du beskriver när felet är någorlunda känt, men det finns faktiskt ingenting som hindrar dem från att kräva in fysiska bevis om dom skulle skita i PR-problemet och känna för att jävlas. Dom är i sin fulla rätt att göra det.

Men nu ska jag inte måla fan på väggen. Det här blev lite retoriskt, och du får säkert rätsida på det hela, direktiv.

Permalänk

Tillverkaren ger ett (1) års garanti på ps3-basenheter!

För att förtydliga reklamationsrätten:

Om det är ett tillverkningsfel kan endast auktoriserade tekniker avgöra.
Men vad som också kan accepteras via reklamationsrätten är ett ursprungligt fel (fel inom garantitid) och där krävs det ett bevis från dig som kund.
Exempelvis om du har haft din basenhet inlämnad på service där du har fått dokumentation som styrker att det har varit likadant problem under garantitiden.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Du har inte mycket att förlora på att lämna in PS3an. Tycker det är ganska pinsamt att en PS3 endast har 1 års garanti.

Om den inte klarar 1,5 år med normal användning tycker jag själv det tyder på fabrikationsfel som ska gå att reklamera.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Du har inte mycket att förlora på att lämna in PS3an. Tycker det är ganska pinsamt att en PS3 endast har 1 års garanti.

Om den inte klarar 1,5 år med normal användning tycker jag själv det tyder på fabrikationsfel som ska gå att reklamera.

Man har ganska mycket att förlora om det inte gäller som ett reklamationsärende, förmodligen tillkommer då ett kostnadsförslag på en större summa då basenheterna inte repareras, utan byts ut.
Om man nekar kostnadsförslag tillkommer en felsökningsavgift för diverse arbetskostnader och frakt (runt 300-500kr är väl en rimlig summa).

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Hände samma sak med min launch 60gb, garantin tog slut såklart, då den paja 1,5 år efter köp. Nordisk film ville inte ens ta emot den utan hänvisade dit jag köpte den (webhallen) men dom sa att antagligen skulle det kosta 2000-2500kr att laga den beroende vilket fel. Så jag bara sket i vilket orkade inte hålla på så köpte en ny på onoff med garanti och allt så nästa gång den pajar kan jag bara byta ut den mot en ny direkt.