Problem med grafikkortet (ränder/blinkar blid finns)

Permalänk
Medlem

Problem med grafikkortet (ränder/blinkar blid finns)

Hej!

Jag har en gammal hempc som körts relativt länge (runt 6 år) som alltid har fungerat utmärkt. Nyligen uppstod det dock något sorts grafikproblem som inte relaterat till monitorn/sladden (har prövat monitorn i en annan dator samt prövat hempc:n med en ny monitor. Har även testat både DVI och VGA utan resultat). Hursomhelst är problemet relaterat till grafikkortet (eller moderkortet/nätagget, vad vet jag).

Det uppstår i varje fall "ränder" och andra grafiska konstigheter helt random. Ibland kommer de ofta (läs hela tiden) ibland inte under en hel session. De ser ut så här:

När jag skrev kom det här upp (se de små blåa strecken):

Jag har uppdaterat alla drivrutiner och jag har NOD32 installerat som virusskydd, så det bör inte vara orsaken.

Då är min fråga ifall det bara är att skaffa ett nytt grafikkort eller om problemet kan bero på dålig ventilation etc.

Mvh
SodR

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta bort damm från fläktarna och speciellt grafikkortsfläkten, men den datorn ska Du nog inte lägga några jättepengar på, dock kan Du hitta ett nytt grafikkort för små pengar. En kamrat tog en liknande dator till en datoraffär - grafikkortet 50 kr och arbetet 50 kr, rätt så överkomligt! Fläkten hade stannat och grafikkortet var bränt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgan
Du kan ju ta bort damm från fläktarna och speciellt grafikkortsfläkten, men den datorn ska Du nog inte lägga några jättepengar på, dock kan Du hitta ett nytt grafikkort för små pengar. En kamrat tog en liknande dator till en datoraffär - grafikkortet 50 kr och arbetet 50 kr, rätt så överkomligt! Fläkten hade stannat och grafikkortet var bränt.

Givetvis så tänker jag inte införskaffa något nytt graffektort i den här datorn, dock så behöver jag uppdatera i min "main"-burk så jag kan ta grafikkortet i den och slänga in i den här burken om jag måste. Jag skall kolla damm/fläkten, tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Testadde att dammsuga datorn och ta ut och sätta tillbaka grafikkoret. Resultatet blev att skärmen flipprar mer. Kanske är det glapp i kontakten, ska pröva kortet i en annan dator. Troligtvis så är det dock brännt.

Permalänk
Medlem

Skulle pröva kortet i min nya dator och upptäckte då att det gammla (och troligtvis trasiga) kortet är 8x AGP standard medans min "nya" burk kör PCI-express. Därmed kan jag inte pröva korten i någon av datorerna. Vet någon var man kan få tag på ett AGP-kort? Blocket?

Permalänk
Medlem

Tradera, kanske.

Permalänk
Medlem

Du har inte överklockat?
blir så på min brors dator när man klockar lite för mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
Du har inte överklockat?
blir så på min brors dator när man klockar lite för mycket...

Dessvärre inte, har inte ens haft någon överklockningsmjukvara installerad (bara catalyst men det supportar inte överklocking av 9800 Pro). Prövade även att klocka ned kortet utan resultat. Jag tror att kortet är kaputt, för sådana här fel kan väl inte bero på virus/mjukvara?