Permalänk

Vilket stadsnät ska vi välja?

Hej!

Jag kan behöva lite hjälp och åsikter om ett ganska angenämt problem.
Bostadsrättsföreningen som jag bor i har fått erbjudande från ett företag som heter Stockholms Stadsnät om att dra in fiber till våra hus.
Relativt snabbt vaknar Telia och vill också plötsligt dra fiber till oss så nu är det två företag som bombar oss med offerter.

Då jag sitter i styrelsen och det verkar som om jag har fler datorer än de andra så fick jag jobbet som "projektledare".
Att få in riktigt bredband har varit en dröm länge men ingen har haft viljan att ansluta vårt område men nu ska det bli ändring på det!

Jag har haft ADSL i många år från olika leverantörer och Telia har i mitt fall varit bäst i alla avseenden så argumentet "Telia suger" är inte riktigt vad jag är ute efter....

Då jag spelar mycket på nätet (COD4 och liknande) prioriterar personligen det stabilaste och snabbaste alternativet men vilken av dom är det?

Stadsnätet kan leverera 10/10 och 100/100. Här kan vi välja att betala för indragningen men välja fritt bland leverantörer eller binda oss i x-antal år och få kabeldragningen gratis.
Telia kan leverera 50/8 och 100/10 men binder upp oss något otroligt då de vill ha ensamrätt att leverera internet, tele och tv i x antal år mot att de drar alla kablar in i hus och bostad.

Vad har ni för erfarenheter av företagen?
Vilken leverantör skulle ni välja och varför?

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk

Helt klart statsnätet. Då får ni både högre hastigheter samt att kunna välja operatör själva. Även om Telia förmodligen har den bästa peeringen utanför Sverige så levererar de inte samma hastighet som stadsnätet. Sen känns det inte så kul att vara helt bundna till dem.

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

Håller med Andersson89,

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare, men lägger även in att det är en kostnadsfråga.

Har ni som förening råd att stå för installationen själva så är det kanon, och ett bra val.

Att binda sig har däremot flera "fördelar", den första är att ni som du påpekar inte behöver betala installationen själva.

Sedan så detalj-förklarade du inget om månadskostnaderna.
Fördelarna som en bindning kan ha är att månadskostnaden blir betydligt lägre eftersom man ofta tvingas till en "gruppanslutning" där alla hushåll får bredband.

Nu har jag aldrig hört talas om "stockholms stadsnät" förut.
Men kollar man t ex Opennet:
http://www.stockholm.opennet.se/serviceguide/consumers/intern...
Så ser man att 100/100 ligger runt 300:-
Jämför det med offerten jag fick om gruppanslutning från ownit, så var deras månadskostnad 179:- per hushåll för 100/100.

Så det är ju såklart ett dilemma.
Öppet nät ger valfrihet och inga bindningstider men oftast (så som jag har förstått det) till kostnaden av högre månadsavgifter samt att man får stå för installationskostnaden själv.

Ur en persons synvinkel så kanske inte detta är några problem, men mina erfarenheter (har varit med om 2 upphandlingar till BRF:er) så är det väldigt spridda åsikter bland dom boende.
Vissa vill köra på bidning för att få det så billigt som möjligt, andra vill kunna välja själva, dom tredje vill ha kvar sitt "adsl som duger utmärkt" och en del (dom äldre) är totalt ointresserade...

Så något du definitivt ska tänka på är vilken prismodell som passar dom boende i din förening, så att du kan få till en installation över huvud taget

Edit: Min högst personliga åsikt är dock att det är bäst att satsa på ett stadsnät. Det är nog ändå billigare eller iaf i samma prisklass som ADSL/kabelmodem. Fördelen är valfriheten, konkurrensen, och att slippa sitta fast i avtal den dagen något bättre dyker upp.

Permalänk

Först vill jag tacka för alla svar, kom gärna med fler åsikter!

Priset med Stadsnätet är runt 130kr/mån vid gruppavtal och 150 kr för individuellt avtal med 10/10.
Motsvarande siffror är 199 kr/mån och 249 kr för 100/100.
Billigare än min nuvarande ADSL 8/1....

Telia är lite annorlunda då de ligger runt 200 kr/mån för gruppavtal och 800(!)kr för ett individuellt avtal för 100/10.
Syns ganska tydligt vad de vill att man ska välja.

Speciellt så vill jag höra från någon som faktiskt har Stockholms Stadsnät som leverantör, vad tycker ni om företaget och dess tjänster?
Ni som "är i internetleverantörs branschen", vad har de för rykte hos er?

Dessutom vet jag inte mycket om hur stor skillnad i praktiken som det är mellan 100/100 och 100/10.
Ingen hos oss kommer att ha någon egen server så frågan är hur mycket nytta men har med en hög hastighet uppströms.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft telia adsl men de senaste åren har stabiliteten vart grym, tror inte det vart ett enda avbrott på två år vilket jag anser vara viktigare än just lite högre hastighet. Har som sagt ingen erfarenhet av telia fiber men tror inte det ska vara sämmre.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Först, är det alltså http://www.stockholmstadsnat.se/info/bredband som du menar?
Detta verkar alltså inte vara ett "öppet stadsnät" så som jag förstår det, utan en enskild leverantör?

Jämför med Opennet, http://www.stockholm.opennet.se/serviceguide/consumers/intern... som är vad dom själva nånstans kallade sig för "kommuniaktionsoperatör".
Dom står för leverans och drift av ett system in i er fiber som gör det möjligt för varje enskild kund att välja bland flertalet operatörer.

Permalänk

Ja, det är det första företaget (stockholmsstadsnat.se) som det gäller.
Om vi betalar indragningen av kablar till hus och bostäder (skulle kosta runt 75000 i vårt fall) så behöver vi inte låsa oss alls
utan varje lägenhetsinnehavare kan välja fritt som jag förstår det.

Givetvis är även de väldigt pigga på att knyta upp oss med ett gruppavtal på 10 år...

Företaget hette Speedlan tidigare men bytte namn under 2008.

Ingen som har Stockholms Stadsnät och kan berätta vad ni tycker om dom?

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Känns konstigt att det dras in både Telias FiberLan och Stadsnät.
Är det Telias Fiberlan så kan du få mellan 0.25 till 100/100.
Telia är inte med på Stockholm stadsnät.

Kan tipsa om att du kan få paketpris genom Telia FiberLan. 100/10, Bredbandstelefoni och digitaltv för 359kr/mån.
Samma paket fast med 10/10 går för 299kr/mån.

Har du Telia ADSL idag? Är det så att du har bindningstid kvar så stryks isåfall denna om du väljer Telia Fiberlan.

Permalänk

Har haft Telia Fiber 100/10 i snart 2 år utan ett enda avbrott. Kör TV, Telefon och internet på detta och nu när Telia fått in Viasat i sitt utbud är detta klockrent i mina ögon. Körde just ett test på "bredbandskollen" och tog emot 91 Mbit/sek samtidigt som ungarna tittar på TV. Det konstiga är att jag kunde skicka 72 Mbit/sek fast jag pröjsar för 10 he he

Har alltid låg och fin ping när jag spelar Call of Duty 4 och 5.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz | 2x2GB OCZ Reaper RAM | Asus P5E | Lian Li PC-A71B | Gainward 8800GT 1GB Golden Sample | Seasonic PowerSupply M12 700W | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Western Digital Raptor 150GB SATA (10000RPM / 16MB Cache / SATA) | Hitachi t7k250 250GB SATA-II Deskstar 8MB | HP w2558hc 25,5-tums platt bredbildsskärm |
Min blogg

Permalänk

Ekonomi bör kollas

Skrivet av vikingone:

Hej!

Jag kan behöva lite hjälp och åsikter om ett ganska angenämt problem.
Bostadsrättsföreningen som jag bor i har fått erbjudande från ett företag som heter Stockholms Stadsnät om att dra in fiber till våra hus.
Relativt snabbt vaknar Telia och vill också plötsligt dra fiber till oss så nu är det två företag som bombar oss med offerter.

Då jag sitter i styrelsen och det verkar som om jag har fler datorer än de andra så fick jag jobbet som "projektledare".
Att få in riktigt bredband har varit en dröm länge men ingen har haft viljan att ansluta vårt område men nu ska det bli ändring på det!

Jag har haft ADSL i många år från olika leverantörer och Telia har i mitt fall varit bäst i alla avseenden så argumentet "Telia suger" är inte riktigt vad jag är ute efter....

Då jag spelar mycket på nätet (COD4 och liknande) prioriterar personligen det stabilaste och snabbaste alternativet men vilken av dom är det?

Stadsnätet kan leverera 10/10 och 100/100. Här kan vi välja att betala för indragningen men välja fritt bland leverantörer eller binda oss i x-antal år och få kabeldragningen gratis.
Telia kan leverera 50/8 och 100/10 men binder upp oss något otroligt då de vill ha ensamrätt att leverera internet, tele och tv i x antal år mot att de drar alla kablar in i hus och bostad.

Vad har ni för erfarenheter av företagen?
Vilken leverantör skulle ni välja och varför?

Vi hade stockholms stadsnät tidigare i vår förening. De kuppades in av vår ordförande. Det visade sig sedan när vi kollade upp företaget efter det att ordföranden skrivit under kontraktet, att stadsnät hade en urusel ekonomi och var på väg mot konkurs. Dessutom jagade myndigheterna dem för att de inte hade lämnat in de två senaste deklarationerna. Dessutom tog det några dagar innan de fick igång utrustningen vid ett avbrott. Kan ju bero på att de inte hade pengar att betala reservdelarna.
Övrigt har de fungerat hyfsat, men det är ofta segt och de håller inte den utlovade farten.
Vö-bo

Permalänk
Medlem

Stadsnätet då du slipper binda dig till en operatör som tar ut löjligt höga månandsavgifter, har värdelös support (bered dig på minst 20miuter i kö om du ringer dem) och dålig peering (då Telia tar ut en avgift för detta så är det många ISPer som inte peerar direkt till Telia så trafik som ska till dem skickas utomlands till en stor peeringpunkt som jag har för mig ligger i Tyskland).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Stadsnätet då du slipper binda dig till en operatör som tar ut löjligt höga månandsavgifter, har värdelös support (bered dig på minst 20miuter i kö om du ringer dem) och dålig peering (då Telia tar ut en avgift för detta så är det många ISPer som inte peerar direkt till Telia så trafik som ska till dem skickas utomlands till en stor peeringpunkt som jag har för mig ligger i Tyskland).

Att telia skulle ha dålig peering är inte sant, telia har ett extremt välpeerat och välbyggt nätverk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsefar:

Att telia skulle ha dålig peering är inte sant, telia har ett extremt välpeerat och välbyggt nätverk.

han menar att telia har bra peering men vill någon annan leverantör använda den så måste dom betala, vilket dom inte gör och får därmed dålig peering.

Permalänk
Medlem

I ditt fall hade jag nog valt ett gruppavtal från antingen Telia eller annan operatör. Visst öppet stadsnät är fint men det är fortfarande samma switch i källaren som de olika operatörerna hyr in sig på.
Försök kräva av säg telia tex att ni vill ha möjlighet till 1000Mbit eller kolla med Ownit, Riksnet. Känns sjukt illa att låsa upp sig med öppet stadsnät där man enbart kan leverera 100/100. Visst fin uppgradering från adsl men efterfrågan på 1000 ökar och det skadar inte att ha ett nät som är förberett för det.

Hade gått på gruppavtalet från Telia eller annan billigare operatör som kan erbjuda 1000Mbit

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Finns det någon sida där man kan se täckningen för stadsnäten?

Har inte hittat det någonstans så jag kan inte se om det är tillgängligt