Macbook unibody eller inte ?

Permalänk

Macbook unibody eller inte ?

Tjejen min letar efter en laptop och mac skulle enligt mig vara perfekt för hennes behov. Hon kan tänka sig en dator mellan 10-12tusen, vad skulle vara mest prisvärd ?

Själv tycker jag att hon borde köpa den gammla vita som har det nya grafikkortet (9400m) och sen slänga i en ssd disk och 4GB ram då det skulle bli runt 11tusen med studentrabatt sammanlagt.

Eller är det värt att köpa unibody för ddr3 och snyggare skal ?

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Avstängd

Inte för DDR3 men i sådana fall för utseendets skull. Skärmen ska väl också vara bättre har jag för mig?

Permalänk
Medlem

köp nya tycker jag
är verkligen snygg och värt det extra för att inte köpa något gammalt för en så dyr peng

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
köp nya tycker jag
är verkligen snygg och värt det extra för att inte köpa något gammalt för en så dyr peng

Nja gammalt och gammalt, dom säljer den uppdaterade macbooken för 9k som har samma prestanda som unibody men kostar 2tusen mindre så för mellanskillnaden så får man minne plus en ssd disk.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Chassit på den nya är inte bara snyggare, utan också betydligt mer stabilt. Kan ju vara viktigt om man bär runt datorn mycket.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Precis som NiV3Rt säger så är Unibodyn väldigt mycket stabilare och har högre kvalité än plastchassit. Det är lätt värt pengarna anser jag. Unibodyn har även LED-skärm som är väldigt ljusstark och fin.

Rekommenderar unibodyn helt klart!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Sedan har ju unibodyn den nya touchpaden som har fler funktioner

Permalänk

gör ddr3 ramen någon prestandaskillnad?
jag tycker att unibodyn ger mycket fördelar bla. upplyst tangentbord och ett grymt bra utseende.

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dodsmasen
gör ddr3 ramen någon prestandaskillnad?
jag tycker att unibodyn ger mycket fördelar bla. upplyst tangentbord och ett grymt bra utseende.

Upplyst tangentbord finns endast på den dyrare macbooken 2.4ghz som är 3 tusen dyrare än den billigaste unibodyn.

Men fortfarande känns det som att man betalar mer för designen än prestandan om man köper en unibody :S

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk

jaha! det var ju en annan femma!
sjuk skön kvallite på unibodyn iaf

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

Om man enbart är ute efter prestanda per krona är inte mac rätt alternativ alls. Ställ dig frågan vad hon kommer uppskatta mest. Lite mer prestanda som hon troligtvis inte märker av till vardags, eller ett stabilare chassi och en bättre skärm?

Gå och känn på båda alternativen och avgör där efter. Den vita macbooken är inte en dålig dator, men den känns rejält dassig i jämförelse unibody enligt mitt tycke

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Det skulle väl vara för firewire-porten i den vita, som tyvärr inte finns på unibodyn.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tänk även på att den vita kommer ha mycket lägre andrahandsvärde Tror du kommer förlora fler kronor på den faktiskt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Älskar min MacBook Unibody. Kan varmt rekommendera den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Ställde mig samma fråga. Plast eller unibodyn. Valde tillslut plast då den är så pass mycket billigare. Ska förhoppningsvis få hem den idag Tror inte den kommer sjunka mer i pris jämfört med unibodyn. Hårdvaran är ju densamma så... Och vem fan bryr sig om den sjunker i pris. En dator ska man ju ändå ha tills den rasar så när det väl är dags för byte kommer den sjunkit oavsett modell.

Ne, jag byter minst en gång per år Alltid kul med nya produkter

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

klart man ska köra på unibody, mycket bättre byggkvalité plast vs alu. inge svårt val

Visa signatur

"Say hello to my little friend"

Permalänk

Mjo fast man kan ju få bättre prestanda för samma peng :S och det är inte så att hon kommer att slänga den runt för att testa om den håller

Inte lätt när det är svårt:p

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

En dator i metall är inget jag ville ha, jag gillar inte ens min iPod Nano i metall - därför blev den vita plastdatorn mitt val. Väldigt gedigen trots det!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sturmovik
Mjo fast man kan ju få bättre prestanda för samma peng :S och det är inte så att hon kommer att slänga den runt för att testa om den håller

Inte lätt när det är svårt:p

Jag hade, utan att tveka, tagit unibodyn. Gå in och i en applestore och jämför, det är en helt annan känsla i metallskalet. Dessutom är skärmen bättre och touchpaden totalt överlägsen. Om du ändå ska lägga dom pengarna är det ju dumt att snåla.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min Macbook unibody så jag får väl rekomendera den!;)

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på kvalité och kvalitetskänsla. Den vita tål nog inte mindre stryk bara för att den är tillverkad i plast som flexar lite i gångjärnet osv.

Permalänk
Medlem

Vill man vara på den säkra sidan får man ju den vita macbooken + tre års garanti för samma pris som unibpdyn med ett år. Ska man släpa runt med datorn har man (jag iaf) ett fodral eller liknande till den.

Visa signatur
Permalänk

Macbook Unibody fördelar:
-LED display (sparar ström, mycket ljusstarkare, behöver ingen uppvärmningstid)
-Multi-touch trackpad (Endast detta är extremt bra att ha, tycker den gör en så otroligt mycket mer produktiv)
- Unibody Aluminium designen, du kommer inte höra knarr och knak, mycket robustare system
- DDR3, även om processorn inte kommer att få bättre prestanda av denna (kanske 5-7%?) så kommer 9400M känna större skillnad då grafikkretsen delar minne med RAM minnet.
- Mini Display Port, detta är Apples nya standard för video-ut så om du vill kunna använda de nya Cinema Display så behöver du denna port...
- 40 GB större HDD

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

Nackdelen är ju att unibodyn inte har firewire.

Tanken med mini displayport är bra men jag fattar inte varför tillbehörstillverkarna dröjer? Jag skulle vilja hitta en minidisplayport-till-dvikabel som är tunn och följsam. Kopplar i min externa skärm ett par gånger om dagen och skulle gärna vilja slippa klunsen som blir när man kopplar ihop apples adapter med skärmens dvi-kontakt. Sen är ju en vanlig dvi-kabel lika följsam och mjuk som ett järnspett också.