Intel behöver inte AMD – enligt AMD

Permalänk
Medlem

Lustigt och lustigt... det är ju sorgligt men sant. Titta på tidigare trådar om ämnet. Nu trots att AMD själva säger "Nej, Intel behöver inte oss" så tror folk fortfarande att Intel behöver AMD.

Att vara kappvändare är ju det marknadsekonomin går ut på. Det är meningen att vi ska köpa det bästa. Detta leder till utveckling. Det är meningen att AMD ska gå i KK om de inte kan släppa processorer som folk vill köpa. Inga företag ska hållas vid liv genom "stödköp".

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Bara jag som reagerar över att AMD själva går ut och talar om att deras existens är överflödig?
Ärligt talat så är det ju inget snack om att Intel inte behöver AMD, de kommer klara sig fint ändå..

Vänta lite? Du definierar alltså något som överflödigt om inte Intel behöver det?

Permalänk
Medlem

Lite kul är det ändå med dessa AMD/Intel trådar, det brukar alltid sluta likadant, flammor!!!

Personligen köper jag alltid det bästa min ekonomi tillåter, vare sig det står AMD eller Intel på grejorna. Önskar att det fanns fler tillverkare av CPU:s, och färre folk som får något fanatiskt i ögonen så fort någon nämner AMD/Intel.

Med det sagt så önskar jag ändå AMD fortsätter på denna nya bana (läs: Phenom II) och förbättrar sig ännu mer så man har flera val nästa gång man köper en prestanda-CPU.

Tillverkare av märkes-datorer har ju en enorm marknad och använder ju AMD också, vad händer då om AMD skulle försvinna och Intel skulle shock-höja priserna. Dell m.f. borde ju ha något slags inflytande.

Permalänk
Medlem

tja vem bryr sig.

jag har inte köpt en processor sen 03 eller 04 då pentium 4 ht ligger på min dator

hade jag köpt en idag så ska den banne mig vara strömsnål vilket jag varken tycker intel eller amd lyckats med.

polarn(intel) flickvännen(amd) bärbara datorer blir varma som glöd trots cpu rightmark

min thinkpad centrino 1 går fläkten inte ens igång

wtf?

tss iofs har intel atom

Permalänk

Om intel var den enda tillverkaren, som tog skyhöga priser så tror jag de skulle loosa en del kunder si så där alla som inte har multi miljoner på kontot och det skulle innebära mer eller mindre en smärre konkurs?

eller ?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
tja vem bryr sig.

jag har inte köpt en processor sen 03 eller 04 då pentium 4 ht ligger på min dator

hade jag köpt en idag så ska den banne mig vara strömsnål vilket jag varken tycker intel eller amd lyckats med.

polarn(intel) flickvännen(amd) bärbara datorer blir varma som glöd trots cpu rightmark

min thinkpad centrino 1 går fläkten inte ens igång

wtf?

tss iofs har intel atom

Det kommer alltid att vara så. Det går att göra svala processorer. Men om du utvecklat en processor som är lika snabb som en entusiastprocessor men är sval, vet du vad man gör då? Då skrämmer man upp den och säljer den som en ännu snabbare entusiastprocessor. Du kan fortfarande köpa den svalare varianten men det är inte kul längre när det finns en snabbare, men varmare variant av den. Se hur det gick med Pentium M. Den var nästan lika snabb som entusiastprocessorer, ja åtminstone vid samma frekvens. Och vad hände, man utvecklade C2D ur den. Man kan fortfarande köpa svala Core 2, men då är man för kräsen, går inte tillräckligt fort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
Om intel var den enda tillverkaren, som tog skyhöga priser så tror jag de skulle loosa en del kunder si så där alla som inte har multi miljoner på kontot och det skulle innebära mer eller mindre en smärre konkurs?

eller ?

Datorer är idag något nödvändigt. Och om de vill ta ut 2000:- extra sammanlagt för chipset och processor så kan de göra det utan att det kommer påverka försäljningen så mycket i längden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det kommer alltid att vara så. Det går att göra svala processorer. Men om du utvecklat en processor som är lika snabb som en entusiastprocessor men är sval, vet du vad man gör då? Då skrämmer man upp den och säljer den som en ännu snabbare entusiastprocessor. Du kan fortfarande köpa den svalare varianten men det är inte kul längre när det finns en snabbare, men varmare variant av den. Se hur det gick med Pentium M. Den var nästan lika snabb som entusiastprocessorer, ja åtminstone vid samma frekvens. Och vad hände, man utvecklade C2D ur den. Man kan fortfarande köpa svala Core 2, men då är man för kräsen, går inte tillräckligt fort.

det är fan sant, men när tiden är inne för ny laptop så ska den banne mig va sval.

fast så spelar jag inte, inte heller hd film eller photoshop el liknande. fast ska man ha laptop till det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
det är fan sant, men när tiden är inne för ny laptop så ska den banne mig va sval.

fast så spelar jag inte, inte heller hd film eller photoshop el liknande. fast ska man ha laptop till det?

Resonerar lika, när jag köper en laptop ska den ha en sval processor, ingen prestanda behövs. Problemet är att lägre klockade laptops ofta anses billiga och får sämre batteri.

Man vill ha en 2-kärnig Phenom II med full cache eller Core 2 Duo med 6Mb cache i 1.5GHz eller liknande. Prestanda som räcker med liten strömåtgång.

Du vet inte om man kan ställa in så att en processor i en laptop aldrig går över en viss klock? Så man köper en 2.4GHz processor och förbjuder den att gå över 1.6GHz t.ex?

Permalänk
Medlem

mjo det går begränsa klockhastigheten i rightmark cpu utulity. sparar ganska redigt med batteri