Permalänk

allround för ca. 30k ?

Orkar ni med ännu en råd och rön tråd? i så fall skulle jag uppskatta om det finns synpunkter på följande system.

Nöjes-rekreation-spelmaskin egohöjjare eller hur man nu ser det.
Planerar att klocka upp kittet till en stabil bra nivå.

OS: windows vista x64 som jag har licens för tills win 7 finns att få tag i.

1 xChieftec mesh med full vattenkylning från Aquatuning.de
360 radiator CPU,GPU, NB och SB ca 5k

1x Asus P6T Deluxe V2, X58

1x Chieftec Super Series PSU 750W modulära kablar

1x Gainward GeForce GTX 295 1792MB

1x Intel Core™ i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed

3x OCZ 2.5” till 3.5” Monteringadapter SSD
3x OCZ Vertex Series SATAII 2.5" SSD 30GB (RAID 0)

2x OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 6GB KIT 3x Platinum

1 x Samsung 26" LCD Syncmaster T260

ca 25k totalt ca 30k.

Permalänk
Avstängd

Det fattas ett nätagg, plusska du inte ha vanliga hårddiskar också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
Det fattas ett nätagg, plusska du inte ha vanliga hårddiskar också?

Han har inte uppdaterat och jag ser "Chieftec Super Series PSU 750W" ganska högt upp i listan.

Men skulle också rekommendera något lite större lagringutrymme i form utav mekanisk hårddisk, speciellt i ditt fall där du kommer arbeta med grafik på datorn.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Det jag kan säga direkt är, byt ut din skärm och det är en order!, ungefär.. Du säger att du ska arbeta i ps, illustrator osv, och du väljer en skärm med TN panel? Det borde nästan vara skottpengar på en sådan person Oavsätt om du arbetar seriöst med bild eller inte, om du nu ska arbeta i dessa program ska du ha en skärm med PVA eller i alla fall MVA panel. Det är helt värdelös färgåtergivning i en skärm med TN panel, om man jämför med en "ordentlig" skärm.

Anyway, du gör självklart som du vill gällande skärmen, ska du ha en 26" med bättre panel får du räkna med att den kommer bli dyrare. Detta är i alla fall min rekommendation, och enligt mig ett måste om man arbetar med bild.

Visa signatur

Fractal Design R2 Titanium-gray | Corsair TX750W | ASRock Z77 EXTREME4 | i5-3570k@3,4GHz | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon HD4870 | Auzentech X-Plosion 7.1 Cinema | Samsung SSD Basic 830-series 120GB, Corsair Force 60GB SSD, WDCaviar Black 4TB, WDCaviar GP 2.5TB | 2x BENQ FP241W | M-Audio BX8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
Det fattas ett nätagg, plusska du inte ha vanliga hårddiskar också?

750 PSU med modul kablar står med i listan. Vanliga diskar har jag flera stycken med både USB och e-sata.

Permalänk

Nätagget ser då jag i alla fall men om Chieftec agg är nåt att satsa på vet jag inte faktiskt, sällan hört om det.

Visa signatur

=)

Permalänk

En annan skärm, som sagt... kan även vara så med stora TN-skärmar att färgåtergivningen skiljer från kant till kant eftersom betraktningsvinklarna är åt helvete med TN paneler...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Du är inte klok. Skaffa en ordentlig skärm hellre än den dyraste cpu'n du kan hitta om du nu håller på med grafik.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

skall nog förtydliga mig lite, kommer att göra enklare uppgifter hemma när jag har sjuka barn etc. har mycket bra skärm på jobbet där jag gör fotoretush osv. Har inte det behovet hemma. Det är mer tänkt till hobbby. bättre paneler s-ips osv har tendenser till längre responstider och passar sämre till spel film etc.

Permalänk

Köpt diskarna, moderkortet och processorn. Tyskarna däremot är lite stökiga att ha att göra med. De är mycket långsama i korrespondansen och Engelskan i telefon är förfärlig och så krånglar de med skattefri beställning (beställer till min firma)...

Permalänk

Cooler Master eller Corsair är väl att rekommendera på nätaggs-fronten. Chieftec är inte kända som ett toppmärke.

Sen kan vi ju alltid ta upp den gamla vanliga diskussionen: Det är helt enkelt inte prisvärt eller speciellt smart att lägga ut 30k. Det är mkt bättre att köpa för kanske 15, och sen komplettera lite då och då. Kanske nya grafikkort osv efter ett år (förutsatt att du inte slår till på det allra värsta nu) osv.

Du tror verkligen att vattenkylningen behövs? Jag tvivlar, men det är ju coolt att ha

Permalänk
Medlem

Jag vet att tyskar inte är bra på engelska. Har en 19-årig utbytesstudent här hemma och hennes engelska är förfärlig. Var på"grillfest" på elljusspåret nu ikväll och jag måste säga att polackerna är bra mycket bättre på engelska. Fast tyskarna dubbar ju sina filmer. Kan ju ha med det att göra.

Om jag var du skulle jag ta ett Corsair HX1000 med den där budgeten. Då klarar du dig mer än väl bra länge!
Sen skulle jag tagit typ 2st 1tb diskar och kört dom i raid, det måste väl vara bra om du kör med bildredigering osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ala_95 Tack för tipset ingen dum ide att gå upp till 1000, om diskarna, lagrar jag dock allt på en server på jobbet och hemma har jag mina "stora" filer på externa diskar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Jag vet att tyskar inte är bra på engelska. Har en 19-årig utbytesstudent här hemma och hennes engelska är förfärlig. Var på"grillfest" på elljusspåret nu ikväll och jag måste säga att polackerna är bra mycket bättre på engelska. Fast tyskarna dubbar ju sina filmer. Kan ju ha med det att göra.

Om jag var du skulle jag ta ett Corsair HX1000 med den där budgeten. Då klarar du dig mer än väl bra länge!
Sen skulle jag tagit typ 2st 1tb diskar och kört dom i raid, det måste väl vara bra om du kör med bildredigering osv.

Inte bara filmerna ALLT på tvn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomasEkman
skall nog förtydliga mig lite, kommer att göra enklare uppgifter hemma när jag har sjuka barn etc. har mycket bra skärm på jobbet där jag gör fotoretush osv. Har inte det behovet hemma. Det är mer tänkt till hobbby. bättre paneler s-ips osv har tendenser till längre responstider och passar sämre till spel film etc.

För att kommentera det sistnämnda: Skulle säga att det inte direkt stämmer alls.

Jag har en Dell 2007WFP 16ms (8ms GTG) S-IPS och den funkar kanon till allt jag provat. Finns inte en tendens till ghosting. Har 5ms TN-panel i laptopen och den ghostar otroligt mycket.

Funkar kanon till film också. TN-paneler är ofta OERHÖRT överdrivna i sina specs, står det 2ms så ligger de väl i snitt på 20ms, medans specifikationerna angivna för S-IPS osv brukar stämma riktigt bra.

Jag håller med de övriga, jag skulle vilja ha en större skärm men det tar emot så fruktansvärt att ens titta på TN-paneler efter att ha ägt en S-IPS-skärm.

Enda gången min TFT inte räcker till, eller där jag vill ha extremt flyt rättare sagt är i QW (Quake 1), men det har jag CRT till då ingen TFT duger.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adelante666
Inte bara filmerna ALLT på tvn

Ja kanske det, ska fråga "Lea" om det när hon kommer hem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomasEkman
Ala_95 Tack för tipset ingen dum ide att gå upp till 1000, om diskarna, lagrar jag dock allt på en server på jobbet och hemma har jag mina "stora" filer på externa diskar.

Okay, men hastigheten till externa diskar är väl inte lika snabb som interna? Jag kan skicka ca 5.5mb/s till min Iomega 320gb nätversdisk via internetkabel. Jag vet inte hastigheten på E-Sata men antar att den inte är lika snabb som S-ATA.

Edit: Angående skärm så välj för guds skull inte en skärm med TN-Panel om du ska hålla på med film/bild-redigering. Kassa betraktningsvinklar, inte lika bra färgåtergivning osv.
Har aldrig haft annat än TN men Apple-skärmarna är väl annat än TN antar jag och såna har man sett några gånger.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj

Det är helt enkelt inte prisvärt eller speciellt smart att lägga ut 30k. Det är mkt bättre att köpa för kanske 15, och sen komplettera lite då och då. Kanske nya grafikkort osv efter ett år (förutsatt att du inte slår till på det allra värsta nu) osv.

Du tror verkligen att vattenkylningen behövs? Jag tvivlar, men det är ju coolt att ha

Jag håller med helt och hållet, inte smart alls MEN jag råkar ha ett överskott i firman som är utanför budget. Plockar jag ut det i lön kostar det mig helt enkelt för mycket och jag är i behov av en ny dator till "hemma kontoret" så rent krasst kostar det mig inte 30k utan 15k och på toppen av det får jag tillbaka 25% på momsen. Så vi kan väl hoppa ekonomipratet och se efter om det finns fler tabbar eller tips på systemet.

ang vattenkylningen så har jag ingen aning om hur stor nytta jag kommer ha av det, jag har inte kört vattenkylt förut. Mina ambitioner är att försöka klocka upp både CPU och GPU så mycket det bara går och ändå vara stabilt.

(stavfel)

Permalänk
Medlem

Ditt system är väldigt bra, det är dyrt men man får vad man betalar för.

Jag tycker du har gjort ett fint val

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95

Okay, men hastigheten till externa diskar är väl inte lika snabb som interna? Jag kan skicka ca 5.5mb/s till min Iomega 320gb nätversdisk via internetkabel. Jag vet inte hastigheten på E-Sata men antar att den inte är lika snabb som S-ATA.

Edit: Angående skärm så välj för guds skull inte en skärm med TN-Panel om du ska hålla på med film/bild-redigering. Kassa betraktningsvinklar, inte lika bra färgåtergivning osv.
Har aldrig haft annat än TN men Apple-skärmarna är väl annat än TN antar jag och såna har man sett några gånger.

E-sata är förvånansvärt kvicka sen gör det mig inte så mycket om det tar tre minuter eller åtta minuter att skyffla över "stora" filer. Skall nog ändra i beskrivningen igen och ta bort delen om grafiskt arbete.

Någon grafisk skärm har jag inte behov av hemma den typen av jobb gör jag på kontoret.

Permalänk

Har nu kontaktat Chilled PC för att se om de kan hantera det bättre, återkommer med hur det utvecklar sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomasEkman

Någon grafisk skärm har jag inte behov av hemma den typen av jobb gör jag på kontoret.

Jobbar du med en bra skärm på jobbet är du van med den kvalitéten. Bra eller ej så kommer du inte trivas med en tn-panel på grund av detta. Saker man tar för givet gäller inte längre, så undvik att bli besviken och satsa på en bättre skärm.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Tom på ChilledPC är mycket snabb på att svara och har plockat ihop ett "bättre" kylningspaket i ett bättre chassi för en relativt låg extra kostnad. Dessutom monterar de kylningeni chassit, på moderkortet, processorn och grafikkortet. De senare skickar jag ned i dagarna för montage. Vi får se hur det går.