Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Robot

Antec P182-Toxic Silent Edition

Uppdaterad version av när jag byggde min burk. Kommer lite nya bilder under helgen med lite nytt innehåll.

Alla delar som syns i denna blogg inhandlades i slutet av aug -08 och det var då datorn byggdes.
_______________________________________

Jag gick inte all in när det gäller kabeldragning utan höll på tills jag blev nöjd.

Om ngn säger att CPU fläkten sitter åt fel håll; den sitter rätt nu.

Besök albumet: Antec P182-Toxic Silent Edition av

Permalänk
Medlem

fint, bra jobbat

Permalänk
Medlem

fin kabeldragning
Hur mycket gick det på för datorn?

Permalänk
Medlem

Tackar!

Nu måste jag tänka lite, jag beställde den i slutet av aug.

Alla delar utom grafikkortet gick på 6400kr från iNet (inkl. frakt)
och grafikkortet tror jag gick på 1800kr (med frakt).

I runda slängor hamnade jag på 8200kr, men det var med en bättre
dollarkurs och innan diverse finanskriser

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk

vänd på cpu kylaren

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Haha, jag visste att den skulle komma...

Den sitter rätt nu!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Vad för CPUkylare är det då?

Inte en u12p va?

Permalänk
Medlem

Jo? Mig veterligen är de det den heter.
Hur så?

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk

Att ha de två övre chassi fläktarna som utblås och fläkten på kylaren riktad uppåt, och då inblåsen i nedre delen av chassit istället, är ju den bättre lösningen enligt mig. Effektivare att arbeta med den varma luften som stiger, istället för att skyffla den neråt. I praktiken kanske skillnaden inte är så stor, men teoretiskt så.

Edit: Ah, kanske missuppfattade dig där, det ser alltså inte ut som på bilden längre? Trodde bilden visade "rätt håll".. My bad i så fall.

Fint bygge i övrigt, faktiskt längesen man såg en P182 i galleriet nu

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Tycker inte att kylaren sitter fel på bilden. Jag har själv den vriden på det sättet och har sett en temp minskning, en liten sådan iofs, som kan bero på en bättre kylpasta applicering.
Dock tror jag att du har satt RAM stickorna i fel. Tror att de ska vara i satta i de svarta hållarna. Kan ha fel men jag föreslår att du läser vad manualen har att säga
Annars, bra bilder och bra val av komponenter.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Fina bilder, lite illa med ett 4850 , du skulle köpt gtx 260. Fast du kanske inte behöver mer.

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Avstängd

Alltså mycket snack om dessa p12's chassina :D, är den tyst? Har antec 300, mycket skillnad?

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
Alltså jävla snack om dessa p12's chassina, är den tyst? Har antec 300, mycket skillnad?

Antec 300 suger

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Antec 300 suger

Moget.

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
Alltså mycket snack om dessa p12's chassina :D, är den tyst? Har antec 300, mycket skillnad?

Vet inte hur 300 är, men jag har ett p182 som jag tycker är väldigt trevligt och tyst. En del anser att det är svårarbetat, men det tycker inte jag. Layoutens fördelar väger ju klart upp de eventuella monteringskomplikationerna. Angående ljudnivå så är den av yppersta klass vid lägsta fläkthastigheter (har de medföljande fläktarna). Sätter man dem på max så blir ju det självklart en annan historia, men detta gör jag bara när jag spelar eller kör folding, och då är det ju andra ljud i rummet (spel/musik) och alltså störs jag inte.
Det enda negativa jag har att säga om lådan är att jag inte kan ha några hårddiskar i den övre buren då mitt 9800GTX krockar med dem. Å andra sidan så ger detta ett bra läge för en extrafläkt i mittsektionen med bra blås på grafikkortet utan att det sitter hårddiskar ivägen. Jag har alla diskar i den nedre sektionen och de blir verkligen inte varma.

Funderar själv på att byta ut min kylare till grafikkortet till en Accelero S1 och sätta in en extrafläkt i mittpartiet. Hur funkar kylningen för dig? Vad har du för temperaturskillnad mot innan? (visserligen har vi olika kort, men ändå).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
Moget.

Äh, baserat på egna erfarenheter P182 är tyst och fult.

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Tack alla för kommentarerna.

En liten förtydling bara:
CPU kylaren (tornet) sitter dunderbra som det gör nu (se bilderna). Det som inte sitter rätt på bilderna är fläkten som sitter på tornet. Den är nu mera vänd åt rätt håll så att den flyttar luften uppåt mot fläktarna i taket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raQzo
Funderar själv på att byta ut min kylare till grafikkortet till en Accelero S1 och sätta in en extrafläkt i mittpartiet. Hur funkar kylningen för dig? Vad har du för temperaturskillnad mot innan? (visserligen har vi olika kort, men ändå).

Jag är supernöjd med temperaturerna. Jag ligger IDLE (GPU kärnan) på 41 - 42grader och i full LOAD (en timmes spelande av Crysis) ligger jag på ca 60 - 63grader (om jag inte minns helt fel).

Innan jag satte på S1:an hade jag lite lägre temps än så, men då får man tänka på att var inte en referenskylare på då, utan en Zalman (se bild).

Jag kan självklart mäta detta lite mer exakt om du vill?

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av

Jag är supernöjd med temperaturerna. Jag ligger IDLE (GPU kärnan) på 41 - 42grader och i full LOAD (en timmes spelande av Crysis) ligger jag på ca 60 - 63grader (om jag inte minns helt fel).

Innan jag satte på S1:an hade jag lite lägre temps än så, men då får man tänka på att var inte en referenskylare på då, utan en Zalman (se bild).

Jag kan självklart mäta detta lite mer exakt om du vill?

Hehe du behöver inte göra ett forskningsprojekt i temperaturmätning för min skull Men nu kör du utan extrafläkt framför grafikkortet alltså? Det var ju schyssta temps i alla fall. I idle ligger mitt kort på 63 grader och med full folding går det upp i 73 grader... Vid spel går det däremot inte upp lika mycket, men det kan nog förbättras med en ordentlig kylare.
Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut med nya kylaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raQzo
Hehe du behöver inte göra ett forskningsprojekt i temperaturmätning för min skull Men nu kör du utan extrafläkt framför grafikkortet alltså? Det var ju schyssta temps i alla fall. I idle ligger mitt kort på 63 grader och med full folding går det upp i 73 grader... Vid spel går det däremot inte upp lika mycket, men det kan nog förbättras med en ordentlig kylare.
Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut med nya kylaren?

Yes, det stämmer - utan extra fläkt.
Jag kör med tre chassifläktar (Nexus Real Silent 120mm) en i fronten (vid 2:a hårddiskburen, den är tom) som suger in, sen två för utblås (dom uppe vid CPU:n). Jag har även kvar fläkten nere vid hårddiskarna och nätagget, den körs konstant på lägsta och är inte kopplad till min fläktkontroller.

Hmm, jag kan däremot tillägga att jag hade fönstret öppet när jag mätte temperaturerna. Därför vill jag återkomma när jag kikat lite mer på tempsen

O ja, jag kan ta nya bilder framåt helgen.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Avstängd

Fint ! orginal fläkten bredvid nättaget lägst ner låter den mycket ? tänkte köra nexus överallt förutom där.

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelhoglund
Fint ! orginal fläkten bredvid nättaget lägst ner låter den mycket ? tänkte köra nexus överallt förutom där.

Tackar!

Nej, den hörs inte på det lägsta. Den sitter så pass långt ner i chassit.
Jag kan säga att mina hårddiskar överröstar alla mina fläktar i burken när alla är på lägsta (vilket dom är förutom när jag spelar, förutom den längst ner, den står alltid på lägsta).

Jag kan säga att jag är mycket nöjd med Nexus fläktarna. Dom är verkligen tysta!

Edit: rättstav

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller har han helt missat 4/8-pin kontakten till CPU'n högst upp till vänster på mammabrädan?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Om du menar mig med han så är den bara inte inkopplad på bilderna

Den sitter självklart i, tog även bort den lilla svarta täckbiten och kör 8pins

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av
Om du menar mig med han så är den bara inte inkopplad på bilderna

Den sitter självklart i, tog även bort den lilla svarta täckbiten och kör 8pins

Det var väl allt för väl stackars lilla proppen annars ^^

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Det var väl allt för väl stackars lilla proppen annars ^^

Haha, precis

Cred till dig för tränat öga dock

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Avstängd

Hmm min brorsas XFX-kort har sån där 8-pin och jag har en "8-pinkonverterare" i min datorreservdelslåda Är det värt att byta ut 4-pins sladden?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

inga feta tummar på grafikkortet :<

Permalänk

Mycket bra och bra kvalle på bilderna. 10p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av
Yes, det stämmer - utan extra fläkt.
Jag kör med tre chassifläktar (Nexus Real Silent 120mm) en i fronten (vid 2:a hårddiskburen, den är tom) som suger in, sen två för utblås (dom uppe vid CPU:n). Jag har även kvar fläkten nere vid hårddiskarna och nätagget, den körs konstant på lägsta och är inte kopplad till min fläktkontroller.

Hmm, jag kan däremot tillägga att jag hade fönstret öppet när jag mätte temperaturerna. Därför vill jag återkomma när jag kikat lite mer på tempsen

O ja, jag kan ta nya bilder framåt helgen.

Men då kör du ju med en extrafläkt, utfrån vad som medföljer som orginal. Syftar alltså på fläktplatsen framför den övre hårddiskburen. Ska nog sätta in en fläkt där jag med för att få lite direkt kylning på grafikkortet. Kanske extra viktigt om man kör Accelero passivt.
Vilken fläktkontroller kör du till dina fläktar föresten?

Håller med dig om fläkten i den nedre delen av chassit. Den låter verkligen ingenting men gör ändå sitt jobb då både hårddiskarna och nätagget är ypperligt nerkylda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raQzo
Men då kör du ju med en extrafläkt, utfrån vad som medföljer som orginal. Syftar alltså på fläktplatsen framför den övre hårddiskburen. Ska nog sätta in en fläkt där jag med för att få lite direkt kylning på grafikkortet. Kanske extra viktigt om man kör Accelero passivt.
Vilken fläktkontroller kör du till dina fläktar föresten?

Håller med dig om fläkten i den nedre delen av chassit. Den låter verkligen ingenting men gör ändå sitt jobb då både hårddiskarna och nätagget är ypperligt nerkylda.

'

Oj, då ber jag om ursäkt, jag missförstod dig. Du har helt rätt, en extra fläkt utöver orginal. Jag tror att den gör ganska så mycket för just grafikkortet med Acceleron, det är mer eller mindre rakt på kortet som det blåser

Jag kör denna fläktkontroller:

Hos webhallen

Rekomenderar den verkligen! Bra kvalité samt bra medföljande tillbehör (skarvade sladdar så att du fortfarande kan koppla in fläktarna till mammakortet för hastighetsövervakning).

DarkMx1000:

Tackar! På vissa fick jag dra ner ganska så mycket på kvalitén, men det blev bra ändå tycker jag

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...