Permalänk
Medlem

Dator till föräldrar

Tjena! Har fått i uppdrag av mor och far att bygga en dator till dem. Har överlag bra koll på marknaden och utvecklingen, men har inte hängt med helt fullt det senaste halvåret på processorfronten främst.

Deras nuvarande dator är en Fujitsu-Siemens från 05 har jag för mig.

P4 2.93ghz
1024mb ddr
160gb hårddisk
GeForce 6200LE
osv

Jag satte i alla fall ihop det här paketet:

http://img4.imageshack.us/img4/7705/datorp.jpg

Det datorn ska användas till är simpla saker som att surfa, lyssna på musik, se på film (i DVD-kvalitet, inte HD), skriva och spela in lite musik. Alltså enkla grejer.

Är delarna jag valt det optimalaste för 3000kr max? (chassi är redan fixat) Kollade lite snabbt upp AMDs "nya" 7750 osv men dessa verkade inte vara något bättre alternativ. Alltså, finns det något i inköpslistan som kan bytas ut till bättre eller billigare men utan att tumma för mycket på prestandan samt hålla sig under 3000kr ungefär?

Permalänk
Medlem

Varför ens köpa nytt?

Den datorn dem har nu håller ju nivån för sakerna dem ska göra.

Men visst ett nytt o ljudlöst system vore ju trevligare?..

Permalänk
Medlem

om du nödvändigtvis möst köpa nytt så sattsa på ett amd am2+ mobo och en "x2 7750" så blir det billigare till nästa upgradering.... (am3 processorer är kompatibla med am2+ moderkort)

Edit: sen tycker jag att du ska köra lite snabbare minnen 6400/8500

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Varför ens köpa nytt?

Den datorn dem har nu håller ju nivån för sakerna dem ska göra.

Men visst ett nytt o ljudlöst system vore ju trevligare?..

Grejen är att deras nuvarande dator faktiskt är seg som sirap. Tror att processorn tagit skada när jag lekt lite med kylningen för flera år sedan och gått upp i temps runt 90-110 grader. hoho

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360
om du nödvändigtvis möst köpa nytt så sattsa på ett amd am2+ mobo och en "x2 7750" så blir det billigare till nästa upgradering.... (am3 processorer är kompatibla med am2+ moderkort)

Edit: sen tycker jag att du ska köra lite snabbare minnen 6400/8500

Jaså? Hur presterar en x2 7750 då? Och vad kan en uppgradering av processorn om cirka 1-2 år tänkas kosta? Runt 1000-1500kr för en bra fyrkärnig? (är ju svårt att säga exakt, jag vet)

Varför snabbare minnen? Processorn ska ändå inte klockas och busshastigheten på E5200 är ju inte särskilt hög vilket gör att man inte drar nytta av snabbare minnen ändå?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Grejen är att deras nuvarande dator faktiskt är seg som sirap. Tror att processorn tagit skada när jag lekt lite med kylningen för flera år sedan och gått upp i temps runt 90-110 grader. hoho

Jaså? Hur presterar en x2 7750 då? Och vad kan en uppgradering av processorn om cirka 1-2 år tänkas kosta? Runt 1000-1500kr för en bra fyrkärnig? (är ju svårt att säga exakt, jag vet)

Varför snabbare minnen? Processorn ska ändå inte klockas och busshastigheten på E5200 är ju inte särskilt hög vilket gör att man inte drar nytta av snabbare minnen ändå?

Varför betala 10kr mer för slöare minnen ? https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/4gb--2x2gb-...

Förövrigt så tror jag att det är snarare en jävla massa skräpmjukvara som slöar ner datorn, och inte en trasig processor. Men självklart så vet jag ju inte...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp Jaså? Hur presterar en x2 7750 då?

Har en X2 7750 nu, och innan hade jag en P4 1.8GHZ.
Skillnaden är som natt och dag, men den är ganska overkill för det dina föräldrar ska göra med den. Men det är en bra och billig dual-core processor.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Grejen är att deras nuvarande dator faktiskt är seg som sirap. Tror att processorn tagit skada när jag lekt lite med kylningen för flera år sedan och gått upp i temps runt 90-110 grader. hoho

Jaså? Hur presterar en x2 7750 då? Och vad kan en uppgradering av processorn om cirka 1-2 år tänkas kosta? Runt 1000-1500kr för en bra fyrkärnig? (är ju svårt att säga exakt, jag vet)

Varför snabbare minnen? Processorn ska ändå inte klockas och busshastigheten på E5200 är ju inte särskilt hög vilket gör att man inte drar nytta av snabbare minnen ändå?

tror dels att det är aldeles för mycket skitprogram som slöar ner datorn, min mammas dator har ungefär samma problem.

dels tycker jag du ska köra på amd processorn, och uppgradering är som sagt svårt att säga, men om 2 år kan du nog få en processor som är lika bra som en i7'a eller bästa phenom II'an för ungefär 1000-1500, men inget är säkert

Permalänk
Medlem

Tro mig, att den är slö har ingenting med mjukvara att göra. Har formaterat och installerat flera olika operativsystem utan förbättring.

Ingen som har något mer "allvarligt" att klaga på? För i så fall beställer jag nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Tro mig, att den är slö har ingenting med mjukvara att göra. Har formaterat och installerat flera olika operativsystem utan förbättring.

Ingen som har något mer "allvarligt" att klaga på? För i så fall beställer jag nu.

Jag hoppas att du inte beställt ännu.

Som någon tidigare sa X2 7750 och ett 780G-moderkort så har de en riktigt fin dator. Det blir lite dyrare, men mycket bättre på grafik-fronten.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkAlf
Jag hoppas att du inte beställt ännu.

Som någon tidigare sa X2 7750 och ett 780G-moderkort så har de en riktigt fin dator. Det blir lite dyrare, men mycket bättre på grafik-fronten.

Ska ha det i åtanke! Budgeten hålls ganska hårt i och grafiken spelar ju egentligen noll roll eller? Ska datorn börja användas till grafiskt krävande arbete kommer ett diskret grafikkort köpas ändå.

Får se hur det blir! För väljer jag Intel kan jag ju klocka upp processorn en 50-60% utan problem liksom. Men men, inget är bestämt ännu, lägger beställningen nu i helgen i alla fall.

Permalänk
Antielefant

7750 och ett nForcemoderkort med integrerat Geforce 8300 räcker till det allra mesta, såvida de inte ska varken spela eller jobba med 3D.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync