Radeon HD 4770 (RV740)-Tråden

Permalänk
Medlem

Tror inte jag har det. Men jag fattar ingenting.
Det står ju i manualen som man fick till att XFX inte stödjer två stycken 4-Pin till en 6-Pin

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det är så om du inte har ett redan ifrån ditt nätagg, så du slipper konvertern?!

Inte jag tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det står ju att det bara funkar med 2 st 8-Pin eller 6-Pin till grafikkortet.
Sen så är det ju en bild där det står att man kan sätta in de 2 6-Pin direkt till grafikkortet men jag har ju inget sånt på mitt grafikkort.

Och om man råkar koppla fel vad kan hända då? Typ om man kopplar in fel Pin i fel Pin

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon10
Det står ju att det bara funkar med 2 st 8-Pin eller 6-Pin till grafikkortet.
Sen så är det ju en bild där det står att man kan sätta in de 2 6-Pin direkt till grafikkortet men jag har ju inget sånt på mitt grafikkort.

Och om man råkar koppla fel vad kan hända då? Typ om man kopplar in fel Pin i fel Pin

Jag blev faktiskt också lite snurrig av det.
På bilden i instruktionerna så är det 2st 6-pin men på själva kortet så sitter det bara 1.

Jag är nog inte bästa hjälpen för jag har inte lyckats installera drivrutinerna till detta kort.

Gillar inte ATI/AMD.

Permalänk
Medlem

finns det bara en, så kopplar man ju bara in en!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna funkade inte för mig heller först.. inte de jag kunde få via internet iaf (vet inte om jag gjorde rätt, men jag tror det). men sen gick jag in på cd-skivan och körde de där.. och då var det inga problem..

Permalänk
Medlem

dom drivrutinerna som ligger på nätet (9.4) släpptes innan grafikkortet släpptes, och har nog därför inget stöd, skulle jag tro... kommer säkert alldeles snart uppdaterade drivisar.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Jag blev faktiskt också lite snurrig av det.
På bilden i instruktionerna så är det 2st 6-pin men på själva kortet så sitter det bara 1.

Jag är nog inte bästa hjälpen för jag har inte lyckats installera drivrutinerna till detta kort.

Gillar inte ATI/AMD.

Hur gjorde du för att sätta i dom sladdarna ifrån nätaggregatet då? Fungerar det att sätta in dom två pinsen ifrån nätaggregatet genom converten och sen in i grafikkortet? För det jag inte fattar är att det står ju att man inte ska göra så :S? För jag har inga 6-Pins ifrån nätaggregatet. (Tror jag inte ialafall)

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon10
Hur gjorde du för att sätta i dom sladdarna ifrån nätaggregatet då? Fungerar det att sätta in dom två pinsen ifrån nätaggregatet genom converten och sen in i grafikkortet? För det jag inte fattar är att det står ju att man inte ska göra så :S? För jag har inga 6-Pins ifrån nätaggregatet. (Tror jag inte ialafall)

Jag satta bara dit 1st molex (vanlig 4-pinskontakt) till konverteraren.

Permalänk
Medlem

det BÖR inte fungera med endast en molex i convertern?? sen att XFX hävdar att en converter inte fungerar kan ju inte heller stämma.. vafan skulle det inte fungera för? molex och 6 pin kontakten är ju två stycken standardiserade kontakter, så det bara ska fungera.. möjligtvis att den mittersta 12V kabeln som saknas när man kör converter krävs på det här kortet, men då är det ju jävligt skumt att dom skickar med en sån?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
det BÖR inte fungera med endast en molex i convertern?? sen att XFX hävdar att en converter inte fungerar kan ju inte heller stämma.. vafan skulle det inte fungera för? molex och 6 pin kontakten är ju två stycken standardiserade kontakter, så det bara ska fungera.. möjligtvis att den mittersta 12V kabeln som saknas när man kör converter krävs på det här kortet, men då är det ju jävligt skumt att dom skickar med en sån?

Nja, det bör det nog visst. De skarvsladdar jag sett har varit kopplade så att det räckt med en molex för att få kontakt på alla pinnar i PCIe-kontakten. När det dessutom handlar om 5-10W som ska levereras behövs inte mer än en.

Till Hamilton83:

Har du tagit bort alla drivrutiner från nVidia först (för det verkar du ju ha haft innan)? 13e maj ska 9.5 komma så vitt jag vet.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Yees. Äntligen fungerar det! Min bror hjälpte mig idag med pinsen och converten. Har precis installerat drivrutinerna. Säger bara vilken skillnad från mitt gammla 3650 till 4770. Tack för hjälpen också!

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Medlem

4770 finns nu på prisjakt.se

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Nja, det bör det nog visst. De skarvsladdar jag sett har varit kopplade så att det räckt med en molex för att få kontakt på alla pinnar i PCIe-kontakten. När det dessutom handlar om 5-10W som ska levereras behövs inte mer än en.

Till Hamilton83:

Har du tagit bort alla drivrutiner från nVidia först (för det verkar du ju ha haft innan)? 13e maj ska 9.5 komma så vitt jag vet.

ofan? där ser man jag har på min converter så att den bruna kabeln i mitten är skarvad och går till var sin svart på en molex, sen var sin svart molex till dom yttre svarta i 6pin, och dom yttre gula 12V går till var sin molex.. hade ju varit smartare om det var byggt så man bara behöver en molex, då kablarna inte behöver va så långa

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Enligt X-bits så behöver man inte ens koppla in extra ström då PCI-E matar 75w tror jag det var.

X-Bit funkar inte just nu, ska fixa länk när sidan kommer upp. De har skrivit och testat väldigt utförligt angående effekten på kortet.

*edit*
Google Cashe hjälpte mig.
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd4770....

""The results turned out absolutely shocking: the peak power consumption of our Radeon HD 4770 didn’t exceed 50W in 3D mode, while Radeon HD 4830 with the same core configuration but working at only 575MHz frequency consumed around 85W! Excellent unprecedented result! Moreover, Radeon HD 4770 has no real need for a separate power connector: the total load on both +12V power lines is a little over 47W, while the power part of the PCI Express x16 slot may provide up to 75W of power. In other words, even if we power the card solely through the PCIe x16 slot, there still will be more than enough reserves for serious overclocking. I am sure that ATI partners will soon roll out Radeon HD 4770 modifications like that, too.""

Permalänk
Medlem

Även om det är så att man normalt inte behöver extra ström, så är det givet att kontakten finns där, eftersom man inte kan klocka kortet annars, då den suger mer ström när man klockat det..

Permalänk

Vilket tillverkare av korten ska man välja då? känns som att alla ser´lika ut.
Ingen som har nån fördel?

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Vilket tillverkare av korten ska man välja då? känns som att alla ser´lika ut.
Ingen som har nån fördel?

Nja, det skulle väl vara medföljande spel och garanti. Annars finns det än så länge absolut ingen skillnad.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Asus skickar ju med sitt voltagetweak eller vad det nu heter till sitt kort har jag för mig. Eller så var det en version som kommer senare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Någon som köpt kortet och klockat det?

Permalänk

Lånar tråden, funderade på att köpa 1st 4870 för 2000:-, men man ska kanske satsa på 2x4770 i CF istället? Måste spelet stödja CF för att jag ska ha nytta av 2kort eller funkar det bra annars också? Lirar bf2, 2142, stalker, stalker:clear sky mfl. Vill ersätta mitt nvidia 6800gs med något trevligare.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Håller på och plockar ihop en ny dator, och ljudnivån är denna gång viktig.
Hur pass tyst är kylaren på 4770? Är den tyst nog för att inte höras eller ska man satsa på ett annat kort och Arctic Cooling Accelero istället?

Permalänk
Medlem

Hej LsdBoy .. din gamla knarkare

Visst har ditt ASUS Rampage Formula stöd för det mesta?
Som dubbla platser PCI x16 och ATI CrossfireX? Det är väl ett mkt bra moderkort
Jorå! Asus Rampage Formula egenskaper:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=263650

Det fina blir ju att nu kommer Äntligen priset för Grafiken
upp i nivå med prisklassen på Moderkortet: 2.390:-

2 styck 4770 i crossfire borde klå 1 st HD 4870 .. ganska lätt.

Å andra sidan, om du har ett 650/750 Watt PSU,
skulle det vara en ide att köpa ett HD 4870 eller HD 4890 nu.
Och sedan köpa ett till likadant, när du får råd.
2 x 4770 kan nog inte hoppas ens att att få lukta på hälarna där ..

2 GB mer minne, PC8500, är väl inte heller vara fel

Din Intel Core 2 Duo motsvarande E6850 3,0GHz är väl inte dumt.
Men nästa steg, framöver, kan man tänka sej blir en 4-kärnors Quad:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s37375109&o=produkt_pri...

... om du inte satsar på nån annan sockel, förståss:
Vi har ju både AM3 och 1366, som dom ledande för ett tag framåt.

Valen är många. Och valet är ditt!
Med ett 6800 skulle jag också kanske fundera på uppgradering av grafiken.
Det är väl ens inte lönt att försöka sälja ett 6800, numera?

/halojoy

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghorun
Håller på och plockar ihop en ny dator, och ljudnivån är denna gång viktig.
Hur pass tyst är kylaren på 4770? Är den tyst nog för att inte höras eller ska man satsa på ett annat kort och Arctic Cooling Accelero istället?

4770 är väldigt tyst enligt mig, ialafall med XFXs fläckt på.

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Hej LsdBoy .. din gamla knarkare

Massa tips...

Valen är många. Och valet är ditt!
Med ett 6800 skulle jag också kanske fundera på uppgradering av grafiken.
Det är väl ens inte lönt att försöka sälja ett 6800, numera?

/halojoy

Han ville veta om han skulle köpa 1x4870 eller 2x4770. Inte allmänna råd om hur hanska uppgradera sin dator.

Mitt råd blir som ditt kluvet. 2x4770 presterar ofta bättre än 4890 men med bara 512MB minne kan det bli i minsta laget i vissa spel. 4770 och 4890 klockar båda extremt bra och gör att de kan bli riktigt bra köp också på grund av det. 4870 med 1GB minne kostar 2000kr för versioner med bättre kylare än original.

Personligen skulle jag nog ta ett 4770 och väntat på 5***-serien. Det blir ändå så stor skillnad jämfört med ditt 6800GS att du kommer flyga av stolen. Om du vill ha mer än så hade jag satsat på Asus 4870 Dark Knight för 2000kr.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Lånar tråden, funderade på att köpa 1st 4870 för 2000:-, men man ska kanske satsa på 2x4770 i CF istället? Måste spelet stödja CF för att jag ska ha nytta av 2kort eller funkar det bra annars också? Lirar bf2, 2142, stalker, stalker:clear sky mfl. Vill ersätta mitt nvidia 6800gs med något trevligare.

Du kan väl börja med ett HD4770, blir ett riktigt lyft från ditt nuvarande kort. Tycker du inte prestandan räcker till köper du ett till och då presterar det så här
http://www.hexus.net/content/item.php?item=18281

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvopower
XFX 4770 med 1GB och customkylare skulle sitta perfekt.

Såg att XFX kommit ut med ett "eget" kort med customkylare på Prisjakt http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s37382611, http://www.xfxforce.com/ecms.ashx/1b75f372-9a07-44d7-8cd5-4b4...

Men då inget 1 GB utan det blev 512 MB på denna oxå. men till ett lägre pris än det första...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Hej LsdBoy .. din gamla knarkare

Visst har ditt ASUS Rampage Formula stöd för det mesta?
Som dubbla platser PCI x16 och ATI CrossfireX? Det är väl ett mkt bra moderkort
Jorå! Asus Rampage Formula egenskaper:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=263650

Det fina blir ju att nu kommer Äntligen priset för Grafiken
upp i nivå med prisklassen på Moderkortet: 2.390:-

2 styck 4770 i crossfire borde klå 1 st HD 4870 .. ganska lätt.

Å andra sidan, om du har ett 650/750 Watt PSU,
skulle det vara en ide att köpa ett HD 4870 eller HD 4890 nu.
Och sedan köpa ett till likadant, när du får råd.
2 x 4770 kan nog inte hoppas ens att att få lukta på hälarna där ..

2 GB mer minne, PC8500, är väl inte heller vara fel

Din Intel Core 2 Duo motsvarande E6850 3,0GHz är väl inte dumt.
Men nästa steg, framöver, kan man tänka sej blir en 4-kärnors Quad:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s37375109&o=produkt_pri...

... om du inte satsar på nån annan sockel, förståss:
Vi har ju både AM3 och 1366, som dom ledande för ett tag framåt.

Valen är många. Och valet är ditt!
Med ett 6800 skulle jag också kanske fundera på uppgradering av grafiken.
Det är väl ens inte lönt att försöka sälja ett 6800, numera?

/halojoy

har 2x2gb pc8500 dominator minnen och nätagget är ett 620w corsair nätagg så burken i sig är det inget fel på. Får kanske bli ett 4780 då i alla fall...

Är ingen super gamer, och mitt 6800gs var mitt senaste kort som jag köpte så vill ha en/två stycken bra kort som står sig bra och så jag kan lira på ett tag till utan att behöva uppgradera burken.

Så ett ASUS EAH4870 DK 1gb är ett rba köp om jag vill ha ett bra kort, som är hyffsat tyst?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
har 2x2gb pc8500 dominator minnen och nätagget är ett 620w corsair nätagg så burken i sig är det inget fel på. Får kanske bli ett 4780 då i alla fall...

Är ingen super gamer, och mitt 6800gs var mitt senaste kort som jag köpte så vill ha en/två stycken bra kort som står sig bra och så jag kan lira på ett tag till utan att behöva uppgradera burken.

Så ett ASUS EAH4870 DK 1gb är ett rba köp om jag vill ha ett bra kort, som är hyffsat tyst?

Japp, Asus 4870 DK ska vara ganska tyst. Tystare än original som är bra vid låga varvtal men fläktar på ordentligt vid högre belastning. DK ska vara lika bra vid idle men mycket bättre vid belastning.

"The one thing that this table doesn’t show you is noise level. While the reference 4870 sounds like a vacuum cleaner at full speed the EAH4870 Dark Knight is still very quiet."

- http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTYyNiw5LCxoZW...

"I didn't like that the cooler had absolutely no contact with the memory modules, but once again this proved to be a non-issue. On top of everything else the fan was, believe it or not, QUIET!"

- http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_eah4870/16.htm

Det var vad jag kunde skaka fram om kortet. Finns nu från 1960kr exkl frakt.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

skaplig skillnad i prestanda mellan 6800GS och 4870/90 ^^

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!