Hur fixar man tv på datorn? (tv-kort?)

Permalänk

Hur fixar man tv på datorn? (tv-kort?)

Skulle behöva lite hjälp med en sak eftersom jag knappt hittar nån information om det här.

Hur gör man för att titta på tv genom datorn? Bor i lägenhet, har Vista home premium 64bit, BenQ E2200HD.

Vill bara ha dom vanliga TV kanalerna (1,2,3,4,5,6 etc).

Så man måste väll ha nåt sorts tv-kort?? men jag förstår inte riktigt hur allt funkar, vilka kanaler man får in etc.

Vill bara bli av med min stora gråa klump och ha Dator, xbox och TV på den här skärmen

Permalänk

Ungefär så här är det:

*Du betalar tv-leverantören en summa i månaden och får bättre bild och fler kanaler

*Du snålar och kör endast på gratisutbudet som finns analogt.

I det första fallet behöver du ett DVB-C-kort, exempel är FireDTV och FloppyDTV. Kostade iaf tidigare mellan 1500 och 2500.

I det andra fallet köper du ett billigt analogt kort. Bilden kommer antagligen inte bli speciellt rolig, det bästa är om du kan behålla din gamla tjock-tv.

Så, har du en digital-box till tvn du har nu eller inte? Har du det inte så kör du uppenbarligen analogt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Pratar inte du i nattmössan nu Jonte?
Det analoga nätet stängdes väl ned helt för ett tag sedan. Så antingen har man kanaler vi satelit/kabel, eller så har man det fria marksända utbudet via en DVB-T mottagare.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Pratar inte du i nattmössan nu Jonte?
Det analoga nätet stängdes väl ned helt för ett tag sedan. Så antingen har man kanaler vi satelit/kabel, eller så har man det fria marksända utbudet via en DVB-T mottagare.

-----------------------------------------------
Nej, jonte har helt rätt, du har fel.
Comhem är special rakt igenom och har ett nät som kallas just dvb-c.
"Lite" speciellt sådär, man kan som sagt få ut de analoga kanalerna (utan box inkopplad, enbart analog signal) och det är som han säger.

Visst kan TS köra dvb-t men då krävs extern antenn, god mottagning och öht goda förhållanden, oftast ganska "fri" sikt till sändaren eller en rejäl antenn för att lyckas med signalen, och även då får han bara in grundutbudet.

P.S:
dvb-C <<<<--C står för cable, dvs kabeltv.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Mjae...jo...analoga nätet har stängts ned, men har man kabeltv när man bor i lägenhet så kan det hända att kabelföretaget står för omvandlingen från digitalt analogt i deras kabelnät. jag kan fortsätta använda min tv som vanligt iallafall

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Aha, där ser man.
Bor själv i villa och trodde inte det funkade så med kabel. Man lär varje dag.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)