Permalänk
Medlem

Segare dator

Hej!

Snickarde ihop min första dator i Februari tack vare mycket hjälp från er! Datorn har fungerat utmärkt fram tills nu då den har "segat" ihop sig. Spelen har VÄLDIGT dålig laddningstid men väl i spelen fungerar det utmärkt. Men till exempel när jag entrar en instance i WoW, mapen byts på servern i CS tar det lååååång tid att ladda. Har även upplevt lite "lagg" eller snarare att musiken låter fel när jag lyssnar i t. ex iTunes.

Specsen är:
HD4850
AMD 9950 BE
4 gb Corsair ram.
En bräda från Gigabytes S-serie (kan leta upp exakt namn om det behövs)
450 watts Corsair agg.
Hårddiskarna har några år på nacken, på den ena har jag windows installerat på den andra sparar jag endast filer. Den ena är på 36gb den andra är på 200.

Får yngefär 12000 poäng i 3dMark 06.

För mig känns det som att det är något med hårddiskarna, jag är ganska novis på området så jag behöver tips med vad jag kan göra.

Tack på förhand!

Permalänk

Låter som exakt samma problem som jag hade. Kolla så att hårddiskarna inte körs i PIO.

Kolla den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8511...

Permalänk
Antielefant

Yup, du kollar detta genom att gå in på de olika kanalerna i Enhetshanteraren / IDE/ATA/ATAPI-kontroller, och se till att DMA är ikryssat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut just nu

Vet inte riktigt om det är fel eller rätt, hjälp mig!

Permalänk
Vila i frid

Enhet 0 har fått icke-reparabla CRC-fel och är på väg att ge upp. Köp ny hårddisk.

Permalänk
Medlem

Tack, då vet jag. Behöver ändå mer lagringsutrymme. Hur vet jag vilken av diskarna som är 0:an?

Permalänk
Antielefant

Det är med största sannolikhet C-disken.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hmm... systemdisken då. Hur kommer det sig att jag upplever dåliga laddningshastigheter i WoW osv?

Just det, har bara en IDE-kanal på mitt moderkort. Den andra hårddisken är ansluten med S-ATA.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Antielefant

Alltså, du har med all säkerhet sämre hastighet på din hårddisk än vad de flesta här har på sin internetanslutning. PIO 0 innebär en hastighet på hårddisken på <3 MB/s.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jag hade samma problem med en fucking jävla Seagate-hårddisk som gick extremt långsamt en tid, och sen packade den ihop helt. Naturligtvis har jag svurit en permanent bojkott mot detta helvetiska företag som jag haft ännu mer problem med tidigare.

36 GB hårrdisk säger du? Om det inte är en Raptor så är det verkligen en gammal och långsam disk - och en EXTREM flaskhals på resten av ditt system!

Fixa ny disk, så fort du kan. Och akta dig för Seagate.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Jag hade samma problem med en fucking jävla Seagate-hårddisk som gick extremt långsamt en tid, och sen packade den ihop helt. Naturligtvis har jag svurit en permanent bojkott mot detta helvetiska företag som jag haft ännu mer problem med tidigare.

36 GB hårrdisk säger du? Om det inte är en Raptor så är det verkligen en gammal och långsam disk - och en EXTREM flaskhals på resten av ditt system!

Fixa ny disk, så fort du kan. Och akta dig för Seagate.

Tack för tipsen, och ja det är en Raptor.

Men åter till frågan;

Vilken disk är det som är "trasig"?

Systemdisken eller disken med alla spel/musikfiler?
Känns ju inte helt bra att byta ut fel disk, hur kan jag få reda på det annars?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0ozker
Tack för tipsen, och ja det är en Raptor.

Men åter till frågan;

Vilken disk är det som är "trasig"?

Systemdisken eller disken med alla spel/musikfiler?
Känns ju inte helt bra att byta ut fel disk, hur kan jag få reda på det annars?

koppla bort den disk som inte är systemdisken

Strta datorn och se vad det står i enhetshanteraren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
koppla bort den disk som inte är systemdisken

Strta datorn och se vad det står i enhetshanteraren

High five! Jag tänker alldelles för ologiskt.

Permalänk
Medlem

Har nu kopplat bort lagringdisken, fick då fram följande:

Vilket bör betyda att det var den disken som var "flaskhalsen"?