Permalänk
Medlem

1 år gammal dator strejkar :-(

Hej!
Har byggt en dator för ca 1 år sedan, nu är det så att den vägrar starta. Den är bara svart, man brukar ju höra ett pip när datorn startar men inte nu.. Hdd kör igång, dvd funkar, nätagg. funkar, fläktar funkar, har prövat att köra bild från det inbyggda grafikkortet när det externa varit borttaget, ingen bild, inte heller från det externa grafikkortet. Har haft moderkortet på koll, inget fel, det fungerar.
Måste ju vara processorn eller minnerna?? Men det är väl inte så vanligt att de går sönder? Kan det bli nån form av kortslutning i chassit? Var iaf rejält dammigt när jag öppnade det..

Kör Amd 2+ 780 chipset moderkort
amd phenom x4 2,5 mhz
crosair 1gig minnen x 4 ddr 2 800 mhz

Tacksam för hjälp!
//Ante

Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt att minnen går isönder och orsakar att datorn piper, eller inte ger bild längre.

Processorer brukar aldrig gå isönder, om du använder den oklockad, osv, jag hade provat med andra minnen först innan något annat.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

trasig monitor/bildskärm ?

Permalänk
Medlem

Nä, inte fel på monitorn.. har testat fler än min egen.. Det verkar inte som datorn vill komma igång, pipet till bios hörs aldrig...

Permalänk
Medlem

Låna några minnen, nätagg m.m och kör med utslutnings metoden

Permalänk
Medlem

Innan du lånar minnen så kan du kanske testa ett minne i taget för att se om alla är trasiga, vilket jag har svårt att tänka mig. Risken att 4 st 1 år gamla minnen skulle kracha samtdigt är.. nja, inte så stor enligt mig.

plocka ut ett i taget bara och starta!

Lycka till!

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 7 5700X3D | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | GeForce RTX 4070 Dual OC 12G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Lite rädd för att det kan vara moderkortet eller cpu, jag hoppas att det inte är det men när det inte kommer något pip brukar det kunna vara dom...:-(
Har du provat att koppla ur dvd, hårddisk...allt förrutom cpu?
Fortfarande inget pip då?

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Du har haft moderkortet på koll säger du?
Var och hur har det kollats för jag säger att det luktar moderkortsfel lång väg...kör en clear cmos på bordet, ta ur allt som inte behövs för att starta och lägg moderkortet på moderkortskartongen, i med minne och prolle och sen provstarta det utanför chassi så att säga, funkar det inte då har du enbart 3 saker som kan vara trasiga, och skiftar du minnen så är ju i princip nästan risken eliminerad för att det är trasiga minnen och då har du bara två saker kvar som kan vara trasiga...och som någon annan sa innan, risken för att fyra minnen går samtidigt är liten och prollarna går nästan aldrig sönder om du nu inte har klantat till det och böjta kontaktpinnarna på processorn när du har monterat den i moderkortet eller alternativt klockat ihjäl den.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Är inte så superduktig på felsökning, har haft moderkortet inskickat till inet med följd att det fungerade felfritt. Har inte klockat cpun. Har precis nu skickat in minnerna samt cpu till Alina för genomgång. Har ju kört med grejerna i nästan ett år, sedan så över en natt så ville den inte starta... Kan det bli nån form av kortsluttning i chassit? Långsökt?
Tack för alla som kommit med tips!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ante4321
Är inte så superduktig på felsökning, har haft moderkortet inskickat till inet med följd att det fungerade felfritt. Har inte klockat cpun. Har precis nu skickat in minnerna samt cpu till Alina för genomgång. Har ju kört med grejerna i nästan ett år, sedan så över en natt så ville den inte starta... Kan det bli nån form av kortsluttning i chassit? Långsökt?
Tack för alla som kommit med tips!

------------
Jodå, jag har haft datorer inne på service här där jag jobbar där chassit varit boven i dramat, men då har det ej funnits distanser i form av de du skruvar i utan det har bara varit förhöjningar i plåten på chassit där man monterar moderkortet

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jaa hörru ni! Alina ringde igår... Inte något fel på varken minnerna eller processorn... Skumt...