Permalänk

Nordbryggekylning, fläkt?

Jag har en fråga ang. flänsen på min nordbrygga.

Det rör sig om ett P5Q SE, med standardkylare. Hurpass stor skillnad gör det att ha en 40mm-fläkt på flänsen? Märkbar? I nuläget har jag en 120mm som blåser ner rakt på processorkylare och nordbrygga, bör det räcka?

Jag har inga exakta mätningar, men jag har inte börjat överklocka något än, vill gärna att alla komponenter ska hålla så bra temperatur som möjligt.

TL;DR
Är det värt att sätta en 40mm på NB?

Permalänk

känn om det är något drag där, det ska räcka så länge du går under typ 1.4v

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Jag skulle inte rekommendera det. P45 chipsets går rätt svala i de flesta lägen. Fläkten skapar dessutom en hel del oljud och tror inte du märker någon större skillnad. ^^

Permalänk

Okej, tack för svaren!

Jag har inte något som visar temps, jag tyckte bara att det kändes ganska varmt, men det går säkert bra.

Permalänk
Medlem

På mitt gigabyte ma790x-ds4 (AMD) var nordbryggan skitvarm, 85C enligt speedfan och man brände sig när man tog på flänsen. Jag satte dit en 40mm fläkt: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/fract... och temperaturen sänktes med 4C... kändes inte särskilt lönt i efterhand... Vet inte om man borde byta ut hela kylflänsen till något bättre egentligen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sneth
På mitt gigabyte ma790x-ds4 (AMD) var nordbryggan skitvarm, 85C enligt speedfan och man brände sig när man tog på flänsen. Jag satte dit en 40mm fläkt: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/fract... och temperaturen sänktes med 4C... kändes inte särskilt lönt i efterhand... Vet inte om man borde byta ut hela kylflänsen till något bättre egentligen.

Om det var stock temps så verkar det inte riktigt rätt?

Man bränner sig inte av flänsen, den känns mest varm, jag är inte orolig men det kan ju alltid bli bättre. Men jag lämnar den nog att vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyson-Fawlay
Om det var stock temps så verkar det inte riktigt rätt?

Vettifan, men jag har läst om andra här på forumet som har haft samma temps på nordbryggan med samma moderkort, så jag antar att det är okej.
Kan den ta skada av att vara så varm tro? Isåfall är det ju riktigt dåligt av gigabyte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sneth
Vettifan, men jag har läst om andra här på forumet som har haft samma temps på nordbryggan med samma moderkort, så jag antar att det är okej.
Kan den ta skada av att vara så varm tro? Isåfall är det ju riktigt dåligt av gigabyte!

Kolla upp så den sitter på ordentligt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Kolla upp så den sitter på ordentligt.

okej. Men hur vet jag att den sitter rätt? Har ingen erfarenhet av sådant.
Jag kände på den och om man trycker i mitten verkar den sitta tätt inpå, men om man trycker på underkanten eller överkanten så vippar den. Ska det vara så?
Den sitter ju fast med två stycken skruvar, men det sitter vita, runda pluppar på dom. Är det bara att ta av dom också sitter skruvhuvudet där under eller sitter skruvhuvudet på andra sidan av moderkortet (baksidan)? Eller har det något att göra med garantin att ta bort dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sneth
okej. Men hur vet jag att den sitter rätt? Har ingen erfarenhet av sådant.
Jag kände på den och om man trycker i mitten verkar den sitta tätt inpå, men om man trycker på underkanten eller överkanten så vippar den. Ska det vara så?
Den sitter ju fast med två stycken skruvar, men det sitter vita, runda pluppar på dom. Är det bara att ta av dom också sitter skruvhuvudet där under eller sitter skruvhuvudet på andra sidan av moderkortet (baksidan)? Eller har det något att göra med garantin att ta bort dom?

Alltså är den förnbannat varm när du känner på den?
Isåfall sitter den troligen rätt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Alltså är den förnbannat varm när du känner på den?
Isåfall sitter den troligen rätt.

Nej, den är inte förbannat varm. Jag kan ha fingret på den i kanske två sekunder men sen vill man ta bort fingret för då gör det ont och brännkänslan satt kvar i någon minut. Det var precis efter att jag stängt av datorn.

Jag har tyvärr ingen uppfattning om hur varmt något är när man tar på det.