Permalänk

Backdatorn "läskbacks bygge"

Som uppgift i Persondatorer ( Första året på gymnasiet ) så fick vi i uppgift att bygga en dator med chassi osv.

Här nedan ser ni resultatet:

Setup

Processor

Intel Core 2 Duo E6600
Två-kärnig, 2.4 GHz

Moderkort

Asrock 4coredual ATX SATA2
sockel 775
DDR/DDR2
PCI-E/AGP
2 GB RAM DDR2, 667 MHz

Grafikkort

Nvidia Geforce 6800 GT
256 MB

Nätaggregat

Chieftec 500 watt

Hårddisk

Seagate 250 GB
7200 rpm

CD / DVD Brännare

MIC CD/DVD-brännare
Med hakar för att hålla skivan på plats i lodrät läge.

---------------------------------------------------------------------------------

Vår grundide med det hela var två backar på varandra som chassi, vi hade även tänkt ha det ledat mellan backarna så man kunde öppna det som en mun. Till moderkortet så var planen att det skulle sitta på utdragbara skenor, så när man behövde byta komponenter så var det bara att dra ut det.

Först av allt så inhandlade vi 2 backar med arbetsdricka i såklart

Vidare så började vi så smått slakta sönder backarna efter vår ide, först med en vanlig handsåg , men när vi fick tag i en sticksåg så gick det hela mycket fortare, här ser ni även dom två backarna på varandra.

Bild på skenorna.

Nu var det dags att sätta dit den första plexiglas skivan, för att se om det funkade som vi ville. Här ser ni när vi borrar ut hålen, sågar ut plexit och fäster skivan. Detta kommer sedan bli "moderkorts sidan".

Vi letade sedan upp ett passande gammalt chassi med en lagom stor moderkorts plåt, som vi sedan tömde på sånt som var i vägen

Vi använde sedan vinkelslip för att få ut plåten.

Färdiga plåten, som vi fick slipa till kanterna på, då dom var väldigt vassa!

På plåten mätte vi sedan ut hål så vi kunde skruva ihop skenorna med plåten

Här ser ni hur plåten och skenan sitter ihop, vi fick även sätta en skruv längst ner för att plåten inte skulle åka rakt ner i botten av backen.

Vi hade bara runda skruvar hemma så vi fick modifiera dom lite så dom skulle kunna ligga i skenan så den gick att dra fram och tillbaka.

Här monters dom två backarna samman med gångjärn, för att lätt kunna dela på det utan verktyg så använde vi vingmuttrar till den överbackens fästning ( ingen bild tyvärr)

Nu går dom att öppna som en mun.

Nu var det tid för att klura ut hur vi skulle fästa fläktarna, vi löste det genom att göra kortsidan på backen högre.

Vi sågade sedan ut plexiglas eftersom fläktarna var för korta och inte nådde över hela vägen, vad vi har lärt oss av det här är att plexi har väldigt lätt att knäcks om man sågar för fort

Men efter ett tag så hade vi alla bitarna rätt.

Monterade och klara , här kan ni även se handtagen som vi satt på för att lättare kunna transportera den.

Ritar ut alla sidor på glaset och sågar ut dom.

Plexi som gick i sönder i kanterna limmade vi ihop med limpistol eftersom det bara kommer syns lite ut, backkanterna täcker resten( så ytterligare en gång hade vi sågar för snabbt )

Vi fäste sedan HDD hållaren i plexit.

Bredvid fäste vi cd / dvd läsaren med förankringsband.

På andra sidan monterade vi utblåsl fläkten då dom andra två sög in luft, vi monterade den på ett annat sätt i jämförelse med insugs fläktarna.

Monterad och klar.

Bild på när vi fäste skenan i plexit.

För att kunna montera bottenplattan så sågade vi av den underkanten

Bild på plattan.

Plattan sätts fast.

Nätagget monters, vi gjorde plexi runt agget som ett valv.

Till locket så gjorde vi ett litet hål så man kan lyfta upp locket, vi sågade även ut för läsaren och moderkorts utgångarna och för grafikkortet ( observera att skyddsplasten inte tagits av därför ser glaset lite konstigt ut)

Tid att bygga vår startknapp.

Lite modifiering av knappen och monteringsanordningen, vi klippte av diverse saker som stack ner, men sparade fjädrarna.

Vi limmade sedan på 2 bitar plexiglas med limpistol för att få större kontaktyta mot själva knappen som ska tryckas ner.

Borrat ett hål i mitten där knappen ska komma upp , och två små i kanterna för skruvar.

Nästan färdigt resultat, här ser man var själva knappen som ska tryckas in ska komma.

Här är den färdig monterad, vi fick även förlänga sladden en bit, eftersom den inte riktigt räckte hela vägen till moderkortet. Låt er inte luras av det som står på knappen

Montering av delarna, vi satte även i en fläktkontroll som vi saknar bild på

Redo för start, där saknas plexi där nere , men det var för vårt lager tog slut och vi var väldigt sugna på att starta, nu är där såklart plexi

Sanningens ögonblick !!

Ok , vi erkänner den starta inte på första försöket Problemet var helt enkelt att vi kopplat startsladden fel. Jaja, den starta inte på andra försöket heller Så vi "tjuvkopplade" den och då startade den felet var att vår förlängning av startsladden inte var 100 % så den hade gått av, det är nu fixat och vi startar den på knappen

Så, nu används den till Counter strike Source och Ventrilo server av oss. Den överlevde nyligen ett tre dagars LAN så framtiden ser ljus ut

Så hoppas någon tyckte detta var kul att se, vi som byggde den hade i alla fall kul tillsammans

Alla stavfel och grammatisk fel som smygit sig in tar jag på mig

over and out!

------
Edit: stavfel

Permalänk
Medlem

Riktigt fint

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk

Tack tur någon gillade det

Permalänk
Medlem

Ni har stulit stoppknappen från en buss ser jag. Jag hatar när man ska behöva gå genom halva bussen för att hitta en fungerande stoppknapp pga alla vandaler som pillar ur dom

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sjysst bygge men hoppas ni inte vandaliserade bussen för det där.

Permalänk

Jag hade tänkt nämna det i tråden, ni får tro på det bäst ni vill. Men stoppknappen har inte vi som byggt tagit från en buss, vi tyckte mer det var en kul grej när en kille i vår klass kom med den. Så tyckte vi det var en kul grej. jag håller helt med om att vandaliserade bussar är jättetråkigt

Permalänk

Känns som om ni kunde lagt ner mer tid på att göra detaljerna rätt, sen gillar jag inte "frankenstein-konceptet" att det finns typ 3-4 olika byggmaterial i burken :\ Men men, det är ju bara min åsikt

Permalänk

Coolt projekt! Hade kunna gjort det snyggare genom att moderkortsutgångarna inte var uppåt och kört annat än plexi.Lätt för mig att säga som inte byggt nått själv men det var coolt och en bra logg

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Ni har stulit stoppknappen från en buss ser jag. Jag hatar när man ska behöva gå genom halva bussen för att hitta en fungerande stoppknapp pga alla vandaler som pillar ur dom

Och jag hatar när folk skriver saker helt offtopic så man måste gå igenom alla deras inlägg för att komma till viktigare saker.

Coolt bygge ;D

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk

Riktigt snyggt

Jag hade iaf kul den kvart som jag läste detta

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulrapist
Känns som om ni kunde lagt ner mer tid på att göra detaljerna rätt, sen gillar jag inte "frankenstein-konceptet" att det finns typ 3-4 olika byggmaterial i burken :\ Men men, det är ju bara min åsikt

Vilka detaljer menar du?

alla feeedback är trevlig !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Coolt projekt! Hade kunna gjort det snyggare genom att moderkortsutgångarna inte var uppåt och kört annat än plexi.Lätt för mig att säga som inte byggt nått själv men det var coolt och en bra logg

Tack
Var tycker du man kunde satt moderkortsutgångarna? Platsen är rätt så begränsad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Softwaregenarp

Tack
Var tycker du man kunde satt moderkortsutgångarna? Platsen är rätt så begränsad

Jadu... kunde kanske lagt det på andra hållet men som du sa det är begränsat med utrymme. Det är inte ens säkert att du/ni kunde lösa det på ett bra sett så att det blir snyggt men en än gång coolt bygge

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Sjysst bygge, synd bara att ni sågade plexin så fult

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
Sjysst bygge, synd bara att ni sågade plexin så fult

Tack !
Vi håller med, men det är svårt att såga i och vi hade inte hur mycket plexi som helst så vi fick leva med det :/

Men det syns bara om man tittar riktigt noga nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Softwaregenarp
Vilka detaljer menar du?

alla feeedback är trevlig !

Till exempel, plexibiten som ni fäst de två chassifläktarna ser ju lite risig ut

Permalänk

Jo, det gör den men vi hade inte hur mycket plexiglass som helst så vi får leva med att det ser ut så

Permalänk
Medlem

Man blir lite nöjd som lärare när man kan göra såhär roliga saker under lektionstid.

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge Men i den nedre backen sitter endast nätagget?

Annars kunde ni ju byggt varsina back-datorer och staplat dom i b(r)ack på era LAN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ooglor
Man blir lite nöjd som lärare när man kan göra såhär roliga saker under lektionstid.

det kan jag förstå

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chopp
Trevligt bygge Men i den nedre backen sitter endast nätagget?

Annars kunde ni ju byggt varsina back-datorer och staplat dom i b(r)ack på era LAN

Haha, det kunde blivit häftigt. Vi letar efter en maskot som ska bo på "bottenvåningen"