Intel kan få böta rekordbelopp

Permalänk
Melding Plague

Intel kan få böta rekordbelopp

Olagliga affärsmetoder i konkurrensen mot AMD kan stå Intel dyrt. EU kommer med stor sannolikhet tvinga processorjätten att betala miljardböter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

låter bra för jag gillar AMD mer även fast min dator är byggd på intel-kretsar

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Om det är sant, borde inte AMD få pengarna i form av skadestånd?

Permalänk
Avstängd

Hoppas kan man, monopol ska inte uppmuntras eller accepteras.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Callisto
Om det är sant, borde inte AMD få pengarna i form av skadestånd?

Man tycker ju det, ändå dem som gått miste om de pengarna.

Permalänk
Medlem

Det ultimata vore om AMD borde ha i alla fall fått en viss % av detta i skadestånd. Men att Intel får böta är i alla fall en början (om det nu det är såhär).

Permalänk
Medlem

Blir roligt att se beloppet.

Permalänk
Medlem

Helt klart rätt åt dom i min mening när dom nu gjort så.
Måste ju vara en anledning till att AMD gått så dåligt som dom har. Dom är inte dåliga, bara inte fullt så snabba som intel vilket i och för sig kan ha att göra med bristen på pengar för utveckling.

Skall bli roligt att se vad beloppet hamnar på

Länge leve AMD!!!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Vad kommer AMD få ut av det här, förutom att dessa "avtal" kanske försvinner och Intel blir lite fattigare? Kommer dom få något av skadeståndet alls?

Kan inget om rättsprocessor, så den som har ork får gärna förklara för mig

EDIT:
Sen är det väl inte jättebra läge för Intel att de ska betala milardbelopp i skadestång just nu?

Permalänk
Medlem

EU kommer säker ösa allt på jordbruks bidrag...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Känns mer som att EU är själv lite oroliga inför finanskrisen och tacklar ett stort, framgångsrikt företag de kan ta pengar ifrån utan att det går åt helvete.

Eller är det bara jag som tycker så?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra om man kan motverka monopol bildningen på detta viset. problem är att det är alldeles för långsamt. AMD har förlorat pengar på detta i åtta år.

Permalänk

Jag hade klart sett att AMD ska ha pengarna.. det är en del av deras inkomst som de 'förlorat'.

Jag ser gärna 2-3 företag som pressar priserna istället för ett stor som kan ta monopol på det hela. sen så är det ju aldrig bra häller om de pressar priserna åt fel håll dvs.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer är det rätt åt dom. Intel har blivit så dominerande på marknaden så att man blir mörkrädd. Tycker helt klart att Intel gör bäst kretsar just nu men utan AMD skulle priserna stiga sinnesjukt högt. Fullständig konkurrens FTW!

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Kan inget om rättsprocessor, så den som har ork får gärna förklara för mig

Ja, om något, är det här verkligen vad man kan kalla en rättsprocessor!

Skönt att se att Intel får lite pisk i alla fall om de nu har haft sådant här fuffens för sig. Det enda tråkiga är väl att man inte längre kan glädjas över det faktum att Microsoft har fått den värsta stämningen. Hur som helst är monopol obehagligt.

Permalänk

Ser fram emot onsdag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Känns mer som att EU är själv lite oroliga inför finanskrisen och tacklar ett stort, framgångsrikt företag de kan ta pengar ifrån utan att det går åt helvete.

Eller är det bara jag som tycker så?

Annars så är detta något som hållt på nu i något/några år.

Jag tycker det är riktigt illa om AMD inte får en stor kaka, för annars innebär det ju att man som företag kan slå ut all konkurrens och sen böta, vad spelar det för roll när man efter domen inte har några konkurrenter. Intel har ju lyckats med att krossa AMD.

För även om AMD inte varit prestandatronens ledare senaste 2-3 åren så var de faktiskt ledande i 2-4 år på 2000-talet. Men då Dell var stora och nu HP är stora så är det ju en jävligt stor förlust att inte få sälja via dem.

EU borde göra något drastiskt för att visa att sådant här inte tolereras, de borde ge AMD gratis licenstillgång till x86 eller liknande.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Hoppas de får böta bra mkt mer än 500 mil euro

Permalänk
Medlem

EU kommer säkert göra nytta av pengarna på ett sätt eller annat. Finns väll för och nackdelar med allt, åtminstånde stannar intel upp men tekniken ska framåt.

Permalänk

Hmm, vad är det för fel att göra ett avtal med en leverantör av datorer att använda deras kretsar? Är ju inte okej att betala någon för att skjuta upp något som har negativ påverkan på konkurenten, men det förstnämda är bara larvigt att åtala någon för enligt min mening.

Permalänk
Medlem

Intel har varit lite sviniga mot AMD sen Core 2 kom till. Okey, båda sidorna har varit det.

Men, vars är den dära reklambilden där Intel jämförde deras egna processorer som en motorcykel, medans AMD's är en liten trehjuling?
Den bilden är riktigt svinigt!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Hmm, vad är det för fel att göra ett avtal med en leverantör av datorer att använda deras kretsar? Är ju inte okej att betala någon för att skjuta upp något som har negativ påverkan på konkurenten, men det förstnämda är bara larvigt att åtala någon för enligt min mening.

Då kan ett företag som är i en maktposition utnyttja denna till att få igenom avtal som kan leda till ett monopol. Därför är det uppenbart varför man stiftar lagar mot sånt.

Permalänk
Avstängd

Synd bara att alla pengar kommer att gå till franska bönder, AMD lär inte få en enda €.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Intel borde stämma EU för otillåten konkurrens genom masstämningar för egen vinning! Är det något som borde vara illegalt så är det EU och kartellbildning mellan länder som bildar farliga stormakter, som inkräktar på länders självständighet!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Intel har varit lite sviniga mot AMD sen Core 2 kom till. Okey, båda sidorna har varit det.

Men, vars är den dära reklambilden där Intel jämförde deras egna processorer som en motorcykel, medans AMD's är en liten trehjuling?
Den bilden är riktigt svinigt!

Dessa anklagelser mot Intel började när AMD sopade banan med Intels Pentium 4, med sin mycket lägre klockade Athlon XP.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tryck till dem jävlarna...

Permalänk
Medlem

jag hoppas det står intel dyrt mycket dyrt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Intel har varit lite sviniga mot AMD sen Core 2 kom till. Okey, båda sidorna har varit det.

Men, vars är den dära reklambilden där Intel jämförde deras egna processorer som en motorcykel, medans AMD's är en liten trehjuling?
Den bilden är riktigt svinigt!

Du får tycka precis vad du vill om liknelsen, men faktum är att den stämmer ju?
Uppenbarligen är du inte riktigt insatt i vad stämningen handlar om, så läs Smartidiot89's inlägg ordentligt så ska du se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Synd bara att alla pengar kommer att gå till franska bönder, AMD lär inte få en enda €.

Instämmer. Har nu Intel brutit mot konkurrenslagar ska de självklart straffas därefter (även om böter i mångmiljardklassen känns som löjligt mycket pengar). Dock blir det väldigt mycket mindre självklart när man som kaya noterat ovanför kommer på att AMD knappast lär få en krona av beloppet..

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen som fälls.. Det är ett riktigt fult spel speciellt mot AMD. Dom borde få en regäl tillsägning. Fula affärer är det värsta som finns !

Visa signatur

ASUS M4N72-E 750A || AMD Phenom II x2 3.1 GHz clockad: 3.5 GHz || 2st Corsair Dominator 2Gb 1024MHz || ASUS EN9800GT 1Gb || Cougar 550W || Samsung Spinpoint 1TB

Permalänk
Medlem

Då får vi hoppas att pengarna går till just AMD och inte till EUs budget.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!