Windows 7 får högre pris

Permalänk
Medlem

jag som för första gången tänkte köpa windows

Permalänk
Medlem

2000kr tycker jag är skäligt att bettala för windows7 nu kör jag rc1 men det är ultimate så jag vet inte vad som försvinner om man kör home premium?
Men så länge alla administrations funktioner finns där så duger home premium. för det ända jag använder är Aero kontrollpanelen med datoradministrations verktyg och allt vad det heter. Windows filhanterare som dom faktiskt försämmrat från vista! iochmed att dom ändrat så att användarmappen och my computer inte ligger precis ovanför varandra och expanderas. direkt och sammtidigt. Vilket gör filhantering långsamare. Jag gick över till vista från linux då gränssnittet påminde mig så mycket om de fina funktioner som finns i KDE.
men kommer inte en home premium version kosta ca 2000kr kommer jagn og gå tillbaka till linux igen. Eagle cad och atmel verktygen finns ju i linux versioner och det är ju typ de enda programmen jag använder förutom spel.

Dock finns det irritationer med nya menysystemet i w7 man kan ju inte slå ihop processer i varandra. när exempelvis diptrace består av 3 program kan jagi nte slå ihop dom under samma icon på task baren.

Visa signatur

Vem fan har pillat på mina inställningar ?

Permalänk

läste här i tråden att någon nämnde att win7 endast skulle lanseras i 64-bitars versioner...men var det inte så att win 7 skulle vara den SISTA versionen som ÄVEN släpps i 32-bitars utförande?

har för mig att jag läst det, kanske i detta forum t.o.m. ...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Någontingbay.org är lösningen mina vänner, tills kapitalisterna inser deras jävla idioti!

håller med.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Höjda priser låter riktigt bra eftersom det är fel att betala för mjukvara (och operativsystem i synnerhet). Detta kommer förmodligen att få folk på rätt sida, och därmed minska försäljningen radikalt.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Det är ju att sparka sig själv i röven, om de sänkte priserna så skulle fler köpa!

Fast jag kommer nog köpa det ändå.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av overheizer
haha hur tänker dom? varför skulle det MINSKA piratkopieringen...

skulle det vara så jättedyrt så folk inte känner för att lägga ut en piratkopia? hur förklarar dom då att photoshop som kostar flera tiotals tusen som jag fattat det, finns att ladda ner xD

nej det här var riktigt löjligt.. jag övervägde ändå att faktiskt köpa W7 men inte nu längre

haha skulle precis gå in och kommentera om det också.. Hur fan kan dom tro att det hindrar spridningen? Det kommer ju öka spridningen eftersom folk inte kommer att vilja köpa det, utan laddar hem det istället..

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Snälla barn.

För det första är produkten inte färdigställd, så rykten om dess pris bör tas med en nypa salt.

För det andra är en någorlunda fri ekonomi en förutsättning för att ni ska ha någon mjukvara att tala om över huvud taget. Det är inte i Nordkorea som vare sig datorkomponenter eller program produceras.

Att priserna på viss mjukvara stiger har flera anledningar. Finanskrisen, att centralbanker expanderar krediten och skapar inflation, stigande utvecklingskostnader samt piratkopiering.

Microsoft har inte något monopol. Den som påstår det vet inte vad ordet betyder.

Slutligen är mjukvara ingen mänsklig rättighet. Så att känna sig kränkt av ett den som producerat mjukvaran väljer ett högre pris är rent trams. Ingen tvingar er. Om det inte passar så låt bli, strunta i Windows 7 då. Använd en XP-licens ni redan pröjsat för eller ladda hem nån gratis Linux-distribution?

Herregud, lägg ner predikan.

Priserna kan man ta med en nypa salt ja men dom lär inte halvera prissättningarna som skrivits i denna artikel. Garanterat.

MS har större delen av marknaden, orda inte om annat och dom har försökt att göra lite som dom ville men tex Vista vart ingen höjdare.
Kränkta? Folk tycker snarare synd om MS som kommer torska på denna idiotiska marknadsföring eller vad man nu ska kalla det för oavsett hur bra Win7 är så kommer väldigt få betala 2500kr när man redan sitter med XP eller Vista/Köper XP för ~1000-1500kr/byter OS till Linux eller annat.

Sen står det Home Basic och Home Premium i artikeln, då kan man ju börja undra vad för fantasi priser som kommer på Pro och Ultimate versionerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

citat:Ursprungligen inskrivet av overheizer
haha hur tänker dom? varför skulle det MINSKA piratkopieringen...

skulle det vara så jättedyrt så folk inte känner för att lägga ut en piratkopia? hur förklarar dom då att photoshop som kostar flera tiotals tusen som jag fattat det, finns att ladda ner xD

nej det här var riktigt löjligt.. jag övervägde ändå att faktiskt köpa W7 men inte nu längre

haha skulle precis gå in och kommentera om det också.. Hur fan kan dom tro att det hindrar spridningen? Det kommer ju öka spridningen eftersom folk inte kommer att vilja köpa det, utan laddar hem det istället..

Tänk på att antalet som kan ladda ner och installera ett eoperativ system jämnfört med dom som inte kan och köper en färdig dator med ett operattivsystem färdig installerat är rätt litet.
Retail säljer nog intem icrosoft speciellt många ex av. Det är säkerligen OEM licenser som gäller.

Visa signatur

Vem fan har pillat på mina inställningar ?

Permalänk

kommer köra windows xp ett par år till. stabilt och fungerar bra. kommer endå ta flera år innan ett nytt ms os fungerar som det ska.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Någontingbay.org är lösningen mina vänner, tills kapitalisterna inser deras jävla idioti!

Hur i helvete tänker du här?
Microsoft har oerhört höga fasta kostnader när de producerar operativsystem som Windows 7, om de anser att de behöver höja priset för att kunna täcka dessa kostnader så är de klart de ska göra det.

Permalänk
Medlem

Lite väl dyrt. Tur att man kan ladda ner gratis och lagligt via Chalmers.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske har något att göra med Windows XP licensen som man får gratis iom. "Win XP mode", vem vet.

Permalänk
Medlem

Onödigt, meningslöst.
Två ord som jag tycker täcker in detta rätt bra. Vista är ett misslyckande, och nu ska helt plötsligt folk betala ännu mer för vad de skulle fått från början? Och vilket incitament har de som skippat vista att skaffa windows 7? Jag kan se det säljargumenten framför mig

"Kom och köp denna sak som vi lovar är mindre misslyckad än vår förra. Den är också dyrare vilket bevisar att den är bättre"

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan lite synd om alla ni som tror att Microsoft är ett gäng kapitalister som tar betalt för deras arbete bara för att de är onda och giriga, skulle någon av er jobba stenhårt på ett företag utan att ta betalt?

Sluta gnäll spara ihop lite pengar och köp Windows 7 nu ifall ni så gärna vill ha det, och vill ni inte ha det så kan ni ju ta och skita i det, det är faktiskt inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

Microsoft har trams-kostnader som inte har nåt att göra med skapande av ett OS.

Jaga piratkopierare .. Ta så många patent som möjligt .. Snacka skit / kampanjer om / mot konkurenter.. etc.. etc.. Att ha så mkt resurser och få så lite ut av det är förbluffande.. var tar alla pengar vägen - lyxjachter ?

Jag är / var väldigt sugen på att köpa Windows 7 .. gå från Win XP till Win 7. Men.. får jag inte tag i någon t.ex Windows 7 Home Premium OEM för max 1000-lappen så blir det inget köp - jag har inte råd helt enkelt - så är det bara.

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk

Hade jag varit Microsoft hade jag satsat hårt på att hålla ner priset på de billigare versionerna av OS:et men kanske låta de andra versionerna kosta såsom planerat, om detta nu är fallet.

Gemene Svensson kommer inte har råd att skaffa nytt operativsystem om det kommer hamna runt 3 papp som det gjorde med Vista.
Fan ja har knappt råd att äta, gräver gamla snusprillor ur min papperskorg för jag har inte råd med ny dosa.. JÄVLA CSN..

Precis som Valve sa mitt under TPB-rättegången och DRM-pratet som rådde innan; Piratverksamhet är resultatet av missnöjda kunder.
Håll ner priserna så säljer man.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
Microsoft har trams-kostnader som inte har nåt att göra med skapande av ett OS.

Jaga piratkopierare .. Ta så många patent som möjligt .. Snacka skit / kampanjer om / mot konkurenter.

Det där är inte trams. Du glömmer att företagande går ut på att tjäna pengar och ovanstående verksamheter är förmodligen vettiga om man vill fortsätta med detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Gemene Svensson kommer inte har råd att skaffa nytt operativsystem om det kommer hamna runt 3 papp som det gjorde med Vista.

Och som sagt: Svensson har inte ens övervägt att köpa windows löst. Han tittar vilka datorer som finns på elgiganten (eller hos dell om han är avancerad) och väljer en mellanklassdator med windows förinstallerat.

Permalänk
Medlem

Inanimate .. word

Microsoft har väl samma omsättning som ett litet lands BNP ?

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk

Undrar bara vad OEM-licenserna kommer att landa på för pris. Det finns väl inte speciellt många som går och köper fullprisversionerna?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
För det första är produkten inte färdigställd, så rykten om dess pris bör tas med en nypa salt.

För det andra är en någorlunda fri ekonomi en förutsättning för att ni ska ha någon mjukvara att tala om över huvud taget. Det är inte i Nordkorea som vare sig datorkomponenter eller program produceras.

Att priserna på viss mjukvara stiger har flera anledningar. Finanskrisen, att centralbanker expanderar krediten och skapar inflation, stigande utvecklingskostnader samt piratkopiering.

Microsoft har inte något monopol. Den som påstår det vet inte vad ordet betyder.

Slutligen är mjukvara ingen mänsklig rättighet. Så att känna sig kränkt av ett den som producerat mjukvaran väljer ett högre pris är rent trams. Ingen tvingar er. Om det inte passar så låt bli, strunta i Windows 7 då. Använd en XP-licens ni redan pröjsat för eller ladda hem nån gratis Linux-distribution?

Otroligt rakt och väl formulerat - speciellt sista paragrafen.

Ck

Permalänk
Medlem

vart ska man ta det saltet?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Failix
Jag tycker nästan lite synd om alla ni som tror att Microsoft är ett gäng kapitalister som tar betalt för deras arbete bara för att de är onda och giriga, skulle någon av er jobba stenhårt på ett företag utan att ta betalt?

Microsoft grundades dock mer av kapitalistiska skäl än att vara något i stil med STIM för viss mjukvara. Bill bröt med hela grundidén och kulturen bland mjukvaruutvecklare. Hans aggressiva och aningen hotfulla brev till dåtidens kodare säger det mesta om vad Microsoft står för. Med det säger jag inte att Microsoft är ont, men jag skulle ljuga om jag påstår att girighet inte var en drivande kraft. Utan girighet hade Bill & Co aldrig använt den typ av metoder de gjorde och det tycks fortfarande som att endast hårda nypor håller deras affärsmetoder i schack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
vart ska man ta det saltet?

Ta det från vart du vill.

Poängen kvarstår: spar på gnällkrutet tills ryktena från Dell har blivit bekräftade av Microsoft eller liknande säker källa. VD Steve Ballmer & company är definitivt giriga men inte dumma i huvudet när det gäller prissättning. (iofs, ibland är gränsen hårfin...)

Varför inte ta det lugnt och återkomma när ni vet EXAKT vad W7 kommer att kosta?

Ck

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Tja, då MS har monopol kan dom väl sätta vilka priser dom vill?

Men är det så pass dyrt att majoriteten avstår från att köpa det, blir det alternativ till Windows istället.....eller piratkopiering....och det tjänar dom inte ett dyft på.

Permalänk
Medlem

Microsoft har inget monopol, dom har ju "knappt" 90% av marknaden. Hade dom haft monopol så hade dom knappast brytt sig om att lansera Win 7 utan bara prackat på folk med Vista i stället till mycket högre kostnader än vad det lanserades med. Men beroende på prestanda/pris på Win7 så kanske man byter bort Vista Ultimate mot Win7 Ultimate.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M_434
Hur i helvete tänker du här?
Microsoft har oerhört höga fasta kostnader när de producerar operativsystem som Windows 7, om de anser att de behöver höja priset för att kunna täcka dessa kostnader så är de klart de ska göra det.

Hur i helvetet tänker DU?
Varken du eller jag vet ett skit om kostnader för att producera ett operativsystem som Windows 7.
Däremot är det inte så svårt att se girigheten hos microsoft med tanke på hur mycket pengar de egentligen har.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M_434
Hur i helvete tänker du här?
Microsoft har oerhört höga fasta kostnader när de producerar operativsystem som Windows 7, om de anser att de behöver höja priset för att kunna täcka dessa kostnader så är de klart de ska göra det.

Samtidigt så droppar de sitt stöd för gamla OS.
XP har ingen support längre, har jag läst iallafall.

Windows 7 är en förbättring av Vista utvecklingskostnaderna kan inte vara så monumentala med tanke på att de levt i nästan 8 år på ett enda OS (XP).

MS har sett att folk gärna vill gå över till win 7 och tar därmed ut priserna för det.
Det är miljontals kunder världen över. 2500kr svider mycket i lågkonjunktur.
För mig blir det att sitta kvar på XP iallafall trots att microsoft nu bara kommer täppa till allvarliga fel men inget mer med detta OS.

Hade det gällt att få tillbaka pengar för utvecklingen så hade OEM marknaden varit den man kunnat höjas mest på.
Datortillverkare behöver OS att lägga in och det finns ingen konkurrent i egentlig mening.

Att även då höja retailpriset är dumt. Det är girigt.

Marknadsandelen är ju trots allt till OEM marknadens fördel.
Där skulle ett par hundra kronor per skiva göra en enorm skillnad.
Som ett exempel såldes 269 miljoner datorer förra året enligt IDC och Gartner.

269 000 000 datorer. Majoriteten av de färdiga enheterna såldes med OS.

Var tjänar man mest pengar? Borde man inte kunna ligga kvar på samma nivåer med det nya operativsystemet som med det förra i retail-priset?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Kul att många här inte har några promöem med att köpa ett grafikkort för flera tusen, men när MS vill ha betalt bli de flesta planeekonomer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

billigare priser motverkar pirater.. inte tvärs om

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------