Hårdare moderering i Apple Mac forumet önskas
Hej,
Det är ett vida känt fenomen att Linux, Windows och Mac fanatiker/anhängare inte går så bra ihop i ett rum. Det blir flamewar, pajkastning och övriga otrevligheter. I ett forum förstör det dessutom den riktiga diskussionen.
Detta är tyvärr vad som har börjat ske i allt större utsträckning i Apple Mac forumet här på swec.
Händelseförloppet ser för det mesta ut på två sätt:
A) Någon startar en avsiktligt Mac vs. PC tråd.
A.1) Det urartar.
B) Någon startar en tråd i Apple Mac forumet och ber om hjälp med något Mac/OS X relaterat problem.
B.1) Någon/några ber om mer information för att hjälpa eller skriver en lösning
B.1.1) Om någon skrev en lösning brukar tråden ta slut eller så kommer det fler lösningar
B.1.2) Om någon bad om mer information så går tråden in i en ny fas, flamewar
B.2) Någon skriver något i stil med;
B.2.1) "Ha men Mac ska väll inte ha några problem"
B.2.2) "Jag hade Mac en gång och jag tyckte det var hemskt/hade massa problem så jag sålde den och PC är så j****vla bra."
B.3) En macfanatiker kommer in i tråden och känner sig manad att "försvara" sitt OS X och svarar på ett av påståendena ur B.2
B.4) En evig ström utav samma gamla dåligt och tråkiga argument som inte ger något utrymme för diskussion väller fram
B.5) Tråden låses och trådskaparen har troligtvis inte fått något bra svar.
Det jag efterlyser är att moderatorerna blir hårdare mot dessa individer som håller på och förstör, vad jag vill är deras inlägg tas bort samt att dem varnas. Åtminstone skall dem som upprepade gånger ägnar sig åt det här varnas. Det skall i alla fall ge en kännbar effekt. Både för PC- och Macfanatikerna.
Till exempel skulle man förutom avstängning ifrån ÖÄ också bli avstängd ifrån Apple Mac forumet om man är PC fanatiker och Windows forumet ifall man är macfanatiker. Dock tycker jag att det endast utspelar sig i Apple Mac forumet och det verkar mest som att macfanatikerna inte besöker det forumet så mycket alls så det kanske mest har effekt för att hålla borta PC fanatiker.
Det håller på att driva mig till vansinne att inte veta om man kommer att kunna diskutera färdigt i en tråd eller om den kommer att bli förstörd.
Skönt att få skriva av sig lite i alla fall.
Som tur är så är ju inte situationen lika hemsk som den i it-säk på fb, phew.