Permalänk
Medlem

Priskoll på polarens dator

Han vill sälja sin dator och varken jag eller han vet vad den är värd, så givetvs vände jag(vi) oss hit.

Processor: Amd Athlon 64 x2 Dualcore 6000+ 3,0ghz
Mobo: MSI K9N SLI Platinum
Grafikkort: XFX 8800GTS 320MB
RAM: 4GB XMS 2 Extreme 800MHz DDR2
Hårddisk: 500GB & en 250GB
Optisk: LG DVD-R brännare
Nätagg: Corsair VX 550W
Chassi: CoolerMaster Centurion 534
Datorn är ca: 6mån gammal.

Permalänk
Inaktiv

ca 2500-3000 gissar jag på

eventuellt 3500 till någon mindre kunnig

edit:

angående "6 månader" så är ju det 100% ljug, då 8800gts 320mb är minst 2 år gammalt kort.

Om man inte _vill_ ljuga så får man skriva vilka delar som är nya.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
ca 2500-3000 gissar jag på

eventuellt 3500 till någon mindre kunnig

edit:

angående "6 månader" så är ju det 100% ljug, då 8800gts 320mb är minst 2 år gammalt kort.

Om man inte _vill_ ljuga så får man skriva vilka delar som är nya.

Ok tack, ang grafikkortet så säljs det väl fortfarande gamla kort?
Rätta mig om jag har fel

EDIT: Rättning behövs inte.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345352

Tänk efter innan du påstar att nån ljuger nästa gång.

Permalänk
Medlem

det är ju 640 mb versonen, du sa att din polare hade 320mb versonen. + att den finns under fyndvaror= folk som har köpt för länge sen och velat lämna tillbaka den.

"Denna produkt är en demovara till reducerat pris. Produkten kan inte säljas som ny och kan bero på att den varit använd, har sliten förpackning, reparerad av leverantör och liknande."

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

*sigh* Samma dator skulle ligga på minst 4k på blocket och oftast runt 4.5-5.2k skulle jag tro.
Överpris såklart, men det spegler en korrekt prisbild utav vad folk tror sig anse sina saker vara värde.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Inaktiv

Ett kort som lanserades för minst 2½ år sen är knappast "6månader" även om det är oanvänt och i orginalkartong.

Att böja sanningen är fortfarande en lögn eftersom det inte representerar hela sanningen.

Permalänk
Medlem

På blocket kanske 4-4.5k.

Annars 3k..

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jo men man kan ju knappast räkna ifrån tillverkningsdagen heller. Jag tror faktiskt inte att det fins någon överhuvudtaget som gör så.
Var och en gör som den vill men jag räknar en dators ålden från och med att jag har fått den. Så länge det inte är begagnat dvs.

Jämför detta med att man inte lägger till 9 mån på en människas ålder bara för att den "existerade" i magen.

Permalänk
Inaktiv

Jag skrev bara vad _jag_ tyckte var rätt. Du ska ju göra det du tycker är rätt.

Edit:
Finns ju faktiskt de Blocket-skojare som reggar sig på sweclockers samma dag som de skall sälja sin dator, där datorn de vill sälja är typ 2 år gammal och kostade 25k "minst" då, och så vill han ha ut typ 10k nu. Och skrivet med riktigt usel invandrar-svenska. Sådana blocket-skojare vill jag bara ha ut från sweclockers så jag anser vara en rätt städad plats.

Så i längden, anser jag att om du skriver i din framtida sweclockers marknads annons att "datorn är 6 månader gammal" när den har delar som lanserades för över 2½ år sen, så drar du ner sweclockers anseende då du är imo inte helt ärlig. Så en sånt uttalande som inte visar hela sanningen hör mer hemma på blocket imo.

Jag ser gärna att vi som har hårdvara som intresse inte "svinar" oss mot varandra på vårt eget ställe.

Edit:
Produkter som fortfarande finns kvar i laget efter 2½ år är kvar för de är svåra att sälja då nyare produkter för lägre pris och bättre prestanda finns ute på marknaden. Det är därför man kan hitta gammal skåpmat som 8800kort för kassa priser.
Begreppet "nytt" har ett helt annat begrepp inom hårdvaru-branchen då nytt är ofta mer prisvärt och billigare än produkter som har utgått för flera år sen.
Så därför att "6 mån gammal" ett dåligt sätt att uttrycka sig. Alla har helt enkelt inte koll, och endast de som inte har koll, går på "6 mån".
Och såndana metoder är inom vissa gränser ok.
Men imo vore det önskvärt att hålla sånt på blocket.

För enda chansen att sälja någt till dyrt pris är ifall köparen saknar tillräckligt med kunskap.
Och på sweclockers tycker jag vi skall hjälp varandra om köpråd..
Inte lura varandra.

Permalänk
Medlem

Som sagt, detta är min plares dator och detta är bara en priskoll.
Hoppas du tycker det var värt med din predikan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrandtOE
Som sagt, detta är min plares dator och detta är bara en priskoll.
Hoppas du tycker det var värt med din predikan.

Med den attityden kommer du regera världen en dag. Alla kommer att prisa dig.

Bara för att du/ni anser en sak betyder det inte att ni har rätt. Du har fått pris på den och nu startar du ett tjafs om att grafikkortets ålder?

Kortet har funnits på marknaden i ca 2 år även om det är använt i endast 6 månader... Sen att allt säljer på blocket är ju en annan sak.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrandtOE
Jo men man kan ju knappast räkna ifrån tillverkningsdagen heller. Jag tror faktiskt inte att det fins någon överhuvudtaget som gör så.
Var och en gör som den vill men jag räknar en dators ålden från och med att jag har fått den. Så länge det inte är begagnat dvs.

Jämför detta med att man inte lägger till 9 mån på en människas ålder bara för att den "existerade" i magen.

Nej, men om ungen ligger kvar i kuvös i 3 månader är han fortfarande 3 månader när han kommer hem.

Datorn består av grejor som var bra för två år sen - i dag kallas det gammalt skräp.
'
Har han köpt det nytt för sex månader sen får det stå för honom - han har antingen fått den väldigt billigt eller blivit väldigt lurad.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
Med den attityden kommer du regera världen en dag. Alla kommer att prisa dig.

Bara för att du/ni anser en sak betyder det inte att ni har rätt. Du har fått pris på den och nu startar du ett tjafs om att grafikkortets ålder?

Kortet har funnits på marknaden i ca 2 år även om det är använt i endast 6 månader... Sen att allt säljer på blocket är ju en annan sak.

Herregud, jag var sarkastisk eftersom han sitter och gnäller.
Jag kommer knappast be min kompis komma och läsa hans lilla predikan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Nej, men om ungen ligger kvar i kuvös i 3 månader är han fortfarande 3 månader när han kommer hem.

Datorn består av grejor som var bra för två år sen - i dag kallas det gammalt skräp.
'
Har han köpt det nytt för sex månader sen får det stå för honom - han har antingen fått den väldigt billigt eller blivit väldigt lurad.

Sant.
Vad hans kriver skiter jag fullständigt i. Det enda jag gjorde var att försöka få fram ett ungefärligt pris.

Så tack för den hjälpen jag fick.
Nån mod får gärna låsa tråden.

Permalänk
Citat:

'

Ska vi snacka lurad så kolla datorn i min sign... 8k i augusti 2008.

Permalänk
Antielefant

Ouch...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ouch...

Kommer dock aldrig hända igen då jag nu kan lite om hårdvara och dessutom kan bygga en dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Kommer dock aldrig hända igen då jag nu kan lite om hårdvara och dessutom kan bygga en dator.

¨
Du vart till och med mer blåst än vad jag vart! Det känns ju skönt...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
¨
Du vart till och med mer blåst än vad jag vart! Det känns ju skönt...

Men det kändes fan inte skönt för mig. Hade sommarjobbat för att köpa ny dator och sen går man till lokala datoraffären * Maxar allar spel på marknaden* JO PYTTSAN -.- men som sagt...går datorutbildning på gymnasiet (som jag började 2 veckor efter datorköpet) så det lär inte hända igen då jag kommer bygga mina datorer själv i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det kändes fan inte skönt för mig. Hade sommarjobbat för att köpa ny dator och sen går man till lokala datoraffären * Maxar allar spel på marknaden* JO PYTTSAN -.-

Haha, jodu...

Man borde ta reda på lite saker innan man köper något... Själv hade jag sparat i år för en ny dator...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Läs min edit. Kunde inget om datorer innan jag gick min datorutbildning. När jag köpte datorn tänkte jag typ såhär *noobigt noobigt* 512grafikminne. imba. 2.1ghzx3 tänkte jag var 6.3 ghz (vilket var vad försäljarna också påstod. fyfan vad jag ångrar mig själv . upptäckte att den sög redan efter 1 vecka.

Permalänk

Poängen var väl att upplysa om hur gammal själva datorn var?

Inte om hur länge sedan som delarna lanserades?

Ni har missuppfattat lite ni som gnäller.

Permalänk
Medlem

Well, jag anser att det är ganska relevant att graffekortet har en viss ålder på sig faktiskt, jag menar, det har hänt rätt mycket på grafikkortsmarknaden sen det där kortet kom ut och det innebär att prestandan per krona måste avvägas ganska hårt i det läget, vilket då resulterar i ett desto lägre pris, så jag kan nog lugnt säga att jag ägnar mig till skaran som kritiserar, plus att 2.5-3k är nog ganska rimligt iallafall.

Vill man ha ut mer, då får man skriva ihop nån blingig annons på blocket o lura nån stackars icke-kunnig istället, allt handlar ju om hur pass snabb och bra affär man vill göra egentligen.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Sjögren_85 +1

Det är väl en jävla skillnad om som i det här fallet grafikkortet är använt i två år eller sex månader?
Man kan ju inte förutsätta att annons-skrivare ska påpeka komponenters lanseringsdatum, ej heller att de ska hålla på och avväga "prestanda/krona"... trams

3.000-3.500:- är ett rimligt pris.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

detta grafikkort har bara fyllt kylaren med damm i 6 månader. alltså mer värt än ett likadant som kört i 2 år och nu har dammfylld kylare. så det intressanta är hur länge delarna har använts.

sen räknar ju vi kunniga ut pris/prestanda efter det, genom att kolla namnet på prylen. inte på vad TS skriver. i detta fall har TS givit oss all information vi behöver för att prisbedöma dator. sluta grina för fan.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa alla kommentarer, men istället för att argumentera om att datorn inte var highend för 6 månader sedan (nvidias 9800 släptes cirka ett år sedan men givetvis kan man fortfarande välja 8000 serien) så kan man ge ett förslag på hur mycket datorn är värd.

Jag gissar på att han i runda slängar kan få upp till 4500-5000 för den på blocket men skulle själv inte betala mer än 3000 om jag var intresserad. Eftersom det är din polare skulle jag säga att 3500 är en bra deal för både dig och han. Har du den i ett år så kan du säkert fortfarande få runt 3000 eftersom den redan missat "sin tid" prestandamässigt och därmed mycket av värdet.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
detta grafikkort har bara fyllt kylaren med damm i 6 månader. alltså mer värt än ett likadant som kört i 2 år och nu har dammfylld kylare. så det intressanta är hur länge delarna har använts.

sen räknar ju vi kunniga ut pris/prestanda efter det, genom att kolla namnet på prylen. inte på vad TS skriver. i detta fall har TS givit oss all information vi behöver för att prisbedöma dator. sluta grina för fan.

Ja, exakt. Det är ju inte helt ointressant om den är 2år gammal eller
6 månader.

Man har ju inte gjort gällande att den var High-tech för 6 månaders
och att det var då alla komponenter lanserades.

Däremot har han ju specificerat det mesta så det är ju upp till
var och en att kontrollera utan större besvär.

Vad skall man annars skriva.......

"grafikkortet kom ut på marknaden för 2 år sen"

Värdet är väl att anse som max 3500 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Läs min edit. Kunde inget om datorer innan jag gick min datorutbildning. När jag köpte datorn tänkte jag typ såhär *noobigt noobigt* 512grafikminne. imba. 2.1ghzx3 tänkte jag var 6.3 ghz (vilket var vad försäljarna också påstod. fyfan vad jag ångrar mig själv . upptäckte att den sög redan efter 1 vecka.

Jag tänkte också "512mb grafikminne, shit!" och "2.4GHz x 4, måste ju vara grymt! 9.6GHz". Köpte datorn 2007-12-30 och kolla när jag reggade mig här på Swec. Förstod direkt då att min dator inte var så bra.

Ontopic: 3-5k. Beroende på vart du säljer den.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Mjo köpte en burk för en sissådär 4 år sen. Geforce 7800GTX hade precis släppts, fick betala 4900 för ett Point of view på Datorbutiken.com, å en massa annat kalaset sluta på 19 000:- (4000 tusen för en AMD 4000+ 1MB cache ), men de har aldrig varit på tal at ja skulle sälja den, inte ens efter att ja köpte nuvarande burk för 14 000:- för drygt ett år sen. Den får stå i garderoben Allt är installerat å klart, skulle denna haverera är man ute på banan på mindre än 2 minuter igen

Känns som komponenter blivit så billiga nuförtiden att de inte ens är lönt å försöka sälja, å om man säjer får man räkna med ett kraftigt reducerat pris... typ

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club