Permalänk
Medlem

Allrounddator för max 5K

Nu har min dator gett upp för gott moderkortet är kört!
Den har några år på nacken så det är inte mycket jag kan använda i den framtida datorn. Har ett antec neo agg på 480W som bör gå att använda men om det finns vettiga chassin med inbyggt agg och tyst fläkt säger jag inte nej då min nuvarande låda låter som ett tröskverk och sen har jag 2st ide hdds som jag vill ha i nya datorn.

Som rubriken antyder ska det vara en dator som lämpar sig för det mesta (en utopi jag vet...)
Kör ju lite multimedia och kontorsprogram samt surf.
Det mest krävande spelet jag kör är wow så nåt monstergrafikkort behövs inte. Men har 2st skärmar så det måste stödjas. Men när man väl köper nya datordelar vill man ju inte köpa det sämsta och billigast så man ångrar sig efter en kort tid att man inte köpte bättre.

Monterar den själv och den får kosta max 5k gärna lite mindre.

Förslag mottages tacksamt

/Peter

Permalänk
Antielefant

Nåt sånt här?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Nätagg har jag som sagt men en ny burk skulle inte skada.
Sen var grafikkortet kanske lite dyrt?
Moderkortet har ett integrerat grafikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterma
Nätagg har jag som sagt men en ny burk skulle inte skada.
Sen var grafikkortet kanske lite dyrt?
Moderkortet har ett integrerat grafikkort?

vrf var grafikkortet dyrt? Det presterar bra för det priest. sen har ju moderkortet han länka SLI möjlighet. så senare kan du köpa till ett 260 om ditt nätagg klarar det förståss.

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Antielefant

Jo, men ett 8200 räcker inte till WoW. Hmm.

Sämre grafikkort, men ljuddämpat chassi?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Kanske något i den här stilen?
http://bayimg.com/IAAOnAACf

chassit kan vara rätt ljudligt iom att det är väldigt öppet framtill, så det kan du byta ut efter eget tycke.

Edit: insåg precis att du skrev att du ville ha dina två ide-diskar i datorn och att det bara finns en ide-plats på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Zcenicx paket minus grafikkortet plus:

Chassi: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294113
GPU: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345516

en sak som kan bli lite problematiskt är om din cd/dvd också är ide för moderkortet har bara en ide-port. men en ny med sata kostar ju bara ett par hundra.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Antielefant

Antec 300 är ju knappast ett tyst chassi enligt något mätsätt - speciellt inte jämfört med ett ljuddämpat Nexus.

Det kostar dessutom mer, eftersom fläktarna i Antecchassit bara är att kasta och ersätta med Scythe Slip Stream eller Nexus Real Silent - Nexus chassin levereras med både Real Silent 120mm-fläktar och fläktkontroller från fabrik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Antec 300 är ju knappast ett tyst chassi enligt något mätsätt - speciellt inte jämfört med ett ljuddämpat Nexus.

Det kostar dessutom mer, eftersom fläktarna i Antecchassit bara är att kasta och ersätta med Scythe Slip Stream eller Nexus Real Silent - Nexus chassin levereras med både Real Silent 120mm-fläktar och fläktkontroller från fabrik.

Fläktarna går att ställa i tre lägen och i det lägsta så tyckte inte jag att de lät speciellt mycket. Ett par gamla diskar låter förmodligen mer.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem

Snabb fråga bara. IDE HDD kan man bara ha en HDD per port på Moderkortet?
Har en gammal dator med två IDE portar på moderkortet, har två IDEE HDD. Men man kan inte ha de på samma "slinga" är det bara så eller är det "slingan" eller moderkortet som lekar med mig?

Tack

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vidstig
Snabb fråga bara. IDE HDD kan man bara ha en HDD per port på Moderkortet?
Har en gammal dator med två IDE portar på moderkortet, har två IDEE HDD. Men man kan inte ha de på samma "slinga" är det bara så eller är det "slingan" eller moderkortet som lekar med mig?

Tack

2st kan man ha. "Master" och "Slave".

Glöm inte att "jumpern" ska vara byglad rätt på hdd:n.

Permalänk
Medlem

Just det alla mina enheter är gamla svettiga IDE men som sagt en dvd kostar inte många kronor.