Permalänk
Medlem

Hur pass viktig är QPI-länken

Ja, som topic låter, undrar jag hur pass viktig den är, ska man prioritera en hög mhz på QPI istället för cpu/minnes hastighet, när jag har min 920 på 155x20 står det i cpu-z att min QPI-länk är 3700mhz, dock är minnena endast 1500mhz med den frekvensen.

När jag sedan kör 170x19, då ligger QPI-länken på 3000/3100mhz.

Ska jag köra på lägre frekvenser, men högre QPI, eller tvärt om.

tl;dr Ska man prioritera en QPI hastighet framför minnes/cpu hastighet.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Inaktiv

QPI-länken är så att säga i7ans systembuss. Eftersom trafik till och från RAM-minnena inte längre passerar systembussen är prestanda på den här länken inte lika viktig. Såklart kan det inverka en del, framför allt om QPI-frekvensen blir väldigt låg, men du vinner mycket litet, nästan inget alls egentligen, genom att försöka pumpa den riktigt hög.

QPI-prestanda är typ 25GB/s enligt Intel, jag vet inte riktigt hur många MT den siffran mätts fram med, 3.6 eller 6.4. Iallafall, de komponenter som behöver kapacitet är primärt PCIe-anslutningarna (typ 8GB/s per 16x port), diskkontroller (300MB/s per port, teoretiskt) och nätverksporten (150MB/s för gigabit ethernet).

Även om man räknar samman maxprestanda för alla portar (vilket inte är realistiskt) är det svårt att nå kapacitetstaket för QPI-gränssnittet. Det är därför det inte finns så mycket prestanda att hämta här från överklockning.