Permalänk

Routern fukkar ur

Som sagt, routern fukkar ur:

1. Varje gång jag startar datorn så har mitt trådlösa nätverk "Endast lokal" förbindelse och jag måste koppla från/ansluta igen för att få Internetförbindelse.

2. När det är fixat så vill den, av okända anledningar, inte gå in på vissa hemsidor. Den kan inte visa de flesta You Tube-klippen, bloggar och mycket mer. Antingen står det "Sidan kan inte visas", att filmen inte finns kvar eller att datorn inte har de tekniska förutsättningarna för att visa filmen, men det vet jag att den har för att:

3. Det finns ett oskyddat nätverk jag brukar gå in på när mitt nätverk är fukkat. Då kan jag komma in på alla hemsidor.

Har en D-Link DI-524UP, 100Mbit/s som hastighet in. Jag har försökt diagnostisera problemet genom att kolla igenom routerns filter ifall något är blockerat men jag har inte hittat någonting.

Vad som även är värt att nämna är att den uppträdde såhär vid lägre in-hastighet också (den har några år på nacken).

- Finns det något att göra åt det här, eller gäller det helt enkelt att köpa en ny router?

- I så fall, vilka rekommenderas?

Tacksam för svar!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

testat o uppdatera firmwaren

Permalänk
Entusiast

D-Link?

Det förklarar saken:
Jag ägde några D-Link routrar en gång i tiden och dem hade flera "sjukdomar":

* Överhettning som resulterar i att den hängde sig. Stäng av, låt svalna 10-30 minuter och den återställer sig till nästa överhettning.
* DNS-cachen blev överfull stup i ett som resulterade i att flertal sidor inte gick att komma åt, omstart med reset var det enda som hjälpte. Flera år senare Släpper D-Link en uppdatering som löser problemet delvist.
* Transformatorn som medföljer klarar inte av att strömförsörja routern. Fick en ny kraftigare transformator efter att ha kontaktat supporten. Känt problem bland många D-Link produkter.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

5/624'n sägs vara riktiga skitroutrar så byt ut :).

Dessutom har du 100Mbit och det antar jag en 524 INTE kan routa tyvär.

Permalänk

Okej, vi gör det simpelt... Jag köper en ny.

Nästa fråga -(tror att jag skrev den högre upp också) - Vilken router ska jag köpa?

Länka gärna till någon som ni rekommenderar.
Typ enda kraven är att vara både trådlös men ska även kunna ha en port för vanlig sladd.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Jag använder mig utav den här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365966

Har aldrig haft några som helst problem med den.
Rimligt pris, trådlös och möjlighet att ansluta 4st ethernet-kablar.

Edit: Glömde skriva att Linksys är en del utav Cisco som gör riktigt bra prylar!

Permalänk

Den verkar både bra och billig!

Hittade även den här:

http://www.dustinhome.se/pd_5010090496.aspx

Men det står att trådlösa överföringshastigheten är 54 Mbps. Har det någon betydelse om jag har 100 Mbps som hastighet? Vad ska man titta efter när man ska skaffa ny router egentligen?

Och vad är skillnaden på en router och ett modem?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]