Mitt PS3-problem är löst, utan reparation!

Permalänk
Medlem

Mitt PS3-problem är löst, utan reparation!

Tänkte skriva av mig lite pga lycka då mitt PS3 äntligen fungerar igen, utan reparation!

Problemet har varit att en dag så slutade den spela upp Blu-ray samt DVD-filmer.

Den läser in skivan och förstår att det är en BD/DVD som sätts i, sen blir det svart precis som om den ska börja spela upp filmen, men det förblir ett evigt mörker med svarthet.
Det händer absolut ingenting och man måste stänga av PS3an via knappen därbak.

Spel fungerar alldeles utmärkt, det läser den in på en gång utan konstigheter. Dock kan man inte avsluta spelen via P-knappen på handkontrollen, man måste stänga konsolen via knappen därbak. I mina drömmar hoppades jag på att det inte var läsaren det var fel på, vilket jag faktiskt hade lite rätt att drömma om då både BD/DVD slutat funka men spel fungerar.

Nu har det gått 1 månad sen problemet uppstod och jag har inte brytt mig så mycket då spel funkar och film kan jag streama. Men sen kom jag på att jag kanske ska ta tag i det här igen, ringde Elgiganten och kollade när garantin går ut, fick till svar att den går ut i Augusti 2009 och att den isåfall måste skickas på reparation. Elgiganten + reparation i mina ögon = månader.

Jaha, det är väl bara att ta tjuren i hornen och åka in till Kungsgatan imorgon och lämna in skiten.

Satte igång PS3an i ren frustration och började bläddra lite i menyerna efter någon inställning som kanske hade blivit galen, hittade ingen konstig inställning. Hittade dock "Formateringsverktyg" och tänkte att jag kan väl likagärna testa, har inget att förlora!

Formaterade HDn och satte in en BD-film och se på fan, det funkar! Kan även pausa filmen och gå tillbaka till menyerna utan att det hakar sig!

Det var min lilla historia om hur jag fixade mitt PS3 utan att skicka det på rep!

Permalänk
Medlem

Gött att det löste sig

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Var någon uppdatering som fick det att strula eller? För jag antar att även uppdateringarna försvinner när man formatera?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Var någon uppdatering som fick det att strula eller? För jag antar att även uppdateringarna försvinner när man formatera?

Jag vet faktiskt inte vad det var som orsaka problemet, men det var förmodligen inte en uppdatering då konsolen inte var ansluten till internet just då. Bara så skönt att den fungerar igen, fick till och med ork/lust att koppla in hemmabiot igen! Får väl se vad tjejen säger när hon kommer hem efter jobbet och jag ligger i soffan och kollar på BD-film med surroundljud!

Permalänk

Fan va fint att äntligen se någon skriva hur delöste sina problem istället för att editera bort med att Moderator ska ta bort tråd.

Finns säkert någon stackare där ute som har nytta av denna tråd. Trevlig läsning dock:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Fan va fint att äntligen se någon skriva hur delöste sina problem istället för att editera bort med att Moderator ska ta bort tråd.

Finns säkert någon stackare där ute som har nytta av denna tråd. Trevlig läsning dock:)

Men då nästa gång någon råkar ut för ett problem där detta är lösningen så kommer en ny tråd ändå skapas... eftersom folk inte vet hur de ska söka. ^^

Det är inget fel på sökfunktionen... problemet är bara att man måste veta vad man ska leta efter exakt ibland för att kunna hitta det.