Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar9
Såhär ser det ut med cool n quite + PWN efter 15.

http://i435.photobucket.com/albums/qq74/oscar9999/spfan.jpg

Är ju bättre, men de höjs efter ett tags använande. Låter ju dock fortfarande.

Angånde cobra_jet:
Tror med på grafikkorten. Dock är jag för dålig/ohändig/okunnig för att ta ut o kolla själv =(

Det har inget med Hush och dens fläktar att göra då? Skulle tex. det här http://i435.photobucket.com/albums/qq74/oscar9999/EX.jpg bli mkt tystare?
(https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/antec-perfor...)

Svar=Ja, men det skulle inte vara värt pengarna (enligt mig, men men)
Med hush chassit så kan en dator bli närmast ljudlös och därför kan P183 kännas lite överflödig. Någon ny cpu-fläkt behöver du nog inte köpa med tanke på den du har, nya fläktar kanske skulle kunna sänka tempen lite men inte något överdrivet, sen kommer vi till grafikkorten vilket jag inte har någon större uppfattning på hur krävande av kylning och etc de är och vilka kylare som skulle passa bäst på dem. Men sen om fläktarna låter mycket kan man köpa en fläktkontroller, fanmate, motstånskabel eller dylikt...

Edit: grafikkortskylaren du listat är bra men osäker på om det behövs kylning till den vilket skulle innebära komplikationer,
sen chassifläktarna vet jag inte om de är tysta eller inte...det är extremt simpelt att testa, bara följa kabeln och dra ut den(en fläkt bak och en fram)
du kan göra det samma med cpu-kylaren men ha inte datorn startad för länge bara

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det är inte så att din "datanisse" har monterat cpufläkten så att den suger luft på samma ställe som chassifläkten?

Alltså:

Chassifläkt <-||-> Cpufläkt.

Polaren hade råkat montera sin på det sättet och fläktarna sög luften ifrån varandra vilket skapade ett jävlans oljud.

Jag sitter på ungefär samma burk som dig med 2x GTX260, innan de laddat drivers i windows så gör de ett jävlans oljud, men så fort datorn har kommit in i windows så går fläktarna ner i varv, och datorn är knappt hörbar i rummet.

Jag använder ett liknande nätagg som dig : Corsair 620W och det är knäpptyst.

Jag skulle tippa på antingen chassifläktarna (aldrig hört ett next irl)
eller på cpufläkten som nämnt ovan.

Det ska jag kolla upp! Ska fråga min nisse om så är fallet. Hur ser ditt paket ut då? Kan tänka mig ändra saker för att få det tyst, eller iaf tystare. Bara köpa nytt och sälja på blocket det som inte behövs längre.

___

Får ta en liten funderare.. Datorn har ju helt klart blivit lite tystare sedan cool n quite o så.. Hmmm.. http://i435.photobucket.com/albums/...scar9999/EX.jpg kanske ändå blir av..

Ska nog be min data kille kolla vad det är som låter.. Så allt blir rätt. När han gav mig datorn nämnde han dock grafikkorten som anledningen till att den lät.. Så mitt främsta goal är att antingen tysta ner dem eller byta ut dom mot 1. tror jag..

Permalänk
Sötast

Även jag följer Zcenicx's rekommendationer.

Min är hyffsat tyst iallafall, absolut inget störande.

Edit: använder 4GB, inte 8.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Hmm... Intressant.
Kör själv sådär och upplever att min dator är aningen högljudd. Har min CPU-fläkt riktad mot utsugsfläkten på baksidan. Ska det göra ett jävla oljud så jag borde byta sida, eller? Fäst då känns det som att jag blåser luften åt fel håll.

Om du har fläktarna riktade emot varandra så är det rätt

Fläkt 1 Fläkt 2
<------- X <--------

Men om du har de såhär:

Fläkt 1 Fläkt 2
<------ X------->

Så kan det uppstå jävlans oljud.

Permalänk
Medlem

Jag har följande:

<- Utblås <- CPU-fläkt <- Inblås

Typ så.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

...............................Fläkt 1 Fläkt 2.............................
(datorns baksida) <------- X <-------- (datorns framsida)

Så ser det ut.. Så det är inte det.

Permalänk
Sötast

Men det kan ju inte vara direkt svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån, öppna lådan, in med skallen och lyssna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Men det kan ju inte vara direkt svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån, öppna lådan, in med skallen och lyssna.

Precis...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hej igen. Varit bortrest över helgen.

Jag har öppnat datorn men är fortfarande inte helt säker... Är lite småsvårt att höra exakt men tror dock de e min kylare.

är nog därifrån iaf.. Och tror inte det är från chassifläkten.

hmmmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar9
Hej igen. Varit bortrest över helgen.

Jag har öppnat datorn men är fortfarande inte helt säker... Är lite småsvårt att höra exakt men tror dock de e min kylare.

http://i435.photobucket.com/albums/qq74/oscar9999/datorn.jpg

är nog därifrån iaf.. Och tror inte det är från chassifläkten.

hmmmm

Jag tror att sweclockers skrev i sitt test av den där processorkylaren att man ska ta loss "plastramen" för bättre prestanda.
Du hade kollat så att processorfläkten blåste mot den bakre fläkten samt att den bakre blåser ut ur lådan?

Din "datornisse" har gjort ett jävla dåligt jobb med kabeldragningen rent ut sagt, skulle inte vilja kalla honom professionell

Det ser ut som om han har lagt in en massa onödiga sladdar/adaptrar till grafikkorten?
men jag kan ha fel, jag vet inte hur många pci-e kontakter det fins på ditt agg

Ps. han har satt dvd-brännaren på fel ide-kontakt, det fungerar men det är inte rätt

Oproffsigt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

du, måste bara fråga, kar du kollat så att du inte har en sladd som slår i fläkten?

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem

Nope ingen sladd som slåt emot.

Ja frågade datorkillen och han sa att han kopplat sådär:

...............................Fläkt 1 Fläkt 2.............................
(datorns baksida) <------- X <-------- (datorns framsida)

Inte kollat själv då ja inte vet hur man gör... Satte handen emellan dock o de kändes som luften flöt mot baken på datorn...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar9
Nope ingen sladd som slåt emot.

Ja frågade datorkillen och han sa att han kopplat sådär:

...............................Fläkt 1 Fläkt 2.............................
(datorns baksida) <------- X <-------- (datorns framsida)

Inte kollat själv då ja inte vet hur man gör... Satte handen emellan dock o de kändes som luften flöt mot baken på datorn...

Det susar säkert en hel del om fågelboet, för att testa vad det är som låtar kan du alltid stoppa en fläkt i taget o se om det blir tyst.
Trycker du bestämt med fingret i mitten på fläkten kan inget gå sönder + att du slipper sönderslamsade fingrar eller trasiga fläktblad om det nu skulle vara så att fläkten är kraftig

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

HERREGUUUD!!! vilket råttbo det är nog ditt problem skulle jag säga det har en hel del med dina temperaturer att göra vilket fall som helst...

Permalänk
Medlem

Hehe susar är det perfekta ordet.. Det är så det låter.

När ja trycker på chassifläkten (te vänster i röda ringen) så låter det fortfarande. Måste vara zalman kylaren.

Ska man köpa en bättre kylare? Kanske ska skaffa ett större o bättre chassi för att få plats med allt? O ge mer luftutrymme?

Om det finns ngn i Jönköping som vill bygga ihop ett ev. nytt paket e de bara att pm:a btw

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar9
Hehe susar är det perfekta ordet.. Det är så det låter.

När ja trycker på chassifläkten (te vänster i röda ringen) så låter det fortfarande. Måste vara zalman kylaren.

Ska man köpa en bättre kylare? Kanske ska skaffa ett större o bättre chassi för att få plats med allt? O ge mer luftutrymme?

Om det finns ngn i Jönköping som vill bygga ihop ett ev. nytt paket e de bara att pm:a btw

Zalman kylaren ska egentligen vara tyst, kolla noga i datorn så att den kontakten verkligen är kopplad till CPU_FAN uttaget och sen att Smart fan eller något liknande är påslaget i bios, då varvar den bara upp när det verkligen behövs.
Sen så sitter det en plastring runt delen där själva fläkten sitter, den ska man ta bort för bättre prestanda enligt zalman.

Om jag var du skulle jag bunta ihop kablarna snyggt så det blir lite flöde i burken alt. be datorsnubben göra det
Med kablarna ihopbuntade kommer dina temps bli mycket bättre

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Var sitter i CPU_FAN uttaget då? Hehe kan som sagt inget om datorer

edit: smartfan hittar ja inte heller...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar9
Var sitter i CPU_FAN uttaget då? Hehe kan som sagt inget om datorer

edit: smartfan hittar ja inte heller...

Läs instruktionsboken till moderkortet. Där finns scheman som visar vart alla olika saker sitter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hehe får väll ta mig ner te förrådet nån gång då..

skulle väll dock chansa på att den är kopplad rätt.

Sitter dock och kollar på Allexz:s paket, längre upp på sidan.

http://themakingofafamily.com/randomupload/71527d6dd33b65cf69...

Antingen köper jag de delarna, då han fått det relativt tyst.
Eller så plockar jag ut ett grafikkort och ordnar upp sladdarna.

Om jag nu plockar ut, hur är paketet då? Behöver ja ändra nått mer då, t.ex. nätagget blir något overkill?

Och om ja säljer det ena 260 (spelar bara nån gång då o då, så prestandan kan jag nog klara mig utan) klarar systemet t.ex. ett uppbyte av ett mkt bättre framtida grafikkort? Eller när 295 blir billigare lr nått.

Många frågor på 1 gång men ni är mina Obi-Wan Kenobi's , you're my only hope.

Permalänk

Hehe, men följ sladden från processorkylaren och se om den sitter i ett uttag märkt CPU_FAN på moderkortet, om inte, leta reda på rätt uttag, det är tre eller fyra pinnar med en flärp som sticker upp och det står CPU_FAN bredvid, under, över osv.

Smart fan kan även heta q-fan och en massa saker, med det heter oftast nåt med fan och man brukar få ställa in en target temperatur där fläkten får kämpa lite mer för att hålla nere temperaturen eller att man får ställa in känsligheten typ high, medim eller low osv.

Du ska inte behöva köpa något nytt, det är bara inställningar som strular för dig, samt att råttboet inte drekt gynnar dina temperaturer, det går att fixa trots att chassit är litet.
Allt går med lite vilja

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Hehe ska kolla det när ja kommer hem från jobbet.

Kan man ta bort plasten från kylaren utan att koppla ur den btw?

Permalänk
Medlem

Satte Q_FAN manual på Enable nu.. Hoppas det var rätt? Känner kylaren av nu då när datorn blir varmare? Så den inte smälter till en pöl nu...

Den var satt rätt i moderkortet med.

Iaf efter alla ändringar i BIOS låter datorn mkt mindre.

Om jag ordnar upp sladdarna så den inte blir så varm och tar bort plasten tror jag att ja kan leva med den.

Tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar9
Satte Q_FAN manual på Enable nu.. Hoppas det var rätt? Känner kylaren av nu då när datorn blir varmare? Så den inte smälter till en pöl nu...

Den var satt rätt i moderkortet med.

Iaf efter alla ändringar i BIOS låter datorn mkt mindre.

Om jag ordnar upp sladdarna så den inte blir så varm och tar bort plasten tror jag att ja kan leva med den.

Tack!

Jag tror att man kan ta loss plasten utan att ta loss hela kylaren.
Och att kylaren smälter till en pöl är nog ingen fara, moderkortet känner av processorns temperatur genom en sensor som finns i processorn och anpassar fläkthastigheten efter det

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Sweet, får försöka med det då.

Förhoppningsvis kan jag också bunta ihop sladdarna lite utan att dra ut nått..

Permalänk
Medlem

Lite synd med min kylare:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6152&page=10

(inte exakt samma modell men ungefär samma right?)

Så en annan kylare skulle få ner ljudnivån ännu mer eller? Jag vet att anton mjor sagt att den egentligen ska va tyst men ändå?

Allt som kan göra för en rimlig penning är värt det... Om det nu är en sånn skillnad som testet visar O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar9
Lite synd med min kylare:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6152&page=10

(inte exakt samma modell men ungefär samma right?)

Så en annan kylare skulle få ner ljudnivån ännu mer eller? Jag vet att anton mjor sagt att den egentligen ska va tyst men ändå?

Allt som kan göra för en rimlig penning är värt det... Om det nu är en sånn skillnad som testet visar O.o

Ptja..kollade bara lite snabbt, men verkar vara rätt stor skillnad i ljudnivå mellan den och t.ex. Ninja 2.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Verkar ju enligt testet mkt bättre. Passar den datorn?

Kylaren är ju den som låter i särklass mest i datorn så ett byte kanske skulle funka.. (jag är velig/jobbig, jag vet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar9
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Verkar ju enligt testet mkt bättre. Passar den datorn?

Kylaren är ju den som låter i särklass mest i datorn så ett byte kanske skulle funka.. (jag är velig/jobbig, jag vet)

Den ska passa ja, dock verkar det vara lite tight i Hush-chassit.
"I managed to squeeze it into a NZXT Hush classic case. Just cut away some insulating material on the door so you can close it. a 20cm square should do it."

Permalänk
Medlem

Hmm. Tror ja ska köpa den faktiskt. Kanske passar på att köpa ett Nexus Caterpillar samtidigt så jag får lite mer utrymme (är ju redan trångt i med alla sladdar O.o). Har hört att den e väldigt tyst o bra? För noctua får plats där va?

Datorn min blir lite för varm nämligen så lite utrymme kanske inte skulle skada

säljer överblivna delarna på blocket då.. Är ju knappt använda..

Edit: Vad betyder Stock@high alt. low btw?

Sen kanske chassi byte är onödigt när ja tänker efter... Kanske går att ordna upp sladdarna ändå

Permalänk
Medlem

Baah alla skriver olika. Hittar några recensioner som säger att den är tyst. Andra säger att den e väldgt högljudd.

(kollar runt lite för att se om de e värt att byta)

Suck..