Permalänk

Problem !!

Tjena, Som skrivet!! PROBLEM! Installerade XP ovanpå Vista, Nu är det så att jag inte kan välja VAD jag vill boota, så mitt XP bootas automatiskt, hur gör jag för att ändra?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Hedersmedlem

www.vistabootpro.org

Skriv en bättre rubrik nästa gång.

Permalänk

Finns det inget som är gratis?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk

NTLDR är utvecklat av Microsoft, används i Windows XP och är helt gratis i och med att det ingår som en del av Windows XP (under förutsättning att du använder Windows XP).

I Windows Vista däremot har man övergett NTLDR som nu inte används längre alltså. Men istället har Microsoft utvecklat Windows Boot Manager (WBM) och Boot Configuration Data (BCD). Själva NTLDR komponenten har ersatts av winload.exe. Om detta och mycket mer kan du läsa på Wikipedia (den engelska).

http://en.wikipedia.org/wiki/NTLDR
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_startup_process

Vad jag inte förstår är hur det har blivit så som du beskriver. Kan någon annan här förklara? Ska det inte gå att installera både Vista och XP på samma dator och kunna välja vilken man vill köra? Jag förstår dock inte vad Fraggle menar med att ha installerat XP "ovanpå" Vista. Kanske har han installerat på del sätt. Någon som kan förtydliga det här lite?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Om du hade läst artikeln jag länkade till ovan så hade du kunnat läsa bl.a. följande.

Citat:

In Vista, Boot information is stored in a Registry-like file called the Boot Configuration Data (BCD) store. Extensive information on the new boot process can be found at this Microsoft site. Vista comes with a command-line tool bcdedit.com for configuring BCD. However, the command-line tool is rather complicated to use and a free editor called EasyBCD has a graphical user interface that is simpler to use.

Så det korta svaret på din sista fråga hade varit: EasyBCD
http://en.wikipedia.org/wiki/EasyBCD

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Grejen är att jag hade vista på min C: disk. Och så hade jag en partition över där jag var tvungen att köra XP för att min scanners drivers skulle fungera, men sen jag installerade XP så har jag inte kunnat välja vad jag vill starta. Den väljer XP hursom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggle1988
Grejen är att jag hade vista på min C: disk. Och så hade jag en partition över där jag var tvungen att köra XP för att min scanners drivers skulle fungera, men sen jag installerade XP så har jag inte kunnat välja vad jag vill starta. Den väljer XP hursom.

Det är helt naturligt. Ålderdomliga XP hade inte en aning om att du har bootfiler till en modern windows och ersatte därför booten med sina egna filer. EasyBCD länkat ovan kan nog fixa till det för dig, eller boota på vistaskivan och reparera booten. Vistas instalationsprogram känner igen XP och förmodligen kan det fixa en bootmeny åt dig.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Tackar!

Visa signatur