iPhoto och hur man använder det

Permalänk
Medlem

iPhoto och hur man använder det

Jag tycker om själva grejen med att ha alla photon organiserade i ett program såsom iPhoto, men i mappen Pictures i min hemmapp så har jag nu utöver mina bilder en jättestor fil som heter iPhoto Library. Den tycks vara ungefär lika stor som resten av min bildsamling, så jag gissar att det är någon form av disk image där en kopia av alla mina bilder finns lagrade.

Går bilderna att få ut därifrån? Bör jag ha kvar originalen? Kan man få iPhoto att använda mina vanliga bildfiler istället för sin databas?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Går in i inställningar -> avancerat -> vid import, kryssa UR "kopiera objekt till iPhoto-biblioteket".
Efter detta tar fortfarande själva biblioteket upp lite plats, men det är inte många procent utav storleken på alla bilder den håller koll på.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Går in i inställningar -> avancerat -> vid import, kryssa UR "kopiera objekt till iPhoto-biblioteket".
Efter detta tar fortfarande själva biblioteket upp lite plats, men det är inte många procent utav storleken på alla bilder den håller koll på.

Tack så mycket.

Fast nu ligger det kopior av alla bilder i iPhotobiblioteket, finns det något sätt att sätta ihop alla geotags och liknande med originalbilderna så att man får ned storleken på biblioteket lite?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har över 10k bilder som jag låter iPhoto sortera åt mig. Vill någon ha något av det så är det bara att dra ut det där ifrån eller shift + cmd + e för att expotera bilderna.
Det sköna är till exempel ifall du får bilder från flera personer och lägger det i en event och sedan expoterar den är att du kan låta iPhoto namnger om alla bilderna så dom hamnar i ordning om även om man sorterar efter namn istället för datum på en windows dator. Förutsatt att bilderna ligger någorlunda rätt i tiden med varandra.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem

det jag tycker är negativt med iphoto är att om man gör en ändring i en bild sparar den en kopia av den istället för att spara över originalet, visst det är ju bra men om man gör en liten ändring på en stor ändring, typ korrigera om färgen liite gran bara så blir det onödigt många filer till slut :/

men de kanske finns något sätt att stänga av detta på?

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meurk
Har över 10k bilder som jag låter iPhoto sortera åt mig. Vill någon ha något av det så är det bara att dra ut det där ifrån eller shift + cmd + e för att expotera bilderna.
Det sköna är till exempel ifall du får bilder från flera personer och lägger det i en event och sedan expoterar den är att du kan låta iPhoto namnger om alla bilderna så dom hamnar i ordning om även om man sorterar efter namn istället för datum på en windows dator. Förutsatt att bilderna ligger någorlunda rätt i tiden med varandra.

Inte retsamt att du måste starta upp iPhoto för att komma åt bilderna? :s

Ska fundera lite på hur jag vill ha det tror jag...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Vet någon om man kan ändra så man har sitt iPhoto-bibliotek på en extern disk? Vill alltså att programmet skall vara "tomt" på bilder tills man kopplar in den externa disken, och därefter fungera som vanligt ..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Vet någon om man kan ändra så man har sitt iPhoto-bibliotek på en extern disk? Vill alltså att programmet skall vara "tomt" på bilder tills man kopplar in den externa disken, och därefter fungera som vanligt ..

Japp, det går. Flytta över biblioteket till den externa och håll inne nån knapp (kommer inte ihåg vilken, men det går att hitta på google) när du dubbelklickar på biblioteket så kan du välja om du vill att det ska vara standard.

Visa signatur

All glory to the Hypno-toad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Håll inne Alt+iphoto appen kan vara något.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Tanken med iPhoto (och iTunes) är ju att användaren aldrig ska behöva se några filer.

Vissa gillar det, andra inte.

Permalänk

iPhoto Library filen, höger klicka och välj "visa paketets innehåll"

Så har du alla dina bilder i "Originals" mappen och alla du ändrat i "Modified" mappen

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

Jag försökte ladda upp lite bilder på facebook nyss via iphoto. Men när jag skriver in användarnamnet och lösenordet på rutan som kommer upp står den bara och laddar. Det enda som går att trycka på är Cancel.

Mitt program det är fel på eller vad kan det vara?
Har ej någon brandvägg installerad på datorn...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Jag försökte ladda upp lite bilder på facebook nyss via iphoto. Men när jag skriver in användarnamnet och lösenordet på rutan som kommer upp står den bara och laddar. Det enda som går att trycka på är Cancel.

Mitt program det är fel på eller vad kan det vara?
Har ej någon brandvägg installerad på datorn...

har för mig att du måste göra någon ändring på facebook som tillåter iphoto att ansluta. KOmmer inte riktigt ihåg vad man gör det, var ett tag sen jag gjorde det själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
har för mig att du måste göra någon ändring på facebook som tillåter iphoto att ansluta. KOmmer inte riktigt ihåg vad man gör det, var ett tag sen jag gjorde det själv.

Hittade detta när jag sökte runt lite.

"Actually guys, just figured it out, at least for me - Quit iPhoto, go to your Home folder / Library / Preferences / com.apple.iphoto and delete that preference file. Then restart iPhoto and it was suddenly fixed for me!"

Löste mitt problem!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |