Permalänk
Avstängd

11 timmar sen felanmälan och fortfarande inget tur att det är bara 19 minuters kö i dag ....

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Förstår inte hur folk kan prisa opendns så mycket? (om det nu är opendns.com som menas)
Vet inte om dom har mer lokala dnser men enligt denna sidan:
https://www.opendns.com/start/
så är det följande:

Ping statistics for 208.67.222.222:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 38ms, Maximum = 39ms, Average = 38ms

den jag får av comhem:
Ping statistics for 83.255.245.10:
Minimum = 5ms, Maximum = 6ms, Average = 5ms

KTH som jag kör som backup
Ping statistics for 130.237.72.200:
Minimum = 5ms, Maximum = 6ms, Average = 5ms

enda gångerna jag märkt av strul är när comhems dnser går ner helt och hållet, därav KTH som backup.

Förstår inte alls varför folk alltid rekommenderar opendns, segare finns inte. springa över sjön för att hämta dns när det finns snabbare här hemma.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd

Fy fan för comhem, dom har inte haft tid att kolla på det men inom 3 arbetsdagar så...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

dag 4, väntar fortfarande...

Visa signatur

Permalänk

Hur mycket energi ska man lägga?

Till min telefoni har jag tillvalstjänsten "Utland" då vi ringer en del till släkt som finns i Brasilien.
Grejen är att utlandstjänsten inte fungerar, jag får betala 4,60 kr i minuten + uppkopplingsavgift. Det ska kosta ~28öre minuten eller liknade.
Hittils handlar det inte om några stora pengar (typ 130 kr för mycket + de 60kr jag betalat för tjänsten), så pengarna struntar jag i. Men jag vill att tjänsten ska fungera. Så vi kan ringa utan att riskera en faktura på 10000000000000000000kr.

Första gången jag ringer till Comhem så blir jag indirekt idiotförklarad "Det blir ju dyrare ju längre tid du ringer!" NÄHÄ! BLIR DET! Men det har inte med saken att göra. Det är minuttaxan som är för hög! Försöker förklara mitt problem om och om igen men det går inte hem. Tackar för mig och avslutar samtalet.

Ett par dagar senare ringer jag igen. Denna gång är det inga problem att förstå vad jag är ute efter. Tjejen jag pratar med är förstående och säger att hon ska kreditera mina pengar och skicka ärendet till datasupporten.

2 veckor går...inte ett pip från comhem.

Ringer igen, exakt samma sak upprepar sig. Blir lovad att det skall åtgärdas.

2 veckor går...inte ett pip.

Ringde återigen i måndags . Tjejen som svarar säger att de ska lägga om abonnemanget och ber mig vänta på att de ska höra av sig.
Vad här hänt hittils? Inte ett nå.

Tilläggas bör att jag säljv jobbar som säljare så min ton kan inte vara vänligare, drar inte upp att jag har ringt 4 gånger om samma sak. Försöker verkligen vara tydlig lugn och vänlig mot personen som finns på andra sidan.

Detta har jag trilskats med i snart 1.5 månader..

Varför får jag ingen hjälp med mitt problem!? Snäll Comhem!

Permalänk
Medlem

Skulle nog ta ditt inlägg east_lake och skriva på dendär klagomålssiten. Minns inte vad den heter längre tyvärr. Brukar bli fart på dem då.

Ahh hittade: http://www.fairshopping.se

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Vilka dårar dom är på ComHem.....

Fick ett adresserat reklamblad nu i veckan med erbjudande om att få deras "XL50" till halva priset i 3 månader o sen obetydligt dyrare än den 24/1 lina jag har idag. Glad i hågen surfar jag in på deras hemsida för att beställa.... Tror ni jag kan ha XL50 på min adress?? Givetvis inte.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk

Hade comhem förut, betalade för 24/8 (tillägstjänst) fick alltid 30/10.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

Kan väl lägga till mitt senaste dilemma. Bor i Stockholm och har hört att Com Hem har problem här. Lirar lite spel, framför allt WoW. Kör 24/1 och har väl haft hyfsad latency fram till en 2 veckor sedan då den ökade drastiskt och pendlade mellan 400 och 800 ms. Internet gick bra mkt slöare och folk märkte att min rösta släpade efter rejält när jag använde Skype. Avinstallerade allt jag installerat den senste tiden, defragmenterade, städade datorn m.m. men ingen effekt. Körde TP-test och fick relativt dålig ping. Körde lite tracerroutes mot olika sidor, bland annat sunet, och fick värden över 100 på allt.

Ringde supporten:
- Jo, det verkar som min ping, latency, svarstid, lag har skjutit i höjden.
- Har du varit inne på TP-test?
- Jo, där har jag dålig hastighet.
- Vilken hastighet har du?
- Kommer inte ihåg, men den låg på mer än 40 iaf, jag har kört trac...
- 40? Men du har ett 24 abbonemang?
- Jo, men jag pratar inte om 24/1 upp/ned utan hastigheten, det vill säga ms, ping..
- Ping, ja. Jag får inte igång mitt pingtestprogram, jag måste starta om datorn.
PAUS
- Jag får inte igång datorn jag återkommer om det är något fel på din ping men då du har rätt värden i TP-test...
- Jag har inte rätt värden i TP-test och dessutom har allt börjat slöa till de senaste veckorna så då borde väl något hänt?
- ...om jag hittar något fel återkommer jag.
- Jaha....

Ingen återkommer.
Skickar e-mail och frågar och får till svar:

- När du kör TP-test, förändras din hastighet?

Det var nytt, kan jag testa min svarstid när jag testar min svarstid?

Suck, de gör en uppgradering av nätet i Stockholm och antagligen kopplas användare in på "mitt system" därav den ökade belastningen. Bara min gissning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kasken
Vilka dårar dom är på ComHem.....

Fick ett adresserat reklamblad nu i veckan med erbjudande om att få deras "XL50" till halva priset i 3 månader o sen obetydligt dyrare än den 24/1 lina jag har idag. Glad i hågen surfar jag in på deras hemsida för att beställa.... Tror ni jag kan ha XL50 på min adress?? Givetvis inte.....

Något liknande hände oss.
Någon från Comhem ringde och erbjöd 50mbit till samma pris som vi betalade nu för 24/8 (399kr) vi skulle få en bekräftelse via brev senare. Jag som tidigare har sett att 50mbit inte finns där vi bor gick in och kollade på comhems hemsida och där fanns ingen info om att det skulle finnas 50mbit här. Efter några dagar kollade jag igen och då hade vi blivit uppgraderade till 24/10 för 359kr samt 12månaders bindningstid. Men vi har inte fått någon info om 50mbit eller att vi skulle ha blivit uppgraderade till 24/10 med bindningstid.

Permalänk
Medlem

Comhem har nu gjort om sin webbsida helt och hållet.

http://comhem.se/

Permalänk
Medlem

haha börjar bra
Trycker på "våra tjänster" varpå det scrollar ner nån "flashig" web 2.0 meny.
Trycker på "digitaltv":

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
haha börjar bra
Trycker på "våra tjänster" varpå det scrollar ner nån "flashig" web 2.0 meny.
Trycker på "digitaltv":

http://img145.imageshack.us/img145/1443/greenshot200906241609...

Den är antagligen lite överbelastad/buggig, jag kom iaf in på "digitaltv" nu.

mmm nice:

"Nu har vi lanserat Bredband XL 50 i Gävle

Från och med idag är det möjligt att beställa Bredband XL 50 för dig som bor i Gävle."
http://www.comhem.se/comhem/kundservice/general/article/nu-ha...

Permalänk
Medlem

Ja deras nya hemsida sedan imorse är inte helt buggfri. Testa kika på http://comhem.se

Lär nog vara fixat under veckan. Tycker att ett så stort bolag borde ha buggfixat sidan ordentligt men med tanke på alla funktioner på sidan är det kanske inte så lätt. Många år sedan jag gjorde en hemsida själv...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag vettefan om jag tillhör den "gamla" generationen, men tycker sidan är förskräcklig.
Aldeles för mycket bilder och animeringar och skit överallt.

Sen nån "share this" grej överallt, varför i h-vete skulle jag vilja ge kombort gratisreklam?

kunde dom inte passat på att sänka bredbandspriserna istället?

men men, mina cent

Permalänk
Medlem

Tycker hemsidan är hyffsad, den tidigare var ju inte något att hurra för heller, men den är ju inte snabb eller direkt bakåtkompatibel. Lite väl flashig som du bass var inne på men så börjar ju alla sidor se ut nuförtiden. Tror tänket gått web 2.0 och "totalt medialeverantör" lite överstyr. Orkar dock inte surfa runt för att se om allt är lättnavigerat eller logiskt. osv. Typ äldre datorer med IE6 lär inte ens komma in på sidan eller så lär det ta en himla tid.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt 50/10 har fått spel. Det är nere var tredje timme - bokstavligt talat. Perl-script som visar tidsskillnad i minuter sedan förra downtimen (de som är 1 minut är borttagna, då det oftast är nere 2 minuter och den kollar 1 gång per minut):

2009-06-22 11:31: 2 minutes
2009-06-22 12:02: 31 minutes
2009-06-22 12:25: 22 minutes
2009-06-22 14:32: 127 minutes
2009-06-22 17:34: 181 minutes
2009-06-22 20:35: 181 minutes
2009-06-22 23:36: 181 minutes
2009-06-23 02:38: 181 minutes
2009-06-23 05:39: 181 minutes
2009-06-23 08:40: 181 minutes
2009-06-23 11:42: 181 minutes
2009-06-23 14:43: 181 minutes
2009-06-23 17:44: 181 minutes
2009-06-23 20:46: 182 minutes
2009-06-23 23:47: 181 minutes
2009-06-24 02:48: 181 minutes
2009-06-24 05:49: 181 minutes
2009-06-24 08:51: 181 minutes
2009-06-24 11:52: 181 minutes
2009-06-24 14:53: 181 minutes
2009-06-24 17:55: 181 minutes

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hemsidan verkar bugga rätt duktigt i Chrome

Hoppas fjantarna fixar den snarast!

Permalänk
Medlem

Nästan exakt var 181'a minut hela tiden? Låter konstigt minst sagt. Aldrig sett något så exakt återkommande fel.

Tycker de kunde ha lagt en "upgrading in progress" banner på sidan. Deras stackars kundtjänst lär ju få samtal om buggarna. Mycket de kan göra

Edit: http://comhem.se/ fungerade nu såg jag, grattis

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick spel på Com Hem för ett tag sedan. Var tvungen att skriva av mig, så jag lade in ett klagomål på fairshopping.se (Länk till inlägget på fairshopping) med följande text:

Jag tänkte byta bredbandsleverantör för ett tag sedan. Ringde runt till några olika operatörer och det skulle inte vara några problem... Tills jag nämnde min adress då det blev kalla handen från alla bolag jag ringde runt till. Nu hör det till saken att jag bor i centrala Göteborg och för ca 2 år sedan var det inget problem att byta bredbandsoperatör genom telefonlinan.

Så vad har då hänt? Jo Com Hem har flyttat in i mitt hus. De har nu ensamrätt på att leverera bredband genom stadsnätet (deras speciella com hem-kontakt i väggen med telefoni och TV), och det har jag inga invändningar emot. Men de har även tagit kontroll över den gamla telefonlinjen i huset.
Com Hem har alltså förbjudit mig att teckna avtal med andra internetleverantörer eftersom att de själva vill leverera allt bredband i huset. Fortfarande inga problem egentligen. Problemet uppstår när man inser att Com Hem inte kommer in i ett hyreshus för att slutkund knutit ett avtal med dessa utan det är fastighetsägaren som knyter avtalet. Det vill säga, jag som slutkund har aldrig velat ha med Com Hem att göra, men är tvingad att använda just dem trots att jag inte knutit avtal med företaget.

Hela Com Hems marknadsstrategi går ut på att inte låta slutkund välja vem de ska få ha som leverantör!

Detta är inte en fri marknad. Konsumenten har lika lite val som om det bara skulle finnas ett företag. Använd våran lina, eller var utan!

Hade nu inte Com Hem varit så stora på marknaden så hade det inte varit något problem. Men låt oss anta att 40-50% av hyresrätter har Com Hem så innebär det att för 40-50% av hyresrätterna finns det inte någon fri marknad för bredband längre.

Makten Com Hem får över sina kunder... fel hyreshus är slående lik makten Telia skulle kunna ha haft om det inte fanns lagregleringar som säger att Telia måste dela med sig av kopparlinan i Sverige på chyssta villor för att en fri marknad skall kunna existera. Nu finns det ju såklart inga regler som begränsar Com Hem ,men det kanske är på tiden?

För att göra det hela värre så är avtalstiden mellan fastighetsägare och Com Hem ofta 10-20 år istället för några månader som privatpersoner är vana vid. Hur ser internet ut om 20 år?

Jag hoppas att folk får upp ögonen för problematiken här!
Det jag vill är att Com Hem släpper telefonlinjen fri så att folk får en chans att välja fritt i ett fritt samhälle . Är det för mycket begärt?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konkubin
Kan väl lägga till mitt senaste dilemma. Bor i Stockholm och har hört att Com Hem har problem här. Lirar lite spel, framför allt WoW. Kör 24/1 och har väl haft hyfsad latency fram till en 2 veckor sedan då den ökade drastiskt och pendlade mellan 400 och 800 ms. Internet gick bra mkt slöare och folk märkte att min rösta släpade efter rejält när jag använde Skype. Avinstallerade allt jag installerat den senste tiden, defragmenterade, städade datorn m.m. men ingen effekt. Körde TP-test och fick relativt dålig ping. Körde lite tracerroutes mot olika sidor, bland annat sunet, och fick värden över 100 på allt.

Ringde supporten:
- Jo, det verkar som min ping, latency, svarstid, lag har skjutit i höjden.
- Har du varit inne på TP-test?
- Jo, där har jag dålig hastighet.
- Vilken hastighet har du?
- Kommer inte ihåg, men den låg på mer än 40 iaf, jag har kört trac...
- 40? Men du har ett 24 abbonemang?
- Jo, men jag pratar inte om 24/1 upp/ned utan hastigheten, det vill säga ms, ping..
- Ping, ja. Jag får inte igång mitt pingtestprogram, jag måste starta om datorn.
PAUS
- Jag får inte igång datorn jag återkommer om det är något fel på din ping men då du har rätt värden i TP-test...
- Jag har inte rätt värden i TP-test och dessutom har allt börjat slöa till de senaste veckorna så då borde väl något hänt?
- ...om jag hittar något fel återkommer jag.
- Jaha....

Ingen återkommer.

Suck, de gör en uppgradering av nätet i Stockholm och antagligen kopplas användare in på "mitt system" därav den ökade belastningen. Bara min gissning.

Kanske en dum fråga men har du testat att starta om modemet? Modemet kan köra på flera olika frekvenser. Ibland kan en frekvens ha lite för många användare. Då kan en omstart göra att modemet väljer en frekvens som har mer bandbredd ledig nästa gång.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konkubin

De menar att du ska testa bandbredden i TPTEST (näst intill det enda folk vet att man kan göra med det) samtidigt som du håller koll på din ping med t ex start/kör/cmd -> ping /? .

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Fick mitt 50/10 idag och provkörde med mitt gamla modem då det nya inte kommit ännu. Då såg jag att det gick att köra fullt ut med det gamla modemet är det då nödvändigt att byta till det nya modemet?

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jefe
Fick mitt 50/10 idag och provkörde med mitt gamla modem då det nya inte kommit ännu. Då såg jag att det gick att köra fullt ut med det gamla modemet är det då nödvändigt att byta till det nya modemet?

Hmm... Vad är det gamla modemet för nåt?
Det jag hade innan (med 24/10) hade bara en downstream-kanal (tre krävs) i varje fall, medans det man får med 50/10 har tre. Antar att du hade ett Motorola eller något, som jag inte har erfarenhet av?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ett Webstar från scientific Atlanta.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Nu har de gömt adress-söket där man kan se vilka olika bredbandshastigheter man kan få på en adress. Hittar bara där jag kan söka och får en grön bock för att jag kan ha bredband på min adress, men inte vilka hastigheter de erbjuder.. hmm.. nån som hittat rätt adress-sök?

Permalänk
Medlem

Jag gick in och sökte på tv utbud utan att vara inloggad och knappade in min adress då fick jag upp alla alternativ för tv bredband och telefoni.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

"Men de har även tagit kontroll över den gamla telefonlinjen i huset." Hänger inte med alls, comhem har inget med telefonlinjen att göra så länge man inte själv kopplar från sitt "tre hål i väggen" uttag till sitt förstajack och då redan självmant valt comhem som teleoperatör. Annars kan man köra telefoni och adsl via telefonjacket från tex telia oberoende av om man har comhem eller inte via det uttaget.

Jefe: Har du 3 DSlampor på det gamla modemet? För isf har du redan ett 50/10modem. Om du har ett äldre modem bör du max komma upp i 35mbit tcp på bbkollen med 50/10tjänsten eftersom det bara ansluter till en downstreamkanal. Med 50/10modemet kommer man lätt upp i 50 och i framtiden 100mbit. Det är också stabilare att ha ett 50/10modem då kapaciteten kan hämtas från 3 kanaler samtidigt vilket inte de äldre modemen kan. Skulle en kanal få lite hög belastning kan det alltså beröra de med 24/10 och äldre modem men inte dig med 50/10 och nyare modem.

Konkubin : Vad får du ut av 24/1 då? Nämns ingenstans. Om du har bra värden i bbkollen och bara dålig ping eller dåligt i upload + dålig ping kan det vara nått program på datorn som snor uploaden av dig. Det skulle lätt öka din ping och visa snea värden i upload på bbkollen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
"Men de har även tagit kontroll över den gamla telefonlinjen i huset." Hänger inte med alls, comhem har inget med telefonlinjen att göra så länge man inte själv kopplar från sitt "tre hål i väggen" uttag till sitt förstajack och då redan självmant valt comhem som teleoperatör. Annars kan man köra telefoni och adsl via telefonjacket från tex telia oberoende av om man har comhem eller inte via det uttaget.

Jo, jag kunde ju också ändra operatör fritt innan jag fick Com Hem i huset på kopparlinan. Men det går inte längre av "någon" anledning. Och jag använder inte "tre hål i väggen" utan det är min gamla kabel. Men nu är det slut på att välja fritt här :(. Har skickat några brev till Com Hem tidigare om detta och de vill inte ge några bra svar alls här.
Bör kanske tillägga att jag åtminstonne fått behålla mitt bredbandsbolagetabonnemang för det hade jag sedan innan Com Hem kom in i huset, men jag får bara byta från detta till Com Hem om jag vill byta.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Nu snackar du goja Söderbäck.
Comhem har inget med telefon-jacket att göra och kommer inte hindra dig från att ta vanlig telefoni eller adsl.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller