Permalänk
Medlem

Trådlöst via switch..?

Hej,

Jag har precis beställt en bärbar dator (DELL Studio XPS - se signatur). När denna anländer vill jag ha trådlöst nätverk fungerande och helst med 802.11n då jag köpte ett Intel 5300 som tydligen ska vara ganska bra på det. Nu är då frågan, vad behöver jag köpa till hemmet egentligen?

Jag har ingen bra erfarenhet av routrar men jag har bra erfarenhet av switchar... Finns det någon möjlighet att köra trådlöst via Switch? Jag har tillgång till fler än ett IP och vad jag upplevt hittils så vållar bara router till problem. Hade även en D-Link router för ca ett år sedan som troligen är det sämsta hårdvaruinköp jag någonsin gjort, den tappade anslutningen hela tiden och man var tvungen att starta om den en gång om dagen.

Permalänk
Medlem

Accesspunkt heter det när man plockat bort switch och router delen.

Vill du slippa plast och problem med halvfungerande hemmaleksaker kan du tex köpa dig en Netgear WNDAP330.

http://netgear.se/Products/APsWirelessControllers/AccessPoint...

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=264804

Du får dock lätta lite på lädret.. men så slipper du ju att den startar om ibland.. dör..

vill du ändå ha plast kan du kika vad prisjakt har att erbjuda:
http://prisjakt.nu/kategori.php?k=473

Sen googlar du bara efter namnet och ser om den fått ris eller ros

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Oj, det var inte så billiga lösningar det där. Hur funkar accesspunkter? Kopplar man helt enkelt in den i en switch?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DavidN
Oj, det var inte så billiga lösningar det där. Hur funkar accesspunkter? Kopplar man helt enkelt in den i en switch?

Ja.
Den har ett webbgränssnitt för att konfigurera den. Generellt sagt så är ju routrar med trådlöst en router, en switch och en accesspunkt men dessa accesspunkter är ofta inte lika inställbara. Accesspunkter är gjorda så de ska kunna fungera flera stycken i företagsnätverk etc.

Man kan använda en trådlös router också och ha externt IP. Man konfigurerar helt enkelt upp trådlösa inställningarna i den, stänger av DHCP-servern (noterar IP-adressen som routern har) och sen kopplar man in routern via LAN-porten till switchen. Då kommer ingen routingfunktion vara aktiv och trassla när du vill ha externa IP-adresser.

Valet är helt enkelt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Mindre funktioner = mindre kan gå fel

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Mindre funktioner = mindre kan gå fel

Rätt dåligt påstående för det kan böjas till att mena något annat. Du gillade AP eftersom den inte har switch eller routerdel. Men en routers AP-del har ju mindre antal funktioner, alltså är det mindre som kan gå fel där, eller?

Man får ju vad man betalar för. Finns ju anledning att lite rejäla accesspunkter kostar mer och säljs till företag. Troligen är de stabilare i anslutningen (om nu inte felet beror helt på störningar som ingen kan försvara sig emot), men pengarna går ju också till andra (oftast) oviktiga saker, som avancerade brygglägen mellan AP:ar (som netgear:en som länkades har stöd för).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Gah, själv har jag just bråkat i ca 4 timmar för att få två routrar att gå ihop med 5 datorer och allt skulle fixas med IP adresser hit och dit. Känner mig ganska stolt över att ha lyckats utan någon direkt erfarenhet av nätverk =P

Dessutom är det inte klart än med IP adresserna(jag gav upp för idag) men allting funkar för tillfället så blir att hugga tag imorgon igen tror jag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Rätt dåligt påstående för det kan böjas till att mena något annat. Du gillade AP eftersom den inte har switch eller routerdel. Men en routers AP-del har ju mindre antal funktioner, alltså är det mindre som kan gå fel där, eller?

Man får ju vad man betalar för. Finns ju anledning att lite rejäla accesspunkter kostar mer och säljs till företag. Troligen är de stabilare i anslutningen (om nu inte felet beror helt på störningar som ingen kan försvara sig emot), men pengarna går ju också till andra (oftast) oviktiga saker, som avancerade brygglägen mellan AP:ar (som netgear:en som länkades har stöd för).

Tack för ett genomtänkt svar. Men såhär ligger det till:
En hemmalåda har mindre funktioner på varje del men "många delar" switch/ap/router.

Detta gör att varje del inte är lika optimerad och ofta förenklad.
Många funktioner går heller inte att stänga av utan "halvinaktiveras" bara. Att köpa en produkt som endast är gjord för det speciella ändamålet vinner man oftast på i längden. Billiga d-link hemmalådor funkar för de flesta som inte kräver så mycket. Men efter 4 år i högskolan till nätverkstekniker har jag lärt mig hata dem.

Visst är det overkill att rekommendera företagsprodukter men kan dock inte med gott samvete tipsa någon att köpa något som funkar med lite tur.

Med allt i ett enheter är man också mycket sårbarare. Dör tex AP delen i plastbiten så går möjligen hela lådan ner. Har man istället en router en switch och en ap behöver man inte oroa sig för det. (detta har jag själv upplevt)

Hoppas du förstår mitt uttalande bättre nu.
Älskar människor som ser kritiskt på mina uttalanden.
Väl mött!

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk

Visst har du rätt i vad du säger - en hemmalåda ska [oftast] utföra mest möjligt, så billigt som möjligt - men det behöver inte betyda att de är dårligare än "företagsprodukter" som kostar tio gånger så mycket.

Jag kör lite olika lösningar (blandning av enterprise, soho och rena hemmaburkar) med rätt häftig trafikgenomströmmning och med tredjeparts firmware kan även de billigaste "routers" fungera lika bra, om inte bättre än många enterprise solutions. Har bl.a. ett flertal "La Fonera" routers (gamla v1) som jag har installerat dd-wrt på, och visst, CPU och RAM användningen på dem är rätt höga men de klarar fint av 54g trafik *med* aktiv bittorrent användning på hela min tomt (~6500kvm) utan att krasha både genom den "första" routern men även de andra i WDS uppsättning. Till sammanlikning har jag tidigare använt dyra Netgear APs som startade om var ~20;e timma då de inte kunde hantera alla connections.

Nu har jag dock gått över till att köra wifi integrerat i min pfSense box ("hackad" Watchguard Firebox x700 låda) vha ett miniPCI wifi kort eftersom jag behövde den sista ethernet porten till ett trådat nät. Detta täcker själva huset (boxen står på vinden - enkel antenn) och resterande Fon lådor kör fortfarande WDS mot denna.

Till TS: Leta reda på en vilken som helst AP/router som kan köra dd-wrt (ta en titt på deras forum för rekommendationer) och köp med säkerhet att det kommer fungera utan förlorade anslutningar etc.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

jag har en linksys WRT54GL med tomato firware, ställt in alla inställningar sedan stängt av dhcp så fungerar den som en trådlös switch eller accesspunkt.

Problemet är att komma åt den om man ska göra nya inställningar, jag gör reset till fabriksinställningar och laddar sparad inställning så jag slipper skriva in lösenord och sånt varje gång.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kan använda en trådlös router också och ha externt IP. Man konfigurerar helt enkelt upp trådlösa inställningarna i den, stänger av DHCP-servern (noterar IP-adressen som routern har) och sen kopplar man in routern via LAN-porten till switchen. Då kommer ingen routingfunktion vara aktiv och trassla när du vill ha externa IP-adresser.

Valet är helt enkelt.

Ok, det blev en trådlös router till slut. Ett ganska billigt och populärt alternativ (D-Link DIR655). Frågan är nu hur jag ska åstadkomma det du beskriver, då jag vill ha en ip-adress till varje dator. Måste jag då även koppla via switch alltså? Jag provade att slå av DHCP i routern men då fungerade det inte på någon av datorerna eftersom att de inte fick någon ip-adress...

Permalänk
Medlem

Du måste stänga av NAT för att få IP adresserrna ifrån din ISP. turn off 'Enable DNS Relay'

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Du måste stänga av NAT för att få IP adresserrna ifrån din ISP. turn off 'Enable DNS Relay'

Hmm, jag provade att slå av DNS relay nu, men det funkade inte (datorerna hade fortfarande samma ip). Slog bara av det dock, måste jag slå av något annat också?

Permalänk
Medlem

Minns inte, borde gå att googla på det. (för som jag förstog det hade du redan stängt av dhcp, eller hur ?)

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

Du kopplade in routern mot nätverket via en LAN-port?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kopplade in routern mot nätverket via en LAN-port?

Hmm, nja, jag trodde jag kunde skippa switchen. Jag körde direkt via väggen till routerns nätport. Var det fel?

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Hmm, nja, jag trodde jag kunde skippa switchen. Jag körde direkt via väggen till routerns nätport. Var det fel?

Kabel från jacket i väggen till routerns WAN-port är korrekt. Kabel från jacket i väggen till routerns LAN-port är inkorrekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Kabel från jacket i väggen till routerns WAN-port är korrekt. Kabel från jacket i väggen till routerns LAN-port är inkorrekt.

Beror väl på vad man vill göra... Jag har hela tiden visat alternativet att använda hemmarouterns trådlösa funktion men "koppla förbi" routningen. Jag skrev tidigare att man då ska koppla in via LAN-porten. Trådskaparen gick och köpte en hemmarouter så jag antar det är vad han ville göra istället för att betala för en riktig accesspunkt.

Citat:

[...]
Finns det någon möjlighet att köra trådlöst via Switch? Jag har tillgång till fler än ett IP och vad jag upplevt hittils så vållar bara router till problem.
[...]

DavidN:
Att det inte fungerar tidigare är väldigt enkelt. En router har minst två olika nät kopplade till sig, i hemmarouterfallen kan man se det som yttre (internet) och inre (hemmet). När du stänger av DHCP-funktion kommer den inte ge ut IP:n och det viktiga, gateway-adress (sin egen) till klienterna. Så klienterna sitter i mörkret och har ingen aning om hur de ska nå internet.
Man stänger inte av routning- och adressöversättningsfunktionen (NAT) när man stänger av DHCP-servern. Man kan lika gärna skriva ner uppgifterna och manuellt ställa in IP-adress, gateway och namnserver (DNS).
DHCP-servern från internetleverantören nås inte eftersom broadcasts inte vidarebefodras av en router. Så man kopplar in via en LAN-port istället, då går det bra. Men eftersom DHCP-servern i routern är "närmare" så kommer det (oftast) svara snabbare och datorerna i nätverket väljer denna istället och eftersom routern nu inte har något annat nät kopplat till sig på WAN-porten så händer inget alls. Stänger man av routerns DHCP så är det ISP:ns server som kommer användas och man får en extern IP-adress (alltså en som inte är speciellt avsedd för interna nät, t.ex. 192.168.x.x)

Att stänga av DNS relay har inget med saken att göra (handlar om routern ska ge IP till ISP:ns DNS eller själva agera DNS-server, i båda fallen handlar det om en funktion som bara är intressant när man använder den som router).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad var egentligen kontentan av det hela? Jag beställde en D-Link 655 strax efter denna tråd och lyckades ställa in den korrekt för tillfället och det fungerade perfekt fram tills för ett par veckor sedan då det trådlösa slutade fungera (se denna tråd). Nu har dock även det kablade nätverket slutat fungera.

Det som är sjukt underligt är dock att det fungerar till min ena dator men inte till min laptop. På något sätt verkar det som att de går via routern på olika sätt, min stationära dyker nämligen inte upp IP-listan som finns i interfacet för routern vilket min laptop gör och IP-inställningarna är likadana (förrutom att ip-numret är olika)... Någon som har en aning om vad jag gör för fel, eller om routern har dött?