problem med att installera flash player på x64 ubuntu

Permalänk
Medlem

problem med att installera flash player på x64 ubuntu

Hej jag kör 64-bit ubuntu system och tänkte att jag skulle gå in på youtube och kolla på en film. Men inte det där står nämligen att jag måste installera flash player så jag går hel enkelt in på länken till adobes hemsida där jag blir glatt förvånad när jag ser att flash player finns tillgängligt för linux. Jag trycker på ladda ner efter att ha valt .deb filen och väljer att öppna med paket installeraren väl ned laddat så kommer felmeddelandet Fel: Fel i arkitektur "i386"

vad är detta hjälp uppskattas

P.S har även testat denna men den funkar inte ens att öppna vet inte vad man ska göra med *.so filer
http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html

Permalänk
Medlem

Installera via pakethanteraren. Flash är 32bitars och behöver en wrapper eftersom du kör 64bitars så även om du trycker in den med tvång kommer det inte fungera om du inte fixar igång nspluginwrapper...

Enklast gör du dock så att du låter Ubuntu köra allt jobb;

Öppna en terminal och skriv:
sudo aptitude install flashplugin-nonfree

Klart.

Annars brukar jag rekommendera att man installerar restricted extras också så att man får massa codecs och annat properitärs skit som de flesta användare saknar:
sudo aptitude install ubuntu-restricted-extas
Flash ingår även där.

Permalänk
Inaktiv

du har tankat ner 32-bits versionen, leta efter nån där det står x64.

eller så skriver du "sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras" i ett terminalfönster, då får du lite andra goa grejjor samtidigt...

*tvåa*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimi84
Installera via pakethanteraren. Flash är 32bitars och behöver en wrapper eftersom du kör 64bitars så även om du trycker in den med tvång kommer det inte fungera om du inte fixar igång nspluginwrapper...

Adobe släppte en 64-bitars version av Flash för över ett halvår sen, så nspluginwrapper behövs inte längre.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Adobe släppte en 64-bitars version av Flash för över ett halvår sen, så nspluginwrapper behövs inte längre.

jag måste ju då tilläga att jag är ledsen men nä flash funkar inte efter första alltenativet. och perost jag kan inte förstå hur informationen du ger hjälper mig så lite förtydligande vore bra

Permalänk
Medlem

http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html

Fungerar hur bra som helst, kört den i månader helt stabilt ...

edit. eftersom du tydligen inte visste hur den fungerar enligt högst upp. Packa upp filen med pakethanteraren och kopiera den till plugins-mappen i firefox-katalogen ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

Det är .so filen du hade som ska i plugins-mappen.

Öppna hemmamappen.
Tryck ctrl-h (eller välj under visa) för att visa dolda filer.
Gå in i .mozilla mappen.
Skapa en mapp med namnet plugins
Lägg .so filen där.

~/.mozilla/plugins/libflashplayer.so

Senan så öppnar du Pakethanteraren (Synaptic) och letar reda på nspluginwrapper och tar bort den helt.

Öppna nu firefox och mata in about:plugins (utan mellanslag, forumet som lagt till det) och verifierar

Shockwave Flash Filnamn: libflashplayer.so Shockwave Flash 10.0 r22

Permalänk
Medlem

Problemet med 64bitars flash är väll bara att den har ännu värre minnesluckor än 32bitars versionen.
Desvärre är ingen av dem helt rockstable i kombination med ubuntu... vet inte vad det beror på men gråa eller vita tomma rutor där flash borde vara kommer efter ett tags längre surfande med många flickar öppna.

Adobe suger,, vad tog det 6 år att få fram en 64bitars version av flash? Adobe och Sun (med sitt java) har slöat ner utvecklingen rejält med att de varit så sega.

Permalänk
Medlem

Har kört 64 bit flash ett bra tag nu, det fungerar mycket bättre än 32 bit när man sitter på ett 64bit OS.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Fungerar bra här också men bytte till 32 bitars pga programstöd och det fungerar det med. Måste tillägga att flashplayern gärna hackade i 64 bitars men inte i 32.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

tack )))