Permalänk
Medlem

Re: Extrem speldator 21 000kr

Hade nog satsat på något sånt här isf.

Intel Core™ i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed
2895.00

ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX,
2850.00

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB, CL9-9-9-24, Fan, for Core i7
2199.00

Corsair Powersupply HX 850W Modular, 140mm fan, 80 Plus Gold
1790.00

2x OCZ Vertex Series SATAII 2.5" SSD 60GB
5390.00

2x XFX GeForce GTX 285 648M 1GB PhysX CUDA 648/2484MHz
6798.00

Total: 21.922,00

Priser från komplett.se

Visa signatur

MPG X870E CARBON WIFI | 9950X3D | 3080 Ti TUF OC | 48GB DDR5 8000MHz | 2x 990 Pro 2TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79
Hade nog satsat på något sånt här isf.

Intel Core™ i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed
2895.00

ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX,
2850.00

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB, CL9-9-9-24, Fan, for Core i7
2199.00

Corsair Powersupply HX 850W Modular, 140mm fan, 80 Plus Gold
1790.00

2x OCZ Vertex Series SATAII 2.5" SSD 60GB
5390.00

2x XFX GeForce GTX 285 648M 1GB PhysX CUDA 648/2484MHz
6798.00

Total: 21.922,00

Priser från komplett.se

Jag har för mig att det var något strul med Corsair Dominator-minnen till asus p6t deluxe och oavsett undrar jag vad du tänkt att han ska göra med de extra 800MHz de minnena klarar jämfört med vad plattformen tillåter oklockad. Utöver det är minnena cl9, vilket försämrar prestandan avsevärt jämfört med några med lägre timeings.

Permalänk

om du ska köpa en dator idag för 21000 kr med tonvikt på grafikkort:

Intel/nVidia

AMD/ATI:

+

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Inaktiv

Trådskaparen är en nybörjare.

Vet du ens hur datormarknaden fungerar?
Du förlorar prestanda på lägga för mycket pengar på 1 tillfälle.
Det spelar ingen roll om du lägger 20k eller 60k på en dator på 1 tillfälle.

För att få bäst prestanda måste du UPPGRADERA / KÖP NYTT.
Få in detta i skallen.

Dvs
Lägg 10k på datorn idag.
Och 10k på nytt moderkort, cpu, minnen, grafikkort om 2 år.

De förslag du fått har väldigt kass ljudnivå.
Du skall absolut INTE ha 295 kort, eller 4870x2 kort.
Och du skall absolut INTE ha 2st 295, eller 2st 4870x2.

Lär dig att du måste uppgradera, eller gör ditt sämsta köp på länge.

Mer:

Vilka spel har du tänkt spela?
Vilken genre?
Eller är du en "casual gamer" nybörjare som tror du kommer gilla allt? Och som tror att reklamen för spel är en bra visning över hur roliga spelen är?
Det finns något som heter hype, som är till för att sälja fler spel, oavsätt hur bra spelet är.

Sammanfattning:
+ En NY speldator med SLI/Crossfire för 10-12k räcker långa vägar för de nyaste spelen.
+ Köpa nya delar vartannat år är det sätt man skaffar sig mycket bra prestanda.

- Att köpa en speldator för 20k eller tex 60k är ingen extrem speldator. Det är extrem brist på kunskap.

- Att köpa en speldator utan kunskap vilka spel man skall spela är som att be om att man måste sälja dator på blocket 6 månader senare när man upptäcker hur få spel det finns som är roliga.

Men, då detta är sweclockers, och folk uppmuntrar folk till köpa "extrema datorer", så kan jag inte annat än säga, lycka till. Jag hoppas du hittar spel som är värda en speldator för 12k.
Jag kan garantera dig att du absolut inte kommer hitta spel som är värda en speldator för 20k.

Permalänk
Inaktiv

Toasty
Medlem

Plats: Södertälje
Registrerad: jul 2009
Anmärkningar:

Bah, jag skulle inte ha skrivit i tråden.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa min burk.
pm om intresserad

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Toasty
Medlem

Anmärkningar:

Nej det skulle du inte. Jag bad om hjälp med hårdvara inte hur jag ska hantera mina pengar eller hur jag lever mitt liv, hejdå!

För er som undrar så kör jag en Samsung SyncMaster 226BW 22" upplösningen jag använder är då förstås 1680x1050.

Citat:

En sak det känns som att många som bygger i7-system missar är att de köper corsairs cl9-minnen istället för t.ex. OCZ platinum, som kostar i princip lika mycket men har lägre timeings (cl7).

Tack för det tipset, byte genast ut mina minnen som jag valt ut eftersom jag hade gjort precis som du sa att man inte skulle göra

Permalänk
Medlem
Citat:

- Att köpa en speldator för 20k eller tex 60k är ingen extrem speldator. Det är extrem brist på kunskap.

Visdomsord.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toasty
Nej det skulle du inte. Jag bad om hjälp med hårdvara inte hur jag ska hantera mina pengar eller hur jag lever mitt liv, hejdå!

Bra att du står upp mot dem

Jag köpte dator för 24 papp (inklusive skärm) och ångrar det inte, men måste/vill uppgradera strax igen Det är ju najs att ha det bästa ett tag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Bra att du står upp mot dem

Tack

Funderar på två st

http://www.dustinhome.se/pd_5010207258.aspx?

men det verkar som om man inte kan få både låg CAS Latency och hög minneshastighet. Hur ska man väga dessa mot varandra? Tidigare när jag köpt dator så har jag utan bättre vetande kollat mestadels på minneshastigheten och inte brytt mig så mycket om resten, men nu har jag fått upp ögona och det handlar ju om en del pengar så man vill ju optimera hur prylarna fungerar med varandra.

Modekortet jag funderar på är

http://www.dustinhome.se/pd_5010206635.aspx?

Tillsammans med denna proccessor

http://www.dustinhome.se/pd_5010191763.aspx?

Sen är jag lite nyfiken på hur mycket kräm jag behöver på nätagget om jag ska köra GTX 285 SLI. Just nu har jag valt

http://www.dustinhome.se/pd_5010117042.aspx?

Vad jag förståt så ska det räcka men sen läste jag nånstans att ett GTX 285 drar 520 Watt så började fundera, om man sätter in ett till så kan ju det omöjligt dubbla behovet av watt eftersom det finns få nätagg idag som har mer effekt än 1000. Nån som vet mer om detta som kan ge en kort förklaring?

Permalänk
Medlem

I och med att du spelar i så LÅG upplösning som 1680x1050 så tjänar du inte mycket på typ dubbla GTX 285 eller GTX 295. Säger hellre släng in 2st gtx 275 / 4890 som sagt, skiljer inte mycket i prestanda plus du sparar in en del och kan slänga in något fett DX11 kort sen i stället = mer prestanda. Men vill du kasta pengar i sjön så får du väl göra det. Skulle dock hellre ta SSD i raid eller något liknande, det märker du av mer än om du har 280fps vs 350fps liksom i spel.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Astrob0ys dator räcker gott och väl.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Toasty
Medlem

Anmärkningar:

I lol'd.

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag håller helt med MX510, en dator som kostar 20k så här nära lanseringen av Dx11 (och core i5?)... korkat, var ordet!

Hur gammal är skaparen av tråden?
En bortskämd fjortis, må hända?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Citat:

Funderar på två st

http://www.dustinhome.se/pd_5010207258.aspx?

men det verkar som om man inte kan få både låg CAS Latency och hög minneshastighet. Hur ska man väga dessa mot varandra?

så långe du inte kör på 1066 MHz i CL9 så kommer du inte märka någon skillnad på minnena: http://anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=3589&p=8

sen har du valt fel paket, det ska vara ett med 3 minnesstickor till i7, det är bar 2.

Citat:

Sen är jag lite nyfiken på hur mycket kräm jag behöver på nätagget om jag ska köra GTX 285 SLI. Just nu har jag valt

http://www.dustinhome.se/pd_5010117042.aspx?

Vad jag förståt så ska det räcka men sen läste jag nånstans att ett GTX 285 drar 520 Watt så började fundera, om man sätter in ett till så kan ju det omöjligt dubbla behovet av watt eftersom det finns få nätagg idag som har mer effekt än 1000. Nån som vet mer om detta som kan ge en kort förklaring?

det räcker gott och väl med 650 W. hela systemet med ett (1) gtx285 drar drygt 400 W varav gtx285 står för drygt 150 W. lägg till ett extra kort på 150 W och du är uppe på drygt 550 W.

Citat:

det handlar ju om en del pengar så man vill ju optimera

det är ju just detta du inte gör genom att lägga så mycket vid ett tillfälle. jag säger inte att du ska avstå från en 21 tkr-dator, men under datorns ca treåriga liv så får du mycket bättre prestanda om du lägger säg 12 tkr + 5 tkr + 5tkr.
du optimerar varje enskild sak utan att se till helheten. om du bara har 1680x1050 i upplösning så kommer du inte se någon skillnad mellan ett gtx260 och ett gtx285 i de flesta spel. och verkligen inte mellan ett gtx285 och två gtx285:

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"

Permalänk
Medlem

Extremt ska vara extremt, och då kommer man inte längre än antingen Tri SLI eller Quad SLI.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack foxanimal det var någon sådant diagram jag letat efter men inte hittat, fast sen säger ju alla undersökningar olika. Det kanske är bättre att köpa ett GTX 295 och lägga de andra de drygt 2kr som blir över på en 24" skärm istället. Eller vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Jag håller helt med MX510, en dator som kostar 20k så här nära lanseringen av Dx11 (och core i5?)... korkat, var ordet!

Hur gammal är skaparen av tråden?
En bortskämd fjortis, må hända?

Har du inget vettigt att säga i diskussionen kan du hålla dig utanför den tycker jag.

Permalänk
Medlem

[img="http://img39.imageshack.us/img39/1141/adfasdfa.th.jpg"]

glömde hårddisk, så lägg till denna och ta bort en 120mm fläkt, blir då runt 21500kr

eventuellt tar man billigare processorfläkt och tre av dessa, blir bättre prestanda http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483033

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

undrar varför ingen har frågat om TS ska överklocka. Det påverkar minst lika mycket som vilka spel som kommer köras.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

detta är nästan prisvärt om du ska lägga ut så mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Få in detta i skallen.

Dvs
Lägg 10k på datorn idag.

Mer:

Vilken genre?
Eller är du en "casual gamer" nybörjare som tror du kommer gilla allt? Och som tror att reklamen för spel är en bra visning över hur roliga spelen är?
Det finns något som heter hype, som är till för att sälja fler spel, oavsätt hur bra spelet är.

Sammanfattning:
+ En NY speldator med SLI/Crossfire för 10-12k räcker långa vägar för de nyaste spelen.

- Att köpa en speldator utan kunskap vilka spel man skall spela är som att be om att man måste sälja dator på blocket 6 månader senare när man upptäcker hur få spel det finns som är roliga.

Men, då detta är sweclockers, och folk uppmuntrar folk till köpa "extrema datorer", så kan jag inte annat än säga, lycka till. Jag hoppas du hittar spel som är värda en speldator för 12k.
Jag kan garantera dig att du absolut inte kommer hitta spel som är värda en speldator för 20k.

kan hålla med dig delvis, alltså har man råd med så pass dyr dator så kan man ta chansen, folk säger att man ska vänta lite mer till en ny cpu eller gfx kommer som är bättre men det är alltid så att det kommer nya saker och det tar inte slut heller.

en sak därimot är att man ska satsa mycket på dom viktiga saker som : moderkort, chassi, nätagg mm....
grafikkort och cpu går ner hastigt i pris så där ska man ta det lungt och bara köpa en billigare modell och uppgradera sen. hur man hantera sina inköp är smaksak

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

Hade jag suttit med dom pengarna brinnande i fickan hade det ju varit enkelt för mig. Jag hade köpt ett silverstone tj07 chassi och matchande vattenkylning, där går 7000 utan problem och sen lag resten på ett system med 2x gtx260 eller 2x 4870, i7 eller phenom, tja, det beror väl på hur mycket pengar som var kvar efter en ssd.

Ett bra kylningsystem kommer du ha mycket mer glädje av i långa loppet (5+ år) än din monsterdator som kommer vara föråldrad till jul. Dessutom kommer det bli tystare.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
undrar varför ingen har frågat om TS ska överklocka. Det påverkar minst lika mycket som vilka spel som kommer köras.

Aldrig överklockat men det kan komma ifråga, fast det beror på hur riskfullt det är

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toasty
Aldrig överklockat men det kan komma ifråga, fast det beror på hur riskfullt det är

Jag tänkte att om du ska överklocka så är det bra med minnen som tål lite högre frekvenser...
Risken ökar i takt med frekvensen och framför allt i takt med spänningen.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Få in detta i skallen.

Dvs
Lägg 10k på datorn idag.

Mer:

Vilken genre?

Sammanfattning:

Om han vill nu ha en dator för 21k får la han det???? Kom inte in hit o snacka skit.....

Och varför lägga 12 k på en dator idag??? Helt waste... Sen måste ha uppgradera den inom 1-2 år Det är o lägga pengarna isjön.. vissa personer kanske vill köpa en bra dator för Den summan istället för lägga pengar sen efter 1-2 år...

Jag hade satsat på 1 Gtx 295 Sen 1000 Croxair Som nättagg

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm01
http://www.sweclockers.com/annons/?id=44978

Min kanske passar?:P

Haha, men den kostar för mycket.

Edit:
Har du möjligtvis ett Vika Curry ben till ditt skrivbord?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Haha, men den kostar för mycket.

Bara lite ju;)

Permalänk
Medlem
Citat: