Firefox 3.5 ej installerat, kör direkt ifrån mappen?

Permalänk
Medlem

Firefox 3.5 ej installerat, kör direkt ifrån mappen?

Jag laddade ner firefox 3.5 ifrån hemsidan och sparade filen på skrivbordet.

firefox-3.5.tarbz2 - packade upp mappen firefox till skrivbordet.

Jag avinstallerade firefox 3.0 och tänkte installera nya firefox 3.5 men vet inte riktigt vilken fil i mappen som jag ska "aktivera" för att installationen ska starta.(vad jag ska skriva i terminalen)

Jag öppnade terminalen och skrev cd.. tills jag kom in i mappen sen skrev jag ./firefox och då körs firefox på direkten, om jag stänger ner terminalen så stängs också firefox ner.
jag kollade under Help About mozilla firefox och det står där version 3.5.

Någon som vet vad jag ska skriva för att få programet installerat?

Jag har kollat både på google och firefox 3.5 tråden här på sc men hittar inte att någon skrivit hur man ska skriva i terminalen för att få programet installerat.

Använder Ubuntu 9.04

Visa signatur

Antec Sonata III - e4300 - true . 8800gts 320mb

Permalänk
Medlem

Så denna guide fungerar inte?
http://www.blogsdna.com/3824/how-to-download-install-firefox-...

Den är även skriven för Ubuntu 9.04.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aonike
Så denna guide fungerar inte?
http://www.blogsdna.com/3824/how-to-download-install-firefox-...

Den är även skriven för Ubuntu 9.04.

Tack för hjälpen. jag trodde apt-get hämtade filer ifrån samma ställe som synaptic och där hittade jag inte ff 3.5.

Nu när jag installerat så startar firefox 3.0 och inte 3.5?

För att starta 3.5 så måste jag skriva sudo firefox-3.5 i terminalen men jag vill ha en ikon som startar och varför har man 3.0 och 3.5, verkar onödigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör en programstartare i panelen bara med kommandot "firefox-3.5". Och du ska INTE starta firefox med *sudo* före.

EDIT:
Firefox-3.5 finns i synaptic också men den heter just så, inte "firefox 3.5".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Gör en programstartare i panelen bara med kommandot "firefox-3.5". Och du ska INTE starta firefox med *sudo* före.

EDIT:
Firefox-3.5 finns i synaptic också men den heter just så, inte "firefox 3.5".

Tack för svaret. Jag såg att ff 3.5 fanns andra gången jag tittade, var inte tillräckligt uppmärksam = /.

Jag försöker med en till fråga medans jag ändå är igång, när jag stänger av eller rebootar datorn så piper den till, ska den göra det? Jag stänger av med on/off knappen längst upp i högra hörnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Style
Tack för svaret. Jag såg att ff 3.5 fanns andra gången jag tittade, var inte tillräckligt uppmärksam = /.

Jag försöker med en till fråga medans jag ändå är igång, när jag stänger av eller rebootar datorn så piper den till, ska den göra det? Jag stänger av med on/off knappen längst upp i högra hörnet.

Det är nog normalt, det har den alltid för mig med så länge jag kan minnas.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Hejsan om du vill starta från terminal kan du ju alltid lägga in ett alias. Typ skriv: "alias ff firefox-3.5" då behöver du bara skriva ff nästa gång du vill starta de. alias är mycket bra tycker jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinkychester
Hejsan om du vill starta från terminal kan du ju alltid lägga in ett alias. Typ skriv: "alias ff firefox-3.5" då behöver du bara skriva ff nästa gång du vill starta de. alias är mycket bra tycker jag

Tack för tipset =D, är det egentligen någon skillnad om man kör ett program direkt ifrån terminalen istället för ikon?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jobbigare via terminal

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT