Macbook 13 eller macbook pro 13?

Permalänk
Medlem

Macbook 13 eller macbook pro 13?

Vilken är bäst eller spelar det ingen roll? och nu syftar jag på unibody datorerna

och är det värt att ha bakbelyst tangentbord? funkar det bra?

Någon som kan ge lite tips?

Funderar nämligen på att köpa min absolut första mac och är inriktad på just 13"

//Bl00m

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk

Om du köper en ny Macbook unibody finns det ju bara Macbook Pro att välja på.
Och Macbook Pro 13" Är bättre än gamla Macbook Unibody 13" på många punkter, skärmen har ganska tydligt mycket finare och tydligare färger, sd-plats är trevligt, firewire 800, plats för 8GB ram

Om du inte får ett riktigt bra pris på den gamla macbooken finns det ingen anledning att inte välja Macbook Pro 13"

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad du menar, har du en möjlighet att köpa en MacBook unibody som inte är MacBook Pro? Om du ska köpa en helt ny dator så finns det bara MacBook Pro att välja på (eftersom jag förstod att du inte vill ha den vita MacBooken).

För att svara på en av dina frågor: Ja, det är jätte bra med bakgrundsbelyst tangentbord, det ser snyggt ut och är riktigt praktiskt när det är mörkt i omgivningen.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

asså den gamla macbook 13 unibody finns kvar hos vissa återförsäljare har jag sett men den är inte mycke billigare än den nya.

men då kommer en till fråga
hur funkar det med bara en ljud in/ut? det finns inte allt för många headsets som klarar det. finns det någon adapter för detta så man kan få vanliga lju in ljud ut kontakter?

och om inte finns det något bra och hyfsat billigt firewire ljudkort?

har försökt hitta allt detta men utan något resultat:(

Visa signatur

Permalänk
Medlem

billiga usb-ljudkort finns överallt, lär funka skitbra.

Permalänk
Medlem

Här finns ett USB-ljudkort som antagligen funkar bra: Creative Sound Blaster X-Fi Go! USB

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Om du ska ha ljudingången till ett headset kan du köpa ett headset med USB på en gång.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

så sant men skulle vilja slippa att köpa ett nytt headset därför jag letar efter ett ljudkort

visst har hittat många usb kort, men problemet är att om jag använder ett sådant så har jag bara en usb kvar så det är därför jag skulle vilja hitta ett firewire:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen mer än en usbport on-the-go när du spelar med headset?
Hemma kan du ju ha en usb-hubb, det är bara när man är on-the-go alltså skola, jobb, resa osv som det faktiskt spelar roll hur måga usb man har på burken.

På något sätt tvivlar jag på att du ska sitta med headset, usb mus och ett externt tgb och gibba på bussen. Du klarar dig fint med 2 USB när du inte är hemma

Firewire är liksom inte till för samma saker som usb, firewire har blivigt mer en high-end standard där man behöver bandbredd. Nästan allla vettiga ljudkort finns till Firewire ja, men om du gillar att konka runt 1-2U rackutrustning är upp till dig

EDIT{
Gör såhär, skaffa en riktig usb hubb ingen jäkla fjollhubb med 4portar som går helt på usb dvs en 7 portars med extern ström.

Anslut usb ljudet med headset, ditt externa tgb, en extern disk och lite mer lullull, iPod docka etc.
Sen när du kommer hem så bara drar du bara i usb kontakten och tjupp så har du hela ditt desktop inkopplat, uberbekämt! och till en bekostnad på bara EN port
}

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

okey:)

du har så rätt. Men jag har för tillfället 2 ext hårddiskar en mus och ett tgb funkar detta att köra genom en usb port verkligen utan att tappa speed på överföringen?

jag kommer även att köra en scanner digitalkamera och iphone på detta isånnafall. men om det funkar så kommer jag garanterat att köpa en usb hubb som du sa och speciellt en 7-10 portars med extern ström.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte att du tappar säskillt mycket eftersom du sällan kommunicerar med många samtidigt, jag har då aldrig märkt av det.

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att ditt headset inte skulle fungera med 2 separata ljud in och ut heller va? Då det är en line-in och inte en mic-ingång. (Jag antog här att du inte har en förstärkt mic, men jag kan inte tänka mig något annat i ett "vanligt" headset.)

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Du är medveten om att ditt headset inte skulle fungera med 2 separata ljud in och ut heller va? Då det är en line-in och inte en mic-ingång. (Jag antog här att du inte har en förstärkt mic, men jag kan inte tänka mig något annat i ett "vanligt" headset.)

Är du medveten om att hava tråden handlat om det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Är du medveten om att hava tråden handlat om det?

Är du medveten om att du missuppfattade?

Vad han säger är att en mac med separat ljud ut/in har line-in, inte mic in. Du kan alltså inte använda ett analogt headset i vilket fall som helst utan det är USB som gäller.

Permalänk
Medlem

Möjligt läste från mobilen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett Icemat USB-ljudkort som jag har kopplat mitt headset och mina mindre datorhögtalare till (med en delare). Det fungerar väldigt bra, har det sedan kopplat i min USB-hubb som jag sätter i när jag har datorn vid skrivbordet. Datorn byter automatiskt över till USB-ljudkortet om jag hade det valt sist jag hade det i datorn så det är plug n' play, man behöver alltså inte gå in och ändra ljudkort varje gång man kopplar i det. Smidigt. Sen använder jag optisk ljudkabel i datorns uttag när jag kopplar in den större anläggningen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Använd hörlurarna i headsetet och sedan micen som sitter i macbooken.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Använd hörlurarna i headsetet och sedan micen som sitter i macbooken.

Den micken är ganska dålig om man jämför med ett headset utav lite bättre kvalité.. även om den fungerar rätt så bra i nödfall.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk

Ytterligare en fördel med MBP13" är att du får multitouch och en Väldigt stor styrplatta (De på en vanlig PC-lappie är ju mikroskopiska i jämförelse).

Dessutom rekommenderar jag ett BT-headset

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
Ytterligare en fördel med MBP13" är att du får multitouch och en Väldigt stor styrplatta (De på en vanlig PC-lappie är ju mikroskopiska i jämförelse).

Dessutom rekommenderar jag ett BT-headset

MBP13 och den förra Macbook "Unibody" 13 som trådskaparen undrar över har exakt samma touchpad. Men ja.. bättre än alla windows-laptops är de allt.

Jag har inte lyckats få dubbelriktad kommunikation med ett BT-headset utav någon vidare kvalité, det känns som bandbredden är för låg för att uppnå något som är bättre än vanligt telefoni. Kör man endast hörlurar (dvs ljud ut) över bluetooth fungerar det dock bra med hög kvalité.

Är det så att det är möjligt att få bra kvalité på över bluetooth när man använder mic och hörlurar samtidigt?

Jag har använt mig utav SonyEricsson HBH-DS205.

Visa signatur

Permalänk

oh... uppfattade aldrig att det var MB Unibody det var tal om... och ändå läste jag tråden... får skylla på kort minne ;D

Permalänk
Medlem

Vet att tråden mest handlat om usb/BT samt ljudportar men till valet av MacBook 13" Vit/Svart till Macbook Pro Unibody 13" så är det självklart Unibody som gäller då det vart endel problem med sprickor i "Macbook Plast"

Jag har en spricka i min, mycket tråkigt.. så jag löpte en Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gytch
Vet att tråden mest handlat om usb/BT samt ljudportar men till valet av MacBook 13" Vit/Svart till Macbook Pro Unibody 13" så är det självklart Unibody som gäller då det vart endel problem med sprickor i "Macbook Plast"

Jag har en spricka i min, mycket tråkigt.. så jag löpte en Macbook Pro

nu undrar han ju inte över den i plast utan unibody modellerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
nu undrar han ju inte över den i plast utan unibody modellerna.

Det är ju precis det han gör. Macbook finns endast i plast.

Visa signatur

simonb @ irc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Det är ju precis det han gör. Macbook finns endast i plast.

Mjae, men det finns återförsäljare som har kvar MB Unibody i lager, är väll av en sådan han ska handla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
Mjae, men det finns återförsäljare som har kvar MB Unibody i lager, är väll av en sådan han ska handla.

Ah, ber om ursäkt i sådana fall.

Visa signatur

simonb @ irc