Permalänk
Medlem

Koda inloggnin till DOS

Ja jag vet DOS (Disk Operated System) är i stort sett dött men jag håller på med det ännu

Till min lilla fråga någon som har eller vet hur man kodar för att göra en inloggningpromt i dos??

har sökt på google men inte funnit något som funkar med mitt dos eller QBasic.

Vad jag vill åstadkomma med detta är alltså en inloggningspromt som ser ut

Enter your username here:

och om detta finns i listningen så ska det tömmas och skicka in

Enter your password here:

Blir detta rätt så ska den då gå vidare till Promten i ett rent fönster Genom CLS

Kan lite kodning av BATCH men det e lite ringrostigt.

DOS version som gäller är Version 6.00

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morphe
Ja jag vet DOS (Disk Operated System) är i stort sett dött men jag håller på med det ännu

Till min lilla fråga någon som har eller vet hur man kodar för att göra en inloggningpromt i dos??

har sökt på google men inte funnit något som funkar med mitt dos eller QBasic.

Vad jag vill åstadkomma med detta är alltså en inloggningspromt som ser ut

Enter your username here:

och om detta finns i listningen så ska det tömmas och skicka in

Enter your password here:

Blir detta rätt så ska den då gå vidare till Promten i ett rent fönster Genom CLS

Kan lite kodning av BATCH men det e lite ringrostigt.

DOS version som gäller är Version 6.00

Det är väl lite onödigt att ha inloggningsfunktion om lösenordet står i klartext i .bat-filen?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Det får gärna stå i en fil som ligger separat, det är egentligen bara en kul grej jag ska göra. Har ingen egentligen ingen direkt funktion men jag vill ha något som liknar inloggningen i Linux.

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv programmet och starta det från autoexec.bat. En brist är att en användar kan välja att inte starta det om han trycker på f8 (eller var det kanske f5?) vid uppstart.
Kan du inte köra linux istället? Dos är inte särskilt lämpat för multianvändarsystem (eller för säkerhet över huvud taget).

Permalänk
Medlem

Det är på En Toshiba Libretto 100CT som ENDAST har Floppyenhet som extern lagring.

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morphe
Det är på En Toshiba Libretto 100CT som ENDAST har Floppyenhet som extern lagring.

Inget hinder. Ska gå att lägga linux eller någon trevlig BSD-variant på en diskett och sen köra netinstall.

Permalänk
Medlem

Utan nätverkskort hur???

Varför kan ni inte BARA svara på min FRÅGA??
Jag vill inte ha LINUX och har en gång i tiden lyckats koda mig fram till en inloggningspromt.

Detta skedde under DOS 6.22 men det verkar som om datorn och Dos 6.22 inte gillar varandra.

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD