Macbook Pro, -studentrabbat -moms (via företag), möjligt?

Permalänk

Macbook Pro, -studentrabbat -moms (via företag), möjligt?

Ska nu i dagarna införskaffa mig en ny laptop och mina tankar går till en Macbook Pro 13". Min undran nu är om ni tror det är möjligt att beställa en med studentrabbat(-10% +Ipod touch rabbat) samtidigt som jag fakturerar min mors företag för att få tillbaka momsen? Eller ser det konstigt ut när studentrabatt är avdraget då revisorn kikar på det?
Står studentrabbaten överhuvudtaget med på fakturan?

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Medlem

Tror det är tekniskt möjligt att göra det, men det lär ju se ganska konstigt ut om man använt studentrabatt på ett företagsköp, om det går att se dvs.

Det stod det ingenting om studentrabatt på mitt kvitto när jag köpte min förra året i Oktober (genom länken på Mecenat/CSN-kortet), men kan ju inte lova hur det ser ut på ditt köp.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag köpte min macbook pro 15" med studentrabatt. När jag mottog kvittot/fakturan så fanns
det inga indikationer på att jag skulle köpa denna med studentrabatt, så det är bara att köra.

Permalänk
Medlem

Går gör det säkert, du ska däremot vara på det klara med vad det innebär att köpa datorn genom ett företag. Du kommer inte att äga datorn och kan därmed inte sälja den vidare, visst behöver inte datorn stå med i inventarieförteckningen då jag gissar att den kommer kosta mindre än 20 000, men den är i vilket fall som helst inte din dator. Du kommer dessutom förlora de rättigheter du som privatperson har i och med konsumentköplagen. Företag har till exempel noll och intet skydd mot fel som uppkommer efter garantitiden.

Permalänk

Beror på företagsform om den tas upp som inventarie eller inte. Ex för enskild firma är det under 5000 exkl moms som gäller för att den ska få kostnadsföras direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluff
Beror på företagsform om den tas upp som inventarie eller inte. Ex för enskild firma är det under 5000 exkl moms som gäller för att den ska få kostnadsföras direkt.

Nej, det är nya regler som gäller från 2009. Numera är gränsen för inventarier av mindre värde satt till ett halvt prisbasbelopp - 21400 kr för 2009 - och det gäller oavsett bolagsform.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det går...Antingen köper man som konsument och kan då ta del av studentrabatt ifall man är student. Annars köper man den ifrån ett företag enbart. Företaget är ju ingen "student" så då kan de ju inte ta del av den rabatten.

Jag kan ha fel om detta. : )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peth
Nej, det är nya regler som gäller från 2009. Numera är gränsen för inventarier av mindre värde satt till ett halvt prisbasbelopp - 21400 kr för 2009 - och det gäller oavsett bolagsform.

Hehe det visste jag inte. Lite lustigt att de inte sa något på kursen i redovisning jag läste innan sommaren, där var det fortfarande de gamla vanliga reglerna som gällde. Men det är ju skitbra, då tar jag och matar in min nya fina macbook på firman då