Permalänk

Grafikbuggar, 4870X2...

Hej!

Vet inte om mitt grafikkort håller på att gå sönder... Bifogar bild: http://i25.tinypic.com/2w7g605.jpg

Det här har hänt 2 gånger nu, enbart vid uppstarter av windows när man precis har kommit in. Det som händer är att alla strecken/prickarna dyker upp först, sedan låser sig datorn och visar svart skärm, grafikkortsfläkten varvar upp, återgår till windows igen och ett meddelande dyker upp om att grafikkortsdrivrutinerna har blivit återställda samt att alla strecken/prickarna är borta!

Jag har kollat tempen i windows: 86 grader.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem

ställ upp fläkten? köp ett par chassifläktar?

Permalänk
Medlem

Tjenare har ett xfx 4870x2
Temp(stock):
Idle: 65c
Load: 85-95
(jag kör med automatic fan controll)
--

86c idle är väldigt väldigt varmt!

har du överklockat?
dåligt luft flöde?

Instalera Aldrig drivrutinerna du får med grafik kortet!

gå in på http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

sen laddar du ner nyaste för de kommer fungera bättre!

Sen kan du ju höja fläkt hastigheten Ati Overdrive eller vad de heter!
kan va ett tips om du har ett chassi med lågt luftflöde..

Själv har jag att haf 932 från coolermaster

Permalänk

Skumt!

Jag har 4 chassifläktar i burken. Det här chassit har jag: http://www.transamws6.com/pics/pc/antec-900.jpg
Luftflödet skall vara bra i det här chassit.

Får testa nya drivisar, men hur ställer jag in snabbare hastighet på fläkten i Ati overdrive? Ser att den visar "Fan speed 28%" när tempen är 86 grader.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk

Som thedarre skriver, skaffa de senaste drivarna från AMD's hemsida. För säkerhets skull kan du ju avinstallera de gamla och starta om datorn innan du installerar de nya.

Har du väldigt dåligt luftflöde i chassit så kan det ju vara värt att prova med högre varvtal på fläkten, även för idle. Gör några Fan Profiles i Catalyst Control Centre, och prova med kanske 30-32% som idle-nivå. Har ditt kort gått så varmt väldigt länge så kan det ju vara på väg att ge upp...

Värt att tänka på kan ju även vara att 4870X2:an har en skum grej med idle tempen: den sänks dramatiskt om du startar en 3D-applikation och sen går tillbaks ut till Windows.

I mitt fall har jag en idle temp (standardkylare), utan att ha startat något, på ca 67-70C. Startar jag något spel och går tillbaks ut så sänks den med ~15C, och landar på mellan 51-55C. Detta med standardfart på fläkten, 28%. Vill man vara lite extra noga med temperaturerna så kan man ju sätta fläkten till 30% även efter att man kört nån 3D-grej, och då har man en idle på under 50C. Jag har det iofs förbannat varmt i min lägenhet nu på sommaren, ~27C, så de temperaturerna går ju att få ännu bättre utan vidare ansträngning, om man bor lite svalare.

Om du har 86C i Windows, så kan vi kanske anta att det inte blir svalare när du spelar. Sätt fast fläkten på typ 43% och spela något och kör t.ex. HWMonitor i bakgrunden, som registrerar peak-nivåer från det att programmet startades. Kör jag med 43% kommer jag aldrig över 70C ens i Crysis, på High.

Jag har ett Lian Li PC-A70B, med 6 chassifläktar... Jag inbillar mig att mitt X2 gillar det.

Edit: För att skapa Fan Profiles drar du i reglaget på Overdrive-sidan i CCC, och sätter den till önskad procent. Gå sen in på fliken Profiles > Manage profiles (tror det står så) och spara profilen med aktuell % som namn. När du gjort några olika så nås de på smidigast sätt genom att högerklicka på CCC-ikonen i aktivitetsfältet och bara välja vilken profile du vill ha. Hur enkelt som helst och fungerar klockrent.

Permalänk

silent_kebab: Skall ändra fan speeden, men en sak jag undrar över...

Ati/amd gick ju ut med att x4870x2 är designat för att klara av upp till 105 grader... Så då borde 86 grader idle samt kanske 95 grader load inte vara några problem..

Jag införskaffade det här kortet när det kom ut på marknaden. Jag tror att man har 12 eller 24 månaders fabriksgaranti på kortet, så i värsta fall om det blir bara värre och värre så får man skicka iväg kortet till komplett.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk

Nej, det är sant att det skall klara rätt höga temperaturer. Men ändå... Jag hade känt mig väldigt obekväm med de tempsen du har.

Såg nu att du har ett Antec 900, så luftflödet borde ju knappast vara ett problem, och i ljuset av det kan man ju tycka att det är ännu konstigare med så hög temp.

Men som du säger, du har ju garanti. Hjälper det inte med de senaste drivarna och högre varv på fläkten så är det ju lika bra att kolla om du kan få ut ett nytt kort.

Permalänk

Ok, nu satte jag fläkten på 45% och tempen gick ned till 46 grader IDLE, damn vilken skillnad. Skall man justera fläkten när den är i load också?

Man märker om grafikkortet har redan hunnit tagit skada innan, om buggarna uppträder igen. Då får jag skicka iväg kortet, har garanti kvar.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk

Jag brukar ha den på 30% i Windows och 43% när jag spelar. Gör några profiles och ha den på det du tycker är en bra kompromiss mellan ljudnivå och temp. Det är ju som sagt rätt lätt att byta mellan profilerna.

Du kan ju prova att köra nåt stresstest, Furmark eller nåt i den stilen, och ha fläkten på 45% under tiden. Händer det inget då så är det ju frid och fröjd.

Permalänk

Har kört 3d mark 06 nu, fick 14996 poäng. Inga grafikfel visades.

re:combat: Ska plocka ut kortet och blåsa rent med Air duster.

Om jag har fläkten på 45%, är det den hastigheten för spelen också då? Eller justerars det automatiskt vid 3D läge ?

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk

Den justerar uppåt, men inte neråt. Om du sätter den på 45% så är det gott och väl tillräckligt för att kyla oavsett vilket spel du kör, så då gör den ingen justering. Om du däremot t.ex. hade satt den på 35% och kört nåt tungt så kanske den hade ökat upp lite i pressade lägen.

Det är ungefär samma som om du inte rör fläkten öht, då är den tyst rätt länge sen kör den upp till 50%, eller nåt sånt, och då låter det som att datorn ska flyga ut i rymden.

Kör 30-35% i Windows och dra upp den till 43-45% innan du startar nåt spel, så borde du klara dig bra.

Permalänk

Ok, tack för informationen

Undrar över en sista grej nu som jag har upptäckt, varför visar den 472% aktivitet i windows?? Och tempen har höjts till 61 grader för att aktiviteten är så hög fast jag inte gör något

Bild: http://i30.tinypic.com/2kqzhy.jpg

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk

bugg? starta ett spel så den får jobba lite sen så ska den va återställd.

Vad har du för drivisar, har inte haft den aktivitetsbuggen sen 9.0 eller nått.

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Du kan köra på 45% när du spelar spel ja.

jag brukar ha den på 30-45% kör crysis allt verry high på 40% runt 70c inga konstigheter